Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Met de ferry

Gestart door Yoshi, vrijdag 12 oktober 2012, 15:43:58

Vorige topic - Volgende topic

Yoshi

Goeiedag,

Ik vroeg me eigenlijk af of hier mensen op het forum zitten die al eens met een ferry gereisd hebben in de Filippijnen?
We zijn namelijk van plan om eind december met de ferry vanuit Manila naar Cebu te reizen en dan begin januari de omgekeerde weg.
Belangrijkste reden hiervoor is natuurlijk het drukken van de kosten, maar het lijkt me ook wel eens een ervaring te zijn om zo een trip te maken op zee.
Daarom wou ik eens even luisteren of er mensen zijn die hier ervaring meehebben.
Alvast bedankt.

gosternokke

 O al tientallen keren van Manila naar Mindanao, Palawan en Cebu met de ferry gereisd.


  Tips:  neem geen eigen cabine aan boord, de aircon daar word centraal geregeld en je ligt dan te klappertanden in je bed van de kou, of neem een cabine zonder aircon indien mogelijk.   Beste is een slaapplaats op het hoogste dek, daar staan dan allemaal stapelbedden, en je heb lekker frisse lucht.

Alle eten aan boord is de dubbele prijs dan aan de wal, nou gaat het te ver om eten mee te nemen , maar snacks  en chips kan wel.


   Sinds de bomaanslag op de superferry is de controle bij aan boordgaan vergelijkbaar met een airport, alle bagage moet door de x-ray machine  en langs de snuffelhond.
Voordeel van reizen per boot is dat er vrijwel geen limiet zit aan het aantal mee te nemen kiloos.

Als je met de boot terug gaat naar Manila, zie je al die mensen die de provincie verlaten en naar manila gaan wonen, die nemen hun hele hebben en houwen mee aan boord,  inclusief hanen.

Luke

Eind jaren 90 met Superferry (was toen nog W&G) van Manila naar Davao: 3 dagen, 2 nachten.

Vertrek late avond: Het was toen op de oude pier in een open hangaar. Chaos alom.
We hadden voor een "Business cabin" betaald; 4 M2 groot met een bunkbed voor 2 personen. Voor de gemiddelde Filipino plaats zat. Voor een witte vetzak was dat veel minder. Enfin toch een oogje dichtgedaan.
De "economie" klasse van toen was zo goed als buiten. Enkel een tentzeil over het hoofd tezamen met honderden in bunkbeds. De toiletten voor zo'n hoop volk is te vergelijken met festival toilethokjes; veel te weinig en een onverdraaglijke stank!

Eerste stop Iloilo de volgende dag: Een hoop reizigers er af. Enkele nieuwe reizigers der op. Vracht af en aan. Een hoop kinderen die voor een schouwspel "duiken-naar-muntjes" zorgen.
Bij afvaart was er motorpech en enkele duwers moesten voorkomen dat het schip tegen de kaai zou botsen. Na een uurtje dan toch op weg naar General Santos.

Intussen hadden we een "First Class" cabine kunnen bemachtigen met een eigen badkamertje en een dubbel bed (wat een luxe zal je zeggen). Er was ook een balkon dat naar de boeg van het schip uitkeek....en ook naar de hemel. Daar hebben we bijna de de hele nacht liggen turen naar de sterren. Er was voor de rest geen fluit te doen op het schip. Eten was in de prijs begrepen maar het stelde niks voor; een hoop (goedkope) rijst met wat rommel. Er was een standje met wat verpakte snacks. Voor de rest over de reling hangen en naar de dolfijnen kijken. Ook kleine onbewoonde eilandjes passeren.

Tweede stop: General Santos. De volgende dag, middag. Dezelfde taferelen als in Iloilo. Het duurde toch een hele tijd maar tegen de avond dan toch op weg naar Davao waar we tegen middernacht aankwamen.

Het was een leuke ervaring. Daar hadden we het voor gedaan. Vooral de sterrenhemel, de dolfijnen en het eindeloos uitzicht op zee. Ook de rotsachtige kuststrook van General Santos naar Davao kan ik me nog herinneren. Toch geen tweede keer. Trouwens vliegen is niet veel duurder.

Ik denk dat de hedendaagse ferry's er wel beter uitzien dan toen. Ook de accommodatie zal wel verbeterd zijn (hoop ik). Maar voor het goedkope moet je het niet doen en je bent 3 dagen onderweg.



gosternokke

Zo ziet zo een slaapdek er dan uit  
 

Bij harde wind of regen  rold met de zeilen naar beneden.

