homo relatie met Filipijnse jongen

Gestart door koy, zondag 29 augustus 2010, 17:23:20

Vorige topic - Volgende topic

pvgossum

en zolang er geen regering is, gebeurt bij "wettelijk samenwonen" geen onderzoek naar schijnsamenwonen, dus kunnen ze ook niet vallen over het leeftijdverschil. Best ook niet te lang wachten want het staat er lang op de to do lijstje van de regering om de wet op schijnhuwelijk uit te breiden naar schijnsamenwonen, wat dus een extra onderzoek zou meebrengen.

Ifugao

 Via een touristenvisum naar Spanje, doorijden naar Belgie, samenwonen met een vriend.... tot zover nog steeds legaal....maar dan!
Dat touristenvisum heeft maar een beperkte geldigheid (lijkt mij) Is het niet zo dat je de Schengen landen moet verlaten als je visum verloopt??
Het lijkt mij allemaal te makkelijk om waar te zijn. Maar......ik ben ook maar een leek.

stijn54

@pvgossum. Mijn advokaat had dit mij ook voorgesteld. Maar wat voor een wetgeving is dit dan? Als je huwt bv. met iemand van 25 jaar jonger dan wordt het visum geweigerd en bij samenwonen zou dat dan niet geweigerd worden?!!! :ikkeniebegrijp:. Zal Belgische ambassade in Manilla dan positief advies geven bij samenwonen en negatief bij huwelijk? Begrijpe wie begrijpe kan. :weetikniet: Spijtig dat Mr Peeters hier ook geen eerlijk antwoord of geen antwoord zal op geven net zoals kardinaal Daneels in een wel andere affaire maar basic the same. INTEGRETY!! aub heren gezagdragers. :janken: :mauer:

koy

Citaat van: Ifugao op zaterdag  4 september 2010, 14:47:53
Via een touristenvisum naar Spanje, doorijden naar Belgie, samenwonen met een vriend.... tot zover nog steeds legaal....maar dan!
Dat touristenvisum heeft maar een beperkte geldigheid (lijkt mij) Is het niet zo dat je de Schengen landen moet verlaten als je visum verloopt??

Wel het zit zo dat wanneer je wettelijk samenwoont met iemand uit het buitenland moet je een relatie van 1 jaar bewijzen. Voor een huwelijk is dat 2 jaar. Men gaat naar de gemeente en registreert zich "officieel samenwonend" (cohabitation) dan ontvangt de persoon een Belgische ID met een V op van vreemdeling. De Belgische persoon moet een "Verbintenis tot Tenlasteneming" onderschrijven. Dan na 6 maand gaat die V eraf en kan deze persoon niet meer  teruggestuurd worden. Na 3 jaar heeft hij het recht om de Belgische nationaliteit te krijgen niet verplicht. Je moet we een inburgeringskursus volgen en o.a. Nederlands leren, wat ik maar normaal vind. Deze info heb ik van een andere vriend die nu officieel samenwoont met een Braziliaanse jongen.
leven en laten leven...

koy

Correctie:
Ik heb zonet even geïnformeerd met mijn vriend die samenwoont met een Braziliaanse jongen en de procedure zit zo in elkaar:

1. de persoon krijgt een toerist visum voor een Europees land, dan reist hij naar België volledig wettelijk en kan hij hier wettelijk blijven tot de duur van zijn visum bvb 3 maanden
2. bij aankomst in België ga je naar de gemeente om een "Aankomstverklaring" in te vullen dat de persoon bij jou verblijft (is nog niet wettelijk samenwonen).
3. Na 1 jaar feitelijk samenwonen (maakt niet uit legaal of illegaal) kan je gaan wettelijk samenwonen en ontvangt de persoon een Belgische ID kaart met een F op van Familiekaart.
4. Na 3 jaar kan hij officieel de Belgische nationaliteit aanvragen

sorry voor de misvatting, maar dit is correct,
koy
leven en laten leven...

koy

Citaat van: stijn54 op zaterdag  4 september 2010, 15:01:42
@pvgossum. Mijn advokaat had dit mij ook voorgesteld. Maar wat voor een wetgeving is dit dan? Als je huwt bv. met iemand van 25 jaar jonger dan wordt het visum geweigerd en bij samenwonen zou dat dan niet geweigerd worden?!!!
Indien je met je buitenlandse partner hier in België 1 jaar op hetzelfde adres hebt gewoond (dus na de aankomstverklaring) en je kan dat bewijzen door bvb bankafschriften op naam en adres, bvb een buspas op naam en adres, een verzekering op naam en adres, dan heb je het recht om "wettelijke samenwoonst" aan te vragen en ze kunnen je dat voorlopig niet weigeren. Wat dus niet kan gezegd worden van een aanvraag to huwelijk wat DVZ wel kan weigeren.
leven en laten leven...

dolfijn76

Koy,

Je kan best een verlenging van het visum aanvragen (= via acte 9 bis dacht ik).  Deze procedure duurt een jaar minstens. 
Je moet wel weten dat Brazilië en Filippijnen niet hetzelfde zijn.  Het lijkt mij allemaal een beetje eenvoudig voorgesteld.  en je vriend kan na 6 maand wel degelijk nog het land uitgezet worden als jullie niet meer samen zijn.  Bij mijn weten is deze regel niet anders als bij een huwelijk.  Dat is toch wat ik vernomen heb van iemand die samen is met een indonesische.  Ik ken persoonlijk een Filippijn die al meer dan 10 jaar in België woont samen met zijn vriendin en hier ook 2 kinderen met haar heeft en in Nederland werkt.  Wel hij vraagt al een aantal jaar zijn 5 jarig verblijfskaart aan (momenteel jaarlijkse kaart die hij heeft) en deze wordt keer op keer geweigerd.  Maw het is niet gezegd dat je vriend zoiezo een verblijfsvergunning krijgt van 5 jaar (denk toch dat het dat is wat je bedoelt).  Als je een verblijfskaart van een jaar hebt (vroeger witte kaart weet het nu niet) kunnen ze na een jaar wel beslissen om deze niet te verlengen.