Is er een mogelijkheid? Ik geef niet graag op...

Gestart door megachauffeurke, donderdag 20 maart 2014, 01:23:12

Vorige topic - Volgende topic

megachauffeurke

G'avond iedereen.

Ik ben nieuw hier op het forum, later deze week zal ik mezelf nog in 't lang en in 't breed voorstellen in het daartoe bestemde forum-gedeelte.
Graag had ik hier ondertussen mijn relatie-situatie beschreven, in de hoop dat ik terug wat bomen tegen kom in het bos... Door het vele lezen op verschillende websites en forums ben ik al veel te weten gekomen, maar ondertussen wel grondig aan het verloren lopen...

Eerder dit jaar leerde ik een meisje uit  :smiley-philippines: kennen via een chatbox. Nu ben ik eerder voorzichtig op gebied van relaties (ik ben 32 jaar en in het verleden slechts 2 meisjes gehad: eerste relatie van 8 jaar, 2e relatie van 3,5 jaar), maar het klikte vanaf het begin redelijk goed tussen ons. Ze bleek een 24 jarige pinay te zijn die (na een jaar au pair in Nederland) au pair in Waasmunster is. We spraken dan ook snel af om elkaar "in real" te ontmoeten. In het begin was ze heel terughoudend, wat ik dan ook respecteerde. Na enkele weken vroeg ze me of ik het zag zitten om samen met haar door het leven te gaan... Vanaf dat moment zijn we enkel nog maar dichter en dichter naar elkaar toe beginnen leven! Ze komt elk weekend naar mij, en we proberen van elke seconde samen zo intens mogelijk te genieten! Nu komt het... Haar au pair contract (en dus ook haar verblijfstitel en arbeidskaart) verlopen in september...  :crying1: Maar we zijn vastbesloten om hier samen een leventje op te bouwen in dit kleine (paradijselijke) landje!

Ik heb al menig nachtjes opzoekwerk verricht, maar ik lees zo veel... Zo kan de arbeidskaart voor au pair bv. blijkbaar niet hernieuwd worden?
Via een telefoontje naar de Dienst Vreemdelingenzaken in Antwerpen kreeg ik hierover de bevestiging... MAAR...de vriendelijke dame aan de telefoon wist met het volgende te vertellen:
"Zij heeft een A-kaart? Dan is er geen enkel probleem! Haar A-kaart zal hernieuwd worden van zodra ze een nieuwe arbeidskaart in haar bezit heeft. Als ze dus een werkgever vindt die een nieuwe arbeidsvergunning aanvraagt, ontvangt zij een nieuwe arbeidskaart waarmee ze dan een nieuwe verblijfstitel kan aanvragen."
Nu lijkt me dit O zo eenvoudig!!! Dit kan toch niet alles zijn???

De bedoeling zou dus zijn dat ze na haar au pair contract bij mij zou komen wonen, dan zouden we na 1 jaar "wettelijk samenwonen" kunnen gaan verklaren... (indien ze bv. in een ander land terug au pair gaat werken, zou alles nog langer duren aangezien we dan 2 jaar relatie moeten aantonen...)

Is studeren misschien een mogelijkheid? Ze behaalde in  :smiley-philippines: een "Bachelor Psychology". Daar moet toch wel IETS mee aan te vangen zijn (naast er in de winter een kachel mee op gang te helpen)?

Graag had ik eventuele mogelijkheden specifiek gericht op mijn situatie hier besproken, of eventueel gewoonweg gehoord: "vergeet het maar, zet het uit je hoofd, komt niks van,...." Dan zou ik op zijn minst weten of er nog licht aan het einde van de tunnel is...
Volgens mijn eigen gevoel en research-werk, moet er wel ergens een mogelijkheid zijn dat ze niet terug naar  :smiley-philippines: moet, en dat we kunnen samenwonen na haar au pair contract...

Alle meningen en/of ideeën zijn van harte welkom!!! Mochten jullie bepaalde informatie nog willen weten, vraag maar gerust! :-)
Alvast bedankt!
Lose your mind, come to your sences...

Amice

 :welcome:

De  :eu: route kan zowel in  :nederlandsevlag: of duitsland. maar dan dien je daar naar te verhuizen en zij  kan zich dan bij jou te voegen, nadien zij haar verblijfsvergunning heeft kunnen jullie terug keren naar  :belgiesmiley:

Zij kan met haar leeftijd ook studeren en zelfs haar bachelor daarmee opkrikken tot eu level, dat kan ze doen in  :belgiesmiley: maar bv ook in  :nederlandsevlag:. Let wel dat de universiteit haar wel dient te accepteren, kwestie van de juiste uni vinden dus.