Reizen per boot is echt een belevinis,en ik kan het iedereen die er de tijd voor heeft een keer te doen. Je komt met een heel andere mensen ik kontakt als wanneer je met vliegtuig reist in  :smiley-philippines:

Het zijn toch meestal de armere mensen, en de mensen zonder ID die noodgedwongen met de boot moeten reizen.


gosternokke

De superferrys zijn wel wat beter dan de oude bakken van vroeger. Sommige superferry hebben zelfs zwembad aan boord , niet allemaal, ook disco, karaokebar, parlor, .  En in de grote zaal is er vaak optreden van wat baklaas.

Tbijven natuurlijk afdankertjes van Japan die boten, maar al stukken beter dan in de jaren 80 en 90.


En het prijsverschil met vliegen is vandaag de dag toch minimaal, als je een promoticket kan kopen ,kun je zelfs goedkoper vliegen.
Als je een luxe slaaphut neemt aan boord kan het zelfs duurde zijn dan vliegen.

O ja als je niet zelf je bagage aan en van boord wil sjouwen kan je een porter nemen, die tegen betaling je koffers aan boord sjouwd.   Even te voren een prijs afspreken , om te voorkomen dat je financieel een poot word uitgedraaid.

Yoshi

Bedankt voor de informatie alvast!
We gaan waarschijnlijk dan voor de heenreis met de ferry van Manila naar Cebu, bijna 24u onderweg, maar we willen het beiden wel eens doen, met een apart kamertje dan. En voor de terugreis dan toch met het vliegtuig van Cebu naar Manila weer. Komt ongeveer toch op hetzelfde qua prijs uit en zo heb ik beiden eens gedaan. Ik ben ook niet echt van plan ongelofelijk veel bagage mee te nemen, enkel wat kleren, maar ik ga daar liever naar de laundry service, ik wil namelijk niet extra te hoeven betalen voor meer bagage. Oh en hopen op goed weer, want anders krijgen ze mij met geen stokken op zo'n ferry.

Wilfil

@Gosternokke,

Weet je misschien ook de beste weg om in Coron te komen vanaf Palawan? Ik las dat er een aantal opties zijn waarvan één met de ferry van Puerto Princesa. Heb je misschien ervaring (of iemand anders natuurlijk)?

Oh, zie net dat je iets gepost hebt in een nieuw topic over de verbinding vanaf Coron....

bertalert

Vorig jaar met de superferry van manila naar dumaguete...

36 uur, ik was alleen dus het was bijwijlen best wel saai, maar gelukkig had ik een zeer goed boek bij. Je kan wel af en toe een praatje maken met andere reizigers.
Ik had een air-con economy, er waren niet zoveel passagiers in die klasse (de overgrote meerderheid reist economy open deck). Het plafond was wel veel te laag dus ik moest binnen overal wat gebogen lopen ...

Eten was inbegrepen maar  idd het was rommel...

Al bij al was het wel ok, een low-key ervaring maar  je bent toch beter van even te vliegen, zeker als je niet onbeperkt tijd hebt kan je die kostbare dag toch wel nuttiger besteden... Bovendien is de prijs hetzelfde.

Mss ga je zowieso nog eens een ferry nemen bv. van cebu naar Bohol of Surigao... Minder lang en zelfde 'ervaring'

gosternokke

Nog een tip ,het eten dat inbegrepen is in je ticket is inderdaad rommel, dus beter koop een ticket zonder eten inbegrepen, en ga in het restaurant aan boord eten. Verwacht geen culinaire hoogstandjes, maar stukken beter dan de rommel van het inbegrepen eten.

gosternokke

Citaat van: Wilfil op vrijdag 12 oktober 2012, 20:05:52
@Gosternokke,

Weet je misschien ook de beste weg om in Coron te komen vanaf Palawan? Ik las dat er een aantal opties zijn waarvan één met de ferry van Puerto Princesa. Heb je misschien ervaring (of iemand anders natuurlijk)?

Oh, zie net dat je iets gepost hebt in een nieuw topic over de verbinding vanaf Coron....


@Wilfil, dan heb ik toch slecht news voor je  de snelle ferry van El Nido naar Coron van Montenegroslines is al paar maanden geleden opgeheven, reden onbekend.