Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

De goudmijnen van Cabadbaran

Gestart door Herbie, donderdag 22 november 2012, 12:43:25

Vorige topic - Volgende topic

Herbie

Vertrokken van bij mijn asawa thuis Del Pilar. Naar Pirada. Een min. of tien met de motor. Eenmaal aangekomen in Pirada de brug over en te voet de bergen in naar de Higanteng Bato. Bepaalde personen rijden liever door het water, dan de brug te nemen :jajaja: motor nat en valt stil  :lachen:




Een lange zware tocht die één en half uur gaat duren.





De zware zakken met klei en stenen (goud) worden naar beneden gebracht, levens gevaarlijk rijden met de Habal habal.



Een boulder :denk: dat in de tijd dat haar grootmoeder nog kind was, is naar beneden gerold door een aardbeving :weetikniet: hebben ze mij wijs gemaakt. De boulder,  is zo groot als een flatgebouw :jajaja:



Na en half uurtje toch even de schaduw op zoeken en een pauze nemen.





Bijna in de wolken, begint toch fris aan te voelen. En een korte pauze want het zweet staat al in mijn sletsen :floet: .



Mooi uitzicht over de Barangay.



De eerste mijn dat we tegen komen, eigenaar een mof, alles heel goed in orde, gebruikt radio contact met de mijners. Heeft een pletmachine boven staan, waar ze de klei en stenen in doen tot er nog alleen slijk overblijft.





Dan word het slijk in de kuip gedaan en spoelen maar.



De overe smurrie word afgevoerd in putten. Dat één maal per jaar gezeefd word, op kleine deeltjes goud.



Mannen die uit de mijn komen met zakken steen, de mijn staat een goede 20cm onder water :negatief: zware zakken :jajaja:







Hier op het filmpje zie je de pletmachine in werking

[embed=640,505]http://youtu.be/kPT47zY7oyw[/embed]

Hier heb je dan wat goud, veel is het niet, waarde 10 peso :denk: of zou het 100 peso zijn.

[embed=640,505]http://youtu.be/kyEmSfZoXfM[/embed]

Toegekomen waar haar familie een mijn bezit. Heel primitief, maar er word toch iets gevonden nu en dan.







Put een meter of 4 diep en dan horizontaal de berg in.



Al de klei en stenen moeten naar beneden gebracht worden met een habal habal om naar een pletmachine gebracht te worden :jajaja: extra kosten :weetikniet: In Juni hebben ze in deze mijn en goeie vondst gedaan. Ter waarde van 240.000peso. Joy had daar ook een steen vandaan. Ze had die mij gegeven maar wat weet ik daar nu van. Ik zag daar wel iets in blinken. Ze had hem op tafel laten liggen wanneer we vertrokken deze morgen, haar vader heeft hem weggenomen en gewalst, er zat 0.8 gram goud in. De ouwe rukker geeft het geld wel gehouden hee :shoot13lj7: Hier een foto van de ouwe rukker.



En nu ze weer een wit neus zien durven ze dan nog vragen of ik niet zou sponseren om een pletmachine te kopen. Only p60.000 sir. :crazy: Ik vroeg hen waarom ze dat niet gekocht hadden met die p240.000. :biggrinn: geen reactie.  Hadden een motor gekocht en ander shit dat ze niet nodig hebben. Dus na twee maanden was het geld al bijna op :lachen: .
Op de terugweg, een kortere weggenomen, wel heel gevaarlijk hoor en zeker als het nat is, waar die habal habal drivers moeten door rijden. Maar ja ieder zijn job hee. Hier zie je goed waar ze door rijden.







Terug bijna beneden na een uurtje, mijn knieën pijn als hel. Haar broers doen die trip bijna elke dag :jajaja: . Nu kan ik wat uitrusten :happy: asawa komt meters achter, want ze kent iedereen daar in het dorp en maar babbelen. En echt viswijf :floet: .
Nu zie ik een man bezig aan het ziften, maar het is een volle plaat geen zeef, en gebruikt zeep om het goud beter te laten opvallen :thumb: .







Dan een habal habal genomen naar Del Pilar met vier er op, want haar broers waren daar nog niet terug met de motors. Moet wel zeggen het was de eerste keer van mij om met habal habal mee te rijden. Op een bepaalt moment komt er een truck aan gereden. Maar geen van beiden van de twee die stopt hee. Zo blijft hij maar door rijden op de rand van de klef man man man, heel diep was het niet maar toch zeker een meter of vijf. Ik rij toch liever zelf hoor. Maar eenmaal aangekomen, sir only p25 per person. Sorry i be kuripot ask my wife please. :happy2: :happy2: . Sml please for me ate  :happy: p30 sir :thumb:

Weer eens een ervaring rijker.
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

vvjoris

Het duurt wel even (15 seconden) voor de video 'geladen' is (gaat dus trager als via YouTube) bij mij hier in  :belgiesmiley: (ik heb 'redelijk' snel internet)
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Herbie

Denk omdat ik het nog aan het bewerken was, bij mij gaat het snel open
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

bananacreek

Citaat van: vvjoris op donderdag 22 november 2012, 13:38:08
Het duurt wel even (15 seconden) voor de video 'geladen' is (gaat dus trager als via YouTube) bij mij hier in  :belgiesmiley: (ik heb 'redelijk' snel internet)

614 opent hier binen een sekonde en 615 drie sekonden (europese sekonden natuurlijk)

Mooie serie foto's............ :thumb: :thumb:

callebaut

Mooie reportage ...  :thumb: ...weeral iets bijgeleerd ....  :thumb:

boldy

leuke reportage en zo te zien een zware tocht om daar te geraken . weet je toevallig hoeveel die werkers krijgen voor 1 dag werk?
het leven is net een lul keihard en veel te kort

Rich

Rich de Nederbelg.

Herbie

Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Herbie

Citaat van: boldy op donderdag 22 november 2012, 14:21:26
leuke reportage en zo te zien een zware tocht om daar te geraken . weet je toevallig hoeveel die werkers krijgen voor 1 dag werk?

Ja inderdaad heel zwaar toch voor mij :jajaja: op mijn sletsen dan nog, had beter mijn turnsloffen aan getrokken. Als het regent is het niet te doen, zeker niet om naar beneden te gaan. Daarom gebeurt het dat ze daar de nacht blijven slapen. Hoeveel die mijners verdienen, weet ik niet. Maar de broers van mijn asawa delen alles. Ze zijn met vijf. Alles word mooi verdeelt onder elkaar. En wisselen elkaar af om in de mijn te gaan ook, om het uur wisselen ze  :thumb:
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

gosternokke

Schitterend mooie reportage.   Ongelooflijk wat een gesjouw met die zakken achter op de motor.  En allemaal hartstikke iligaal die mijn denk ik ?     Jammer dat wanneer ze een klapper  van 240 duizend peso maken  , niet 200 duizend investeren in matrieel om zo hun werk makkelijker te maken.

Benieuwd wat ze krijgen voor 1 gram goud.   De wereldgoudprijs is momenteel hoog.  In  :eu:  krijg je momenteel voor sloopgoud, dat zijn dus versleten ringen , armbanden en dergelijke al bijna 40 euro per gram.