Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

De goudmijnen van Cabadbaran

Gestart door Herbie, donderdag 22 november 2012, 12:43:25

Vorige topic - Volgende topic

Herbie

Citaat van: gosternokke op donderdag 22 november 2012, 14:52:10
Schitterend mooie reportage.   Ongelooflijk wat een gesjouw met die zakken achter op de motor.  En allemaal hartstikke iligaal die mijn denk ik ?     Jammer dat wanneer ze een klapper  van 240 duizend peso maken  , niet 200 duizend investeren in matrieel om zo hun werk makkelijker te maken.

Benieuwd wat ze krijgen voor 1 gram goud.   De wereldgoudprijs is momenteel hoog.  In  :eu:  krijg je momenteel voor sloopgoud, dat zijn dus versleten ringen , armbanden en dergelijke al bijna 40 euro per gram.  

Ja ja ze spenderen liever hun geld aan andere dingen. Ze gaan het nooit leren.
Haar vader had voor die 0.8 gram 1750 peso gehad. De prijs is elke dag anders.
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Baliw-katok

Prachtige reportage en leerrijke info.  :thumb: :thumb:

Amice

Niks voor mij zo'n goudmijntje. :neeneenee:

Ik vraag me af waar ze dat goud dan slijten want ik neem aan dat de government daar toch de hand in wil hebben en het als staatsbezit beschouwd.?  :weetikniet:

Hebben ze n goudmijn zijn ze nog arm.  :confused2:

Prachtige reportage en voor meer vatbaar.  :thumb:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

gosternokke

Ik schat dat er duizenden  van die kleinschalige goudwinnings projectjes zijn over heel    :smiley-philippines: heen.

Zelfs op Palawan , waar een er anti -ming beleid heerst kwam ik ze tegen in de bergen , de kleine illigale goudmijntjes.

Vaak weet de overheid van niks, dikwijls alleen de barangaycaptain, die maandelijks wat pesos krijgt en alles door de vingers ziet.

En als het mis gaat en de tunnel instort zoals 2 jaar terug in palawan zegt ie captain dat ie van niks wist.

Zonder meer dat de  :smiley-philippines: overheid veel geld mis loopt.    Filippijnen doet liever zaken met de grote buitenlandse mijnbouwbedrijven  de grote sommen geld betalen  om goud, koper , nikkel  of wat dan ook uit de grond te  mogen halen.

Maar deze kleine mijnbouw ,vaak illigaal levert natuurlijk een bijdrage aan de lokale economie.   En deze mijntjes zitten toch vaak op een plek waar het voor grootschalige mijnbouw niet rendabel is.

Herbie

Denk wel dat de regering daar alles van af weet hoor, want ze zijn daar al meer dan 50 jaar bezig. Hoewel kleinschalige goudwinning was al eerder begonnen, de komst van Manila Mining Corp in de jaren 1960 in de rijke gouden ader in Pirada, Del Pilar bracht in banen en inkomen voor veel mensen van Cabadbaran en zelfs tot op heden goud is nog steeds een fantastische bron van rijkdom voor velen die hebben gegokt hun leven en fortuin aan dit metaal te zoeken. Loggen, een vloek voor het milieu, maar een zegen voor degenen die investeren in deze sector werd ook een rijke bron van inkomsten voor Cabadbaranons in de jaren 1960 tot de jaren 1970.
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

koy

mooi, mooi, zo hebben we ze graag  :happy:
leven en laten leven...

Pjottr

Citaat van: Herbie op donderdag 22 november 2012, 15:12:54
Citaat van: gosternokke op donderdag 22 november 2012, 14:52:10
Schitterend mooie reportage.   Ongelooflijk wat een gesjouw met die zakken achter op de motor.  En allemaal hartstikke iligaal die mijn denk ik ?     Jammer dat wanneer ze een klapper  van 240 duizend peso maken  , niet 200 duizend investeren in matrieel om zo hun werk makkelijker te maken.

Benieuwd wat ze krijgen voor 1 gram goud.   De wereldgoudprijs is momenteel hoog.  In  :eu:  krijg je momenteel voor sloopgoud, dat zijn dus versleten ringen , armbanden en dergelijke al bijna 40 euro per gram.  
1 gram 2.285 ps. Gr Pjottr
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Herbie

Citaat van: Pjottr op zaterdag  5 januari 2013, 13:54:58
Citaat van: Herbie op donderdag 22 november 2012, 15:12:54
Citaat van: gosternokke op donderdag 22 november 2012, 14:52:10
Schitterend mooie reportage.   Ongelooflijk wat een gesjouw met die zakken achter op de motor.  En allemaal hartstikke iligaal die mijn denk ik ?     Jammer dat wanneer ze een klapper  van 240 duizend peso maken  , niet 200 duizend investeren in matrieel om zo hun werk makkelijker te maken.

Benieuwd wat ze krijgen voor 1 gram goud.   De wereldgoudprijs is momenteel hoog.  In  :eu:  krijg je momenteel voor sloopgoud, dat zijn dus versleten ringen , armbanden en dergelijke al bijna 40 euro per gram.  
1 gram 2.285 ps. Gr Pjottr


Is dat de prijs van nu. Want het is dan weer omhoog gegaan in november was het p2187 per gram
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Pjottr

IK verkocht wat goud ca 60 gr in Okt en kreeg deze prijs Het is gewoon de global market price hoor Ze fluctueert maar tot nu toe kreeg ik deze prijzen.
Gr
P
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Kano

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn