Budgetteren op de Filippijnen, een utopie?

Gestart door Raftie, dinsdag 15 november 2011, 09:58:26

Vorige topic - Volgende topic

Phille

Ziehier de evolutie van de Euro/Pesos koers van de afgelopen 10 jaar  :jajaja: dat brengt wat meer duidelijkheid denk ik ... en zit de huidige koers niet zo heel veel onder het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar als ge het mij vraagt. Maar het is maar hoe men vergelijkt uiteraard  :weetikniet:






Amice

Mijn stelling is altijd al dat de gemiddelde koers van de euro t.o.v. peso P63 voor 1 euro zou moeten zijn. De statistiek bekijkend denk ik niet dat ik er ver vanaf zit.

Temeer daar indertijd de omwisselkoers van gulden naar peso, net voordat de euro zijn intrede deed ook al p63 voor n gulden was.

Aldus is P56 wel n behoorlijk stuk lager dan de gemiddelde koers, dat kan men willen relativeren maar het is wel verlies iedere maand op een â,¬ salaris .
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Baron

Citaat van: ladgar op maandag 13 februari 2012, 11:50:04
Citaat van: PeterVL op maandag 13 februari 2012, 08:40:13

Ik vind toch dat ik als Belg die hier al heel lang woont beter objectieve informatie geef. Toen ik hier aankwam kreeg ik 72(tien jaar geleden dus) peso voor een euro nu is dat tussen 55 en 56 peso, dus een groot verschil.


10 jaar geleden stond de peso veel hoger gewaardeerd dan u aangeeft . Toen stond de dollar zelfs hoger dan de euro.
Exact 10 jaar geleden op 13 feb 2002 was de koers 1 euro = 44,78 peso
http://www.xe.com/ict/?basecur=EUR&historical=true&month=2&day=13&year=2002&sort_by=name&image.x=32&image.y=13&image=Submit
Zo objectief is uw informatie dan toch ook niet.

Soms denk ik dat u de Baron naar de kroon steekt , maar die zijn volle titel is dan ook Baron von Munckhausen , en hij zegt zelf in een luchtkasteel te wonen.

Zoals toen u zei dat de foto's van de echtgenote/vriendin hier op het forum gepost van animeermeisjes waren

Citaat van: PeterVL op dinsdag 29 maart 2011, 10:26:01
Met al mijn respect. Maar ook hier op de site heb ik al fotos gezien van meisjes die hier zeer goed gekend staan als animeermeisjes en een rauw verleden achter de rug hebben. Mijn vrouw en ik gaan altijd samen uit in het week-end en dan zien we wel wat, mijn vrouw haar geheugen is daar beter in moet ik zeggen.
Het is wel een tendens tegenwoordig dat de jongere generatie hier op zoek is naar een buitenlander om uit hun ellende van het barmeisje zijn te geraken.
Vooral als je je 'geliefde in de stad vindt moet je toch voorzichtig zijn hoor want inderdaad het sprookje kan snel uit zijn.


Rekening houdende met het tijdstip van posting , en de postings toendertijd , waren dit insinuaties aan het adres van mevr.Gago of  mevr. Phille  of mevr Rambonsusay


:hoedjeaf: :hoedjeaf:


Hee, ik word hierboven zelfs al aangehaald als voorbeeld. Dan moet ik ook reageren, wat ik toch al wilde doen in dit topic over een super interessant topic. Super interessant omdat het zo verdomde actueel is en nagenoeg iedere Filipijnenganger er mee te maken zal krijgen.

Ik wil als eerste zeggen: ik ken serveer en animeer meisjes. En daar zitten veel schatten van meisjes en vrouwen bij. De meerderheid zou ik zeggen. Ik zou dan ook niet meteen ervan uitgaan dat je er een slechte aan hebt, integendeel, degenen die ik ken en die een voormalig animeermeisje gehuwd hebben (en dat zijn er gauw 10 of meer), hebben er een lieve en goede vrouw aan. Het leven loopt zoals het loopt en dat geldt voor jou, je vrouw en iedereen. Daarom nietr te gauw oordelen.

Natuurlijk maak ik veel flauwekul maar ik denk en hoop altijd dat men wel merkt als ik iets serieus meen of dat ik zit te gekken.  :biggrinn: :haha: :floet: :crazy: :evil:

De herhaaldelijke verzoeken om maandelijkse bijdragen te verhogen, mits die los staan van sterk veranderende koersen (je geeft in euro of in peso) waarderen wij niet. Alleen als de situatie ook daadwerkelijk sterk veranderd is. Als je 4000 peso geeft voor een kind van 6 geeft zie ik niet in dat dat opeens 5000 moet worden. Mits er niet duidelijk een gegronde reden voor wordt gegeven. En financiele hulp is door ons niet bedoeld om dan lekker zelf niets meer te hoeven doen. Integendeel, eerder als beloning voor degenen die hard werken. Voorbeeld: 23 jarig nichtje deed niks, kon niks. Hebben wij alle massage opleidingen laten doen die er zijn incl. een registratie bij de regering (test). Zag slecht, bril gekocht. Slechte huid, dermatoloog, tanden slecht: tandarts. Nu een jaar verder werkt ze in vaste dienst bij een goed massage instituut (Wensha). Werkt echt hard en maakt 15 K per maand. Kan zich dus in haar eigen onderhoud voorzien. Is ook slim genoeg om de bedelende familie niks te geven. Daar doen we graag wat voor, bv voor een heel speciale lage prijs ons oude laptop te verkopen, Kerstkaartje met 500 peso, altijd wat kleine kadootjes als ze ons bezoekt (1 maal per maand) zoals leuk t-shirtje, wat ondergoed).

Voor de verkeerden, die wrijf ik het onder de neus: koppel verdient 35-40.000 peso. Leven bij moeder dus geen huur en gratis maid yaya voor de kinderen. Genieten dit 8 jaren. Er verandert iets en ze hebben 24 K nodig. Vragen ons die. Ik zeg: je hebt 8 jaren zijnde 96 maanden goede tijden gehad. Als je van die 35K per maand eens iedere maand 250 peso had weggelegd, had je nu 24 K gehad. Dus die krijgt niks.

:daag: :daag: :daag:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

josv

CitaatDe herhaaldelijke verzoeken om maandelijkse bijdragen te verhogen, mits die los staan van sterk veranderende koersen (je geeft in euro of in peso) waarderen wij niet. Alleen als de situatie ook daadwerkelijk sterk veranderd is.

Baron, je vergeet 1 wezenlijk punt. Wij ( in de PH ) kunnen direct controleren wat er met ons geld gebeurd. Als je in NE/BE woont kan je alleen afgaan op wat er tegen je gezegd wordt. Persoonlijk controleren kan in de meeste gevallen 1x per jaar.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Baron

 :hoedjeaf: :hoedjeaf:


Worden ze vervelend in hun vragen, inclusief de boel belazeren, dan krijgen ze niks meer.
De 4000 voor een kind moest opeens verdubbeld worden naar 8000. Het was te weinig. Nu doen ze het alweer een paar jaren met 0 peso.
En het kind gaat toch naar de private school en ook hebben ze 2 auto's.
Vaak is er geen echte nood maar het is wel makkelijk effe vragen en vangen.
Sommigen maken er hun beroep van, bij hun eigen familie te bedelen en te schooien. Zeker als er wat veel OFW in de familie zit.

:negatief: :negatief: :negatief:

Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Budgie

Citaat van: Baron op woensdag 15 februari 2012, 22:44:51
:hoedjeaf: :hoedjeaf:


Worden ze vervelend in hun vragen, inclusief de boel belazeren, dan krijgen ze niks meer.
De 4000 voor een kind moest opeens verdubbeld worden naar 8000. Het was te weinig. Nu doen ze het alweer een paar jaren met 0 peso.
En het kind gaat toch naar de private school en ook hebben ze 2 auto's.
Vaak is er geen echte nood maar het is wel makkelijk effe vragen en vangen.
Sommigen maken er hun beroep van, bij hun eigen familie te bedelen en te schooien. Zeker als er wat veel OFW in de familie zit.

:negatief: :negatief: :negatief:



Baron Het bedelen en schooien zit ze nu eenmaal in het bloed Maar wat U zegt het is simpel op te lossen Gewoon 0 peso zo gauw je de boel belazer of als je voor dingen vraagt die je zelf ook wel kan oplossen

En Jos V je hoeft vaak daar niet te zijn om er achter te komen Duurt misschien iets langer maar ze verspreken zich wel een keer of anderen gaan klagen Mijn zwager lag in het ziekenhuis volgens zijn vrouw Bel een tante om te vragen hoe erg het was Zegt die wou je hem even spreken hij is hier Die staat nu dus voorgoed op 0 ook bij de rest van de OFW familie
Getting older beats the alternative -dying young

jiggy

Citaat van: Budgie op donderdag 16 februari 2012, 21:23:55
Citaat van: Baron op woensdag 15 februari 2012, 22:44:51
:hoedjeaf: :hoedjeaf:


Worden ze vervelend in hun vragen, inclusief de boel belazeren, dan krijgen ze niks meer.
De 4000 voor een kind moest opeens verdubbeld worden naar 8000. Het was te weinig. Nu doen ze het alweer een paar jaren met 0 peso.
En het kind gaat toch naar de private school en ook hebben ze 2 auto's.
Vaak is er geen echte nood maar het is wel makkelijk effe vragen en vangen.
Sommigen maken er hun beroep van, bij hun eigen familie te bedelen en te schooien. Zeker als er wat veel OFW in de familie zit.

:negatief: :negatief: :negatief:



Baron Het bedelen en schooien zit ze nu eenmaal in het bloed Maar wat U zegt het is simpel op te lossen Gewoon 0 peso zo gauw je de boel belazer of als je voor dingen vraagt die je zelf ook wel kan oplossen

En Jos V je hoeft vaak daar niet te zijn om er achter te komen Duurt misschien iets langer maar ze verspreken zich wel een keer of anderen gaan klagen Mijn zwager lag in het ziekenhuis volgens zijn vrouw Bel een tante om te vragen hoe erg het was Zegt die wou je hem even spreken hij is hier Die staat nu dus voorgoed op 0 ook bij de rest van de OFW familie

Ik begrijp echt niet dat iemand een relatie heeft of getrouwd is met iemand uit een land waar  "Het bedelen en schooien ze nu eenmaal in het bloed zit"...
Ik schaam me eigenlijk in jullie plaats dat je zelfs eigenlijk zo over je eigen partner denkt, want... die is ook een van "ze", van "die cultuur"...
Ik moet ook niets hebben van puur profitariaat, en ben daar in mijn 2 jaar relatie nog niet mee geconfronteerd geweest.
Ik hoed me echter voor valkuilen, doch.. net zoals je daar mensen kunt hebben die je vertrouwen schenden, heb je die hier ook.
Een sterk staaltje daarvan : iemand die al jaaaaren stempelde schreeuwde zijn afkeur uit tegen vreemdelingen en asielzoekers, die ALLEMAAL KWAMEN PROFITEREN VAN ZIJN BELASTINGSGELD.... tot ik hem vroeg of hij zich kon herinneren wanneer hijzelf voor het laatst belastingen had betaald.. Het gesprek en geschreeuw was... ogenblikkelijk gedaan... Eigenlijk.. nooit meer een gesprek gehad met die kerel !  :lachen:

Neen, echt.. om op het topic en de reactie van Budgie terug te komen : ik krijg de rillingen van dergelijke beweringen die eigenlijk niet meer zijn dan loze en onoverdachte beschuldigingen en .. die meer zeggen over de auteur dan over de "geciteerde personen of gemeenschap"...

en.. Budgie.. wil je je eigen laatste zin nog eens herlezen en taalkundig reconstrueren, want...ik kan er noch kop noch staart aan krijgen . Zoniet moet ik nog gaan stellen dat ALLE NEDERLANDERS dommeriken zijn net als SOMMIGE VLAMINGEN of .. is het feit dat ik 5 x moest herlezen het ultieme bewijs dat ik een echte belg/vlaming ben???  :lachen: :lachen:

Baron

 :hoedjeaf: :hoedjeaf:


Tussendoortje:

Eet rijst met soep kost 12 peso. Wil betalen: 30 peso.
Ik zeg: dat kost 12 peso. Sorry sir, 25 peso.
Heb 20 peso gegeven en dat was (natuurlijk) ook goed.

Vraagje aan JosV: doen jullie dat ook zo met vaste blanke klanten?
Denk het toch niet. Typisch Aziatisch (niet alleen Filipijns).

:benweg:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Amice

Citaat van: Baron op vrijdag 17 februari 2012, 00:41:01
:hoedjeaf: :hoedjeaf:


Tussendoortje:

Eet rijst met soep kost 12 peso. Wil betalen: 30 peso.
Ik zeg: dat kost 12 peso. Sorry sir, 25 peso.
Heb 20 peso gegeven en dat was (natuurlijk) ook goed.

Vraagje aan JosV: doen jullie dat ook zo met vaste blanke klanten?
Denk het toch niet. Typisch Aziatisch (niet alleen Filipijns).

:benweg:
Dan was bij mij de betaling p12 geweest en niks meer.
Als je gaat marchanderen dan blijven ze dat soort praktijken handhaven en leren het nooit en zal er ook nooit een bloedtransfusie plaatsvinden.  :haha:

Dus uwer omhooggevallende houdt hiermee wel deze praktijken in stand he.
:happy2:

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

josv

#59
Citaat van: Baron op vrijdag 17 februari 2012, 00:41:01
Vraagje aan JosV: doen jullie dat ook zo met vaste blanke klanten?
Denk het toch niet. Typisch Aziatisch (niet alleen Filipijns).

:benweg:

Hebben we niet. Heel af en toe komt er hier 'n blanke eten maar dat is meer per ongeluk of een buitenlandse relatie van bedrijven ( of gro  :happy2: ) hier uit de buurt. En die betalen gewoon het normale tarief.

De vaste blanken die hier komen krijgen wel een speciaal tarief maar daar wordt ik geen peso wijzer van  :lachen:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....