Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Wat betekend 100€ voor een Filipino?

Gestart door koy, dinsdag 1 maart 2011, 00:07:30

Vorige topic - Volgende topic

Baron

 :hoedjeaf: :hoedjeaf:


Zeg dat tegen de serveersters die 3 euro per dag verdienen, waarvan nog een halve euro afgaat voor een bord rijst met wat soep.
En dan 2,5 euro als ze een asbakje breken dan komen ze uit op niks ....

Hier nog wat meer info. Vers van de pers.

De serveesrters hebben hun (diverse) kostuumpjes. Een is een kort broekje met jasje en petje in camouflage kleuren en stijl. Een ander is een wit rokje en bloesje. Weer een ander is een soort schooluniformpje maar dan met kort rokje. Cheerleaders idee.
Er zijn 5 verschillende. De serveersters "krijgen" die maar die moeten wel betaald worden. Kosten 2900 peso. Maal 5 is dat 14.500 peso. Daar wordt hen 20 peso per dag dus 500 peso per maand voor van hun loon ingehouden. Dat zijn dus 29 maanden lang.

Dus 25 maal 150 (na aftrek etensgeld) = 3750 peso min (eerste 29 maanden) 500 voor kleding = 3250 peso per maand.
Minus breuk en strafgelden (penalties) plus persoonlijke tips plus meedelen in de fooienpot.

En als je dan een praatje met ze maakt: 1 kindje, 2 kindjes, 3 kindjes.

Een hoofdserveerster heeft een zwarte broek en blouse aan. Er zijn er meestal 2. Die verdienen 400 peso per dag.
Of cassieres meer verdienen weet ik niet, gezien het aantal fouten en de tijd dat het duurt om uit te rekenen wat een (1) cola kost denk ik van niet.

Wat is 100 euro per maand ......... voor die serveerster dus minimaal een maandinkomen.


:janken: :janken: :janken: :janken:

Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

stijn54

@Baron.
Als serveerster bargirls zijn dan vergeet je toch dat de helft dat de witneus betaald naar hen gaat meestal 1.000 pesos indien sex.
Zelfs meisjes die in restaurant werken staan open voor zulk lucratieve bijverdienste.
:daag:

Baron

 :hoedjeaf: :hoedjeaf:

Neen, ik heb het dus over meisjes en vrouwen die alleen serveerster zijn. Geen GRO of zo, dus geen barfine.

Te vinden in oa LA cafee (Manila bay cafee) Buterfly, Amazonia, G Point (Gimmick bar enz enz.)
In deze bars kun je eventueel "massage" (diverse vormen) vinden  van free-lancers. Dat staat los van de bar, dus geen bar-fine, niet in dienst van de bar of wat dan ook. Men gaat dan ook met de "masseuse" naar een hotel oid.

:daag: :daag: :daag:

Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

josv

Citaat van: stijn54 op woensdag 25 januari 2012, 02:11:50
@Baron.
Als serveerster bargirls zijn dan vergeet je toch dat de helft dat de witneus betaald naar hen gaat meestal 1.000 pesos indien sex.
Zelfs meisjes die in restaurant werken staan open voor zulk lucratieve bijverdienste.
:daag:


Sommige forumleden denken ook aan niets anders ook geloof ik  :floet:

Stijn, er bestaat hier in de PH ook nog horeca waar je NIET met je leuter terecht kan !!! Misschien dat jij er niet naar op zoek bent/was maar het is toch echt zo !!
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Blauwvinger

T`is wel vreemd ja, vragen ze me, waar ga je toe met vakantie?
zeg ik; naar de Filippijnen dan zie je ze al zo kijken :denk:
Ho ja lekker neuken ??? Achter de hoerjes aan?????
Of als in  :smiley-philippines:een groot fucking paradijs is :floet:

xav

Citaat van: blauwvinger50 op donderdag 26 januari 2012, 20:02:32
T`is wel vreemd ja, vragen ze me, waar ga je toe met vakantie?
zeg ik; naar de Filippijnen dan zie je ze al zo kijken :denk:
Ho ja lekker neuken ??? Achter de hoerjes aan?????
Of als in  :smiley-philippines:een groot fucking paradijs is :floet:

die reactie heb ik nog nooit gehad...

voor Thailand wel (en veel) maar voor de phils denken ze eerder dat je een vrouwtje gaat zoeken om naar hier te brengen...

koy

Baron, ik denk toch wel dat de barmeisjes heel wat tips achterover slaan en da's niet enkel gebruikelijk in de PH.
Toen ik in de US was in Florida werd er ook duidelijk verwacht dat je tips gaf, deed je dat niet dan werd het verbaal wel vermeld dat ze enkel aan tipgeld verdienen en verwacht wordt (geëist) dat je ± 10% tipgeld geeft. Ik heb dat ooit daar eens geweigerd omdat ik de service slecht vond, man wat een rel.