succes

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

LMBen

Dat is het voordeel als je dicht bij de grens woont, gewoon ergens anders gaan wonen tijdelijk
Kan je gewoon blijven werken waar je werkt nu.
Tevens goedkoop tanken en/of boodschappen doen
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

Dreamer1975

Enige waar ik u op kan antwoorden is wat betreft het diploma.Mijn echtgenote heeft een master in de psychology behaald in de filipijnen en was bezig met haar doctoraat.Via de inburgeringsassistent werd de erkenning van haar diploma aangevraagd bij Naric vlaanderen.Best wel wat werk en alles werd netjes in orde gebracht door de vriendelijke dame van vzw de som in kortrijk.
Resultaat van de erkenning.Master psychology is omgezet naar een master of science in de onderwijskunde.Werkgelegendheid momenteel......nihil.Reden ==> NEDERLANDS !
Mijn vrouw is keihard aan het studeren nu en zit momenteel aan haar derde cursus nederlands bezig.Om aan de slag te kunnen in een schoolomgeving dient haar nederlands immers zeer goed te zijn en bijkomend dient ze nog een jaar avondschool te lopen om met kleuters en peuters te mogen werken,het diploma wat ze nu heeft telt immers niet om met peuters en kleuters te werken en moet ze dus nog een bijkomend diploma halen.

megachauffeurke

Alvast bedankt voor de reacties.

De  :eu: -route...nog nooit in verder gelezen omdat dit mij zo omstreden leek...maar misschien een volgend slapeloos nachtje maar eens aandacht aan besteden? Lijkt me al een hele rompslomp om bv. naar Nederland te verhuizen...of heb ik het dan mis? Valt dit wel nogal mee?

Studeren lijkt dus idd een goed haalbare optie om na haar au pair periode legaal hier te blijven, en dus samen te kunnen gaan wonen?
Wat haar studies opkrikken betreft, daar ben ik zeker voorstander van! Ik denk vooral dat iemand met een vreemde nationaliteit op lange termijn zijn voordeel haalt uit het bezit van een diploma. Bovendien heeft ze me al te kennen gegeven dat studeren in België wel iets is wat haar boeit.
Ikzelf heb een redelijk loon, maar hiervoor doe ik ook menig uurtje extra. Het beroep van "chauffeur" is nog altijd een stiel waarbij de werkuren het loon bepalen he... Dus ik kan gedurende haar studies perfect zorgen voor haar levensonderhoud. Tijdens haar studies zou ze evt. zelf nog wat willen werken om wat extra centjes in te slaan...maar dat is ne zorg voor later... Nu: zorgen voor verder legaal verblijf.

Nog suggesties of ideeën? Alsook over evt. vernieuwen arbeidsvergunning en verblijfstitel door een volwaardige job te vinden?

Groetjes.
Lose your mind, come to your sences...

Amice

Voor de eu route kun je gewoon blijven werken in  :belgiesmiley: je woont  dan enkel in een ander land en bent dus grensarbeider.
Je hoeft ook niet iedere dag in dat ander land te verblijven maar dient wel je hoofdzetel te zijn. Zij kan daar bv geregistreerd met jou wonen terwijl jij voor werk door de week in  :belgiesmiley: bent. Om maar even een voorbeeld te noemen.
Die situatie dient net zolang te duren totdat zij haar verblijfsvergunning heeft, daarna kunnen jullie samen terug naar  :belgiesmiley:. en worden jullie aangemerkt als  :eu: burgers, daarvoor gelden andere minder strenge normen dan voor diegene die enkel de  :belgiesmiley: nationaliteit hebben(zoals jij nu).

Voor werk in  :belgiesmiley: zullen andere je wellicht beter kunnen adviseren ik weet daar te weinig van.
Zij kan uiteraard ook in  :nederlandsevlag: gaan werken maar omdat te doen vanuit haar situatie dient zijingehuurd te worden door een erkende referent.

Deze kun je vinden op deze lijst:

https://www.ind.nl/particulier/au-pair-uitwisseling/openbaar-register


Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Amice

Citaat van: Dreamer1975 op donderdag 20 maart 2014, 06:32:25
Enige waar ik u op kan antwoorden is wat betreft het diploma.Mijn echtgenote heeft een master in de psychology behaald in de filipijnen en was bezig met haar doctoraat.Via de inburgeringsassistent werd de erkenning van haar diploma aangevraagd bij Naric vlaanderen.Best wel wat werk en alles werd netjes in orde gebracht door de vriendelijke dame van vzw de som in kortrijk.
Resultaat van de erkenning.Master psychology is omgezet naar een master of science in de onderwijskunde.Werkgelegendheid momenteel......nihil.Reden ==> NEDERLANDS !
Mijn vrouw is keihard aan het studeren nu en zit momenteel aan haar derde cursus nederlands bezig.Om aan de slag te kunnen in een schoolomgeving dient haar nederlands immers zeer goed te zijn en bijkomend dient ze nog een jaar avondschool te lopen om met kleuters en peuters te mogen werken,het diploma wat ze nu heeft telt immers niet om met peuters en kleuters te werken en moet ze dus nog een bijkomend diploma halen.


