Verkeerde voornaam op vliegtuigticket: 372 euro boete

Gestart door Mawibata, dinsdag 26 juli 2011, 22:11:32

Vorige topic - Volgende topic

Mawibata





Verkeerde voornaam op vliegtuigticket: 372 euro boete







Riemstenaar Julien Jorissen (73) heeft een boete van liefst 372 euro moeten betalen omdat hij bij Ryanair een ticket had geboekt onder zijn roepnaam Jules in plaats van zijn echte naam Julien. Ryanair rekent voor een naamswijziging maximum 150 euro aan - zo staat te lezen op hun website - maar de man werd verplicht een nieuwe vlucht te boeken en kreeg daarbovenop een boete van 116 euro.

Julien had via de website van Ryanair tickets geboekt voor een tiendaagse vakantie naar het Italiaanse Venetië, samen met zijn vrouw en vijf andere familieleden. Maar toen de familie Jorissen stond aan te schuiven bij de incheckbalie op de luchthaven van Charleroi, werd Julien tegengehouden en doorverwezen naar de infobalie van Ryanair.


Boete

"Daar probeerde ik uit te leggen dat het om een vergissing ging. Mijn schoondochter had onze tickets online geboekt en ging er van uit dat ik echt Jules heet. Ik word ook al 73 jaar Jules genoemd. Maar de man aan de infobalie had daar geen boodschap aan", vertelt Julien kwaad.

"Uiteindelijk mocht ik dan toch op het vliegtuig, maar plots moest ik in plaats van 123 euro, nu 372,35 euro betalen - 256,35 euro voor een nieuw heen-en-terugticket Venetië en daarbovenop een boete van 116 euro."

Omdat Julien geen andere keuze had, besloot hij het bedrag toch maar te betalen. Maar eens thuis stuurde hij wel een klachtenbrief naar Ryanair. De luchtvaartmaatschappij beschouwt de zaak als gesloten.


"Nieuwe vlucht én boete aanrekenen, mag niet"

Bij de dienst Passagiersklachten van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer is het probleem van verkeerde namen op vliegtuigtickets bekend.

"Een vliegtuigmaatschappij kan in dat geval inderdaad een boete aanrekenen, maar het kan natuurlijk niet dat een klant én een nieuwe vlucht, én een boete moet betalen", klinkt het.



  :link:


Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

gosternokke

Is dat nieuw dan dat je volledige voornaam op het ticket komt te staan ?   Ik heb al jaren niet meer gevlogen, maar  ik weet wel dat toen alleen de eerste letter van je voornaam  gevolgd door je achternaam op de ticket stonden.

boldy

bij mijn weten moet je allang je gehele naam zoals op je paspoort staat doorgeven
het leven is net een lul keihard en veel te kort

MadRed

Ik ben blij dat KLM niet zo moeilijk doet. Ik heb ook een keer mijn roepnaam ingevuld met online boeken en later gebeld om het te veranderen. Kostte gelukkig niets aan boete.

Quezonboy

Citaat van: MadRed op woensdag 27 juli 2011, 07:05:13
Ik ben blij dat KLM niet zo moeilijk doet. Ik heb ook een keer mijn roepnaam ingevuld met online boeken en later gebeld om het te veranderen. Kostte gelukkig niets aan boete.
Ik denk dat er een groot verschil is tussen jullie beide, want Jorissen zat al bij incheckbalie en de luchtmaatschappij moest er zelf achter komen dat de naam verkeerd was :neeneenee:. Jij hebt het (ver?) vantevoren uit je zelf al verbeterd, in elk geval voordat je op het vliegveld kwam :denk:
Ik ben het mee eens dat hij een boete krijgt want 9 van de 10 gaat het inderdaad om een onschuldige burger MAAR het gaat om die ene terrorist (kaper) die met een valse naam op het vliegtuig probeer te komen :thumb:. Je moet het zelf boeken als je zelf de verantwoordlijkheid draagt en ik vindt het laf dat die de schuld op zijn schoondochter schuift.
:negatief: Een nieuwe ticket kopen gaat te ver, als je naam is verbeterd! :evil: Misschien is dat het risico om te vliegen met een maatschappij zoals Ryanair. Ga zelf liever met de Euroliner binnen Europa.

TheDolphin

Ik check mijn naam wel dubbel als ik een ticket boek, maar liever ga ik dan toch niet bij Ryanair want als ze dit doen hebben ze ook misschien wel andere onaangename streken. Ze zijn in ieder geval niet klantvriendelijk.

disnoke

wel ryan air is niet flexibel natuurlijk maar dit had toch wel met een boete kunnen opgelost worden, hij heeft natuurlijk niet zelf geboekt

ladgar

Ik had ook een letter verkeerd in de voornaam van een booking bij ryanair.
Ik heb er naar gebeld ( wel nog voor het afdrukken van de boarding pass) en zij hebben het gratis verbeterd.Heeft maar een minuutje geduurd.
Ook bij Cebu Pacific heb ik eens de naam in een boeking laten verbeteren zonder enige kosten.

Ketelbinkie

Uit dit alles lijkt me een conclusie; beter niet met Ryanair vliegen, want goedkoop blijkt uiteindelijk toch duurkoop te zijn. Het is trouwens toch een waardeloze lvmij. Vandaag boek je en denk je alles betaalt te hebben en de dag dat je vliegt zijn er ineens toeslagen zus en zo. Als je dan alles bij elkaar optelt, ben je uiteindelijk toch meer euro's meer kwijt dan bij een andere lvmij, terwijl als je niet bij Ryanair had geboekt gegarandeerd een hoop kopzorgen en gezeur minder zal hebben. Je vliegt toch voor je plezier en niet voor je ellende; toch..................

jurbeh

Hoi , heb dit nu meegemaakt,
ik boek een vluch met etihad via conections.
We dachten eerst alles is ok.
Tot mijn vrouw opmerkt dat er niet Airene maar Airenes op het ticket staat.
Bediende van conections geeft to dat ze de fout zelf gemaakt heeft.
Nu hebben we een coppy van haar reispass gestuurd , nu zou dit in orde zijn, is dit te controleren?