Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Definitief verhuis naar de Filippijnen

Gestart door crashman, zondag 9 september 2012, 15:20:30

Vorige topic - Volgende topic

Mawibata

Citaat van: vvjoris op zondag  9 september 2012, 17:27:06


Een SSR visum kost USD 1400, dacht ik, en je moet een deposit doen van USD 10,000 doen als je pensioen hebt dat naar de  :smiley-philippines: getrensfereerd wordt, en USD 20,000 als je geen, of een pensioen van minder dan 1500 USD per maand hebt. Als je echter een depostit doet van USD 50,000 mag je dat investeren, bvb in een huis of in de lease van een huis. Ik dacht dat je hiervoor niet met een Filipina moet getrouwd zijn.

Eens je 't hebt, en je wil eens weg, heb je naast de terminal fee, ook de airport tax aan je been ....


Er zijn vier verschillende SRRV


A Principal Retiree must be at least 35 years old to enjoy the above benefits that only SRRV holders are privileged to avail of.  Through the Philippine Retirement Authority, foreign retirees who want to make the Philippines their international retirement destination can now choose from 4 SRRV options:

1)       SRRV SMILE — for active / healthy principal retirees 35 year old and above who would just like to maintain their Visa deposit of US$20,000.00 in any of the PRA designated banks;

2)       SRRV CLASSIC — for active / healthy principal retirees who would opt to use their  Visa deposit of US$10,000.00 or US$20,000.00 (50 years old & above) or US$50,000.00 (35 to 49 years old) to purchase condominium units or use for long term lease of house and lot;

3)       SRRV COURTESY — for former Filipinos (35 years old & above), and foreign nationals (50 years old & above) who have served in the Philippines as diplomats, ambassadors, officers/staff of international organizations.  The visa deposit is US$1,500.00.

4)       SRRV HUMAN TOUCH — for ailing principal retirees, (35 years old and above), who are  shown to have medical/clinical needs and services. Under this option, the retiree only needs to have a Visa deposit of US$10,000.00, a monthly pension of at least US$1,500.00 and a Health Insurance Policy.
Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Kano

#11
@ Mawibata. Voor Belgie geldt hetzelfde regime als voor Nederland. Particuliere pensioenen worden belast in de woonstaat en openbare pensioenen in de bronstaat (tenzij de genieter inwoner en onderdaan is van de Filipijnen).

Zie de overeenkomst(PDF)

www3.dekamer.be/digidoc/DPS/K2023/K20233033/K20233033.PDF
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

PeterVL

Als je pensioen op een belgische rekening wordt gestort moet je twee keer per jaar een levensbewijs opsturen: een in januari en een in juli. Komt je pensioen op een filipijnse rekening dan moet je elke maand voor iedere storting een levensbewijs opsturen. Vergeet ook niet dat als je kinderen in het buitenland worden opgevoed dat je dan je kinderbijslag verliest. Zoals door een ander forumlid reeds geponeerd stel je niet alles te idealistisch voor en zorg ervoor dat je financiele bagage hebt; ik zie er hier elke dag berooid terug gaan naar Belgie, hoor(de meesten doen dat na vijf of zes jaar dan is het salut, vaak zonder asawa)
Belastingen betalen is inderdaad zoals een ander forumlid meldde: overheidsdiensten in Belgie; prive-werkers mag men hier belasten.
Nu, ik zou je toch de raad geven niet te trachten de Belgische wetgeving wat alimentatie betreft, te ontvluchten; men zal gewoon je pensioen daarop inhouden en je beseft ook wel dat het niet een goede attitude is dit te doen. Je laat je best inschrijven in de ambassade welke dan fungeert als een gemeentebestuur. Ik geef iedereen de raad eerst eens een jaartje hier te komen wonen vooraleer de defintieve stap te nemen zo voorkom je teleurstellingen en erger want ik merk hier vaak dat het leed keurig is aangekleed. Ik zou zeker niet in een vlaag van impulsiviteit de deur acher me dicht doen. Denk er eens goed over na wat je werkelijk wil.
Wat mezelf betreft kan ik allen maar zeggen dat ik hier nooit meer weg wil, ik heb het hier serieus naar mijn zin!

crashman

Ik heb hier al een en t ander gelezen over een permanent visum in de Fillippijnen samen met mijn Filippijnse echtgenote.  En ik moet toegeven ik zie even niet meer
het bos door de bomen.  Daarom dat ik een aantal vragen zou willen stellen voor de voorbereiding van mijn aanvraag voor een permanent visum.
Eerst en vooral dit ter informatie : ik zou samen met mijn filippijnse vrouw en kinderen verhuizen naar Cebu binnen 6 maanden (begin juli dus).

