Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Prijzen tomaten en vis 30% duurder

Gestart door peldoman, zondag 28 september 2014, 17:53:33

Vorige topic - Volgende topic

peldoman

Op YouTube hoorde ik van een expat dat de prijzen van vis in blik gigantisch zijn gestegen met 50%.
Ook de prijs van tomaten en tomaten aanverwante producten met meer dan 30% gestegen.
Weet iemand hier iets meer over? Wat is de reden? Schaarste?

Ronny55

Citaat van: peldoman op zondag 28 september 2014, 17:53:33
Op YouTube hoorde ik van een expat dat de prijzen van vis in blik gigantisch zijn gestegen met 50%.
Ook de prijs van tomaten en tomaten aanverwante producten met meer dan 30% gestegen.
Weet iemand hier iets meer over? Wat is de reden? Schaarste?

Vis in blik kopen we niet. Wat de rest (groenten) betreft, we kopen veelal bij plaaselijke telers ...

Maar tomaten...Volgens de meid die doet de inkopen ,  3 - 4 maanden geleden 20 - 25 peso/kg , nu +/- 50 peso/kg  :jajaja:
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieƫn vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Pinocchio

Een goedkoop blik sardientjes in tomatensaus van 150 g kostte begin dit jaar 13 pesos en dat is exact dezelfde prijs van wat het nu kost.

Pinocchio

Citaat van: Ronny55 op maandag 29 september 2014, 01:49:10

Maar tomaten...Volgens de meid die doet de inkopen ,  3 - 4 maanden geleden 20 - 25 peso/kg , nu +/- 50 peso/kg  :jajaja:


Tijdens het typhoon seizoen zijn er soms enorme prijsschommelingen door het verstoren van toevoer.

Vooral als de toevoer uit Baguio verstoord is (grote leverancier van groenten) kunnen de prijzen enorm naar omhoog schieten om een paar dagen later terug te dalen naar een normaal niveau.

gosternokke

O, in  :nederlandsevlag: zijn de prijzen van tomaten en andere groenten met 30%  gezakt door de boycot van Rusland.   Boeren krijgen ook al 20 % minder voor hun melk , vergeleken met voor de boycot begon.     Melkfabriekn zijn begonnen met veel kaas en melkpoeder er van te maken i.p.v verse melkproducten die kort houdbaar zijn.

Misschien die tomaten maar naar  :smiley-philippines: exporteren dan ?  :biggrinn:

Amice

Tja waarom niet exporteren?
Ik heb me altijd al afgevraagd wat  :nederlandsevlag: aan het doen is behalve slapen want er ligt hier toch een gigantische (dump)markt voor ze.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

innka3

Citaat van: Amice op maandag 29 september 2014, 10:27:07
Tja waarom niet exporteren?
Ik heb me altijd al afgevraagd wat  :nederlandsevlag: aan het doen is behalve slapen want er ligt hier toch een gigantische (dump)markt voor ze.
nou slapen zal wel niet ,het zal wel allerlei import beperkingen liggen .
zou jij een koelcontainer vol met groente naar de   :smiley-philippines: sturen ,ik zie die cont. al staan over 2 maand in de haven terwijl je alles op papier goed hebt,maar alleen moet je nog  :dollareyes: betalen aan weet ik wie. :hoedjeaf:

Amice

Citaat van: innka3 op maandag 29 september 2014, 11:05:22
Citaat van: Amice op maandag 29 september 2014, 10:27:07
Tja waarom niet exporteren?
Ik heb me altijd al afgevraagd wat  :nederlandsevlag: aan het doen is behalve slapen want er ligt hier toch een gigantische (dump)markt voor ze.
nou slapen zal wel niet ,het zal wel allerlei import beperkingen liggen .
zou jij een koelcontainer vol met groente naar de   :smiley-philippines: sturen ,ik zie die cont. al staan over 2 maand in de haven terwijl je alles op papier goed hebt,maar alleen moet je nog  :dollareyes: betalen aan weet ik wie. :hoedjeaf:

Ik denk dat die vlieger niet op zal gaan aangezien bij dat soort handel veelal LC's en degelijke gemoeid zijn.
Als dan de Phil douane dwars gaat liggen omwille van corruptie gaan er andere poppen dansen.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Rich

Citaat van: innka3 op maandag 29 september 2014, 11:05:22
Citaat van: Amice op maandag 29 september 2014, 10:27:07
Tja waarom niet exporteren?
Ik heb me altijd al afgevraagd wat  :nederlandsevlag: aan het doen is behalve slapen want er ligt hier toch een gigantische (dump)markt voor ze.
nou slapen zal wel niet ,het zal wel allerlei import beperkingen liggen .
zou jij een koelcontainer vol met groente naar de   :smiley-philippines: sturen ,ik zie die cont. al staan over 2 maand in de haven terwijl je alles op papier goed hebt,maar alleen moet je nog  :dollareyes: betalen aan weet ik wie. :hoedjeaf:

Je slaat de nagel op de kop Innka. Ik zat exact hetzelfde te denken.

@amice, heeft niets met LC's te maken.
Rich de Nederbelg.

Amice

Citaat van: Rich op maandag 29 september 2014, 11:56:40
Citaat van: innka3 op maandag 29 september 2014, 11:05:22
Citaat van: Amice op maandag 29 september 2014, 10:27:07
Tja waarom niet exporteren?
Ik heb me altijd al afgevraagd wat  :nederlandsevlag: aan het doen is behalve slapen want er ligt hier toch een gigantische (dump)markt voor ze.
nou slapen zal wel niet ,het zal wel allerlei import beperkingen liggen .
zou jij een koelcontainer vol met groente naar de   :smiley-philippines: sturen ,ik zie die cont. al staan over 2 maand in de haven terwijl je alles op papier goed hebt,maar alleen moet je nog  :dollareyes: betalen aan weet ik wie. :hoedjeaf:

Je slaat de nagel op de kop Innka. Ik zat exact hetzelfde te denken.

@amice, heeft niets met LC's te maken.
Er wordt anders volop geimporteerd vanuit Tailand etc.
Ze kunnen vanuit  :nederlandsevlag: FOB ship verzenden, dan ligt het risiko bij de  :smiley-philippines: om de smeergelden te betalen.

Als er import verboden voorliggen houdt uiteraard alles op.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent