Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Tips reisplan Filipijnen

Gestart door marijedanst, maandag 3 augustus 2015, 20:42:42

Vorige topic - Volgende topic

marijedanst

Samen met mijn vriend wil ik in november voor 3 weken reizen door de Filipijnen. Hieronder heb ik mijn reisplanning neer gezet, naar mijn idee is het laatste deel wat krap gepland. Graag zou ik tips over het reizen en must do's van jullie krijgen. En misschien wat we er tussen uit kunnen halen als dit teveel is.

Alvast bedankt voor jullie reacties  :blumen: :blumen:


12-11 manilla aankomst
Bezoek Taal vulkaan en overnachting

13-11 vlucht naar Coron
2 overnachtdingen. things to Do?

15-11 tao philipins boattour
5 dagen 4 nachten

19-11 aankomst El Nido
2 nachten eilandhoppen

21-11 Palawan camping
1 nacht

22-11 richting Puerto princesa
2 nachten
1 dag krokodillenfarm/sabang/gevangenis
1 dag honda bay

24-11 vlucht Cebu per boot naar bohol
Cebu stad zijn daar nog highlights?

24-11 aankomst bohol
2 nachten
Chocolate hils spookdiertjes
scooter huren

26-11 siquijor per boot
1 nacht is dit te kort?

27-11 vertrek boot Oslob, hoe komen we heir het makkelijkst?
zwemmen met valwishaaien en wattervallen
2 nachten of kan het ook

29-11 Moalboal per jeepney?
2 nachten

1-12 Cebu per jeepney
1 nacht

2-12 Manilla vlucht

3-12 Amsterdam

Rich

Welkom op het forum Marije,

Gaat een mooie reis worden  :thumb:

Highlights Cebu :

Bezoek Taoist temple : http://www.cebu-life.com/taoist-temple-cebu.php
Bezoek Cebu tops met mooi uitzicht over Cebu en Mactan island en Bohol en Leyte : http://www.mycebuguide.com/cebublog/tops-in-busay-cebu-city-philippines/
Mactan shrine : http://explorephilippines.org/destination/mactan-shrine
Cebu Magellan's cross : http://www.hawaii.edu/cps/magellancross.html

Bohol is fantastisch en jullie zullen lunchen op het floating restaurant voor een boottour op de Loboc River : http://www.passportchop.com/asia/philippines/loboc-river-cruise-buffet/

Alvast een fijne reis en laat de foto's maar komen  :jajaja:
Rich de Nederbelg.

ganda


Hartelijk welkom op het forum.

Probeer U niet strikt aan de reisplanning te houden, maar bezie het als een flexibele leidraad. U kunt de gekste dingen tegenkomen die uw planning in de war stuurt.

Een echt gebeurd voorbeeld. We kochten in Manila bij een reisagent een retourtje naar Mindoro- Puerto Galera.  Heenreis verliep zonder problemen, Terugreis was minder leuk. We wilden de boot terug nemen naar Batangas maar we kregen te horen dat we de juiste tickets niet hadden. We moesten nieuwe tickets kopen, maar intussentijd was de boot al vertrokken en konden we wachten tot de dag daarop er een andere boot vertrok.
Uiteraard hebben we bij terugkomst in Manila verhaal proberen te halen bij dat reisbureau. " ach Mijnheer, dat meisje werkt hier niet meer want ze sjoemelde. En van terugbetaling was geen sprake, want het reisbureau had geen fout gemaakt want het was de fout van dat meisje."

En zo zijn er honderde dingen die uw planning in de war kunnen sturen. ( witneuzen zijn immers bankautomaten en daar proberen ze steeds een graantje van mee te pikken )

Succes en have a nice trip.


Ifugao

1 nacht op Siquijor is genoeg, er is niets anders te vinden dan rust.....

Vanuit Cebu neem je de Ceres bus naar Oslob. Ook naar Moalboal neem je de Ceres bus. Jeepneys rijden doorgaans geen grote afstanden. Dat zou je ook niet willen: in een sardientjesblik, overvol en stervens heet 4 uur lang,  zonder vering op een hobbelweg. Tenzij je suicidale tendencies hebt.  Moalboal is geweldig leuk, zou ik zeker aanbevelen. zeker als je duikt. 

Oslob Whaleshark diving is niet in Oslob zelf.Het ligt er net buiten.  Het is wat lastig te vinden. Om precies te zijn: copy & paste deze coordinaten in Google en je weet waar het is: 9.46341244 123.37979078

Als je Skobler Navigator gebruikt: http://maps.skobbler.com/?lat=9.46341244&lon=123.37979078&addr1=Cebu+South+Road&addr2=Mainit+%28Cebu%29&addr3=PH&name=Oslob+whale+sharks

Veel plezier!

jamietagabundok

13-11 vlucht naar Coron
2 overnachtdingen. things to Do?


  Trip naar Caluit wildpark, stukje afrika in Filippijnen.  Giraffes en Zebraaas die op een steppe achtig landschap vrij rondlopen.

Hotels en reisburoos in Coron bieden diverse boottrips naar de omliggende eilanden.   Ben er zelf nog iet geweest maar het ziet er op de fotoos op internet heel mooi uit, zoals Lake Cayagan.

Als jeullie van snorkelen houden ,zeer aan te bevelen lijkt mij

yepyep

Een nacht in tagaytay (tall vulcano) en de volgende dag weer naar Manila kan problematisch zijn ivm traffic. Afstand neemt 3 uur in beslag.

jiggy

Vooreerst ook van mij : welkom op dit forum.
Wellicht zullen jullie geen reguliere bezoekers van dit forum blijven, doch dit belet mij niet op jullie ook enkele tips en bedenkingen te geven voor jullie geplande trip.
Wel hoop ik en wellicht ook anderen dat we nadien een verslag met jullie ervaringen en foto's te zien krijgen ?
Ikzelf ben ook een "explorer". Weg van "platgetreden paden" , luxeresorts of populaire badplaatsen is de beste manier om een land , de cultuur en het plaatselijke leven op te snuiven.
Waren jullie nog nooit op de Filippijnen of in Azië? Hou dan ook rekening met een zekere "cultuurschok". Dit kan gaan over de organisatie van de samenleving, het verkeer, klimaat, infrastructuur,... In ieder geval... chaos , in vergelijking met "het overgeordende Europa". Maar dat mag de echte backpacker natuurlijk niet afschrikken, integendeel. Je moet er echter wel rekening mee houden in je planning.
In Manilla bvb kan het 3 tot 4 u duren om 40 km afstand naar de luchthaven de overbruggen door het verkeer. Op afgelegen plaatsen "in the province", zijn er dan weer (bijna) geen bussen en helemaal geen jeepneys.
Wel goed is dat de Filippijnen door hun koloniaal verleden het "meest Westerse land van Azië" zijn en alle documenten, informatie in het Engels zijn en de meesten (behalve ouderen en op het platte land) toch wel een behoorlijk mondje Engels praten. De jongeren daarentegen zijn vaak "too shy" omdat ze denken dat elke foreigner een "kano" (Americano) is en dus perfect Engels praat. 
De mensen zijn vriendlijk en hulpvaardig, doch... als er een "witneus" voor hen staat, zien ze soms "dollar signs" en trachten je meer aan te rekenen dan ze bij een pinoy zouden doen. Maar... dat is een universeel verschijnsel, denk ik. Voorbeeldje : een security agent, wiens balpen ik even leende op de luchthaven, suggereerde dat hij wel een fooi daarvoor verwachtte. Wel... ik ben niet krenterig, maar op die ostentatieve manier om een graantje mee te pikken van toeristen, ben ik niet ingegaan.

Nu over jullie reisplan. In gedachten reisde ik al opnieuw door de Fillipijnen. Dat gaat inderdaad een mooie trip worden. Hier enkele opmerkingen en tips.