Mijn eerste vraag is of ik hier al iets kan voorbereiden in de Filippijnse ambassade in Brussel, of moet de aanvraag uitsluitend in de Filippijnen gebeuren ?
Ik doel daarmee op de formulieren die ik vond onder de link voor de aanvraag en verlenging van visa (documenten in pdf formaat)
Welke documenten heb ik als Belg nodig om mee te brengen voor mijn aanvraag ? Moeten deze in Belgie vertaald en gelegaliseerd worden ?
Als ik mijn toeristenvisum jaarlijks verleng door even naar het buitenland te gaan voldoe ik dan aan ook aan de verblijfvereisten en wat zal me dit kosten ?

Denk dat er nog mensen zijn die graag praktische informatie hebben over hoe je best te werk gaat. Sorry als deze vraag al meermaals is gesteld maar ik ben
ook geen advocaat en hier en daar kan ik niet volgen als het gaat over juridische informatie.  Ik wil natuurlijk ook vermijden dat ik nog terug moet naar
Belgie omdat mijn documenten niet volledig zijn.


Kano

Dvdcrusher, waarom zou je met een toeristenvisum willen verblijven, dat je steeds na een paar maanden moet vernieuwen en 1x per jaar het land uit als je een permanent zgn 13a visum kunt aanvragen omdat je met een Filipijnse bent gehuwd?
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Amice

Indien hij reist met zijn vrouw kan hij bij aankomst een balikbayan stempel vragen deze is gratis en een jaar geldig.
In dat jaar kan hij dan toch een 13a visum aanvragen?

Dat lijkt mij iig het beste en goedkoopste om te doen.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

vvjoris

Als je met een Filipina getrouwd bent lijkt het best voor een 13a te gaan. Als je niet getrouwd bent, en je bent niet in het speciale geval als investeerder, retiree, of medische hulp behoevende zal het een 9a zijn.

Ik weet dat er heel veel over op het forum staat, maar zie toch niet precies hoe die combinatie 9a & ACR in mekaar zit. Lijkt simpel, gewoon elke 59 dagen gaan verlengen mits 6 - 7000 pesos te betalen, maar als je terug naar  :eu: gaat moet je eigenlijk de ACR kaart afgeven ...

Moet dan bij terugkeer de procedure voor ACR weer helemaal doorlopen worden?

Ik zou graag eens het exacte kostenplaatje bekijken .... Ik dacht maar ... als je 3 keer per jaar naar  :belgiesmiley: komt, heb je genoeg aan 3 keer een visum van 59 dagen voor â,¬ 30 x 3, en dan 6 (als je telkens een maand krijgt) verlengingen voor ongeveer 6500 pesos. Aangezien je dan altijd wel enkele dagen in  :eu: bent dekt dat een heel jaar ....

Verder ... als je maar 2 keer naar  :belgiesmiley: of  :nederlandsevlag: komt, en 1 keer naar Hong Kong vliegt, lukt het dan ook om op de  :smiley-philippines: ambassade daar een visum van 59 dagen te krijgen voor om en bij de 30 euro?

Vraag is dan nog: hoe past dit in het ACR-plaatje?
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Pjottr

Citaat van: Mawibata op zondag  9 september 2012, 17:31:29

Citaat van: Pjottr op zondag  9 september 2012, 16:04:05
Overigens hoef je hier in de Filipijnen geen belastig te betalen over je pensioen Bruti is dan Netto Dit geld voor Nederlanders maar ik weet bijna zeker dat in belgie het niet anders is.



