Budgetteren op de Filippijnen, een utopie?

Gestart door Raftie, dinsdag 15 november 2011, 09:58:26

Vorige topic - Volgende topic

jiggy

Citaat van: boldy op vrijdag 17 februari 2012, 12:50:02
ik doe ff een face book i like voor jens zijn antwoord  :thumb: 

en.. ik doe even een FB  "i share" voor de Phille :

"Maar voor alle duidelijkheid, ik veralgemeen niet, maar durf wel beweren dat het een gegeven is waar iedereen mee geconfronteerd wordt en zal worden; dit is eigen aan de cultuur, eigen aan de gangbare manier van denken. "

:daag: :daag: prettig weekend allen !!!! :daag: :daag:

jiggy

Toch nog even dit, en dan zuiver naar het topic toe...

Ik ben 40 dagen ondergedompeld geweest in de cultuur en het dagelijks leven, dus... denk dat ik een en ander heb leren verstaan, zonder het te willen begrijpen :

kort samengevat : budgetteren is leren denken op langere termijn.

in de Filippijnen is dit inderdaad geen goed geoefende eigenschap, wellicht... omdat men (80% van de Filippinos?) niet veel geld in overschot heeft, wordt enkel van dag tot dag geredeneerd.

Stel... je bent zelf in de situatie dat je krap bij kas zit.. hoe  verandert dit jouw denken?? Wel... je zal gaan denken aan het eerste, strikt noodzakelijke : eten, dringende rekeningen enz..

dus.. kan je ze het kwalijk nemen??

"Ze" (en nu veralgemeen ik zelf)... hebben het niet anders gekend...

Ze hebben ook vaak geen eigen vervoer, dus... gaan quasi dagelijks inkopen in de buurtwinkel bij "ate".. Herkenbaar??

Wij hebben daarentegen wel vervoer en voldoende reserve op onze kaart , zodat bij een volle winkelkar kunnen meeslepen naar huis.

Op die manier komen we een paar weken rond voor wat grote inkopen betreft.

Doch.. zij zullen zelfs geld weggeven dat voor iets anders bedoeld was (zie voorbeeld kledij van Phille).. Zij gaan als het ware eerst de nood van anderen lenigen. Iets... wat wij vaak niet meer kennen.

Nadien zal het (voor hen niet zo dringende ) wel worden opgelost..

Ze zitten allen in hetzelfde bootje, zonder jaloezie of onderscheid : ze zijn allen "the same, same"..

de gastvrijheid om een bezoeker mee te laten eten heb ik daar opnieuw gezien , en ken ik nog uit mijn jeugdjaren. mijn moeder had ook altijd iets in huis voor wanneer er bezoek kwam, en mee eten was

evenmin een probleem. Maar .. kennen we dat nog??? Neen.. hier is alles op afspraak, zelfs vrienden bezoeken of uitnodigen..  Geen verwijt, doch een vaststelling : wij zijn inmiddels van een andere cultuur..

Beter... dan maakt iedereen voor zichzelf uit, doch... ik heb geleerd de dingen met hun ogen en vanuit hun situatie te bezien...



"Let's cross the bridge when we reach it"...  is een gezegde dat ik daar voor het eerst hoorde, doch.. "de cultuur" daar samenvat in 1 gebalde zin, denk ik...


Budgie

Citaat van: jiggy op vrijdag 17 februari 2012, 00:30:42
Citaat van: Budgie op donderdag 16 februari 2012, 21:23:55
Baron Het bedelen en schooien zit ze nu eenmaal in het bloed Maar wat U zegt het is simpel op te lossen Gewoon 0 peso zo gauw je de boel belazer of als je voor dingen vraagt die je zelf ook wel kan oplossen

En Jos V je hoeft vaak daar niet te zijn om er achter te komen Duurt misschien iets langer maar ze verspreken zich wel een keer of anderen gaan klagen Mijn zwager lag in het ziekenhuis volgens zijn vrouw Bel een tante om te vragen hoe erg het was Zegt die wou je hem even spreken hij is hier Die staat nu dus voorgoed op 0 ook bij de rest van de OFW familie

Ik begrijp echt niet dat iemand een relatie heeft of getrouwd is met iemand uit een land waar  "Het bedelen en schooien ze nu eenmaal in het bloed zit"...
Ik schaam me eigenlijk in jullie plaats dat je zelfs eigenlijk zo over je eigen partner denkt, want... die is ook een van "ze", van "die cultuur"...
Ik moet ook niets hebben van puur profitariaat, en ben daar in mijn 2 jaar relatie nog niet mee geconfronteerd geweest.
Ik hoed me echter voor valkuilen, doch.. net zoals je daar mensen kunt hebben die je vertrouwen schenden, heb je die hier ook.
Neen, echt.. om op het topic en de reactie van Budgie terug te komen : ik krijg de rillingen van dergelijke beweringen die eigenlijk niet meer zijn dan loze en onoverdachte beschuldigingen en .. die meer zeggen over de auteur dan over de "geciteerde personen of gemeenschap"...

en.. Budgie.. wil je je eigen laatste zin nog eens herlezen en taalkundig reconstrueren, want...ik kan er noch kop noch staart aan krijgen . Zoniet moet ik nog gaan stellen dat ALLE NEDERLANDERS dommeriken zijn net als SOMMIGE VLAMINGEN of .. is het feit dat ik 5 x moest herlezen het ultieme bewijs dat ik een echte belg/vlaming ben???  :lachen: :lachen:
@ Jiggy had even geen tijd om te reageren Kost mij wat meer tijd dan jouw om wat te typen.
Ten eerste staat er nergens in de Forum regels dat je perfect Nederlands moet schrijven dus vind je opmerking om iets taalkundig te reconstrueren omdat je het pas begrijp na herlezen te gek voor woorden maar daar heb je al meer opmerkingen van anderen over gehad over je mening dat men correct Nederlands moet schrijven

En wat betreft over schooien zit ze in het bloed Jammer voor jouw maar ook mijn huidige asawa doet het af en toe zelfs naar haar familie in Amerika en gebeurd ook andersom Kan er prima mee leven en moet er soms om lachen.
Maar als familie leden beginnen met je te belazeren om hun in te krijgen dan is het over en uit bij mij
En wat betreft de kennis over de Filippijnen en hun cultuur Ik kom er al 14 jaar en deze is mijn derde relatie en voor je al een mening heb zal ik je vast meedelen dat de eerste binnen een jaar na het huwelijk is overleden en de tweede leek een heel normale vrouw maar bleek achteraf dus niet Vroeg ook nooit om geld mar meende na bijna 3 jaar dat ze gewoon haar 14 jarige dochter terug kon sturen naar haar broer om geld te verdienen Niet dus.

Wat betreft mijn huidige familie Hiervan zitten er nogal veel in het buitenland en als je de vele telefoongesprekken onderling (Gelukkig kosten USA Canada en England niets voor mij )hoor dan klagen ze onderling heel veel over het geschooi van familie leden op de Filippijnen

En wat betreft je mening dat je na een relatie van 2 jaar al een mening kan hebben over de Filipina Sorry voor jouw Weet dat ze na 5 jaar hier nogal eens veranderen Ontdek dat in mijn omgeving nogal eens
Getting older beats the alternative -dying young

Baron

Citaat van: jiggy op vrijdag 17 februari 2012, 00:30:42
Citaat van: Budgie op donderdag 16 februari 2012, 21:23:55
Citaat van: Baron op woensdag 15 februari 2012, 22:44:51

Baron Het bedelen en schooien zit ze nu eenmaal in het bloed

Ik begrijp echt niet dat iemand een relatie heeft of getrouwd is met iemand uit een land waar  "Het bedelen en schooien ze nu eenmaal in het bloed zit"...


:hoedjeaf: :hoedjeaf:

Dat noemen ze nou "echte liefde"


:daag: :daag: :daag:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

vvjoris

Citaat van: jiggy op vrijdag 17 februari 2012, 13:55:05
Toch nog even dit, en dan zuiver naar het topic toe...

Ik ben 40 dagen ondergedompeld geweest in de cultuur en het dagelijks leven, dus... denk dat ik een en ander heb leren verstaan, zonder het te willen begrijpen :

kort samengevat : budgetteren is leren denken op langere termijn.

in de Filippijnen is dit inderdaad geen goed geoefende eigenschap, wellicht... omdat men (80% van de Filippinos?) niet veel geld in overschot heeft, wordt enkel van dag tot dag geredeneerd.

Stel... je bent zelf in de situatie dat je krap bij kas zit.. hoe  verandert dit jouw denken?? Wel... je zal gaan denken aan het eerste, strikt noodzakelijke : eten, dringende rekeningen enz..

dus.. kan je ze het kwalijk nemen??

"Ze" (en nu veralgemeen ik zelf)... hebben het niet anders gekend...

Ze hebben ook vaak geen eigen vervoer, dus... gaan quasi dagelijks inkopen in de buurtwinkel bij "ate".. Herkenbaar??

