wie heeft er ervaring met trouwen voor de wet in PH (civil wedding)?

Gestart door PHwaarde, zaterdag 9 juni 2012, 07:28:49

Vorige topic - Volgende topic

Rich

Citaat van: ladgar op zaterdag  9 juni 2012, 14:46:28
Voor de belgische ambassade is het geen vereiste dat de aanstaande reeds een paspoort heeft . ( mijn vrouw had toen nog geen paspoort).
Ook is het niet nodig dat de documenten een red ribbon gekregen (gekocht ) hebben van de filippijnse ambassade , zeker niet voor de belgen en ik zou echt niet weten waarvoor de nederlanders dat wel moeten hebben

Ja ok Ladgar, maar laten we nu niet alles door elkaar gaan halen. Het gaat hier om een Nederlander nietwaar?

België en Nederland zijn twee verschillende landen en hebben hun eigen wetten. Wat de Belgische en Nederlandse ambassade's  verschillen in hun vraag naar documenten  daar  heeft PHwaarde geen enkele boodschap aan.
Rich de Nederbelg.

josv

Citaat van: Rich op zaterdag  9 juni 2012, 15:39:31
België en Nederland zijn twee verschillende landen en hebben hun eigen wetten. Wat de Belgische en Nederlandse ambassade's  verschillen in hun vraag naar documenten  daar  heeft PHwaarde geen enkele boodschap aan.

Ook dat ! Neem alleen maar het vertalen van documenten van Engels naar NL in BE !
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Tinulang_Manok

Citaat van: Rich op zaterdag  9 juni 2012, 14:16:21
En daar gaan we weer met welles nietes spelletjes.

Nee hoor, ik heb het over hoe het voor mij in 2009 (drie jaar geleden) was, dat regels en omstandigheden veranderen weer iedereen, en 2011 is ook geen 2012, misschien is er inmiddels weer wat anders veranderd.

Ik heb slechts een raad voor eenieder die documenten verzameld, vraag aan degene waarvoor je ze verzameld, wat die nou precies wil hebben.
In het geval van de :nederlandsevlag: ambassade is dat makkelijk, lees de website, ff een mailtje als je een vraag hebt, en vaak heb je de volgende dag al antwoord.
Amare et sapere vix deo conceditur

Rich

Citaat van: Tinulang_Manok op zondag 10 juni 2012, 00:04:53
Citaat van: Rich op zaterdag  9 juni 2012, 14:16:21
En daar gaan we weer met welles nietes spelletjes.

Nee hoor, ik heb het over hoe het voor mij in 2009 (drie jaar geleden) was, dat regels en omstandigheden veranderen weer iedereen, en 2011 is ook geen 2012, misschien is er inmiddels weer wat anders veranderd.

Ik heb slechts een raad voor eenieder die documenten verzameld, vraag aan degene waarvoor je ze verzameld, wat die nou precies wil hebben.
In het geval van de :nederlandsevlag: ambassade is dat makkelijk, lees de website, ff een mailtje als je een vraag hebt, en vaak heb je de volgende dag al antwoord.


Heel juist   :thumb:
Rich de Nederbelg.

ladgar

Dus de Nederlandse ambassade in Manilla , eist dat Nederlandse documenten eerst gelegaliseerd worden door de Filippijnse ambassade in Den Haag , zij aanvaardt anders de documenten  van haar eigen overheidsinstanties  niet ???


Bulldozer

NEE, Nederlandse documenten hoeven niet voor de Nederlandse ambassade gelegaliseerd te worden. Men moet goed lezen wat er op de website van de Nederlandse ambassade staat.

CitaatEen recent uittreksel uit het geboorteregister. Recent wil zeggen niet ouder dan een half jaar.
Een recent uittreksel (niet ouder dan 6 maanden) uit het bevolkings- of persoonsregister van de gemeente waar U het laatst stond/staat ingeschreven, waaruit Uw burgerlijke staat blijkt. Aangeraden wordt om een zogenaamd "internationaal uittreksel" te vragen. Indien u reeds langer dan 6 maanden in het buitenland woonachtig bent, dient u tevens een gelegaliseerde ongehuwdverklaring te overleggen van het land of landen waar u woonachtig bent/bent geweest.
Een geldig paspoort
Uw a.s. echtgeno(o)t(e) (indien van Filipijnse nationaliteit) dient de volgende documenten over te leggen:

Een geldig paspoort
Een gelegaliseerde geboorteakte (niet ouder dan 1jaar)
Een gelegaliseerde ongehuwdverklaring (niet ouder dan 6 maanden)
Meer informatie over het legaliseren van documenten kunt u vinden onder het kopje "Legalisaties van documenten"

Dus om de legal capacity van de ambassade te krijgen moet de Nederlander een paspoort, uittreksel van het geboorteregister en uittreksel van het bevolkingsregister hebben. Ongelegaliseerd, gewoon de papiertjes die je bij de gemeente krijg. Mocht je al voor langere tijd in het buitenland wonen komt hier een ongehuwdverklaring van dat land bij. Uiteraard wel gelegaliseerd omdat het geen nederlands document is.

