Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Wonen en werken op de Filippijnen

Gestart door mcfly, zondag 24 juni 2012, 19:48:03

Vorige topic - Volgende topic

Soushkin

Citaat van: yepyep op maandag 21 juli 2014, 23:29:26
Dank je GertVe!

Souskin, ik ben franchisee van de outlet in SM Aura, Global city. De overige zaken zijn van mijn schoonbroer.

Mocht je in de buurt zijn, pm me maar even.




Als je nog behoefte hebt om uit te breiden. Er zijn een aantal plaatsen beschikbaar hier in Paseo. Ik heb weleens gesproken met de eigenaars van die bedrijfjes daar en heb ik wat math gedaan.

Als je 1 kok, 1 afwasser, 2 serveersters en een manager in dienst neemt moet je per dag voor 4500 verkopen om even te draaien. Alles daarboven is winst. Ik weet niet of dat rendabel is voor jou omdat ik niet weet hoeveel je verkoopt. Wat ik wel weet is dat in dit gebied een hele hoop mensen wonen die meer dan genoeg te besteden. Veel van die mensen kijken dan ook niet op van een rekening van 3000/4000 pesos.


Gewoon ff ter kennisgeving haha.  :thumb:
Palimos po, gutom ako. Pisulang pang Mac Do, pang Jollibee.

Maraming salamat, po.

:happy2:

yepyep

Bedankt voor het meedenken. Misschien dat we ooit daar ook nog weleens openen.

Vergeet niet dat we daarnaast ook nog moet betalen voor de inkoop van de goederen, de huur van het pand, de royalty fee aan de eigenaren van Brasas, de belastingdienst :)


Soushkin

De huur van het pand en de loonkosten zijn daar al bij inbegrepen. De contracten die ze daar hebben zijn voor 2 jaar met een borg van 200.000. Ook dat is er al bij gerekend.

De royalty fees, de inkoop van de goederen en wat je nodig hebt om een keuken etc neer te zetten zijn er niet bij gerekend. Ik weet niet of je dat net als bij bijvoorbeeld een Jollibee franchise erbij krijgt of niet.


Op zich hoeft een degelijke keuken niet zo heel erg duur te zijn. Net als meubels en dergelijke, hoeft allemaal niet zo duur te zijn. Je kunt het later altijd nog vervangen door iets anders zodra je genoeg winst hebt gemaakt.

Paseo/Nuvali zijn wel heel goede locaties om een eettentje neer te zetten. Ook coffeeshops doen het hier goed.


Als ik het geld ervoor had zou ik er zeker in investeren maar dat heb ik niet dus helaas. Misschien in de toekomst.  :thumb:

Voorlopig zal ik het dan nog met stalls moeten doen maar de locatie waar ik die wil neerzetten mag niet omdat m'n vrouw er werkt. Achja.
Palimos po, gutom ako. Pisulang pang Mac Do, pang Jollibee.

Maraming salamat, po.

:happy2:

yepyep

Wij hebben ook een huurcontract van 2 jaar met SM en de borg was hoger en verschilt per locatie of organisatie waarmee je samenwerkt.

Als je een franchise in begint en een fee betaald bij aanvang, krijg je over het algemeen de kennis, kunde en hulpmiddelen aangereikt. Bij een restaurant helpen ze je opstarten en trained de franchisor jouw personeel en leveren ervaren personeel aan dat je door de eerste periode heen helpt. Dit is voor een restaurant outlet in een mall.

Maar de personeelkosten, inkoop van goederen, huur van de locatie, royalty fee (voor de franchisor) en BIR (belasting) komen maandelijks terug.

De huur in malls is meestal een vast bedrag of 5% (in een foodcourt 20%) van de bruto omzet, 'whichever is higher'.
Het voordeel van een mall is dat ze zorgen voor foodtraffic. Als je buiten een mall onderneemt, heb je als voordeel dat je meestal een vast bedrag per maand betaald, maar ook minder foodtraffic krijgt.

Dit even ter informatie. Doe er mee wat je wilt.






Amice

CitaatDe huur in malls is meestal een vast bedrag of 5% (in een foodcourt 20%) van de bruto omzet, 'whichever is higher'.
Het voordeel van een mall is dat ze zorgen voor foodtraffic. Als je buiten een mall onderneemt, heb je als voordeel dat je meestal een vast bedrag per maand betaald, maar ook minder foodtraffic krijgt.

Ik blijf dat toch discutabel vinden, met uw welnemen.
Uiteraard is er verschil tussen een restaurant of een foodstall maar vooral bij het laatste is een stall buiten de mall m.i. aantrekkelijker.
Er zijn commuted area's waar de foodstalls en zelfs resto's goede zaken doen, neem buendia maar even als voorbeeld.
De foodtraffic kan daar zelfs nog hoger liggen dan in een mall.

Als het buiten stormt dan heb je ook geen foodtraffic in een mall.

@ soushkin
Wat is de huur daar in Paseo/La salle?

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Soushkin

Toen we het gevraagd hebben voor La Salle was het 16.000 per maand. Niet zo veel dus maar dat is al bijna een jaar geleden dus het kan dat het ondertussen al verhoogd is, ik zal nog eens navragen daar.

Bij Paseo ben ik de huurprijs even kwijt. Ze hebben het me wel verteld maar nadat ik aan het rekenen ben geslagen en op die 4500 in sales uitkwam is het me ontschoten.

Die manager verdient 500 per dag, de vier overige personeelsleden krijgen ieder 350 = 4 x 350 = 1400 + 500 = 1900 + 274 borg per dag = 2174.

De borg is 200.000 voor 2 jaar. Da's dus zo'n 274 per dag.


4500 - 2174 = 2326 x 30 = 69780.


De huur is dan dus zo'n 70.000 per maand daar. Ik weet niet hoeveel vierkante meter dat is maar als ik er weer ben zal ik er foto's maken. Dan heb je een beetje een idee van hoe de zaakjes die daar zitten er uitzien. Ze hebben wel allemaal terrasjes buiten staan dus je hebt meer ruimte tot je beschikking dan alleen binnen.

De huur is wat dat betreft vrij relatief. M'n vrouw gaat daar graag naar Figaro, die vragen voor een of andere Frappe al 150 pesos. Een ander zaakje waar ze graag heen gaat verkoopt smoothies voor 195 pesos. Beide zaken hebben vrij veel klandizie dus die hoge prijzen zijn wat dat betreft geen probleem.


Volgens kan je daar ook stalls neerzetten want er zitten wel overal aansluitingen in de vloeren voor stalls maar tot nu heb ik er nog geen gezien. Lijkt me eerlijk gezegd ook geen goede plaats voor stalls met die verwende mensen hier. Geld hebben ze in ieder geval genoeg te besteden. Vooral Shakey's doet hier goede zaken. Die trekken gemiddeld 300.000 per week binnen weet ik van de eigenaresse.
Palimos po, gutom ako. Pisulang pang Mac Do, pang Jollibee.

Maraming salamat, po.

:happy2:

Lorre

Citaat van: Soushkin op woensdag 23 juli 2014, 03:11:16Vooral Shakey's doet hier goede zaken. Die trekken gemiddeld 300.000 per week binnen weet ik van de eigenaresse.

1 x geweldige racekak gehad van Shitkey's, geen behoefte meer aan.  Gelukkig Motilium en Imodium bij, denk dat ik daar anders nog op de pot zat...

Soushkin

Citaat van: Lorre op woensdag 23 juli 2014, 05:19:42
Citaat van: Soushkin op woensdag 23 juli 2014, 03:11:16Vooral Shakey's doet hier goede zaken. Die trekken gemiddeld 300.000 per week binnen weet ik van de eigenaresse.

1 x geweldige racekak gehad van Shitkey's, geen behoefte meer aan.  Gelukkig Motilium en Imodium bij, denk dat ik daar anders nog op de pot zat...

Ik heb dat eens gehad van die panpizza's bij Pizza Hut, teveel olie op de bodem van die pan dus dat wil wel.


Persoonlijk vind ik van de vier main franchises in pizza's hier Yellow Cab het lekkerste. Die pizza's van hen vullen ook veel beter. Als ik daar een pizza voor 6 personen bestel kan ik maar de helft opeten en dan zit ik al vol. Bij Shakey's, Greenwich en Pizza Hut kan ik die hele pizza wegwerken.

Voordeel van Shakey's als je zo'n kaart hebt is dat ze standaard 10% korting geven en altijd buy 1 take 1 wanneer je ze laat bezorgen. Bij Pizza Hut ook, 2 pizza's voor de prijs van 1 als je een kaart hebt. Greenwich kom ik vrijwel nooit want die zitten hier niet en bestellen doe ik er al helemaal nooit.

Palimos po, gutom ako. Pisulang pang Mac Do, pang Jollibee.

Maraming salamat, po.

:happy2:

yepyep

Een restaurant buiten een mall kan ook lucratief zijn natuurlijk. Een stall/kiosk buiten op een drukke locatie en een outlet in de mall kan je eigenlijk niet vergelijken, omdat de doelgroep vaak anders is. De prijzen van het eten liggen lager bij de foodstalls op bijvoorbeeld busstations (denk aan Pasay, richting Roxas boulevard). Daarbij is er wel sprake van veel food traffic, maar niet iedereen koopt. Een McDonalds of Jollibee doen het over het algemeen goed op die locatie. Dergelijke ketens doen het meestal goed op elke locatie, mits er voldoende food traffic is. Maar bijvoorbeeld een Max Chicken, Army Navy of Yellow cab zie je al minder snel op zulke locaties. Een Master Siomai o.i.d. zal het ook goed doen, want die prijzen sluiten aan op de mensen die daar komen. Een Brasas of een ander concept met minder gangbaar eten, zal het op zo'n busstation niet zo goed doen.

Dus het ene concept past beter buiten de mall en het andere concept beter in een mall. Maar de vergelijking foodkiosk buiten een mall en een restaurant binnen een mall is gewoon anders.

yepyep

Soushkin, mijn salarissen (omdat ik in National Capitol Region opereer) liggen nog hoger. Je weet nooit precies wat de overhead precies is van de restaurants. Wat telt is wat ze uiteindelijk overhouden onder aan de streep.

Mocht je weer bij Shakeys komen, kun je dan eens vragen of zij een vast bedrag van 70,000 pesos per maand betalen of dat ze een percentage over de gross profit betalen? Alvast bedankt.