wie heeft er ervaring met trouwen voor de wet in PH (civil wedding)?

Gestart door PHwaarde, zaterdag 9 juni 2012, 07:28:49

Vorige topic - Volgende topic

PHwaarde

Mijn vriendin en ik denken er over om in PH te trouwen voor de wet. Een zogenaamde "civil wedding". Echter, weet ik niet precies welke papieren er van mijn & haar kant allemaal geregeld dienen te worden (het huwelijk dient ook rechtsgeldig in Nederland te zijn). Ik hoop dat iemand die dit traject al doorlopen heeft, mij op weg kan helpen.

Ik heb alleen deze website kunnen vinden http://www.philembassy.nl/default.asp?iId=KGGKE

EMBASSY REQUIREMENTS FOR DUTCH NATIONALS WHO WISH TO MARRY IN THE PHILIPPINES 
Requirements:

International Birth Certificate from the Gemeente. The Birth Certificate should first be legalized by the Dutch Ministry of Foreign Affairs (Ministerie van Buitenlandse Zaken) located at Bezuidenhoutseweg 67, 2594AC Den Haag with tel. no. 07.03.48.64.86 Please present the original document.
International Certificate of Single Status from the Gemeente legalized by the Ministerie van Buitenlandse Zaken also.
After the two documents (International Birth Certificate & International Certificate of Single Status) have been legalized by the Ministerie van Buitenlandse Zaken bring it to the Philippine Embassy in The Hague for legalization. Check the legalization fee at the bottom.
Upon arrival in the Philippines, report to the Dutch Embassy in Manila or Dutch Consulate in Cebu for issuance of the Certificate of Legal Capacity to Contract Marriage.
Please note that the above requirements are only for civil marriage. Please inquire from the local parish church for additional requirements.



PHwaarde

Mijn Filippijnse verloofde (woonachtig in de Filippijnen) en ik (woonachtig in Nederland) kennen elkaar ruim 6 jaar. We houden zielsveel van elkaar, en zouden graag een volgende stap in onze relatie willen zetten: trouwen voor de wet op de Filippijnen (civil wedding). Ik zou graag informatie willen ontvangen, welke documenten hiervoor precies benodigd zijn en hoe een en ander in zijn werk gaat. Welke stappen dien ik te nemen? Ik heb gehoord (maar weet niet zeker) dat ik van de gemeente nodig heb: international birth certificate & International Certificate of Single Status. Klopt dit? Dien ik die vervolgens te legaliseren bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag? Zo ja, hoe? Persoonlijk er heen gaan, of per post opsturen? Dien ik vervolgens na de legalisatie van de 2 documenten, deze naar de Filippijnse ambassade in Den Haag te brengen ter legalisatie? (Of kan ik ze ook opsturen per post?) En vervolgens mij na aankomst in de Filippijnen te melden bij de Nederlandse ambassade in Manila, zodat ik het "Certificate of Legal Capacity to Contract Marriage" kan aanvragen? Of kan dat ook vanuit Nederland?

Rich

Citaat van: PHwaarde op zaterdag  9 juni 2012, 08:02:50
Mijn Filippijnse verloofde (woonachtig in de Filippijnen) en ik (woonachtig in Nederland) kennen elkaar ruim 6 jaar. We houden zielsveel van elkaar, en zouden graag een volgende stap in onze relatie willen zetten: trouwen voor de wet op de Filippijnen (civil wedding). Ik zou graag informatie willen ontvangen, welke documenten hiervoor precies benodigd zijn en hoe een en ander in zijn werk gaat. Welke stappen dien ik te nemen? Ik heb gehoord (maar weet niet zeker) dat ik van de gemeente nodig heb: international birth certificate & International Certificate of Single Status. Klopt dit? Dien ik die vervolgens te legaliseren bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag? Zo ja, hoe? Persoonlijk er heen gaan, of per post opsturen? Dien ik vervolgens na de legalisatie van de 2 documenten, deze naar de Filippijnse ambassade in Den Haag te brengen ter legalisatie? (Of kan ik ze ook opsturen per post?) En vervolgens mij na aankomst in de Filippijnen te melden bij de Nederlandse ambassade in Manila, zodat ik het "Certificate of Legal Capacity to Contract Marriage" kan aanvragen? Of kan dat ook vanuit Nederland?


Hallo PH waarde,

Allereerst geef ik je de link van de Nederlandse ambassade in Manila : http://filipijnen.nlambassade.org/producten-en-diensten/consular-services/trouwen

Hierin staat duidelijk vermeld welke documenten jij en jouw fiancée nodig hebben. Zij heeft ook een geldig paspoort nodig.

De documenten, international birth certificate & International Certificate of Single Status dien je te laten legaliseren bij het Ministerie van buitenlandse zaken.
Het beste is daar zelf naartoe te gaan, en dat kan zonder  afspraak. Binnen 15 minuten is alles gelegaliseerd. http://www.minbuza.nl/

- Daarna ga je met die documenten naar de Filippijnse ambassade in Den Haag voor de red ribbon : http://www.philembassy.nl/default.asp?iId=JMGKI

- Indien je gescheiden bent, dan vragen de Filippijnse autoriteiten ook jouw decree of divorce, en die vraag je aan bij de rechtbank waar het vonnis werd uitgesproken.

- Laat jouw fiancée zich goed informeren over welke papieren men vraagt in de gemeente waar jullie willen trouwen, want dat wil daar nogal eens verschillen.