Mja waar een wil is is een weg is het gezegde, ik zou me niet uit het veld laten slaan door al die opgelegde voorwaarden om je beroep uit te kunnen oefenen.
Er zijn bv. internationale scholen, prive instituten waar ze nu al les zou kunnen geven nog te zwijgen van de mogelijkheid om zelf cursussen te geven in haar vakgebied.

In  :nederlandsevlag: zal zij welkom zijn als kenniswerker ,daarvoor hoeft ze in eerste instantie geen nederlands voor te kennen om het daarmee gepaard gaande salaris(ik dacht minimaal â,¬ 34000p/jaar) te kunnen verdienen.

Ook voor haar geldt dan de lijst met erkende referenten, die dus door de IND gemachtigd zijn om o.a. kenniswerkers in te huren via een verkorte procedure. (m.a.w. zij krijgt haar tewerkstellings vergunning snel(kan binnen 2 weken))





Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

kurre

Je kan mijn inziens gewoon huwen aangezien de EVRM het niet verbiedt om te huwen met een "illegaal"??

megachauffeurke

Citaat van: Amice op donderdag 20 maart 2014, 07:51:08
Voor de eu route kun je gewoon blijven werken in  :belgiesmiley: je woont  dan enkel in een ander land en bent dus grensarbeider.
Je hoeft ook niet iedere dag in dat ander land te verblijven maar dient wel je hoofdzetel te zijn. Zij kan daar bv geregistreerd met jou wonen terwijl jij voor werk door de week in  :belgiesmiley: bent.

Citaat van: Amice op donderdag 20 maart 2014, 04:21:04
De  :eu: route kan zowel in  :nederlandsevlag: of duitsland. maar dan dien je daar naar te verhuizen en zij  kan zich dan bij jou te voegen, nadien zij haar verblijfsvergunning heeft kunnen jullie terug keren naar  :belgiesmiley:

Dus...ik woon nu in Antwerpen. Ik verhuis in Juni naar Roosendaal, Breda,...of eender waar in  :nederlandsevlag: ... Dan loopt haar au pair contract nog, zou ze dan op 1 september bij mij kunnen intrekken? Want vanaf dan heeft ze geen geldige verblijfstitel meer, en wij zijn niet "wettelijk samenwondend" of hebben geen "geregistreerd partnerschap... Hiervoor zouden we toch minstens 1 jaar "feitelijk samenwonen" ofwel 2 jaar "duurzame relatie" moeten kunnen aantonen? Of kunnen we haar perfect legaal "feitelijk" laten inwonen bij mij en dan een verblijfsvergunning gaan aanvragen? Want ik strand telkens weer bij het aantonen van samenwonen en/of relatie...  :ikkeniebegrijp:

Sorry voor de vele lastige (en voor jullie misschien domme) vragen, maar ik ben een doorbijterke...iemand die tot op het blote bot verder vecht om zijn doel te bereiken... Vooral nu ik zelf het gevoel heb dat ik een gelukkige toekomst voor me heb liggen...
Lose your mind, come to your sences...

Amice

De 2 jaar eis is puur een  :belgiesmiley: eis en geldt dan ook nog eens voor  :belgiesmiley: ingezetene en dus niet voor  :eu: burgers.

inderdaad kun je een huis huren ergens aan de grens en haar zelfs voor afloop van haar aupair verblijfsvergunning als officieel samen wonend partner laten registreren. Voor har geldt dan ook dat ze bv. ieder weekend naar daar kan afreizen om zich bij jou te voegen en is dus haar hoofdzetel. Alvorens haar au pair contract afloopt kan ze al verblijfsvergunning bij de  :nederlandsevlag: IND aanvragen, met als nieuwe verblijfstitel 'verblijf bij partner voor  :eu: burgers".

Je huis in  :belgiesmiley: kun je gewoon aanhouden, die heb je immers nodig om daar tijdens werk te te verblijven. Je hoofdzetel is dan wel roosendaal of eender welke plaats in  :nederlandsevlag:

Let wel dat ambtelijke molens niet snel draaien, het is dus zaak om tijdig(voor haar verblijfstitel eindigt) de nieuwe aanvraag te poneren. met deze aanvraag voorkomt ze dan een gat waarin ze als illegaal aangemerkt zou kunnen worden. Vooral met het oog op grensoverschrijdend reizen van haar aupair adres naar bv. roosendaal is het beter om illegaliteit te voorkomen, Het is immers ook niet nodig om het zover te laten komen.





Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent