Waarom wil ik in de Filipijnen gaan wonen?

Gestart door koy, vrijdag 29 juni 2012, 22:30:39

Vorige topic - Volgende topic

Luc

#30
Als ik het goed begrijp over die DOSZ is de ziekteverzekering een aanvullende verzekering van 135,60â,¬. Je moet deelnemen aan de algemene regeling van 239,92â,¬ om de aanvullende verzekering te kunnen nemen. Dan is het 239,92 + 135,60 = 375,52â,¬ per maand.

Citaat
Het gaat om een verzekeringspakket dat in zijn geheel moet worden afgesloten.
Er één of twee verzekeringen uit selecteren en de rest opzij schuiven, kan dus niet, uitgezonderd voor buitenlanders van buiten de EER of van buiten Zwitserland. Zij kunnen zich beperken tot de pensioenverzekering.
http://www.dosz-ossom.fgov.be/default.aspx?ref=AAAAAA&lang=NL

http://www.dosz-ossom.fgov.be/user_docs/02-12-cotisations-Nl.pdf
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

vvjoris

Citaat van: Luc op maandag  2 juli 2012, 00:11:51
Als ik het goed begrijp over die DOSZ is de ziekteverzekering een aanvullende verzekering van 135,60â,¬. Je moet deelnemen aan de algemene regeling van 239,92â,¬ om de aanvullende verzekering te kunnen nemen. Dan is het 239,92 + 135,60 = 375,52â,¬ per maand.

Citaat
Het gaat om een verzekeringspakket dat in zijn geheel moet worden afgesloten.
Er één of twee verzekeringen uit selecteren en de rest opzij schuiven, kan dus niet, uitgezonderd voor buitenlanders van buiten de EER of van buiten Zwitserland. Zij kunnen zich beperken tot de pensioenverzekering.
http://www.dosz-ossom.fgov.be/default.aspx?ref=AAAAAA&lang=NL

http://www.dosz-ossom.fgov.be/user_docs/02-12-cotisations-Nl.pdf
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Luc

Citaat van: vvjoris op maandag  2 juli 2012, 01:51:29
Citaat van: Luc op maandag  2 juli 2012, 00:11:51
Als ik het goed begrijp over die DOSZ is de ziekteverzekering een aanvullende verzekering van 135,60â,¬. Je moet deelnemen aan de algemene regeling van 239,92â,¬ om de aanvullende verzekering te kunnen nemen. Dan is het 239,92 + 135,60 = 375,52â,¬ per maand.

Citaat
Het gaat om een verzekeringspakket dat in zijn geheel moet worden afgesloten.
Er één of twee verzekeringen uit selecteren en de rest opzij schuiven, kan dus niet, uitgezonderd voor buitenlanders van buiten de EER of van buiten Zwitserland. Zij kunnen zich beperken tot de pensioenverzekering.
http://www.dosz-ossom.fgov.be/default.aspx?ref=AAAAAA&lang=NL

http://www.dosz-ossom.fgov.be/user_docs/02-12-cotisations-Nl.pdf

Die zijn dus niet verplicht de ziekteverzekering te nemen. Enkel de pensioenverzekering. Wil je de ziekteverzekering hebben moet je wel de pensioenverzekering er bij nemen
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Marinero

Nou ja, een ding is wel duidelijk dus: als je voor een Filipijns bedrijf gaat werken kun je maar beter in Europa blijven. Werk je echter voor een buitenlands bedrijf, dan zijn de Filipijnen een heel gunstig alternatief met pluspunten en minpunten.

Een bovenmodaal inkomen qua Filipijnse maatstaven is heel belangrijk, anders gaat je levenskwaliteit achteruit.

In mijn geval komen de pluspunten ervan overeen met degene die ik op mijn "verlanglijst" staan. Nederland heeft deze pluspunten niet. En ik bof dan maar met mijn beroep, eindelijk bof ik eens een keer.

Pjottr

Citaat van: koy op zondag  1 juli 2012, 18:31:03
Het gaat hier toch wel heel veel over de dreiging van ziek te worden en over gezondheid.

