Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

verlenging non-quota visa 13A

Gestart door Adriaan, vrijdag 28 januari 2011, 01:25:13

Vorige topic - Volgende topic

Adriaan

Misschien is het antwoord op mijn vraag al ergens op het forum te vinden. Indien zo, dan gaarne een verwijzing. Indien niet dan gaarne commentaar.

Ik ben in het bezit van een non-quota visa 13A. Dat is, zoals men weet, in principe 5 jaar geldig en men moet elk jaar, in januari of februari, een zeker bedrag betalen. Tot dusver heeft, gedurende mijn afwezigheid, mijn schoonzus dat voor me gedaan op vertoon van een copie van mijn paspoort en het visa. Toen ze dat de laatste keer deed merkte de betreffende ambtenaar op dat ik tenminste eens gedurende die vijf jaar mijn neus moet laten zien om in aanmerking te komen voor verlenging. De vraag is: wanneer? Aan het eind van die vijfjarige periode - of willekeurig gedurende die periode? Of gedurende een van de eerste maanden van het jaar gedurende die periode?


Kano

Adriaan, ik kan het niet helemaal plaatsen. Afgaande op de termijn van vijf jaar neem ik dat het gaat om de ACR-I card. Het is die kaart die om de vijf jaar vernieuwd moet worden. Dat zal je inderdaad persoonlijk moeten doen (ivm foto en vingerafdrukken) voor de afloopdatum.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Luke

Volgens de regels zou je "in person" moeten aanmelden tenzij je ouder dan 65 bent:


NOTICE TO ALL FOREIGNERS:

NOTICE is hereby given to All registered foreign nationals, immigrant or non-immigrant, resident or non-resident visa holders all over the Philippines, that you are required to report in person, pursuant to Section 10 of the Alien Registration Act of 1950, within the first sixty (60) days of CY 2011 at the Alien Registration Division (ARD), Bureau of Immigration, Manila, or at the Immigration District/Subport/Field/Satellite office nearest your place of residence.
.....
Foreigners who are sixty-five (65) years of age and above may be represented by their legal guardians and/or legal representatives in making their Annual Report.
......
A foreigner holder of paper-based ACR, whose visa is not exempt from payment of immigration fees, shall not be permitted to make his Annual Report without securing an ACR I-Card.

http://www.immigration.gov.ph/index.php?option=com_content&task=view&id=657&Itemid=85


Dus tot zover is de plaatselijke regristrar vrij gunstig geweest voor uw schoonzus.
Je zal toch eens je gezicht moeten laten zien om de I-Card te vernieuwen vermoed ik....
Over de duur van 13A visum is al ook al veel geschreven: Geldig zolang je getrouwd bent met een Filipijnse??? Dus eeuwig...  :biggrinn:

josv

Citaat van: Luke op vrijdag 28 januari 2011, 05:22:01
Foreigners who are sixty-five (65) years of age and above may be represented by their legal guardians and/or legal representatives in making their Annual Report.

65 jaar en dan een legal guardian hebben ?  :lachen:

Mij is verteld ( bij BI ) dat ik iemand anders kan sturen tegen meerkosten ( 500p) voor de jaarlijkse verschijning. Denk dat Adriaan z'n ACR bedoelt en ja, dan moet je toch echt die witte gokkerd laten zien ! Visa zelf is geldig tot de dood "ons" scheidt.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Luke

Jos, het is meervoud:
Foreigners who are sixty-five (65) years of age and above may be represented by their legal guardians....  :jajaja:

josv

Citaat van: Luke op vrijdag 28 januari 2011, 08:00:44
Jos, het is meervoud:
Foreigners who are sixty-five (65) years of age and above may be represented by their legal guardians....  :jajaja:


Pappie EN Mammie ? dat gaan de mijne niet redden denk ik  :denk:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

bananacreek

#6
@Luke: Over de duur van 13A visum is al ook al veel geschreven: Geldig zolang je getrouwd bent met een Filipijnse???

Nee, nadat mijn huwlijk was "anulled" bleef mijn 13a ook nog van kracht, maar alleen dat mijn ex-vrouw de Imm. Commissioner een petition stuurde met het verzoek om de 13a in te trekken omdat ik een slechte echtgenoot was en het niet verdiende om een 13a te bezitten. De imm. commissioner heeft mij evenwel nooit bevolen om naar Manila te komen op een hoorzitting, maar ik ging daarbij toch even naar Hong Kong en verdorie, toevallig verloor mijn re-entry permit dus werd ik als toerist binnen gelaten en daarna lukte het me om een 13e aan te vragen hetgeen niet is gebaseerd op een huwlijk met een Filipijnse zoals het geval met een 13a, maar "return to an existing residence" en dat kan dan alleen worden afgegeven als je al eerder (hoeft niet aaneensluitend geweest te zijn) een permanent resident geweest bent onder 13a.