:ikkeniebegrijp:     :ikkeniebegrijp:    


Ik heb hierover navraag gedaan bij de overheid.


Geachte,

Ik ga misschien in de toekomst naar de Filippijnen emigreren.
Klopt het dat ik dan mijn pensioen bruto entvang, of wordt er toch afgehouden ?
Bedankt alvast voor het antwoord.
Groeten,



3 dagen geleden heb ik dit antwoord ontvangen van de Pensioendienst voor de Overheidssector




Mijnheer,

U valt onder de Belgische wetgeving dus zal er bedrijfsvoorheffing afgehouden worden aan de bron, ook al woont u in het buitenland.

mvg



Monique Pauwels
contactcenter 02/558 60 00
Pensioendienst voor de Overheidssector (PDOS)
Victor Hortaplein 40 bus 30
1060 Brussel






Het is dus anders in Belgie Ik ontvang nu nog uit een lijfrente polis maandelijks en er wordt geen inhouding verricht LB nog Premies Volksverzekeringen
Zodra mijn Bedrijfs pensioen komt is dat precies het zelfde. AOW wordt wel in Ned belast heb ik inmiddels geleerd.
Hierom ben ik blij Ned te zijn anders zou alles belast worden
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

vvjoris

Eigenlijk is het niet correct dat belastingtarieven en regelingen niet dezelfde zijn in alle landen van de Europese Gemeenschap.

:belgiesmiley: zal dat wel tegenwerken, zoniet is het compleet onmogelijk nog ooit begrotingen met een tekort van 3 % rond te krijgen, laat staan begrotingen in evenwicht.

Ik volg de politiek in  :nederlandsevlag: niet, en zie hier en daar ook kritiek daarop op het forum, maar ze zijn alleszins bekwamer dan de idioten die we hier in  :belgiesmiley: aan de macht hebben...
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Ronny55

Citaat van: vvjoris op dinsdag 16 april 2013, 13:26:34
Als je met een Filipina getrouwd bent lijkt het best voor een 13a te gaan. Als je niet getrouwd bent, en je bent niet in het speciale geval als investeerder, retiree, of medische hulp behoevende zal het een 9a zijn.

Ik weet dat er heel veel over op het forum staat, maar zie toch niet precies hoe die combinatie 9a & ACR in mekaar zit. Lijkt simpel, gewoon elke 59 dagen gaan verlengen mits 6 - 7000 pesos te betalen, maar als je terug naar  :eu: gaat moet je eigenlijk de ACR kaart afgeven ...

Moet dan bij terugkeer de procedure voor ACR weer helemaal doorlopen worden?

Ik zou graag eens het exacte kostenplaatje bekijken .... Ik dacht maar ... als je 3 keer per jaar naar  :belgiesmiley: komt, heb je genoeg aan 3 keer een visum van 59 dagen voor â,¬ 30 x 3, en dan 6 (als je telkens een maand krijgt) verlengingen voor ongeveer 6500 pesos. Aangezien je dan altijd wel enkele dagen in  :eu: bent dekt dat een heel jaar ....

Verder ... als je maar 2 keer naar  :belgiesmiley: of  :nederlandsevlag: komt, en 1 keer naar Hong Kong vliegt, lukt het dan ook om op de  :smiley-philippines: ambassade daar een visum van 59 dagen te krijgen voor om en bij de 30 euro?

Vraag is dan nog: hoe past dit in het ACR-plaatje?
Heb alles een paar x gelezen maar begrijp niet goed waar je naartoe wil...Verlengen visa is goed voor 2 maanden ....Bij het binnenkomen 21 dagen gratis dan verlengen met 39 dagen tot 2 maanden na 2 maanden verlengen ...eerste maal moet je voor ACR kaart om en bij de 3000 extra totaal 7000 ph +/-. de volgende x is het om en bij de 4000 php. Eens dat je gehuwd bent, je vrouwtje je laten afhalen in hong kong en samen de  :smiley-philippines: in komen......1 jaar gratis... Was het dat wat je wilde weten  :weetikniet:
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.