Geldigheid van Filippijnse rijbewijzen in België

Gestart door Mawibata, dinsdag 10 november 2009, 07:54:25

Vorige topic - Volgende topic

Mawibata


geldigheid van Filippijnse rijbewijzen in België



Een aantal landgenoten stelden mij recent de vraag betreffende de geldigheid van Filippijnse rijbewijzen in België.

De vraag is op zich heel kort, maar ik moet het antwoord opsplitsen in een aantal onderdelen. Veel hangt namelijk af van het feit of u al dan niet ingeschreven bent in een Belgische gemeente en ingeschreven in de bevolkingsregisters van de Ambassade.



  1. U bent ingeschreven in een Belgische gemeente (of u nu vreemdeling of Belg bent maakt niet uit)

     De wetgeving is klaar en duidelijk: u dient in het bezit te zijn van een Belgisch of een Europees rijbewijs (zie de rode kolom in het overzicht hierna)

  2. U bent niet ingeschreven in een Belgische gemeente

     U mag in België rijden met ofwel

·        Een Belgisch nationaal rijbewijs

·        Een Europees rijbewijs

·        Een erkend buitenlands nationaal rijbewijs (**)

·        Een internationaal rijbewijs (NIET BELGISCH)

Zie de groene kolom in het overzicht hierna.





  3. (**) U stelt zich dan meteen de vraag "is mijn, ongetwijfeld met veel moeite en na zware rijexamens ;-) verkregen Filippino rijbewijs erkend in België?" Het antwoord is ja, zoals mag blijken uit de lijst als bijlage.

  4. En, last but not least, personen die een Filippino rijbewijs gekocht hebben, mogen dit rijbewijs (vermits het erkend is in België) nog steeds omruilen voor een Belgisch rijbewijs en vervolgens de Belgische wegen onveilig gaan maken.













Hoogachtend,



René PEETERS

Consul van België

Adjunct Posthoofd

Ambassade van België MANILLA

www.diplomatie.be/manilanl/
Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Roland

#1
Weet iemand toevallig ook hoe dit in Nederland is geregeld? Ik denk minder makkelijk zoniet onmogelijk  :denk:
Allways look on the bright side of life!

Kijk ook eens op : http://www.vivacomputers.nl voor als je hulp nodig heb met je computer!

Paring Belga

Alleen heb ik gelezen dat je je Belgisch rijbewijs kan omruilen met een Nederlands rijbewijs.  Dat geldt alleen voor iemand die ingeschreven is in de Belgische gemeente en alleen EU-onderdanen die gewoonlijk naar Nederland kunnen gaan wonen kunnen dat doen.  Als een Filippino komt te werken in Belgie en heeft een Filipijns rijbewijs kan hij of zij die omruilen met een Belgisch rijbewijs maar kan niet verhuizen naar Nederland maar wel daar rijden met zijn of haar Belgisch rijbewijs, geloof ik, maar niet wonen.


opinie

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/het_rijbewijs/een_buitenlands_rijbewijs/omwisselenbuitenlandsrijbewijs.htm

Filippijnse rijbewijzen staan er niet tussen. Mogelijk kan men via de België-route ook indirect het Nederlands rijbewijs bekomen.

Citaat van: Mawibata op dinsdag 10 november 2009, 07:54:25
   4. En, last but not least, personen die een Filippino rijbewijs gekocht hebben, mogen dit rijbewijs (vermits het erkend is in België) nog steeds omruilen voor een Belgisch rijbewijs en vervolgens de Belgische wegen onveilig gaan maken.

Slik! Er zijn al genoeg cowboy's op de weg die na het behalen van hun rijbewijs zo snel mogelijk alles vergeten.

Voorbeeld: het bord C3

Hoe vaak heb ik het al gezien? Hekwerk aan de kant gooien want dat bord telt alleen voor de anderen! Toeteren dwars door een avondmarkt rijdend. Mensen die leven volgens de filosofie: ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke!
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Roland

Dus beter voor mijn asawa om in Belgie te wonen voor haar rijbewijs  :happy2: ben al weg  :benweg:
Allways look on the bright side of life!

Kijk ook eens op : http://www.vivacomputers.nl voor als je hulp nodig heb met je computer!

Gago

Onze aanvraag gezinshereniging is lopende.

Zou het interessant zijn om mijn vriendin haar rijbewijs te laten halen in the Phills? We zitten nu toch wat af te wachten, kan ze zich daar wat mee bezig houden. En dan gaat de tijd voor haar ook wat sneller.
Is het moeilijk om rijbewijs te halen in the Phills? Als ik het goed heb begrepen is dit dan ook geldig in  :belgiesmiley: .

Is dit aan te raden volgens jullie?

greetz


Fail_over

Mijn vrouw heeft ook haar rijbewijs "gehaald" in de Phils.

30 vragen invullen (Ze had er 29 goed, nog nooit in een auto gereden  :weetikniet:  ), plasje plegen voor drug control  :ikkeniebegrijp:
En een rondje rijden op een een afgesloten parcour. Tada! Rijbewijs!  :congratualtionsis0:   :thankyoufw5:

Maar of ik ze hier in mijn auto zou laten rijden?  :neeneenee:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

mira

ik heb mijn vrouw hier rijlessen laten volgen, ook al was dat niet nodig, maar ik betrouwde haar filipijnse rijkunsten niet echt.

Amice

@gago

Ik zie ze bijna iedere morgen onder het genot van een kop koffie oefenen op een parkeerterrein,zodra ze daarmee klaar zijn dan gaan ze het verkeer in hier in manila. De rijschool heet smart, en de kosten iets van P10000.
Soms zie ik ze ook wel in het verkeer rijden,dus bij Smart krijgen ze wel echt rijles.

Het is het proberen waard lijkt me
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Gago

Eens mijn vrouw hier is zou ik haar ook nog rijlessen laten volgen. Dat staat vast, mag er niet aan denken.
Maar dan heeft ze toch tenminste al haar rijbewijs.

Dus als mijn vrouw in  :smiley-philippines: haar rijbewijs haalt is dat hier ook geldig.