Succes.
:hoedjeaf: Rich


Rich de Nederbelg.

Tinulang_Manok

Hallo PHwaarde, ik ben 3 jaar geleden hezelfde gedaan als jij nu wilt gaan doen :thumb:

Ik heb exact gedaan wat op de site van de nederlandse ambassade stond, alleen mijn aanstaande had geen paspoort, dus ik heb ze een mailtje gestuurd, en gevraagd of een andere legitimatie goed was, en dat was toen ok.

Verder heb ik mijn aanstaande naar de lokale LCR (Local Civil Registry) in het stadhuis laten gaan om te vragen wat er vereist was (dat kan per LCR verschillen).
Uiteindelijk had ik alleen mijn Paspoort, Legal Capacity en niet gelegaliseerde Internationaal Geboortecertificaat nodig.
Amare et sapere vix deo conceditur

josv

Paspoort voor je vriendin is nergens voor nodig. De NL ambassade geeft alleen maar aan wat ZIJ denken dat de PH-autoriteiten eist voor een burgerlijk huwelijk. Paspoort heeft daar niks mee te maken. Je trouwt toch in de PH !!!!!! Pas als je het huwelijk wil laten registreren dan pas komen de NL eisen om de hoek kijken. Volgens mij hoeft ze zelfs dan geen paspoort te hebben.

TIP : zorg wel dat je in alle vereiste papieren van je vrouw de exacte NSO-gegevens overneemt !!

Het komt regelmatig voor dat er een verkeerd gespelde naam staat, verkeerde geboortedatum etc. etc. Pas daar goed mee op. Mijn vrouw kwam er ook pas achter ( toen ze een paspoort aan vroeg ) dat ze op (NSO-)papier 3 jaar ouder was dan dat ze dacht  :biggrinn:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Rich

En daar gaan we weer met welles nietes spelletjes.

Ik ben getrouwd in november 2011. Op de site van de Nederlandse ambassade staat duidelijk vermeld dat de aanstaande echtgenote een geldig paspoort dient voor te leggen en dat heeft niets te maken met de Filippijnse autoriteiten.
Mijn vrouw haar paspoort werd gevraagd op de ambassade.



Uw a.s. echtgeno(o)t(e) (indien van Filipijnse nationaliteit) dient de volgende documenten over te leggen:
Een geldig paspoort
Een gelegaliseerde geboorteakte (niet ouder dan 1jaar)
Een gelegaliseerde ongehuwdverklaring (niet ouder dan 6 maanden)

Meer informatie over het legaliseren van documenten kunt u vinden onder het kopje "Legalisaties van documenten
Rich de Nederbelg.

Rich

In antwoord op een mail van mij aan de NL ambassade in july 2011 met de vraag of onze documenten volledig waren kreeg ik snel antwoord, en de laatse zin van het antwoord in die mail was de volgende : "Uw documenten zijn voldoende, echter zoals u op onze website kunt lezen willen wij ook de documenten van uw verloofde inzien voordat wij de huwelijksbevoegdheidsverklaring afgeven"



Rich de Nederbelg.

josv

Citaat van: Rich op zaterdag  9 juni 2012, 14:16:21
En daar gaan we weer met welles nietes spelletjes.

Ik ben getrouwd in november 2011. Op de site van de Nederlandse ambassade staat duidelijk vermeld dat de aanstaande echtgenote een geldig paspoort dient voor te leggen en dat heeft niets te maken met de Filippijnse autoriteiten.
Mijn vrouw haar paspoort werd gevraagd op de ambassade.

Rich, ik wil hier echt niet om strijden want de NL ambassade is ook tegenstrijdig met zichzelf want op de ene pagina (van hun website ) het ene en op de andere pagina het andere.

:offtopic:

Voor een Schengen-visum is nog steeds een "persoonlijke uitnodigings-brief nodig" + garantverklaring. Op de andere pagina staat dat de NIEUW garantstelling de oude PLUS de uitnodigingsbrief vervangt. Mailtje van de ambassade zegt : uitnodigingsbrief hoort erbij. Schiet mij maar lek !!

:ontopic:

Ik ga gewoon uit van de basis : een paspoort is reisdocument ( correct me if i'm wrong ). In de PH ( waar ze trouwen ) zijn er zat andere documenten waarmee men zich kan identificeren bij een rechter. De ambassade moet daar genoegen mee nemen ( off andere eisen stellen ) ipv een reis-document te vragen.

Het zegt al genoeg dat Tinulang_Manok's vriendin na 1 telefoontje/mailtje vrijgesteld was van deze regel  :happy2:

Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

ladgar

Voor de belgische ambassade is het geen vereiste dat de aanstaande reeds een paspoort heeft . ( mijn vrouw had toen nog geen paspoort).
Ook is het niet nodig dat de documenten een red ribbon gekregen (gekocht ) hebben van de filippijnse ambassade , zeker niet voor de belgen en ik zou echt niet weten waarvoor de nederlanders dat wel moeten hebben

josv

Ladgar, dat is weer een beetje terug naar de basis !

Ik heb hier alvast een geboorte van mijn vrouw en onze trouwakte MET red ribbon.Dat eist NL om ons huwelijk te registreren in NL en dat is hun goed recht. Alles is tot op de hoogste instantie ( DFA ) gecertificeerd. Maar dat zijn geen reisdocumenten, gewoon "lokale" uitdraaien van een of andere instantie.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....