Ten eerste ben je daar zelf voor een heel groot gedeelte voor verantwoordelijk, doe wat aan sport, drink wat minder en stop met roken en je komt al een heel eind verder. Als je dan je kroket en friet en andere vette prul vervangt door rijst en vis dat in de PH overal de gewoonte is kom je nog verder.
Maar goed, tot hier de gezondheidspreek (diegene die zich herkennen zullen deze preek wel al gehad hebben...)

Ten tweede kan je jezelf perfect indekken zolang je nog gedomicilieerd bent in B of NL kan je een DKV afsluiten voor pakweg een 45â,¬ per maand en deze heeft een wereldwijde dekking, ook in de PH, ik heb daar laatst nog uitdrukkelijk voor naar Bxl gebeld en daar werd het bevestigd. Heb je iets voor, is alles gedekt ook indien je je naar B moeten repatriëren omdat je liever daar behandeld wordt. So what's the point?

Ok als je op de PH woont en gedomicilieerd bent, dan moet je bv een BlueCross afsluiten maar ik geloof niet dat het onbetaalbaar is.

grtjs Koy


Ik ga niet helemaal met je mee als je zegt dat je gezondheid in je eigen hand hebt.
Ik ken mensen die hun hele leven roken en drinken en ongezond eten en inmiddels de 80 zijn gepasseerd
Ik ken ook mensen die voor hun idee harstikke gezond leven.Joggen en vetarm en zout dieet met veel Fruiten en niet roken en niet drinken
De een vertrok naar het eeuwige op zijn 40e de ander heeft al een enkele reis geboekt (binnenkort)
Gezondheid zit in je genen net zoals ziekten.Dat heb je dus niet in de hand.
Wat ik hiermee aangeef is dat het betrekkeijk is.
Voornaam is, dat je geld hebt als je hier bent om voor je zelf te zorgen.Heb je dat niet of te weinig zou ik lekker wegblijven want dan wordt dat zogenaamde mooie paradijsje jouw persoonlijke hel
Gr
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

O.B.Bommel

Citaat van: Pjottr op maandag  2 juli 2012, 06:52:13
Ik ga niet helemaal met je mee als je zegt dat je gezondheid in je eigen hand hebt.
Ik ken mensen die hun hele leven roken en drinken en ongezond eten en inmiddels de 80 zijn gepasseerd
Ik ken ook mensen die voor hun idee harstikke gezond leven.Joggen en vetarm en zout dieet met veel Fruiten en niet roken en niet drinken
De een vertrok naar het eeuwige op zijn 40e de ander heeft al een enkele reis geboekt (binnenkort)
Gezondheid zit in je genen net zoals ziekten.Dat heb je dus niet in de hand.
Wat ik hiermee aangeef is dat het betrekkeijk is.
Voornaam is, dat je geld hebt als je hier bent om voor je zelf te zorgen.Heb je dat niet of te weinig zou ik lekker wegblijven want dan wordt dat zogenaamde mooie paradijsje jouw persoonlijke hel
En zo is het maar net. En je hoeft geen "cowboy" te zijn om je te handhaven (hoe komen ze hier op dat woord, is het als geuzennaam bedoeld?), je dient wel flexibel te zijn en niet snel van je stuk te brengen. En normaal boerenverstand te hebben overigens, dat is ook wel handig. En je gelooft het of niet, maar daar ontbreekt het soms wel aan.

Bovenstaande post onderschrijvend zou ik het wel erg risicovol vinden om ver verwijderd van je pensioen naar PH te vertrekken, tenzij je een van de geluksvogels bent die in off-shore werkt of anderszins tijd-en-plaats-onafhankelijk kan en mag werken. Die Marinero is dan toch maar een bofkont.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Amice

CitaatEn ik bof dan maar met mijn beroep, eindelijk bof ik eens een keer.