- de planning is heel strak. Je kan verrast worden door het weer, zodat je best een plan B hebt, zodat je een paar dingen kan schrappen of omkeren, denk ik.

- jullie zijn blijkbaar geen massatoeristen en zoeken rustige, avontuurlijke plekken op? Ik ook, maar toch raad ik jullie aan om toch minstens 1 dag Manilla te bezoeken. Tja, wat, in zo'n metropool? Doe alles met taxi of te voet : ga naar de Quipo-wijk.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Quiapo
Het oude Manilla, zeg maar. Kuier er even rond in de straatjes vol souveniertjes, kleurrijke bloemen en groenten, verse vis, kaarsenverkoopsters, kaartenlegsters, durf een paar specialititeiten te proeven, of... koop jezelf een "officieel" diploma of certificaat, jawel!
Wandel door Rizalpark ('s avonds zelfs met kleurrijke fonteinenspektakel) , bezoek Intramuros, een voormalig Spaans bastion met een museum over verzetsstrijder/dokter/schrijver José Rizal, wandel door tot Ocean Park en wandel daar "onderzee" in de glazen gangen onder de reuzenmantras door. Ga 's avonds eten in Harbour View, op een pier met een heerlijk briesje en zicht op Manilla bay.
http://www.tripadvisor.nl/Restaurant_Review-g298573-d1147830-Reviews-Harbor_View_Restaurant-Manila_Metro_Manila_Luzon.html

- jullie Tao trip lijkt me fantastisch, dat hou ik zelf ook in gedachte.  Doch... jullie trip in die richting neemt in totaal ca 10 dagen? Dit is een keuze uiteraard...
- Cebu : voor mij de ideale combinatie tussen stadsvoorzieningen en "province". Als je toch moet inkopen bezoek dan even Ayalla Mall met zijn prachtige groene teracces, binnentuin. Ja, ook dit is de Filippijnen, een land met grote contrasten.
http://philippineblog.com/tag/hotels-near-ayala-mall-cebu/
Santo Niño Cathedral en Magellan's Cross , Taoist temple met zicht over Cebu (tot op Bohol?) wat Rich reeds aangaf.
Ga eten op een floating restaurant op Lapu-Lapu. Lantaw bvb
http://cebubestrestaurants.com/lantaw-floating-native-restaurant/
Snuif de sfeer op in downtown, kuier rond op de wet market dichtbij Colon street, de oudste winkelstraat van de Filippijnen.

- schrap Siquijor. Er zijn geen "highlights". Goed voor een weekje rustige vakantie op een eiland zonder massatoerisme, maar de verplaatsing daarheen zal jullie meer tijd vergen dan het verblijf
- doe misschien een dagje extra Bohol. Er is meer dan enkel de Chocolat Hills en de Tarsiers. Beiden heb je op een half dagje gezien. Die inderdaad de boattrip in Loboc op de Loboc River, doch... stel je niet TE veel voor : een boottochtje van ca 30 minuten op en af en een buffet aan boord (400 PHP?)
ik was begin dit jaar een kleine maand op Bohol en vond het fantastisch. Met een scooter quasi het ganse eiland doorkruist. Genoten van de lokale toevallige dingen, doch... noch in Tagbliran of Tubigon (havenverbindingen met Cebu) heb ik scooterverhuur gezien. Wij huurden "prive" van een motordriver.
Er zit in Loboc, aan de rivier (weggetje aan het tankstation) een belg die een klein, nieuw resort(je) The Fox and Firefly Cottages uitbaat en enkele trips organiseert ( peddelen op de Loboc River, of "firefly trip : vuurvliegjes bij valavond)
http://www.booking.com/hotel/ph/foxandthe-firefly-cottages.nl.html
Het "man made forest" in Bicol, midden op Bohol op weg naar de Chocolat Hills heeft ook grote indruk gemaakt op mij. Een "woud" met reuzebomen. Als je daar doorrijdt met een scooter waan je je in een "airconned mall" heel frisse gezonde lucht. In het donker een hels lawaai van insecten en nachtdieren.
De Chocolat Hills is een must see inderdaad, doch... neemt amper een uurtje in en... wordt uitgebaat, of "uitgebuit". Op een andere plaats, dicht bij Sagbayan liggen even mooie Hills. Daar eentje beklommen , zonder trap is mij meer bijgebleven dan de toeristische in Carmen.
Doch ja.. wij waren daar ruim 3 weken, met eigen scooter. Zoals eerder gezegd :tijd en afstand is relatief , vooral in de Filippijnen. We werden soms verrast door de invallende duisternis (binnen de 30 minuten) en een weg die we nog moesten afleggen bleek "rough road" te zijn : kiezel tot rotsblokken. Ik vond dat geweldig avontuurlijk, mijn vriendin-passagier achterop iets minder.
Opgelet met scooter op noordelijke routes op Bohol : nog volop wordt gewerkt aan wegen na de aardbeving van 2013.  Kijk uit voor putten, scheuren en omhooggestuwde wegdelen ! Ja, de impressie van die aardbeving is in het noorden van Bohol nog overal zichtbaar, en dit wellicht nog voor jaren : quasi alle kerken zijn beschadigd of vernield.
Al houdt men er ook een nieuwe "attractie" aan over : "The great wall of Bohol" :
http://www.rappler.com/move-ph/issues/disasters/visayas-earthquake/42563-bohol-fault-tourism