Wij hebben daarentegen wel vervoer en voldoende reserve op onze kaart , zodat bij een volle winkelkar kunnen meeslepen naar huis.

Op die manier komen we een paar weken rond voor wat grote inkopen betreft.

Doch.. zij zullen zelfs geld weggeven dat voor iets anders bedoeld was (zie voorbeeld kledij van Phille).. Zij gaan als het ware eerst de nood van anderen lenigen. Iets... wat wij vaak niet meer kennen.

Nadien zal het (voor hen niet zo dringende ) wel worden opgelost..

Ze zitten allen in hetzelfde bootje, zonder jaloezie of onderscheid : ze zijn allen "the same, same"..

de gastvrijheid om een bezoeker mee te laten eten heb ik daar opnieuw gezien , en ken ik nog uit mijn jeugdjaren. mijn moeder had ook altijd iets in huis voor wanneer er bezoek kwam, en mee eten was

evenmin een probleem. Maar .. kennen we dat nog??? Neen.. hier is alles op afspraak, zelfs vrienden bezoeken of uitnodigen..  Geen verwijt, doch een vaststelling : wij zijn inmiddels van een andere cultuur..

Beter... dan maakt iedereen voor zichzelf uit, doch... ik heb geleerd de dingen met hun ogen en vanuit hun situatie te bezien...



"Let's cross the bridge when we reach it"...  is een gezegde dat ik daar voor het eerst hoorde, doch.. "de cultuur" daar samenvat in 1 gebalde zin, denk ik...



100 % akkoord

Maar dat neemt niet weg dat ik het kon uitleggen aan Janice hoe het er hier aan toe gaat, en waarmee ik het moeilijk heb in  :smiley-philippines:, en ondertussen begrijpt ze het volkomen, en ook ik breng begrip op voor de  :smiley-philippines: cultuur, en maak ze me zelfs eigen, want ik hoop er te gaan wonen. "Let's cross the bridge when we reach it" is zeker wat we moeten doen, want nu er na heel wat discussie en zelfs serieuze ruzie wederzijds begrip gekomen is zijn we daar sterker uitgekomen, en is onze relatie echt wat mijn leven de moeite waard maakt. Ik zie er naar uit binnekort terug te gaan, en binnen x tijd voorgoed bij mijn vrouwtje te zijn in Cebu.
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

jiggy

Citaat van: vvjoris op maandag 20 februari 2012, 14:47:25
"Let's cross the bridge when we reach it" is zeker wat we moeten doen, want nu er na heel wat discussie en zelfs serieuze ruzie wederzijds begrip gekomen is zijn we daar sterker uitgekomen, en is onze relatie echt wat mijn leven de moeite waard maakt. Ik zie er naar uit binnekort terug te gaan, en binnen x tijd voorgoed bij mijn vrouwtje te zijn in Cebu.


Succes kerel ! en ... misschien zien we elkaar nog daar !!

Wij hebben het voordeel dat we de voorbije 2 jaar al in "beide werelden geleefd hebben.  Sandra was reeds hier gedurende 18 weken en ik ginds gedurende 13 weken...
Dus.. kennen we de verschillen en kunnen we de andere cultuur ook beter begrijpen.. Wij hoeven elkaar niets uit te leggen, en er zijn ook geen spanningen (meer) rond.

Weet je, als Sandra hier is, en we maken een uitstap, dan neemt ze steeds een flesje water mee. Ik heb genoeg kleine flesjes water in voorraad staan, doch... zij vult steeds hetzelfde flesje aan de kraan !! Dit kan je grappig of gierig zijn noemen, of.. weet niet wat.
Wel.. ik ken haar in haar cultuur. Dit is een bevestiging dat zij met weinig tevreden is, geen nieuw flesje hoeft , wanneer het water van de kraan even lekker is .. en... hier drinkbaar en daar niet !!! Dus... ik snap waarom zij dit doet , en vind het zelfs goed zo ... ;)

jiggy

Citaat van: Budgie op zondag 19 februari 2012, 22:54:43
Citaat van: jiggy op vrijdag 17 februari 2012, 00:30:42
Citaat van: Budgie op donderdag 16 februari 2012, 21:23:55
.... Mijn zwager lag in het ziekenhuis volgens zijn vrouw Bel een tante om te vragen hoe erg het was Zegt die wou je hem even spreken hij is hier Die staat nu dus voorgoed op 0 ook bij de rest van de OFW familie