Er zijn nogal wat nederlandse HTSers en IRers hier, blijkbaar is er voor techneuten werk genoeg te vinden.
Die hebben meestal toch wel n redelijk goed salaris en de meesten zijn niet ouder dan 45 jaar, het kan dus blijkbaar wel als het pensioen nog ver weg is.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Baliw-katok

Citaat van: Luc op maandag  2 juli 2012, 02:20:52
http://www.dosz-ossom.fgov.be/user_docs/02-12-cotisations-Nl.pdf


Ik  denk  dat   Pieter-Jan aangesloten is bij DOSZ. Hij  kan misschien   een  verklarend woordje uitleg geven.

Quezonboy

Citaat van: Marinero op maandag  2 juli 2012, 05:50:53
Nou ja, een ding is wel duidelijk dus: als je voor een Filipijns bedrijf gaat werken kun je maar beter in Europa blijven. Werk je echter voor een buitenlands bedrijf, dan zijn de Filipijnen een heel gunstig alternatief met pluspunten en minpunten.

Een bovenmodaal inkomen qua Filipijnse maatstaven is heel belangrijk, anders gaat je levenskwaliteit achteruit.

In mijn geval komen de pluspunten ervan overeen met degene die ik op mijn "verlanglijst" staan. Nederland heeft deze pluspunten niet. En ik bof dan maar met mijn beroep, eindelijk bof ik eens een keer.
Je werkt dus als expant voor een Westerse bedrijf als je een "gewoon westerse (bovenmodaal) salaris" heb, ook een bovenmodaal Filipijns inkomen is vaak niet voldoende. Er is me eens een baan aangeboden voor 300 euro per maand bij een Nederlands bedrijf dat is bovenmodaal voor Filipijnse begrippen, maar niet voldoende voor een vlucht naar Nederland 1 keer per jaar bijvoorbeeld.

dolfijn76

Citaat van: koy op zaterdag 30 juni 2012, 21:46:14
Ikzelf ben enkele dingen serieus aan het voorbereiden, Marven en ik zijn nl. van plan om te trouwen  :happy:, in België dan wel en vanaf eind november als hij de gerechtigde leeftijd van 21j heeft bereikt kunnen we de fiancee visum aanvragen en normaal gezien zou er na bijna 4 jaar relatie en 5 bezoeken geen beletsel meer moeten zijn. Dit als achtergrond gezegd zijnde, wil ik geleidelijk de overstap naar meer en meer leven in  :smiley-philippines: opstarten;

koy

Even  :offtopic: proficiat met je geplande huwelijk Koy. Maar is de wetgeving in de Filippijnen omtrent huwelijken van hetzelfde geslacht recentelijk gewijzigd? Ik dacht dat het daar niet toegestaan was. Bijgevolg is het ook onmogelijk om in België te trouwen tot Marven de Belgische nationaliteit heeft of tot in de filippijnen het homo huwelijk is toegestaan.  Een samenlevingscontract is misschien wel mogelijk maar huwelijk lijkt mij niet. Ik zou het toch maar eens goed navragen voor je een verlovingsvisum aanvraagt.

:ontopic: Wat waarom in de Filippijnen wonen betreft gaat bij ons niet echt op. Wij zijn momenteel gelukkig in België en hebben beide een goede job die we graag doen. Daarenboven vind ik het persoonlijk beter om mijn kinderen hier naar school te laten gaan en ze zo een betere kans op de toekomst te geven (hoewel je weet nooit hoe het er hier over 20 jaar zal uitzien maar dat weet je ook niet voor de Filippijnen).  We spreken er soms wel over om gedeeltelijk daar te wonen als we de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt maar ja dat is nog ver van mijn bedshow (+/- 30 jaar)

Tja voor marinero maakt het inderdaad niet uit en ik kom ook uit het zeevarende wereldje maar als vrouw blijf je dit toch niet doen eens er kinderen zijn (tenzij genoodzaakt en wat voor de meeste mannen ook al een reden is om te stoppen met varen).  Het is inderdaad wel ideaal om dan op de Filippijnen te wonen hoewel je er weinig bent. In de tijd dat ik vaarde kwam ik niet aan 6 maanden thuis hoor.
Maar we zijn weer  :offtopic: