Francken wil Belgische 'sluiproute' voor Nederlandse migranten sluiten

Gestart door Rich, woensdag 18 februari 2015, 08:15:51

Vorige topic - Volgende topic

Rich

Staatssecretaris Theo Francken (N-VA) gaat volgende week naar Nederland om er de 'Belgiëroute' aan te kaarten. Veel migranten komen tijdelijk naar ons land om strenge regels rond gezinshereniging bij onze noorderburen te omzeilen. Dat schrijft Het Laatste Nieuws vandaag.
Nieuwkomers die in Nederland een verblijfsvergunning willen bekomen, kijken sinds 2006 tegen strenge vereisten aan. Om dat te omzeilen vestigen heel wat Nederlandse migranten zich tijdelijk in België, want dan worden ze beschouwd als EU-burger en vallen ze onder de soepelere Europese wetgeving. Vooral Antwerpen krijgt ermee te maken.

Bij een kwart van alle dossiers die in 2014 bij de cel schijnsamenwoningen belandden, waren Nederlandse migranten betrokken. Ook bij een tiende van de dossiers waarbij er een vermoeden was van een schijnhuwelijk was er een Nederlander in het spel, zo meldde N-VA'ster Zuhal Demir.

Francken wil met Nederland bekijken of een betere gegevensuitwisseling mogelijk is.

Bron : http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2222763/2015/02/18/Francken-wil-Belgische-sluiproute-voor-Nederlandse-migranten-sluiten.dhtml
Rich de Nederbelg.

regenwolkje

Heb ook net een artikel over dit thema geplaatst bij Europees nieuws, maar dan afkomstig van deredactie.be.

Amice

Toch is het bericht van Rich iets duidelijker.

Blijkbaar worden alle grensoverschrijdende huwelijken dus als schijnhuwelijk aangemerkt wat nogthans enkel op vermoeden berust.
:belgiesmiley: had schijnhuwelijken voor eigen burgers al hoog in het vaandel staan om op die manier de burgers te ontmoedigen, nu is heel europa aan de beurt.

Tja, dat krijg je als ze er al zolang mee weg kunnen komen en er niet tegen geprocedeerd wordt, dan worden ze blijkbaar ook in Brussel overmoedig.

Helaas duurt het nu weer even voordat daar weer een uitspraak over komt die daar een halt toe roept en zijn velen dus weer de klos en dienen toch minstens naar een andere  :eu:  locatie uit te kijken.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Donnie

Trekken ze weer eens oude koeien uit de sloot? Slechte journalistiek en/of populistisch of onkundig politiek geneuzel. Vanuit Nederland is iets van slechts 2% van de migranten een Nederlandse EU router (terugkerend naar Nederland). Daar is nog een mooi rapport van, onderzoek Europa route uit 2010. Het jaar daarvoor waren er paniekerige spoeddebat vragen in de Nederlandse Kamer (en ook België?).

Maar wat wil je als je als BE gemeente bijna standaard Nederlanders met hun BP als schijnhuwelijk/misbruik-EU-recht aanziet en als de Belgische en Nederlandse media de feiten omtrent migratiecijfers en procedures bar slecht kennen. Het is iets wat ze er eventjes naast doen, ik ken geenjournalist met echte kennis van zaken omtrent de regelgeving en migratiestatistiek... ja dan heb je inderdaad "een probleem" ...

- https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-47827

joost


Hallo.
Ik zit telkens met verbazing te lezen hoeveel  mensen moeite hebben om 'n gezinshereniging te krijgen. Ikzelf heb vorig jaar 8 april de documenten naar de IND gestuurd waarna ik 'n brief thuis kreeg dat er bepaalde documenten niet gelegaliseerd waren. Mijn toenmalige vriendin , nu m'n vrouw , ingelicht wat ze moest doen. Papieren opgestuurd naar de Nederlandse ambassade in Manila. Per koerier terug gekregen en naar mij toe gemaild. Deze heb ik gelijk naar mijn contactpersoon bij de IND gemaild ( 20-04-2014 ). 2 Dagen later contact opgenomen met de IND met de vraag of alles compleet was en dit bleek zo te zijn. Weer twee dagen kreeg ik 'n brief thuis van de IND. Ik dacht dat dit de schriftelijke bevestiging zou zijn dat alles compleet was. Wat schetste mijn verbazing? Het was de goedkeuring al dat mijn vriendin toestemming kreeg om naar mij toe te komen. Dus dat is welgeteld 16 dagen. Zo kan het dus ook gaan.

Groeten.
Joost.

Amice

Citaat van: joost op woensdag 18 februari 2015, 13:13:21

Hallo.
Ik zit telkens met verbazing te lezen hoeveel  mensen moeite hebben om 'n gezinshereniging te krijgen. Ikzelf heb vorig jaar 8 april de documenten naar de IND gestuurd waarna ik 'n brief thuis kreeg dat er bepaalde documenten niet gelegaliseerd waren. Mijn toenmalige vriendin , nu m'n vrouw , ingelicht wat ze moest doen. Papieren opgestuurd naar de Nederlandse ambassade in Manila. Per koerier terug gekregen en naar mij toe gemaild. Deze heb ik gelijk naar mijn contactpersoon bij de IND gemaild ( 20-04-2014 ). 2 Dagen later contact opgenomen met de IND met de vraag of alles compleet was en dit bleek zo te zijn. Weer twee dagen kreeg ik 'n brief thuis van de IND. Ik dacht dat dit de schriftelijke bevestiging zou zijn dat alles compleet was. Wat schetste mijn verbazing? Het was de goedkeuring al dat mijn vriendin toestemming kreeg om naar mij toe te komen. Dus dat is welgeteld 16 dagen. Zo kan het dus ook gaan.

Groeten.
Joost.

Klopt sinds de ivoering van de Momiwet is er veel veranderd bij de IND en als de zaak compleet is en de relatie fair, is er feitelijk niet veel meer aan de hand in  :nederlandsevlag:
In  :belgiesmiley: lopen ze nog in het tijdperk van voor de  :nederlandsevlag: momiwet rond te dwalen.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Donnie

Er zijn in de praktijk mensen die vastlopen op de migratiewetgeving, de eisen van voor en na MoMi zijn hetzelfde (wet modern migratiebeleid was een samenvoeging van MVV en VVR procedure zodat je niet na aankomst nogmaals de hele papiermolen op moest starten, onzinnige dubbele procedure). Zo zijn er mensen die genoeg verdienen om zichzelf en hun partner te onderhouden maar hun inkomen iets te laag is of "niet duurzaam" en wegens deze papieren werkelijkheid vastlopen op de inkomenseis. Of hen die het niet lukt het inburgering buitenland (onzinnige wet: inburgeren dwz taal en cultuur onder de knie krijgen doe je pas echt ná migratie) te voltooien. Die mensen lopen dus vast op onzinnige, goed bedoelde regeltjes die rotte appels eruit moeten filteren. De politiek is echter harstikke content met de huidige wetgeving of ziet het liever nog strenger (alleen GL wil volgens mij van de inburgering buitenland af, de rest vind dat wel prima zo of nog te simpel) dus betere regelgeving die goed aansluit bij de praktijk zit er niet in. Tja, niet gek dat mensen dan de EU route doen. Vooral als dit makkelijk te doen is omdat je toch al vlakbij de grens woonde of je saampjes terug migreert naar Europa. Even een tijdje in een ander EU land wonen is dan een mooie aanpak.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als alle EU/EER landen de regels van Directive 2004/38 als migratiewetgeving stellen: migratie prima mits je een werkelijke relatie (gehuwd of ongehuwd) hebt, niemand financieel tot last bent, geen gevaar voor de samenleving etc. Uiteraard scherm je het sociaal vangnet af voor uitbuiting, fraudeurs en luiwammesen. Voor naturalisatie stel je uiteraard wel inburgerings (taal) eisen zodat je er vanuit mag gaan dat elke Belg, Nederlander etc. de landstaal in principe voldoende beheerst.

Vroeger waren de nationale migratie wetten soepeler dan de EU wetgeving, die is opgezet om ook EU burgers die elders in de EU wonen wat rechten te geven. Inmiddels is in veel landen de nationale migratiewetgeving strenger en strenger geworden, strenger dan deze EU regels. De EU route is dan ook geen sluiproute maar "oude"  wetgeving (al is oude, jaren 90 wetgeving van voor mijn tijd, wat de NL/BE/EU regeltjes toen waren weet ik niet, iets voor de oude rotten).

Amice

Citaat van: Donnie op woensdag 18 februari 2015, 13:55:22
Er zijn in de praktijk mensen die vastlopen op de migratiewetgeving, de eisen van voor en na MoMi zijn hetzelfde (wet modern migratiebeleid was een samenvoeging van MVV en VVR procedure zodat je niet na aankomst nogmaals de hele papiermolen op moest starten, onzinnige dubbele procedure). Zo zijn er mensen die genoeg verdienen om zichzelf en hun partner te onderhouden maar hun inkomen iets te laag is of "niet duurzaam" en wegens deze papieren werkelijkheid vastlopen op de inkomenseis. Of hen die het niet lukt het inburgering buitenland (onzinnige wet: inburgeren dwz taal en cultuur onder de knie krijgen doe je pas echt ná migratie) te voltooien. Die mensen lopen dus vast op onzinnige, goed bedoelde regeltjes die rotte appels eruit moeten filteren. De politiek is echter harstikke content met de huidige wetgeving of ziet het liever nog strenger (alleen GL wil volgens mij van de inburgering buitenland af, de rest vind dat wel prima zo of nog te simpel) dus betere regelgeving die goed aansluit bij de praktijk zit er niet in. Tja, niet gek dat mensen dan de EU route doen. Vooral als dit makkelijk te doen is omdat je toch al vlakbij de grens woonde of je saampjes terug migreert naar Europa. Even een tijdje in een ander EU land wonen is dan een mooie aanpak.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als alle EU/EER landen de regels van Directive 2004/38 als migratiewetgeving stellen: migratie prima mits je een werkelijke relatie (gehuwd of ongehuwd) hebt, niemand financieel tot last bent, geen gevaar voor de samenleving etc. Uiteraard scherm je het sociaal vangnet af voor uitbuiting, fraudeurs en luiwammesen. Voor naturalisatie stel je uiteraard wel inburgerings (taal) eisen zodat je er vanuit mag gaan dat elke Belg, Nederlander etc. de landstaal in principe voldoende beheerst.

Vroeger waren de nationale migratie wetten soepeler dan de EU wetgeving, die is opgezet om ook EU burgers die elders in de EU wonen wat rechten te geven. Inmiddels is in veel landen de nationale migratiewetgeving strenger en strenger geworden, strenger dan deze EU regels. De EU route is dan ook geen sluiproute maar "oude"  wetgeving (al is oude, jaren 90 wetgeving van voor mijn tijd, wat de NL/BE/EU regeltjes toen waren weet ik niet, iets voor de oude rotten).

Het is simpel na te gaan of men aan de inkomenseis voldoet ja of nee. Indien niet kune je beter van een aanvraag afzien totdat men wel aan alle eisen voldoet dan geld over de balk gooien.
Vaak zien mensen bepaalde (inkomens)rechten over het hoofd waardoor ze wel aan die inkomenseis voldoen en indien niet kan men ook al dan niet tijdelijk voor extra inkomen zorgen alvorens een aanvraag in te dienen.
Feitelijk geldt dat voor alle vereisten.
Er is echter met de invoering van de Momiwet toch wezenlik iets veranderd en wel dat de IND niet zo veel meer hoeft te gokken of zo een relatie wel goed afloopt en de gevolgen daarvan voor de maatschappij komen.
Met de invoering van de Momiwet  is de verantwoordelijkheid meer bij de aanvragende partners gelegd en controle daarop verscherpt d.m.v. meldingen die men verplicht dient te maken als er veranderingen in de huishouding(in de ruimste zin van het woord) plaatsvinden.
Ook zijn er toch redelijk hoge boetes ingevoerd als men bepaalde regels ontduikt gedurende de relatie.

Inburgering buitenland is meer bedoeld om analfabetisme tegen te gaan en voor zelfredzaamheid in de maatschappij. Daarnaast wordt er wat over de  :nederlandsevlag: cultuur geleerd, wat dan feitelijk inburgering zou kunnen betekenen.
Ik zie daar niet veel verkeerds aan om dat te eisen,temeer eenmaal in  :nederlandsevlag: dient men dit toch ook te doen.
Net nog vandaag heeft iemand uit  :nederlandsevlag:  een topic gestart  met de vraag om een teacher voor de inburgering, waarvan de vriendin al langere tijd in nederland was geweest maar voor het examen was gezakt. Het is blijkbaar dus geen overbodige luxe dat te eisen.

De Belgie(eu) route is geen oude wetgeving maar een oude maas in de wet waar men dankbaar gebruik van maakt en ontstaan door vindingrijke vreemdelingerecht advocaten.

Het zijn vooral de eu burgerrechten die er voor gezorgd hebben dat de wetgeving landelijk aangescherpt worden en men ziet aan de criminaliteitscijfers wel dat het nodig is. Onlangs stond in de krant nog te lezen dat 1op de vijf misdaden door buitenlanders wordt gepleegd en wel uit Turkije-marokko-polen -roemenie en litouwen, waarbij ieder land zich blijkbaar heeft gespecialiseerd in een bepaalde criminaliteit. (litouwen was autodiefstal dacht ik)
Zoals gewoonlijk moeten daardoor dan de goede weer onder de slechte lijden.


Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Donnie

MoMi legt inderdaad wat meer verantwoordelijkheid bij de referent, die moet nu elk wissewasje doorgeven (elke verandering van inkomen, dus eigenlijk ook als je wat meer, minder of elders gaat werken en geen enkel beroep doet op sociale vangnetten). De IND had de belangrijkste punten op hun site staan, vooral prettig dat de MVV en VVR samen zijn gevoegd tot de TEV (Toegang & Verblijf).

