Het verschijnsel van de ondernemersbacterie

Gestart door O.B.Bommel, zaterdag 7 april 2012, 14:12:09

Vorige topic - Volgende topic

huisman45

Grappig om van de Heer Bommel te horen dat Lean managment of Kazain managment nu in is in Nederland,
ong 10 jaar geleden hadden we een bijeenkomst vd kamer van koophandel waar Fuji Sony etc hun visie op
managment gaven ,toen werd er al gesproken over kaizain managment ,of lean nu, en toegepast in hun bedrijven.
toch leuk dat nederland nu er achter aan hobbelt.
Hier adem ik vrij en ben gelukkig

O.B.Bommel

Citaat van: huisman45 op maandag  9 april 2012, 03:59:43
Grappig om van de Heer Bommel te horen dat Lean managment of Kazain managment nu in is in Nederland,
ong 10 jaar geleden hadden we een bijeenkomst vd kamer van koophandel waar Fuji Sony etc hun visie op
managment gaven ,toen werd er al gesproken over kaizain managment ,of lean nu, en toegepast in hun bedrijven.
toch leuk dat nederland nu er achter aan hobbelt.
Tja, het is oorspronkelijk toegepast (of verzonnen zo je wilt) bij Toyota. Maar voor al die voorbeelden geldt allemaal hetzelfde, het moet wel passen in de organisatie en bij de cultuur, aan een sportwagen met weinig grondspeling heb je niets in een Filipijnse negorij met gaten in de weg. Ook Lean management is mislukt in veel bedrijven, maar je hoort natuurlijk alleen de succesverhalen.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

vvjoris

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op maandag  9 april 2012, 08:54:44
Citaat van: huisman45 op maandag  9 april 2012, 03:59:43
Grappig om van de Heer Bommel te horen dat Lean managment of Kazain managment nu in is in Nederland,
ong 10 jaar geleden hadden we een bijeenkomst vd kamer van koophandel waar Fuji Sony etc hun visie op
managment gaven ,toen werd er al gesproken over kaizain managment ,of lean nu, en toegepast in hun bedrijven.
toch leuk dat nederland nu er achter aan hobbelt.
Tja, het is oorspronkelijk toegepast (of verzonnen zo je wilt) bij Toyota. Maar voor al die voorbeelden geldt allemaal hetzelfde, het moet wel passen in de organisatie en bij de cultuur, aan een sportwagen met weinig grondspeling heb je niets in een Filipijnse negorij met gaten in de weg. Ook Lean management is mislukt in veel bedrijven, maar je hoort natuurlijk alleen de succesverhalen.
Ik vind Kaizen en Lean (niet alleen management: ook design, manufacturing en administration kunnen 'lean' zijn) op zich niet slecht, het is een manier van werken, meestal toegepast met een of andere methodologie, maar er zijn allrlei manieren van werken. Of die nu al lang bestaan of nu pas 'in' zijn maakt niet veel uit, als het niet past in de bedrijfscultuur, en liefst ook in de cultuur van de mensen die in het bedrijf werken, zal het niet veel opbrengen. Het is nogal duidelijk dat lean past in de japanse cultuur, en Toyota heeft alvast bewezen dat het kan werken.
Wat nu begint op te komen is 'Agile' (letterlijk: behendig) en komt oorspronkelijk uit 'Agile software development' waar je als voornaamste kenmerk een 'snel werkend resultaat' hebt, en de best passende methodologie is 'scrum'...alle mogelijke info kan je vinden met de googelen.
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

huisman45

Het moet wel in het bedrijf of cultuur passen denk dat de kaizain dan hier in de filipijnen beter past als al de andere,
zijn toch denk ik meer voor de westerse manier van management.
Hier adem ik vrij en ben gelukkig

O.B.Bommel

Natuurlijk ga ik dan meteen googelen, want nooit van deze gehoord. Leer ik weer van.
Maar het lezend heeft het ook weer een keerzijde: Van die gebezigde terminologie krijg ik spontaan jeukaanvallen, het geeft aan dat ik volledig uit de tijd raak. Ik ben al blij dat ik ze begrijp.

Het is het noodlot van een Heer van Stand, zwaar achterstallig onderhoud brengt het tijdstip van afhaken angstwekkend dichterbij. Hier kan en wil een achtenswaardige heer niet in mee. In mijn werkkring zie ik het allemaal gebeuren, men holt en rent weer achter de nieuwe goeroe aan, tenminste de jongeren en diegenen die nog een zware hypotheeek en gezin hebben te financieren, want dat gaat natuurlijk ook allemaal door.
De rest beschouwt het als nieuwerwetse speeltjes van managers, je moet ook weer iets nieuws te doen hebben natuurlijk anders zit je er als manager ook maar bij voor jan met de korte achternaam.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: huisman45 op zondag  8 april 2012, 10:28:49
Ben het wel met je eens Jens wat je zegt,
maar als je gezondheid in nederland er onder lijd al en je een goed advies krijgt,
ga je zeker niet in de Filipijnen iets opzetten en daar heel de dag mee bezig zijn,
had ik net zo goed in Nederland kunnen blijven.
Dus moet je het laten doen met minimale risico en maximaal profijt.
ja natuurlijk staat de gezondheid voorop. hier had ik geen rekening mee gehouden sory .
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

O.B.Bommel

Citaat van: huisman45 op maandag  9 april 2012, 11:51:59
Het moet wel in het bedrijf of cultuur passen denk dat de kaizain dan hier in de filipijnen beter past als al de andere,
zijn toch denk ik meer voor de westerse manier van management.
Geweldig, dit wordt nog een humorvol topic.
Ik gooi er hem maar weer vol in: Kaizan kent als een van de items "just in time", volgens mij is in PH de standaard "out of stock".
Tenminste zelden is iets leverbaar. Tja, hier rust een schone taak.................

