probleem visa : voogdij voor filipino kind geëist aan de ambassade. legaal ?

Gestart door Senn, zondag 27 november 2011, 12:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Senn

Hallo,

Ik ben een 25 jaar oud Belg die in relatie is met een filipina van 27 jaar sinds 2008.
We hebben nu een klein dochter van 1O maanden en we hebben de aanvraag gemaakt voor een cohabitation visa. Zij heeft zelf al een zoon van 6 jaar en we hebben nu problemen met de ambassade omdat ze weigeren het feite dat mijn vriendin de enig is die autoriteit heeft op haar kind en ze vragen voor een handtekening van de vader ofwel een 'judgement of the regional trial court.' Maar volgens artikel 176 van de filipijnse family code heeft ze wel exclusieve voogdij op haar kind. En volgens internationaal recht is het recht van het land waar het kind nu woont (zo de filipijnen) die geld om te weten wie voogdij heeft op het kind.

Ik zou dus graag weten of er mensen zijn op het forum die enig ervaring hebben met zo'n probleem en die mij eventueel kunnen helpen of die mij de goede weg kunnen wijzen en advies kunnen geven.

Ik kan mij toch moeilijk verbeelden dat al de filipinas die een kind hebben van een vorige relatie zo'n procedure moeten doorgaan.
Heeft iemand het adres van een goede advocaat die al ervaring heeft met de filipijnen ?

Hoogachtend,

Senn

Kano

De ambassade wil graag bevestigd zien dat jouw partner inderdaad het volledige gezag heeft over het kind. De moeder heeft dat van rechtswege, maar het is theoretisch niet ondenkbaar dat een vader om ernstige redenen van de rechtbank het gezag heeft gekregen . Jouw partner zal denk ik een petitie moeten indienen voor sole custody.
.

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Fail_over

Klopt, bij ons was het dus ook zo dat de moeder niet getrouwd is met de vader van haar kinderen. Volgens de  :smiley-philippines: wet gaat de custody dan automatisch naar de moeder, zeker als de vader de moeder en kinderen verlaat, langer dan 6 maanden dan gaat de custody automatisch naar de moeder.
De BE ambassade wil echter een handtekening van de biologische vader dat de custody idd naar de moeder gaat, en/of toestemming dat het kind naar het buitenland gaat. Of een verklaring van de  :smiley-philippines: rechter verkregen via een petitie. Dan kan er ook nog eens een eis om een DNA test komen dat het kind wel echt van de moeder is.
:jajaja:
suc6 in ieder geval.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Senn

Dank U allebei voor de inlichtingen,

Kano wanneer U zegt: "De moeder heeft dat van rechtswege, maar het is theoretisch niet ondenkbaar dat een vader om ernstige redenen van de rechtbank het gezag heeft gekregen "

Ik denk dat in dit geval het de vader is die moet bewijzen dat hij, voor uitzonderlijke reden, het gezag heeft gekregen. Hij is diegene die zijn recht zou moeten bewijzen want het de facto regel is dat het gezag naar de moeder gaat. Want anders als ze de wet zo interpreteren dan zou je alles moeten beginnen bewijzen want het omgekeerd zou 'voor uitzonderlijke reden' mogelijk zijn

Fail_over wanneer U praat van 'Of een verklaring van de filipino rechter verkregen via een petitie.' Wat bedoelt U met petitie? Hoe lang duurt het om dat te verkrijgen? Welke document is dat? En DNA test, waar moet ik dat aanvragen?

Senn


Kano

Citaat van: Senn op maandag 28 november 2011, 18:50:25

Ik denk dat in dit geval het de vader is die moet bewijzen dat hij, voor uitzonderlijke reden, het gezag heeft gekregen. Hij is diegene die zijn recht zou moeten bewijzen want het de facto regel is dat het gezag naar de moeder gaat. Want anders als ze de wet zo interpreteren dan zou je alles moeten beginnen bewijzen want het omgekeerd zou 'voor uitzonderlijke reden' mogelijk zijn

Senn. Stel de vader heeft van een rechtbank het gezag over het kind gekregen en de moeder maakt daarvan geen gewag en wijst slechts naar de wetstekst, dan zou de ambassade op een verkeerd been kunnen worden gezet. Het zal om die reden dat zijn dat men bewijs vraagt van de vader, dan wel van de rechtbank
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Fail_over

Citaat van: Senn op maandag 28 november 2011, 18:50:25
Fail_over wanneer U praat van 'Of een verklaring van de filipino rechter verkregen via een petitie.' Wat bedoelt U met petitie? Hoe lang duurt het om dat te verkrijgen? Welke document is dat? En DNA test, waar moet ik dat aanvragen?

Voor zover ik weet (maar ik ben geen expert) moet je via een advocaat een aanvraag (petitie) doen bij de rechter, die dan in een verklaring (affidavit) ondertekend dat de moeder de custody heeft. Hoe lang?  :weetikniet: geen idee. De petitie voor de verklaring van nationaliteit duurde bij ons al 1 jaar.
De DNA test werd verlangt door DVZ te Brussel, die regelde dat via de BE ambassade te Manila.

:hoedjeaf:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......