Het verschijnsel van de ondernemersbacterie

Gestart door O.B.Bommel, zaterdag 7 april 2012, 14:12:09

Vorige topic - Volgende topic

O.B.Bommel

Zo met de regelmaat van de klok steekt de bacterie VOC mentaliteit, ondernemerschap,  van de witneuzen weer de kop op, koloniaal koortsje erbij en ja, het is weer zover.
Meestal vind ik het allemaal wel komisch, maar als er weer een epidemie ontstaat (en dat komt bij regelmaat terug) begin ik mij al weer af te vragen hoe je dat virus oploopt (en hoe kom je er weer vanaf, misschien wel belangrijker).
Ik probeer het maar weer eens (hoewel ik dat al meer ergens heb verwoord meen ik):
1. Een witneus verveelt zich zo te pletter in den vreemde dat jij activiteiten wil gaan ontplooien. Waarom kiest hij dan het "ondernemen";
2. Filipino's lullen zoveel tegen je aan dat je daar business moet gaan doen dat je het zelf gaat geloven;
3. De investering is in onze ogen betrekkelijk laag en men denkt ten onrechte dat investeren automatisch winst inhoudt;
4. Wij denken het natuurlijk allemaal beter te doen dan die Filipino's, alleen gaan die niet anders werken voor jou;
5. De witneus denkt dat het leven zo schitterend is in de tropen dat zomaar elke inkomstenbron kan worden aangeboord, wij zijn natuurlijk veel slimmer in ondernemen dan de Filipino.
6. De witneus heeft geen geld, maar wil toch leven in PH en denkt dat hij zomaar een blik winst opentrekt
Laat ik vooraf de mening uitdragen dat iemand die in NL of elders geen ondernemer was dat zeker niet moet gaan doen in de PH.
Als je niet veel te investeren hebt wat ga je er dan eigenlijk doen.  Misschien klinkt het raar, maar werken in NL is volgens mij een stuk ontspannender dan ondernemen in PH.
Als je wel veel te investeren hebt heb je helemaal geen inkomsten nodig, dus waarom risico lopen. Als je je verveelt daar had je niet moeten gaan.

De remedie is dus: Stil in een hoekje gaan zitten en bedenken dat het leven in PH heel aangenaam kan zijn, maar dat je je dan niet moet vervelen  en je je met je spaargeld / pensioen moet kunnen bedruipen zonder te gaan knijpen als je ook in NL zou doen, anders kan je ondanks alles nog steeds het beste in NL zitten. Die zon is helemaal niet zo leuk als je geen geld hebt om ervan te genieten. Je hebt dan kans dat je er zonder antibiotica afkomt, een paar SM is dan voldoende.
Ach, en uitzonderingen daargelaten, ik ken wel een enkeling die wel wat is gelukt (en dan nog wil ik niet ruilen), meer die zijn mislukt, maar ja, bij elke loterij zijn er winnaars en verliezers, die eersten zijn zwaar in de minderheid.
Nou heb ik het toch weer gedaan, erop reageren.......
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

bananacreek

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag  7 april 2012, 14:12:09
Zo met de regelmaat van de klok steekt de bacterie VOC mentaliteit, ondernemerschap,  van de witneuzen weer de kop op, koloniaal koortsje erbij en ja, het is weer zover.
Meestal vind ik het allemaal wel komisch, maar als er weer een epidemie ontstaat (en dat komt bij regelmaat terug) begin ik mij al weer af te vragen hoe je dat virus oploopt (en hoe kom je er weer vanaf, misschien wel belangrijker).
Ik probeer het maar weer eens (hoewel ik dat al meer ergens heb verwoord meen ik):
1. Een witneus verveelt zich zo te pletter in den vreemde dat jij activiteiten wil gaan ontplooien. Waarom kiest hij dan het "ondernemen";
2. Filipino's lullen zoveel tegen je aan dat je daar business moet gaan doen dat je het zelf gaat geloven;
3. De investering is in onze ogen betrekkelijk laag en men denkt ten onrechte dat investeren automatisch winst inhoudt;
4. Wij denken het natuurlijk allemaal beter te doen dan die Filipino's, alleen gaan die niet anders werken voor jou;
5. De witneus denkt dat het leven zo schitterend is in de tropen dat zomaar elke inkomstenbron kan worden aangeboord, wij zijn natuurlijk veel slimmer in ondernemen dan de Filipino.
6. De witneus heeft geen geld, maar wil toch leven in PH en denkt dat hij zomaar een blik winst opentrekt
Laat ik vooraf de mening uitdragen dat iemand die in NL of elders geen ondernemer was dat zeker niet moet gaan doen in de PH.
Als je niet veel te investeren hebt wat ga je er dan eigenlijk doen.  Misschien klinkt het raar, maar werken in NL is volgens mij een stuk ontspannender dan ondernemen in PH.
Als je wel veel te investeren hebt heb je helemaal geen inkomsten nodig, dus waarom risico lopen. Als je je verveelt daar had je niet moeten gaan.