Goeie reis ! :thumb: :daag:
En... afterwards  :picsplease:  :lachen:

MadRed

12-11 manilla aankomst
Bezoek Taal vulkaan en overnachting

Hou er rekening mee dat van Manila naar het meer al 3 uur (bus) kan duren als het druk is. Als je dan ook nog naar de vulkaan zelf wil gaat het aardig wat tijd kosten (met een auto naar het meer rijden, boottocht, wandeltocht naar boven en weer terug). Het lijkt me krap om te doen op de dag van aankomst.

13-11 vlucht naar Coron
2 overnachtdingen. things to Do?
Idem voor de terugweg. Veel lokale vluchten zijn in de ochtend dus dat red je misschien niet als je vanaf Tagaytay (als je daar de overnachting hebt) komt

22-11 richting Puerto princesa
2 nachten
1 dag krokodillenfarm/sabang/gevangenis
1 dag honda bay
Met 2 nachten heb je effectief maar 1 dag. De tours starten meestal vroeg in de ochtend. Dus 2 volle dagen plannen als je er feitelijk maar 1 hebt vind ik krap.


24-11 aankomst bohol
2 nachten
Chocolate hils spookdiertjes
scooter huren
Samen prima te doen in 1 dag. EAT Danao is zeker de moeite waard als je van avontuur houd. De plunge vond ik de trip al waard. Maar reken op een volle dag want het is moeilijk bereikbaar.

1-12 Cebu per jeepney
1 nacht

2-12 Manilla vlucht

Ligt een beetje aan de tijden maar als je weinig tijd hebt zou ik dit anders aanpakken. Lokale vluchten zijn nogal eens vertraagd. Ga er maar van uit dat je zo 2-3 uur vertraging op kan lopen. Als je in de ochtend vliegt naar Manila en pas in de avond naar Amsterdam dan moet het wel lukken. Maar zelfs dan zou ik zelf een nacht in Manila nemen voor de zekerheid :).

Luke

En toen dook er plots een typhoon op en viel een deel van je reis letterlijk in het water.  :happy2: Plan B? Denk niet te westers als je in deze buurt reist......

eddyvm

Hallo
Ik zou legaspi,met zijn vulkaan,enkele interessante sites,EN Donsol met zijn walvishaaien prefereren boven oslob en desnoods ook Bohol weglaten.Bohol is ok hoor,maar Donsol is veel beter.Ook een dag eerder naar manila gaan ivm mogelijke vluchten die vertraging hebben,of zelfs afgelast worden ivm typhoons.Moalboal ken ik niet,maar palawan zal meer te bieden hebben.mooie reis toegewenst alvast.eddy