Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Dringend hulp en info gevraagd

Gestart door Rich, zaterdag 16 januari 2016, 14:28:27

Vorige topic - Volgende topic

Rich

Ik kreeg het volgende bericht van een kennis die mij de vraag stelt of ik zijn bericht in het forum wil plaatsen. Zijn Filippijnse vrouw heeft dringend hulp nodig.

Bericht : Mijn echtgenote kampt al sinds 2010 met een ernstig nierfalen, maw sinds 2010 ligt ze iedere nacht aan de dyalise machine.
Aangezien de medici hier haar al 5 jaar zeggen dat haar kansen op een geschikte donor 10 à 15 % zijn heeft ze de hoop nooit opgegeven.
Gisteren kreeg ze te horen dat haar imuunsysteem razend snel aan het afbouwen is, zodat een transplantie héél dringend dient te gebeuren.
Komt er nog eens bovenop dat die idiote dokters ginds haar tijdens een medische ingreep vervuild bloed hebben toegediend en ze te veel afstoot bloedcellen aanmaakt.
De enige optie die er voor haar overblijft is dat haar zus een nier afstaat, die daar bereid voor is.
Nu is de vraag of er iemand al positieve ervaringen gehad heeft om een visum voor een meerderjarig familielid te bekomen voor medisch overmacht / transplantatie ?

Zoja, waar en bij wie kunnen we terrecht ?
Een medisch attest of verklaring van de nefroloog vormt uiteraard geen probleem.

Aangezien mijn vrouw een hospitalisatie verzekering heeft ( die alle medische ingrepen en medicatie zonder probleem terugbetaald de afgelopen 6 jaar ) worden alle kosten voor de ingreep van de patient en de donor gedekt. Ook lees ik in de polis dat eveneens de reiskosten van patient & donor onder de verzekering vallen.
De reiskost van de donor is in dit geval toch het ticket van MNL naar Antwerpen of begrijp ik dit verkeerd ?

Allemaal vragen waar we zo snel mogelijk een antwoord op dienen te vinden.

Alvast bedankt voor de reacties op deze vragen.

Rich de Nederbelg.

ganda



"Zoja, waar en bij wie kunnen we terrecht ?"

Helpdesk van de Dienst Vreemdelingenzaken
Antwerpsesteenweg 59B
1000 Brussel
Tel: 02 793 80 00 
E-mail: helpdesk.dvzoe@dofi.fgov.be


jiggy

Ik vermoed dat dergelijke overkomst, ondanks het urgente en specifieke karakter, enkel te kaderen valt binnen de regels van een "family visit" visum.
Om alles zo gestroomlijnd mogelijk te laten verlopen is er m.i. best persoonlijk contact nodig/nuttig met de belgische ambassade (consul?) in Manilla EN ook met de Filippijnse in Brussel. Mevrouw is Filippijnse, dus is de hulp van haar eigen ambassade/vertegenwoordiging in ons land een evidentie lijkt me.
Je mag er niet aan denken dat zo een aanvraag puur in de bureaucratische mallemolen terechtkomt. Want dan is het echt een mensonterende nachtmerrie. Hier spreek ik uit een persoonlijke ervaring waarbij een weigering om "bureaucratische , spitstechnologische redenen" slechts op het nippertje vermeden werd.

Nog iets, doch kan een overbodige bedenking zijn : de geschiktheid van de zus als donor zal uiteraard dienen nagetrokken (of om visaredenen zelfs aangetoond?) te worden.

Als ook de donor onder de voorwaarden van de hospitalisatieverzekering valt is er m.i. geen enkele uitsluiting van reis- of andere kosten. Veiligheidshalve ook eens navragen bij die verzekering of dat inderdaad ook zo is bij een buitenlandse donor, want ik neem aan dat de hospitalisatieverzekering puur Belgisch is ?

Veel succes en sterkte !

jiggy

Op basis van de zoektermen "visum" en "donor" krijg ik via Google geen enkele relevante link (voor België).

Dat doet inderdaad vermoeden dat men enkel via de geëigende visumkanalen zou kunnen/ moeten passeren.

Gezien de uitzonderlijke omstandigheden, niet steeds te vatten in reglementering, zou ik dit via diplomatieke weg (B / Ph) proberen. Dat is ondermeer hun taak.

Ook via het ziekenhuis en/of verzekering kunnen misschien uitwegen gevonden worden? Het is heel redelijk te veronderstellen dat zij met dergelijke situatie reeds ervaring hebben.

Cosyns Guy

Citaat van: jiggy op zondag 17 januari 2016, 03:06:34
Op basis van de zoektermen "visum" en "donor" krijg ik via Google geen enkele relevante link (voor België).

Dat doet inderdaad vermoeden dat men enkel via de geëigende visumkanalen zou kunnen/ moeten passeren.

Gezien de uitzonderlijke omstandigheden, niet steeds te vatten in reglementering, zou ik dit via diplomatieke weg (B / Ph) proberen. Dat is ondermeer hun taak.

Ook via het ziekenhuis en/of verzekering kunnen misschien uitwegen gevonden worden? Het is heel redelijk te veronderstellen dat zij met dergelijke situatie reeds ervaring hebben.
Meer uitleg over het medisch visum bij de links
http://odice.be/orientatiepunt/page.php?id=29


gertve

Volgens mij is dit laatste niet van toepassing: de donor waarvoor de visum nodig is, is zelf niet ziek.

Ik hoop van ganzer harte dat er in deze situatie soepel omgegaan kan worden. Heel veel sterkte, geluk en beterschap!

Rich

Alvast dank voor de reacties. Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte
Rich de Nederbelg.