De remedie is dus: Stil in een hoekje gaan zitten en bedenken dat het leven in PH heel aangenaam kan zijn, maar dat je je dan niet moet vervelen  en je je met je spaargeld / pensioen moet kunnen bedruipen zonder te gaan knijpen als je ook in NL zou doen, anders kan je ondanks alles nog steeds het beste in NL zitten. Die zon is helemaal niet zo leuk als je geen geld hebt om ervan te genieten. Je hebt dan kans dat je er zonder antibiotica afkomt, een paar SM is dan voldoende.
Ach, en uitzonderingen daargelaten, ik ken wel een enkeling die wel wat is gelukt (en dan nog wil ik niet ruilen), meer die zijn mislukt, maar ja, bij elke loterij zijn er winnaars en verliezers, die eersten zijn zwaar in de minderheid.
Nou heb ik het toch weer gedaan, erop reageren.......


:thumb: :thumb: :thumb: :atyourservice:

Juist op de enkelingen na die al businessbloed/ervaring hebben in hun land van herkomst.......... :jajaja:
Netjes op een rij gezet............ :jajaja: :lachen:

Maar dan nog....wie de schoen past trekke hem aan......... :weetikniet:

huisman45

heel goed verwoord O.B,
was ondernemer en nu zit met sm geniet vd zon ,
en laat het ondernemen over aan andere ,zelf doe ik niets,
ook ondanks adviezen en goed bedoelde meningen,
heb rondgekeken rondgesnuffeld en alles goed op me in laten werken,
maar erg me aan de mentaliteit vd meeste mensen ,ik generalizeer nu voordat er kritiek komt.
de regels de sloomheid de corruptie etc etc.
als ik hier weer zou beginnen,dus zeker niet, had ik ook wel in nederland op een hartaanval kunnen wachten,
maar was zo wakker om op tijd te stoppen,dus hier wil ik ook geen hartaanval, dus ben ik officieel met pensioen.
Doe nu alleen voor mijn hobby wat.
Hier adem ik vrij en ben gelukkig

vvjoris

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag  7 april 2012, 14:12:09
(...)
1. Een witneus verveelt zich zo te pletter in den vreemde dat jij activiteiten wil gaan ontplooien. Waarom kiest hij dan het "ondernemen";
Deze witneus is nog veel te jong om te niksen, en het ondernemen zit hem in het bloed....
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag  7 april 2012, 14:12:09
2. Filipino's lullen zoveel tegen je aan dat je daar business moet gaan doen dat je het zelf gaat geloven;
Filipino's hebben me niet gezegd dat ik daar een zaakje moet beginnen, ik zie gewoon overal opportuniteiten....
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag  7 april 2012, 14:12:09
3. De investering is in onze ogen betrekkelijk laag en men denkt ten onrechte dat investeren automatisch winst inhoudt;
Investering is inderdaad in verhouding veel lager als hier, maar moest investeren automatisch winst inhouden dan was iedereen rijk....
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag  7 april 2012, 14:12:09
4. Wij denken het natuurlijk allemaal beter te doen dan die Filipino's, alleen gaan die niet anders werken voor jou;
Je kan niet ontkennen dat een witneus productiever is dan een medemens met een bruin kleurtje,... ze 'werken' wel 12 uur per dag, maar nemen in totaal misschien wel 6 uur pauze... dat veranderen zal lukken in die mate, dat de pauze misschien nog in totaal 4 uur duurt....
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag  7 april 2012, 14:12:09
5. De witneus denkt dat het leven zo schitterend is in de tropen dat zomaar elke inkomstenbron kan worden aangeboord, wij zijn natuurlijk veel slimmer in ondernemen dan de Filipino.
Ik ben ervan overtuigd dat Filipino's meer ondernemingszin hebben dan  :vl:, maar ze zijn minder goed opgeleid, maar er zijn er in  :smiley-philippines: wel die het wel degelijk kunnen, kijk naar de baas van SM, van een schoenwinkel heeft hij een imperium gemaakt met miljarden pesos omzet... de man is 85 jaar en staat nog steeds aan het hoofd van zijn onderneming...
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag  7 april 2012, 14:12:09
6. De witneus heeft geen geld, maar wil toch leven in PH en denkt dat hij zomaar een blik winst opentrekt
De witneus die denkt zomaar een blik winst open te trekken zal snel terug in zijn homeland zijn en aan de deur van de 'sociale opvangnet'-instantie staan. Ondernemen is niet een blikje winst opentrekken, het is héééééééél hard werken, nadenken, plannen, uitvoeren, en tijdig ingrijpen als het misgaat
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag  7 april 2012, 14:12:09
(...)  Misschien klinkt het raar, maar werken in NL is volgens mij een stuk ontspannender dan ondernemen in PH.
In  :nederlandsevlag:, kan zijn, in  :belgiesmiley: in geen geval, alleen het feit dat je als zelfstandig ondernemer hier zo'n 22 % sociale bijdragen betaalt en gemiddeld 45 à 50 % belastingen geeft al geen ontspannen gevoel... voor iedere 100 euro die je verdient geef je er 70 aan vadertje staat, in  :smiley-philippines: zo'n 35, lijkt me confortabeler als je eind van de maand saldo van de bankrekening bekijkt.... Bovendien heb je hier nog de rat race, alles moet snel, direct, à la minute.... behalve geld ontvangen natuurlijk (zeker als je iets van de overheid moet krijgen), terwijl betalen natuurlijk wel direct moet....
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag  7 april 2012, 14:12:09
Als je wel veel te investeren hebt heb je helemaal geen inkomsten nodig, dus waarom risico lopen. Als je je verveelt daar had je niet moeten gaan.(...), maar dat je je dan niet moet vervelen  en je je met je spaargeld / pensioen moet kunnen bedruipen zonder te gaan knijpen als je ook in NL zou doen, anders kan je ondanks alles nog steeds het beste in NL zitten. Die zon is helemaal niet zo leuk als je geen geld hebt om ervan te genieten. ...
Je moet dus alleen naar  :smiley-philippines: om te niksen? Mij niet gezien, ik zal wel op tijd ontspanning nemen, maar hele dagen niks doen, ik denk er nog niet aan, voor mij is werken gewoon plezant. Regen, sneeuw en vrieskou zijn nog minder leuk als je geen geld hebt voor een dak boven je hoofd of om de verwarming te betalen....

Misschien ben ik dan wel een uitzondering op de regel, maar iedereen die ondernemen in het bloed heeft en zijn hart in of aan  :smiley-philippines: verloren heeft zou ik zeker aanraden: onderzoek de mogelijkheden die je ziet, neem er je tijd voor, en probeer het als het er goed uitziet, voor enkele duizenden euro's kan je iets starten, mislukken is dan nog geen drama, en trek lessen uit wat je leest en ziet, laat bijvoorbeeld je zaak nooit lang alleen, of je bent gezien vrees ik.... En, uitzondering of niet, ik zie hier op het formum toch minstens 10 of 20 mensen die op een of andere manier zaken doen in  :smiley-philippines: ....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Baron

#4
 :hoedjeaf: :hoedjeaf:


Ik zie in de PH ook mogelijkheden zaken te doen / geld te verdienen:

een wat grotere sari sari store met naast het normale assortiment  load verkopen, money sturen, kleine kaart / eten. Barbecue, rijst soep. Poffertjes
Met eigen auto taxi rijden,
Voor hen die wat kunnen en weten: diverse services voor anderen. Waaronder sites maken, les geven in talen.
Ben je jong en / of knap: gigolo. D.I (Dance Instructor).
Computer software schrijven of sites maken, home pages en sites beheren.


Maar als ik zin krijg in ondernemen in de PH dan ........  ga ik stil in een hoekje zitten wachten totdat het over is.
Want .... dat is echt werken en dat beetje geld dat ik heb wil ik geen risico mee lopen.


:daag: :daag:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

yepyep

Leuk verpakt verhaal.

Investeer alleen het geld dat je kan missen en durf te ondernemen en risico te lopen.

Amice

Citaat van: yepyep op zondag  8 april 2012, 03:08:38
Leuk verpakt verhaal.

Investeer alleen het geld dat je kan missen en durf te ondernemen en risico te lopen.

Ik zou niet weten waarom ik dat zou moeten doen?
Ondernemen begint met risiko's inperken en juist niet te nemen. Goed voorbeeld zijn de banken.
Die lenen enkel geld aan de ondernemer als ze voldoende zekerheid krijgen om geen risiko te lopen, en een bank is ook een onderneming.   :jajaja:

@baron
Websites maken is nu juist weer geen bussiness in de PH want daarvan zijn er zoveel dat niemand van hen van de honger nog dorst heeft omdat ze zich kapot concurreren. hetzelfde geld voor een sarisari.
Ik kom gezellig bij je in de hoek zitten, totdat het weer over is.  :biggrinn:

Maar ieder moet doen wat goed voor hem is, daarom is mijn motto ook: "geef de jeugd een kans".

Vandaar dus mijn voorkeur voor mooie jonge vrouwen, die leer ik graag "de kneepjes van het vak".
:lachen:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

vvjoris

#7
Citaat van: Amice op zondag  8 april 2012, 05:43:35
Ondernemen begint met risiko's inperken en juist niet te nemen. Goed voorbeeld zijn de banken.
Die lenen enkel geld aan de ondernemer als ze voldoende zekerheid krijgen om geen risiko te lopen, en een bank is ook een onderneming.   :jajaja:

Ondernemen zonder risico bestaat niet. Banken nemen ook risico, hoe zou het anders komen dat we (de staat, de belastingbetaler, wij dus) er in  :belgiesmiley: miljarden moesten insteken of ze gingen bijna allemaal failliet? Banken zijn net heel slechte ondernemers, halen geld op bij de burger, geven er nu 1 % intrest op en rekenen er als ze iemand lenen 4 tot 19.5 % intrest op. Businesswise ok, lovenswaardig voor de lage (hypothecaire) leningen, schandalig voor de (persoonlijke) leningen en kredietopeningen met hoge rente. Dan zijn ze wel zo lomp geweest 'rommelkredieten'  (bijvoorbeeld aan mensen met een zaak, die pushen om grote onverantwoorde investeringen te doen, waarna ze failliet gaan.... de 'verkoper' van de bank heeft intussen ziijn vette bonus gekregen, maar het resultaat is een verlies-verlies situatie voor iedereen....) te geven, en risicovol te investeren waarmee er weer immense hoeveelheden euro's verloren gingen.... Voor mijn part hadden ze Fortis, KBC, Dexia (Belfius nu) beter gewoon failliet laten gaan, er waren wel (bekwame) buitenlandse banken in de plaats gekomen....

Er zijn mensen met ondernemen in het bloed, en mensen die geen interesse hebben voor zaken doen. Er zijn mensen met talent voor zaken, en mensen die er geen bal van snappen. Wil je ondernemen, dan kun je het best in het bloed hebben, én er talent voor hebben, anders zakken je kansen drastisch. Voldoe je niet aan de 'voorwaarden' en heb je toch geld om te investeren? Wil je 100 % zekerheid? Dan is er maar één optie: vastgoed. Wil je 90 - 99 % zekerheid: betrouwbare fondsen. Wil je 80 - 90 % zekerheid: 'betrouwbare' aandelen, maar dat is natuurlijk erg moeilijk te vinden.... Spaarboek? Compleet te gek, de inflatie is hoger dan de rente, het is veel beter het geld gewoon op te doen.... Uw risico is ALTIJD rechtevenredig met up opbrengst...hoe meer risico, hoe meer mogelijke opbrengst... Gouden raad: bereken uw risico, spreid uw investering (*) (wed (**)op meer dan een paard), en steek er uw laatste cent niet in....

(*) 10 risico investeringen met 15 % rendement leveren nog steeds 3.5 % winst op als er één van de 10 op de fles gaat, als uw investering perfect gespreid is.
(**) wedden is het altijd...het is steeds een beetje gokken
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Amice

@vvjoris

Ik zou zeggen ga met n copie van je laatste post naar een bank en vraag eens geld voor je ondernemings idee.

We wachten wel op je post met het antwoord van de bank.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

vvjoris

Citaat van: Amice op zondag  8 april 2012, 06:16:57
@vvjoris

Ik zou zeggen ga met n copie van je laatste post naar een bank en vraag eens geld voor je ondernemings idee.

We wachten wel op je post met het antwoord van de bank.

:lachen: :lachen: :lachen:
De bank leent me juist geen bal..... hoogstens een persoonlijke lening om mijn vliegticket te betalen.....
Mijn laatste contact met een bank, naast 'normale' transacties',  was met HSBC, of ik soms niet wou 'off shore'-en, ik moest maar â,¬ 50.000 'inleggen'....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.