Voor een 13 a, 13 e en een aantal andere visas moet men zich elk jaar voor 1 maart aanmelden voor de "yearly report" en dat kost P 310.
Ja kan geen yearly report meer doen (dacht ik) als je geen I-card hebt.

for the yearly report

- P310
-original valid passport
-I-Card
-receipt last yearly report
-xerox copies Passport (PAGE MET FOTO + PAGE MET LAST ENTRY STAMP) + I Card
-staat het laaste ENTRY stamp in een oud paspoort: BRENG HET OUDE PASPOORT !!, want ze gaan dat stempel copieren naar je huidige geldige paspoort
Voor de verlenging van de Icard na vijf jaar MOET JE IN PERSOON VERSCHIJNEN voor de foto en handtekening.
Alleen boven 65 met een medische verklaring kan een ander voor je verschijnen (dacht ik), maar ook onder de 65 als je bijvoorbeeld in het ziekenhuis zou liggen.
Totaal prijs ongeveer P2900
Als je het in Cebu of andere plaatsen anders dan in Manila doet dan worden de papieren naar Manila verzonden en kan het wel even twee maanden duren voordat je de nieuwe Icard krijgt, en dan zit je toch een beetje in de problemen als je in die tussentijd het land uit moet om wat voor redenen dan ook !!! :negatief:

ACR+ ICR, blijven altijd geldig zolang je de Imm. laws niet breekt. :jajaja:


Adriaan

Bedankt voor alle informatie mensen.

"Foreigners who are sixty-five (65) years of age and above may be represented by their legal guardians and/or legal representatives in making their Annual Report."

Ik ben inderdaad helaas geducht boven die leeftijd (werd net 75) en wschl. daarom heeft mijn schoonzus me kunnen vertegenwoordigen hoewel we haar nooit officieel mijn 'legal representative' hebben gemaakt.

Bananacreek, ik hoop 13e nooit nodig te hebben maar het is handig te weten dat het bestaat. Men heeft mij ook verteld dat bij ontbinding van het huwelijk 13a niet meer geldt. Ik vraag me af of dit ook zo is als de echtgenote eerder overlijdt (wat gelukkig, gegeven ons leeftijddsverschil, in ons geval niet waarschijnlijk is).

Ik las dat Indonesie nu ook de mogelijkheid voor een langer verblijf heeft geopend voor buitenlanders boven de 55. Maar voorlopig is het maar voor 1 jaar waarna wschl. vernieuwing mogelijk is. Andere beperkende bepalingen zijn dat men een minimaal inkomen moet hebben van 1500 dollars per maand, een Indonesische 'domestic helper' moet employeren en lokaal definitieve woonruimte moet betrekken.

Pjottr

Citaat van: bananacreek op vrijdag 28 januari 2011, 17:06:28

-original valid passport
-I-Card
-receipt last yearly report
-xerox copies Passport (PAGE MET FOTO + PAGE MET LAST ENTRY STAMP) + I Card
-staat het laaste ENTRY stamp in een oud paspoort: BRENG HET OUDE PASPOORT !!, want ze gaan dat stempel copieren naar je huidige geldige paspoort
Voor de verlenging van de Icard na vijf jaar MOET JE IN PERSOON VERSCHIJNEN voor de foto en handtekening.
Alleen boven 65 met een medische verklaring kan een ander voor je verschijnen (dacht ik), maar ook onder de 65 als je bijvoorbeeld in het ziekenhuis zou liggen.
Totaal prijs ongeveer P2900
Als je het in Cebu of andere plaatsen anders dan in Manila doet dan worden de papieren naar Manila verzonden en kan het wel even twee maanden duren voordat je de nieuwe Icard krijgt, en dan zit je toch een beetje in de problemen als je in die tussentijd het land uit moet om wat voor redenen dan ook !!! :negatief:

Hallo Bananacreek
Ik ben nu bezig mijn I Card te verlengen. De procedure die hier wordt gevolgd is alsvolgt

Moet een formulier invullen (verzoek om te verlengen)
Inderdaad orgineel of copie van het13A Visum meebrengen.
Copie van Custom Stamps uitgaand en inkomend
$ 50
Geen pasfoto geen vingerafdruk. Vlgs de Immigration wordt de zelfde foto gebruikt.
Duur 1 maand omdat het naar Manila moet worden gestuurd
Als je verlengt in manila de zelfde dag aanvragen = de zelfde dag ophalen.

Kennelijk worden her en der in het land verschillende procedures gevolgd

Verlengen moet inderdaad persoonlijk. Wordt niet gevraagd of je nog getrouwd bent of separated.
Indien geen criminal record wordt gewoon verlengd
Althans zo gaat dat hier in Legaspi

Gr Pjottr
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

josv

Citaat van: bananacreek op vrijdag 28 januari 2011, 17:06:28
Als je het in Cebu of andere plaatsen anders dan in Manila doet dan worden de papieren naar Manila verzonden en kan het wel even twee maanden duren voordat je de nieuwe Icard krijgt, en dan zit je toch een beetje in de problemen als je in die tussentijd het land uit moet om wat voor redenen dan ook !!! :negatief:

ACR+ ICR, blijven altijd geldig zolang je de Imm. laws niet breekt. :jajaja:

Dan wil ik toch even iets  :thumb: zeggen over immigration hier in Davao. Ik kwam dus ook in de problemen met die lange wachttijd omdat we voor 'n vakantie naar NL. zouden gaan. De ambtenaar van imm. bood mij toen aan een brief op te stellen waarin gevraagd werd om een "spoedbehandeling". Z'n baas ondertekende het en ik moest het met alle andere benodigde papieren meteen naar LBC brengen. Kreeg netjes adresstickers mee ( ook voor de retourzending ). Binnen 2 weken kon ik de Icard ophalen hier in Davao. Kosten : 3 pesos voor 'n envelope en ( pakweg ) 300 pesos voor LBC ( incl. retour ). Vind ik toch wel een ongekende service hier in de PH.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....