Foto's uit het dagelijks leven in Dumaguete city en Oriental Negros

Gestart door bananacreek, zaterdag 4 december 2010, 13:21:53

Vorige topic - Volgende topic

bananacreek


bananacreek


bananacreek


opinie

Citaat van: bananacreek op maandag 31 oktober 2016, 11:35:31
Bloemstukjes voor de begraafplaats ...en ik zou niet weten waar die "denneappels" vanaf komen hier..... :weetikniet: :weetikniet:



Het zijn geen dennenappels. Eerst dacht ik aan protea maar dan moest de bovenkant open zijn.
Het gaat hier om een bloem uit de gemberfamilie. De zerumbet die ook gekend is als de bittere gember, shampoo-gember of de dennenappel-gember.
De verwijzingen, bitter en dennenappel, zijn wel duidelijk. De verwijzing shampoo is Amerikaans omdat in Hawaii het sap uit de bloem als haarlotion gebruikt wordt.



Dat wij er dennenappels in herkennen is omdat we onbekende dingen trachten een plaats te geven. De hersens gaan op zoek naar gekende dingen en leggen een link. Het wordt een probleem als de fantasie op hol slaat en dan wordt het apofenie of zelfs pareidolie.

Dat laatste is te zien in deze foto's:



Ook leuk: http://mygalaxies.co.uk/ je naam of boodschap met bestaande melkwegstelsels.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Rich

Citaat van: bananacreek op maandag 31 oktober 2016, 11:35:31
Bloemstukjes voor de begraafplaats ...en ik zou niet weten waar die "denneappels" vanaf komen hier..... :weetikniet: :weetikniet:



De juiste naam van deze plant is : Beehive Ginger (Zingiber spectabile)

http://toptropicals.com/catalog/uid/zingiber_spectabile.htm
Rich de Nederbelg.

opinie



Links de bijenkorf en rechts de shampoo

:thumb: Rich.

De bloemen in het bloemstukje lijken iets vaster maar dat is dan meer door een verschillende variëteit.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

bananacreek


bananacreek


Digos

We kwamen deze plant tegen hoog in de bergen van Patag Silay in het wild.







Er stonden veel van die planten langs het pad. Vond het zo speciaal een denneappel (mastetop) op een stokje dat ik deze foto's nam.



LIVE ONCE - LIVE IT

Mawibata

En het moorden gaat door, het verwonderd mij dat het nog de voorpagina haalt.

Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.