Alfabeten, of beter, Anders-analfabeet (iemand die wel kan lezen en schrijven maar niet in het Latijnse schrijft) kunnen juist vrijstelling krijgen. Al schijnt dat in de praktijk niet makkelijk te zijn, een handjevol krijgt vrijstelling (alleen echt volledige analfabeten die ook de eigen taal amper machtig zijn?). Een van de weinige "bekende" figuren die vrijstelling kreeg was een koppel uit de eerste seizoenen van Liefs Uit (KRO programma), de man uit Bolivia (?) kreeg vrijstelling van het inburgeringsexamen.

Inburgering buitenland (WIB) is onzinnig. De cultuur leer je niet uit een boekje maar in de praktijk, de inhoud is een grote stereotype schets "Nederland is druk" (Amsterdam is een gehucht als je naar wereldsteden kijkt), gericht op stereotype immigranten (lees: "dommige moslim importbruidjes vanonder een steen vandaan getrokken") terwijl de top 5 gezinsmigranten al zo'n 10 jaar Russen, Chinezen en mensen uit India zijn. Ook landen als Thailand staan hoog in de top 10.

De taal leer je eveneens pas goed hier in NL of BE. Je bent dan echt onder gedompeld in de taal. Leer maar eens Maleis, Thai, Chinees etc. in Nederland. Niet echt een makkie, gaat sneller nadat je naar dat land verhuisd en daar (met of zonder scholing) met de taal aan de slag gaat. Mijn vriendin heeft een jaar geleerd uit een boekje, werkte 50 uur per week in Bangkok op kantoor, geen tijd voor een schooltje. Hier in NL had ze dat niveau veel efficiënter (sneller, makkelijker/natuurlijker) kunnen halen. De lezer uit het topic over NL les is juist een argument tegen de WIB. Blijkbaar ging het best aardig hier in Nederland maar is haar uitspraak een probleem voor de examinatoren (het nieuwe examen nagekeken door mensen? Of het oude examen gecontroleerd door de super computer?).

De EU wetgeving is geen maas in de wet, deze regelgeving bestaat al langer en was vroeger juist strenger dan de nationale wetgeving. Om EU burgers rechten te geven is het e.e.a. vastgelegd in bijvoorbeeld Directive 2004/38.Rond het millennium kwam er strengere migratiewetgeving onder Job Cohen (Vreemdelingenwet 2000). Niet veel later, onder druk van Pim Fortuyn, Rita Verdonk etc. de wetgeving qua inburgering opgezet. De Vreemdelingenwet is sindsdien ook nog enkele malen aangepast. Het geheel aan regeltjes werd zo strenger voor Nederlanders met een buitenlandse partner, strenger dan de EU regels die ongewijzigd bleven. Daardoor ontstond de rare situatie dat daar waar eerst EU burgers achtergesteld werden, inmiddels burgers in eigenland steviger aangepakt worden dan EU burgers in NL.  Daar zijn Vreemdelingenadvocaten dan ook op gedoken zodat mensen werden gewezen op de EU wetgeving en hier gebruik van konden en kunnen maken. De EU route is dus ontstaan door steeds strengere nationale wetgeving, niet andersom (strengere nationale wetgeving door de EU regels/migratie).

nils

Citaat van: joost op woensdag 18 februari 2015, 13:13:21

Hallo.
Ik zit telkens met verbazing te lezen hoeveel  mensen moeite hebben om 'n gezinshereniging te krijgen. Ikzelf heb vorig jaar 8 april de documenten naar de IND gestuurd waarna ik 'n brief thuis kreeg dat er bepaalde documenten niet gelegaliseerd waren. Mijn toenmalige vriendin , nu m'n vrouw , ingelicht wat ze moest doen. Papieren opgestuurd naar de Nederlandse ambassade in Manila. Per koerier terug gekregen en naar mij toe gemaild. Deze heb ik gelijk naar mijn contactpersoon bij de IND gemaild ( 20-04-2014 ). 2 Dagen later contact opgenomen met de IND met de vraag of alles compleet was en dit bleek zo te zijn. Weer twee dagen kreeg ik 'n brief thuis van de IND. Ik dacht dat dit de schriftelijke bevestiging zou zijn dat alles compleet was. Wat schetste mijn verbazing? Het was de goedkeuring al dat mijn vriendin toestemming kreeg om naar mij toe te komen. Dus dat is welgeteld 16 dagen. Zo kan het dus ook gaan.

Groeten.
Joost.
Het grootste struikelblok is een jaarcontract.
Mocht je net terugkeren uit de Filippijnen of net beginnen met werken, dan ben je de pineut.
Mocht je al jaren werken, dan is het inderdaad een kwestie van goed uitzoeken.