Over Lean zullen we het al helemaal niet hebben, enige efficientie is hen vreemd. Ik heb er al heel veel tijd ingestoken om ze duidelijk te maken waarom ik de cola per krat kocht en niet per fles........

Het vreemde is dat de OFW-ers wel het goede gedrag vertonen (hebben het geleerd in het buitenland), dus lijkt het wel een plaatsgebonden virus. En die OFW-ers worden er ook moedeloos van en dat zijn nog niet eens buitenstaanders.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Cosyns Guy

Citaat van: jens op maandag  9 april 2012, 12:16:53
Citaat van: huisman45 op zondag  8 april 2012, 10:28:49
Ben het wel met je eens Jens wat je zegt,
maar als je gezondheid in nederland er onder lijd al en je een goed advies krijgt,
ga je zeker niet in de Filipijnen iets opzetten en daar heel de dag mee bezig zijn,
had ik net zo goed in Nederland kunnen blijven.
Dus moet je het laten doen met minimale risico en maximaal profijt.
ja natuurlijk staat de gezondheid voorop. hier had ik geen rekening mee gehouden sory .

Ben maar een dom chauffeurke maar als ik dat hier zo allemaal lees ,waar ik de helft dan nog niet van versta  :lachen: verwonderd het mij niet dat zoveel ondernemers
of kaderleden gezondsheidproblemen of een burnout krijgen...lopen een hoop van deze mensen zichzelf niet gewoon voorbij ? Of gaat het hun enkel maar om meer en meer hun bankrekening te zien groeien ?
Ben eigenlijk wel blij dat ik maar een simpel truckertje ben  :lachen:

Rich

Citaat van: Cosyns Guy op maandag  9 april 2012, 12:25:13
Citaat van: jens op maandag  9 april 2012, 12:16:53
Citaat van: huisman45 op zondag  8 april 2012, 10:28:49
Ben het wel met je eens Jens wat je zegt,
maar als je gezondheid in nederland er onder lijd al en je een goed advies krijgt,
ga je zeker niet in de Filipijnen iets opzetten en daar heel de dag mee bezig zijn,
had ik net zo goed in Nederland kunnen blijven.
Dus moet je het laten doen met minimale risico en maximaal profijt.
ja natuurlijk staat de gezondheid voorop. hier had ik geen rekening mee gehouden sory .

Ben maar een dom chauffeurke maar als ik dat hier zo allemaal lees ,waar ik de helft dan nog niet van versta  :lachen: verwonderd het mij niet dat zoveel ondernemers
of kaderleden gezondsheidproblemen of een burnout krijgen...lopen een hoop van deze mensen zichzelf niet gewoon voorbij ? Of gaat het hun enkel maar om meer en meer hun bankrekening te zien groeien ?
Ben eigenlijk wel blij dat ik maar een simpel truckertje ben  :lachen:


Ondernemen zit in het bloed. Iets nieuws beginnen,...zien dat het loopt,...investeren, iets opbouwen, mensen tewerkstellen, iets leiden, organiseren,...het is allemaal zo spannend en kan een enorme voldoening geven.

Ik ben van mijn 23ste tot mijn 56ste eigen baas geweest, en van mijn 56ste tot mijn 60ste nog effe bij een baas gewerkt, en dat waren de slechtste jaren van mijn leven op werkgebied.  Ja ok, alles is geregeld, en als je thuis komt van je werk ben je klaar, maar het lijkt me verschrikkelijk als je bijvoorbeeld je hele leven achter een bureau moet zitten of iets dergelijks.

Maar ja ieder zijn keuze.  :jajaja:

P.S truckers zijn nog zo simpel niet Guy. Jullie werken hard en zijn veel van huis, en ik weet niet hoe het in Spanje is, maar als ik die truckers zie die hier  elke dag urenlang in de file staan............nou, respect voor die mensen hoor, die ervoor zorgen dat alles op tijd moet geleverd worden.
Rich de Nederbelg.

huisman45

Het is niet alleen het geld ,maar het plezier passie uitdaging voldoening spanning en ga maar door,
het is in je bloed en het is verslavend maar ben nu 2 jaar gestopt en kom er ook achter dat het niet alles vergoed
en of geluks makend is.
En je moet je zelf niet kleiner maken dan je bent vele hier zouden jou werk als "simpele chauffeur" niet kunnen of willen doen.
Ze zijn hard nodig.!!!!!!!
Hier adem ik vrij en ben gelukkig