Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Wonen en werken op de Filippijnen

Gestart door mcfly, zondag 24 juni 2012, 19:48:03

Vorige topic - Volgende topic

O.B.Bommel

Citaat van: huisman45 op dinsdag 22 januari 2013, 09:52:38
En Ja Oli B niet iedereen is een rijksambtenaar die overgoten word met vrije dagen etc
andere hebben maar 3 weken vakantie. :lachen: :jajaja: :jajaja:
Amerikanen hebben niet veel meer, dat klopt. Oorspronkelijk had ik er ook maar 25 overigens maar met een loonstop sinds pakweg 1995 tot de laatste kleine salarisverhoging in 2008 (13 jaar dus) zijn de ATV dagen langzaam gegroeid, soms met bijkomende inlevering van ouwelullenverlof en wat bijzondere feestdagen. Dus ik heb het gevoel er wel voor betaald te hebben, in mijn omgeving zijn de salarissen in die periode fors gestegen. Eigenlijk ben ik dus verplicht part-time gaan werken, Ad nu even geen grapjes dat part-time van niks niks uitmaakt  :lachen: :lachen:

Maar ik hoef geen 12 uur per dag aanwezig te zijn....

Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

huisman45

Ach heer van stand laat die ouwe bakker maar lullen gun het je wel en ook al de andere nederlanders,
maar helaas dat gaat niet op,
laat mij maar mijmeren ,de wel 12 uur per dag gek deed ,maar nu hobby doet met plezier als ik geen vakantie wil houden. :applaus:
Hier adem ik vrij en ben gelukkig

O.B.Bommel

#22
Ach, ik houd wel van die kwinkslagen, ben het al jarenlang gewend en verder klaag ik niet als ik zie dat mijn vrouw met 32 uur fabriekswerk 1200 euro's verdient (waar ik overigens geen knoop van terugzie ik wil er niet aan denken waar dat blijft, ze spaart er wel wat van), met nacht en ontij werkt, de plee in eigen tijd bezoekt en er voorlopig niet over peinst om te stoppen met werken.

Haar visie is kortweg dat ze dat in PH never nooit niet kan verdienen (zelfs al heeft ze HBO) en liever dit doet als het slaafje van een zooi Filipino's uit te hangen, je kunt je ongeveer voorstellen wat ze van zo'n topic als dit te melden zou hebben als ze hier zou posten. Kort vertaald luchtfietserij als ze dat woord zou kennen.
Ach ik geef het maar even mee van een ervaringsdeskundige die van daar is, ik weet het ook niet.

Fietsen doet ze overigens helemaal niet meer, heeft haar rijbewijs gehaald en kart nu braaf naar het werk.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

huisman45

Ach wat kwinkslagen is altijd een leuke bedoeling,
maar ik gun je de vrije dagen,alleen ben blij dat mijn personeel ze niet had.
En die luchtfietsen hier dat is algemeen bekent,de meeste doen zich rijker voor dan ze zijn.
Vooral als je inzicht hebt in salarissen van laag tot hoog in verschillende bedrijven.
Ik zeg altijd maar dat ik een tevreden mens ben als ze zeggen dit of dat over ons.
Maar dat kunnen ze ook niet begrijpen hoe kan iemand tevreden zijn !
Hier adem ik vrij en ben gelukkig

Johan En Elvie

#24
Ze zeggen wel eens als je definitief naar de Filippijnen gaat om er de rest van je leven door te brengen ga daar dan niet meer om te werken.
als je dus met andere woorden geen grote buffer hebt (lees genoeg geld op de bank) blijf daar weg.
Op je luie kont gaan zitten is de boodschap daar.
Wil niet zeggen dat u zich niet met iets mag bezig houden hoor om de tijd te doden.
Stel u voor naar daar gaan en helemaal niet maar dan ook niets om handen hebben dat zou pas een heel saai leven zijn.
Als ik naar daar ga voor 5 weken vakantie dan verveel ik me reeds zoveel dat ik na 4 weken het gezien heb en al wil thuis zijn (daarom ga ik dit jaar ook maar 4 weken)

Dus dit zou het plan moeten zijn.
1) Genoeg geld op de bank
2) Een stek op het thuisfront houden om eventueel terug te kunnen, je weet nooit of er daar eens een oorlog uitbreekt waardoor je dan toch liever in België of Nederland bent. Een eigen huis houden die je bijvoorbeeld verhuurd zou ik dan doen, huurders kan je opzeg geven en de tijd die dat duurt kan je dan gebruiken om de terugkeer voor te bereiden of zelf iets klein te huren tot je weer in je eigen huis kan.
3) Je nooit uitschrijven van sociale zekerheid in België of Nederland zodat je bij ernstige ziekte daar altijd kan op terug vallen. Misschien kan je uw adres laten waar het is en indien dit niet mogelijk is bij familie of vrienden, er moet hiervoor wel een oplossing te vinden zijn.
4) Een bezigheid zoeken in de Filippijnen waardoor je niet tegen muren aanloopt. Een kleine zaak door je Filippijnse familie uitgebaat zoals kleine snackbar, internetcafe, kip aan spit verkoop of dergelijke (dan heb je geen enkel probleem met eventuele permissie om in de filippijnen te mogen werken want je doet helemaal niets als daar wat rondhangen en eventueel de supervisie over hebben zonder dat het opvalt)
Die zaak ook klein houden en ervoor zorgen dat er hiermee juist uit de kosten gekomen wordt en zeker niet te veel schulden voortbrengt omdat dit ook aan je opgebouwde kapitaal kan knagen en dat is niet de bedoeling, dus hoe kleiner je het houd hoe beter.
Als je hiermee kan voorzien in je dagelijks onderhoud is dit al voldoende. Werken kan ik dit moeilijk noemen hé het is gewoon je tijd doden dat je dan doet en je ziet veel beweging van op afstand.
Je bent bezig en kan uw opgebouwd kapitaal gebruiken voor andere belangrijke zaken aan te kopen of onverwachte onkosten mee betalen.

En ik weet het nu gaan er zeggen met een internetcafe maak je bijna geen winst en dat klopt ook, maar dit hoeft ook niet, je bent bezig en je kapitaal kan rusten.

Waar ik meer vertrouwen in heb is een kleine snackbar omdat de mensen daar niets anders doen dan de ganse dag eten en als je wat lekkers klaar maakt die niet te veel moeite kost, een snelle hap dan moet dit wel lukken.
Hierbij kan je ervoor zorgen dat de winst op die zogenaamde snelle happen 100 % is.
Dus iets kost 50 pesos (alles inbegrepen, foodkost, zaken om klaar te maken elektriciteit die je hiervoor verbruikt bijvoorbeeld) verkopen aan 100 pesos.
Deze snelle happen mogen de klant niet veel kosten, als het te duur is kunnen ze het ook niet meer kopen en zoeken ze wel iets anders bij jolibee of MC Do.

Enkele voorbeelden: een hamburger met wat ketchup zonder veel poespas, pannekoekjes, halo Halo, een kip aan spit, ijskreem, crocque met de plaatselijke producten (kaas en annanas met brood zonder ham die er moeilijk te verkrijgen is of anders te duur is waardoor het product voor de plaatselijke bevolking te duur wordt) dus iets doen die vlot binnen gaat en niet veel kost.
Als je wat creatief bent vind je wel iets die tussen de hete plaat van een wafelijzer kan met plaatselijke producten.
Zo kan je bijvoorbeeld zelf een eigen goedkope snack uitvinden die goedkoop is en in de smaak valt.

Iedereen doet natuurlijk wat hij/zij zelf wil en er zijn waarschijnlijk nog meer succesverhalen te vinden waarbij er wel goed geld verdient wordt maar die hebben alvast veel meer zorgen al was het maar om voortdurend bang te moeten zijn dat er wel eens iemand aan je goede verdiensten komt knagen door een verkeerd woord tegen iemand en verwikkeld te geraken in lange processen die je als buitenlander toch nooit kan winnen.

Ikzelf zal alvast nooit naar de Filippijnen gaan wonen als de meeste van bovenstaande zaken niet vervuld zijn.
Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.

stijn54


Lenn


Kano

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

callebaut


Rich

Rich de Nederbelg.