VISUM KORTVERBLIJF (VKV type C) Schengen (vrienden/familiebezoek, toerist)

Gestart door jiggy, donderdag 12 februari 2015, 02:24:58

Vorige topic - Volgende topic

Donnie

Dat is inderdaad het minpunt, de statistiek geeft geen duiding per verblijfsdoel (toerisme, vrienden, familie, zaken, ...). In theorie zou dus een redelijk deel onder "zaken" kunnen vallen en die 100% het visum krijgen en daarmee vertekenen dat bijvoorbeeld voor vrienden/familiebezoek een groter percentage wordt afgewezen.  Doch kan het niet zo zijn dat extreem veel visums worden afgewezen voor de voor ons interresante groepen (toerisme,  vrienden, familie bezoek).

Nederland is duidelijk de nummer 1: meeste aanvragen, wijst zeer weinig af ten opzicte van de andere ambassades. Ook andere NL ambassades in de regio laten afwijzingen rond de 2% zien. Belgistan zit vaker rond de 10% afwijzingen (Thailand 11,6% zeg ik uit het hoofd). Maar zo kun je wel kijken of een ambassade erg afwijkt ten opzichte van de andere ambassades in het land of dat de ene BE/NL ambassade gelijke trend volgt met afwijzngen/toewijzingen ten opzichte van de consulaten in andere landen.

Ook zie je dat België enkele visums met een gebiedsbeperking heeft opgelegd: een visum waarmee je bijvoorbeeld alleen BE of BeNeLux in mag.

jiggy

Volledig mee eens. Ik kan ook niet aannemen dat een overgroot deel van de aanvragen bvb BUSINESS zou zijn.

Een misschien aannemelijke reden voor van globaal negatieve kijk op de kans om een VKV C te bekomen is dat vele bijdragen hier komen van leden die moeilijkheden ondervonden hebben bij visumaanvragen en hulp/info vragen.

Er zijn dus duidelijk meer mensen van BUITEN dit forum aan wie een visum werd afgeleverd. Die zie of hoor je niet op dit forum. 6879 goedkeuringen...in 2013 had je hier slechts een handvol "postieve verhalen"!

Ook ik ben op dit forum gekomen op het moment van lang wachten op een visum c voor mijn toenmalige vriendin.
Zoekend op internet naar info over visa, termijnen,.. vond ik dit forum en werd lid.
De reacties op mijn vragen toen waren quasi unaniem negatief. De moed om het visum te krijgen zonk ons in de schoenen. Tot.. het een maand later dan toch goedgekeurd werd !

jiggy

Nog een aanvulling , geput uit telefonisch contact met de Griffie van de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen :

Ik postte eerder al dat men in beroep kan gaan tegen een weigeringsbeslissing. De rechtsmiddelen staan achteraan.

De volgende vragen vragen stelde ik deze morgen telefonisch aan de Griffie van die Raad :

- kan iemand behalve een advocaat optreden in de plaats van de aanvrager van het visum?

JA. Dus... geen advocaat nodig, maar ... wel gewenst, denk ik.

- op straffe van nietigverklaring van het beroepsschrift MOET een woonplaats in België gekozen worden? Niet die van de aanvrager, want die werd toegang tot België geweigerd ?

Indien de persoon in het buitenland woont, kan dat de woonplaats zijn van diegene die in haar plaats optreedt : dus, uzelf of een advocaat.
Dat is een "correspondentieadres, waarnaar ondermeer de uitspraak in beroep wordt gezonden

- hoe lang duurt zo een procedure , vooraleer uitspraak?

Moeilijk en vaag antwoord, maar met mondjesmaat bevestigd : 6 maand tot een jaar.. of... langer...
Men zit immers "tussen dossiers van (uitgeprocedeerde) asielzoekers "...

- Verschil tussen "vordering tot schorsing" en "beroep tot vernietiging" ?

Is mij nog niet geheel duidelijk, maar "vordering tot schorsing" zou voor een geweigerde visumaanvraag niet kunnen/van toepassing zijn.
Wel belangrijk : indien men een beroep wint, bekomt men echter GEEN VISUM. Enkel kan de ambassade/DVZ niet meer het zelfde weigeringsmotief gebruiken.


Dus... zo een procedure is niet aan te raden , mijn mening :
een te hoge kost (advocaat en kosten om het "op de rol" te plaatsen  met TE lange termijn , in verhouding tot het beoogde doel : een bezoek van hoogstens 3 maand !



Donnie

Dat zal de reden zijn dat Kruispunt adviseert om een nieuwe aanvraag in te dienen die tegemoet komt aan de reden van afwijzing.

In Nederland is de maximale termijn 19 weken, in de praktijk duurt het vaak 6-10 weken.Ongeveer 50% van de bezwaren (door vreemdeling of gemachtigde derde zoals de referent) wordt toegewezen, met advocaat een ruime 80% (van Vreemdelingenadvocaten begrijp ik dat dit tot enige jaren terug zelfs 90% was). Wat een advocaat kost zou ik niet precies weten maar ik lees mét gefinancieerde rechtsbijstand iets van 150 euro, t/m 2013iets van 90 euro. Als de afwijzing wordt herzien moet de ambassade alsnog het visum afgeven. In Nederland heeft bezwaar dus wel degelijk nut. Of je moet binnen enkele weken moeten reizen, dan is een nieuwe aanvraag practischer.

Ook hier eigenlijk gek dat dat er geen EU standaard is... in zuidelijke landen kan bezwaar vele maanden duren met nog meer bureacratie en rompslomp, daar is bezwaar bijna helemaal zinloos maar in Belgistan is het ook nagenoeg zinloos als je zo jouw bericht en dat van Kruispunt leest. Helemaal sneu natuurlijk als de afwijzing op vage gronden als "vestingsgevaar: niet overtuigd dat u tijdig het grondgebied zal verlaten" gebruikt, iets wat slechts een vermoeden is wat practisch nooit met harde argumenten gestaafd wordt. Een welles/nietes verhaal waarin de aanvrager het maar plausibel dient te maken dat deze zich toch maar netjes aan de regels zal gaan houden, een glazenbol wordt niet meegeleverd...

jiggy

Citaat van: Donnie op maandag 16 februari 2015, 18:19:32
Wat een advocaat kost zou ik niet precies weten maar ik lees mét gefinancieerde rechtsbijstand iets van 150 euro, t/m 2013iets van 90 euro. Als de afwijzing wordt herzien moet de ambassade alsnog het visum afgeven. In Nederland heeft bezwaar dus wel degelijk nut. Of je moet binnen enkele weken moeten reizen, dan is een nieuwe aanvraag practischer.

Het "op de rol plaatsen" van het beroep kost reeds 175 â,¬. Voor te schieten door de verzoekende partij. (Dus wellicht terugvorderbaar indien met het beroep wint.
"Gefinancierde rechtsbijstand" is wat in België een "Pro deo" advocaat wordt genoemd, wellicht?
Het inkomen van de verzoeker (filipina) zal wellicht onder de norm liggen en kan ze beroep doen op een pro deo advocaat.

Donnie

Onder een bepaald inkomen hebben mensen recht op subsidie bij hun rechtbijstand. Aangezien men bij een visum naar de aanvrager kijkt zal men toetsen op het inkomen van de vreemdeling. De meeste hier zullen dus een dusdanig laag inkomen hebben dat de persoon (of de vertegenwoordiger) in aanmerking komt voor deze subsidie. Tot ergens in 2013-2014 koste een bezwaar procedure minder dan 100 euro, eventueel beroep ná gesubsideerd bezwaar koste 50% van (dus een euro of 45). Sinds 2014 zijn door bezuinigingen de voorwaarden wat veranderd waardoor het nu zo'n 150 euro kost. Exacte bedragen en procedures weet ik niet, maar iemand die een Nederlands advocaat overweegt voor een bezwaar of beroep kan dat vast zo opzoeken of navragen bij de (vreemdelingen) advocaat die ze op het oog hebben.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechtspraak-en-geschiloplossing/gesubsidieerde-rechtsbijstand

Een andere term hiervoor is inderdaad Pro Deo maar die hanteerd men in Nederland niet meer naar ik begrijp (??).

Onlangs  was er nog in het nieuws dat rechtsbijstand nu voor sommige mensen te duur wordt en daardoor uitgesloten zijn van hun recht, stemmen gaan weer op om de subsidie/voorwaarden weer laagdrempeliger te maken zodat het betaalbaarder wordt dan nu onder de laatste wetgeving/bezuigingingsdrift kabinet Rutte 2.

paeng

Heb vandaag te horen gekregen verzoek geweigerd !!
Mijn vriendin zal het resultaat afhalen in manila, en kan nu voor de 3de keer naar ambasade .

Wat ik niet begrijp is dat de dag van vandaag nog altijd geen betere oplossing is voor dit probleem.
Ik was ervan overtuigd aan alle voorwaarden te hebben voldaan, maar blijkbaar is er toch iets waardoor een negatief advies  werd afgeleverd.

Moed staat nu in het hieltje van mijn schoenen.
Ik hoop dat we via dit forum toch iets voor mekaar kunnen betekenen,
Wordt vervolgd.
Groeten rafael.
Aka Paeng.

jiggy

Citaat van: paeng op woensdag 18 februari 2015, 14:04:51
Heb vandaag te horen gekregen verzoek geweigerd !!
Mijn vriendin zal het resultaat afhalen in manila, en kan nu voor de 3de keer naar ambasade .

Wat ik niet begrijp is dat de dag van vandaag nog altijd geen betere oplossing is voor dit probleem.
Ik was ervan overtuigd aan alle voorwaarden te hebben voldaan, maar blijkbaar is er toch iets waardoor een negatief advies  werd afgeleverd.

Moed staat nu in het hieltje van mijn schoenen.
Ik hoop dat we via dit forum toch iets voor mekaar kunnen betekenen,
Wordt vervolgd.
Groeten rafael.
Aka Paeng.


Slecht nieuws opnieuw....
De weigering zal enkel in het Nederlands zijn, hou daar rekening mee, en enkel op papier.
Als jij niet bij haar bent, kan jij ze enkel lezen/begrijpen (?) als zij ze  naar jou opstuurt of.. digitaal reproduceert en overmaakt.

Mijn vriendin en ik verkeren in dezelfde situatie : 1 maand geleden geweigerd.
Indien interesse, stuur mij dan maar een persoonlijk bericht, eens je meer weet...

jiggy

Citaat van: paeng op woensdag 18 februari 2015, 14:04:51
Heb vandaag te horen gekregen verzoek geweigerd !!
Mijn vriendin zal het resultaat afhalen in manila, en kan nu voor de 3de keer naar ambasade .


Ze hoeft niet of ook niet zelf naar de ambassade. Dit staat uitgelegd in de email van de ambassade.  Ze kan de weigering +paspoort bvb laten opsturen per koerierdienst. 5 dagen later thuisbezorgd in Cebu, als voorbeeld.  Kostprijs 270 PHP.  
Ik neem aan dat je de Belgische ambassade bedoelde?


Please be informed that we have received the result of your application from the Ministry of Internal Affairs.

You may choose from the following options how you wish to receive the result:

·         You may come here to the Embassy of Belgium on a TUESDAY, between 10:00 and 11:00 in the morning ONLY.

·         You may send your representative (with an authorization letter + copy of your and his or her ID) on a TUESDAY, between 10:0 and 11:00 in the morning ONLY.

·         You may send us a prepaid, self-addressed courier envelope (for example: LBC) (Please take note that the Embassy does not take any responsibility if the mail was not received).

Herbie

@ paeng en jiggy hebben jullie vriendin een vast werk en regelmatig inkomsten uit een legale winstgevende activiteit?

Want daar wringt het schoentje meestal als madam geen werk heeft.
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.