Dus overal ter wereld vangen opdiensters en opdieners tipgeld die het hoofdaandeel van hun inkomen uitmaakt.

Die categorie vindt ik dus persoonlijk niet relevant.

my meaning eh
koy
leven en laten leven...

Phille

Citaat van: koy op donderdag 26 januari 2012, 20:51:36
Baron, ik denk toch wel dat de barmeisjes heel wat tips achterover slaan en da's niet enkel gebruikelijk in de PH.
Toen ik in de US was in Florida werd er ook duidelijk verwacht dat je tips gaf, deed je dat niet dan werd het verbaal wel vermeld dat ze enkel aan tipgeld verdienen en verwacht wordt (geëist) dat je ± 10% tipgeld geeft. Ik heb dat ooit daar eens geweigerd omdat ik de service slecht vond, man wat een rel.

Dus overal ter wereld vangen opdiensters en opdieners tipgeld die het hoofdaandeel van hun inkomen uitmaakt.

Die categorie vindt ik dus persoonlijk niet relevant.

my meaning eh
koy

Als ik mij goed herinner wordt er per definitie tipgeld bij op de rekening gezet in de Phils; ik heb het in heel veel zaken toch zo zien gebeuren. De uitzonderingen buiten beschouwing gelaten.


Baron

 :hoedjeaf: :hoedjeaf:


Service kosten is niet in dit soort bars en een rel krijg je ook niet. Hooguit een wat misprijzende blik.
Ik geef sinds een tijdje geen tips meer en word naar mijn gevoel zelfs met meer respekt behandeld. In de zin van er wordt niet meer bij me gezeurd: you give me tip, where is my Christmastip, it is my birthday enz.

Ik geef wel eens wat, maar dan los van het bestellen of betalen. Op een niet verwacht moment. Maar nooit als reaktie op geslijm, gezeur, op me hangen en zo. Want dan beloon je dat gedrag en wordt het alleen maar erger. Als ik zie hoe het barpersoneel zich gedraagt om maar een ladiesdrink (ook het mannelijk personeel !!) in de wacht te slepen, of een tip. Walang Hiya. bastos.

Ik zoek (de reden voor ) beloning ook veel meer in de persoonlijke sfeer. Of vraag een paar (popcorn) schaaltjes en breek 5 repen chocolade er in en laat dat rondgaan. Of geef een zak haribo. Haha. Ik zie niemand snoepen dus roep die serveerster en vraag: heb je niet gedeeld? Zegt ze: ik heb het aan de manager gegeven en wat blijkt: die heeft de snoepjes geteld en eerlijk verdeeld, als toetje bij hun bord rijst.

Soms zijn ze lief, soms zijn het echte schatjes. Vaak ook alleen maar onnozel. Meestal wel mooi  :thumb:

:daag: :daag: :daag:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Luke

Citaat van: koy op donderdag 26 januari 2012, 20:51:36
Baron, ik denk toch wel dat de barmeisjes heel wat tips achterover slaan en da's niet enkel gebruikelijk in de PH.
Toen ik in de US was in Florida werd er ook duidelijk verwacht dat je tips gaf, deed je dat niet dan werd het verbaal wel vermeld dat ze enkel aan tipgeld verdienen en verwacht wordt (geëist) dat je ± 10% tipgeld geeft. Ik heb dat ooit daar eens geweigerd omdat ik de service slecht vond, man wat een rel.

Dus overal ter wereld vangen opdiensters en opdieners tipgeld die het hoofdaandeel van hun inkomen uitmaakt.

Die categorie vindt ik dus persoonlijk niet relevant.

my meaning eh
koy

Ze doen mischien wel als Amerikanen maar ze zijn nog geen Amerikanen.
Het gross van de restaurants (ketens, high end) rekenen 10% "service charge" op de totale kost aan.
Kleinere zaken (cafees, eateries, bars etc..) hebben geen "service charge" en het is vrij aan de klant om te tippen.
Het hangt soms in grote letters aan de muur: "NO SERVICE CHARGE"

Persoonlijk tip ik enkel in de laatste groep als ik meer dan gevraagde service kreeg of laat ik het kleingeld/muntjes liggen.
Nog nooit een rel gehad omdat ik geen tip gaf. Hooguit wat gezeur....