.. Budgie.. wil je je eigen laatste zin nog eens herlezen en taalkundig reconstrueren, want...ik kan er noch kop noch staart aan krijgen . ...
@ Jiggy ...
Ten eerste staat er nergens in de Forum regels dat je perfect Nederlands moet schrijven dus vind je opmerking om iets taalkundig te reconstrueren omdat je het pas begrijp na herlezen te gek voor woorden maar daar heb je al meer opmerkingen van anderen over gehad over je mening dat men correct Nederlands moet schrijven

En wat betreft over schooien zit ze in het bloed Jammer voor jouw maar ook mijn huidige asawa doet het af en toe zelfs naar haar familie in Amerika en gebeurd ook andersom Kan er prima mee leven en moet er soms om lachen.
Maar als familie leden beginnen met je te belazeren om hun in te krijgen dan is het over en uit bij mij
En wat betreft de kennis over de Filippijnen en hun cultuur Ik kom er al 14 jaar en deze is mijn derde relatie en voor je al een mening heb zal ik je vast meedelen dat de eerste binnen een jaar na het huwelijk is overleden en de tweede leek een heel normale vrouw maar bleek achteraf dus niet Vroeg ook nooit om geld mar meende na bijna 3 jaar dat ze gewoon haar 14 jarige dochter terug kon sturen naar haar broer om geld te verdienen Niet dus.

Wat betreft mijn huidige familie Hiervan zitten er nogal veel in het buitenland en als je de vele telefoongesprekken onderling (Gelukkig kosten USA Canada en England niets voor mij )hoor dan klagen ze onderling heel veel over het geschooi van familie leden op de Filippijnen

En wat betreft je mening dat je na een relatie van 2 jaar al een mening kan hebben over de Filipina Sorry voor jouw Weet dat ze na 5 jaar hier nogal eens veranderen Ontdek dat in mijn omgeving nogal eens

@ Budgie... ik heb nergens gevraagd of "geeïst" dat je hier perfecte taal neerschreef. Enkel.. verwar spreektaal niet met geschreven taal. Die zin van jou .. was voor een buitenstaander ECHT onlees- dus onbegrijpbaar...

en neen.. ik heb geen mening over het feit dat dit je 3e relatie is. Ik ken jou niet.. waarom zou ik ?!

En.. na 2 jaar heb ik geen mening over DE FILIPINA, maar wel over mijn eigen vriendin... Daarom dat ik zo heftig reageerde op "het zit ZE in het bloed"...

Net alsof ik zou zeggen DE HOLLANDERS zijn allemaal grote smoelen , praten voordat ze hun hersenen geraadpleegd hebben.. En jij bent een Hollander, dus voel jij je aangesproken...

Hmm :denk: deze laatste zin bedacht ik net , enkel om de manke redenering bij veralgemeningen aan te tonen .. maar ... wat die Hollanders betreft...er zit misschien toch iets van waarheid in   

:biggrinn: :biggrinn: :lachen:  GRRAAAPPJEEEEE  !!!!!  :lachen:

klootzakken (voorheen Jens)

 :karaoke: het zijn al weer die olanders , ratata tata, haha.  :happy: :mauer:  :lachen:
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

kamperman

DE HOLLANDERS zijn allemaal grote smoelen , praten voordat ze hun hersenen geraadpleegd hebben

jep dat ben ik

Budgie

Citaat van: jiggy op maandag 20 februari 2012, 17:01:13


Net alsof ik zou zeggen DE HOLLANDERS zijn allemaal grote smoelen , praten voordat ze hun hersenen geraadpleegd hebben.. En jij bent een Hollander, dus voel jij je aangesproken...

Hmm :denk: deze laatste zin bedacht ik net , enkel om de manke redenering bij veralgemeningen aan te tonen .. maar ... wat die Hollanders betreft...er zit misschien toch iets van waarheid in   

:biggrinn: :biggrinn: :lachen:  GRRAAAPPJEEEEE  !!!!!  :lachen:


Sorry voor jouw Waar ik vandaan kom is nog erger want wij zijn echt recht voor zijn raap Wij kunnen ook niet tegen het feit dat men dingen verzwijgt of er om heen draait Ik ben namelijk een vrije Westfries en ik zeg wat ik denk en ik schrijf ook zo. Maar ik voel mij ook niet beledigd als men zegt wat men denkt Heb ik liever dan achterbaks gepraat. Zag bij een ander topic al dat iemand hierdoor zijn keutel introk om de punten en komma`s

Moest wel zo even lachen om asawa haar commentaar op jullie foto`s en ik vertelde hoe oud jullie echt waren en heb haar gevraagd of ze dat op school geleerd had :lachen: :lachen: :biggrinn:

Tussen haakjes wij zijn iets ouder
Getting older beats the alternative -dying young