De papieren van de Filippijnse partner moeten dus wel gelegaliseerd worden (in de Filippijnen) ook weer omdat het geen Nederlandse documenten zijn.


Dat is echter alleen voor de legal capacity. Wat phwaarde of zijn vriendin wel nog even moet doen is vragen welke papieren het filippijnse gemeentehuis of kerk wil zien om te trouwen. Dit verschilt per plaats.

PHwaarde

Citaat van: Rich op zaterdag  9 juni 2012, 14:16:21
En daar gaan we weer met welles nietes spelletjes.

Ik ben getrouwd in november 2011. Op de site van de Nederlandse ambassade staat duidelijk vermeld dat de aanstaande echtgenote een geldig paspoort dient voor te leggen en dat heeft niets te maken met de Filippijnse autoriteiten.
Mijn vrouw haar paspoort werd gevraagd op de ambassade.



Uw a.s. echtgeno(o)t(e) (indien van Filipijnse nationaliteit) dient de volgende documenten over te leggen:
Een geldig paspoort
Een gelegaliseerde geboorteakte (niet ouder dan 1jaar)
Een gelegaliseerde ongehuwdverklaring (niet ouder dan 6 maanden)

Meer informatie over het legaliseren van documenten kunt u vinden onder het kopje "Legalisaties van documenten

http://filipijnen.nlambassade.org/producten-en-diensten/consular-services/trouwen
Ik ben nu in verwarring gebracht. Dus als ik het goed begrijp > om een Huwelijksbevoegdheidsverklaring bij de Nederlandse ambassade in Manila te verkrijgen heb ik als Nederlander slechts nodig:
*een geldig paspoort
*van de gemeente: een recent (niet ouder dan 6 maanden) internationaal uittreksel uit het geboorteregister + een recent internationaal uittreksel (niet ouder dan 6 maanden) uit het bevolkings- of persoonsregister, waaruit mijn burgerlijke staat (ongehuwd) blijkt? Hoef ik deze dan niet te legaliseren bij het Nederlands ministerie van buitenlandse zaken in Den Haag, en ook niet bij de Filippijnse ambassade in Den Haag?

Mijn a.s. Filippijnse daarentegen heeft nodig:
*een geldig paspoort
*wel een gelegaliseerde geboorteakte? (niet ouder dan 1jaar) Waar dient zij dit te doen? (het kopje "legalisaties van documenten" werkt niet)
*wel een gelegaliseerde ongehuwdverklaring? (niet ouder dan 6 maanden) Waar dient zij dit te doen? (het kopje "legalisaties van documenten" werkt niet)


Tinulang_Manok

Citaat van: PHwaarde op zondag 10 juni 2012, 08:59:42
Citaat van: Rich op zaterdag  9 juni 2012, 14:16:21
En daar gaan we weer met welles nietes spelletjes.

Ik ben getrouwd in november 2011. Op de site van de Nederlandse ambassade staat duidelijk vermeld dat de aanstaande echtgenote een geldig paspoort dient voor te leggen en dat heeft niets te maken met de Filippijnse autoriteiten.
Mijn vrouw haar paspoort werd gevraagd op de ambassade.



Uw a.s. echtgeno(o)t(e) (indien van Filipijnse nationaliteit) dient de volgende documenten over te leggen:
Een geldig paspoort
Een gelegaliseerde geboorteakte (niet ouder dan 1jaar)
Een gelegaliseerde ongehuwdverklaring (niet ouder dan 6 maanden)

Meer informatie over het legaliseren van documenten kunt u vinden onder het kopje "Legalisaties van documenten

http://filipijnen.nlambassade.org/producten-en-diensten/consular-services/trouwen
Ik ben nu in verwarring gebracht. Dus als ik het goed begrijp > om een Huwelijksbevoegdheidsverklaring bij de Nederlandse ambassade in Manila te verkrijgen heb ik als Nederlander slechts nodig:
*een geldig paspoort
*van de gemeente: een recent (niet ouder dan 6 maanden) internationaal uittreksel uit het geboorteregister + een recent internationaal uittreksel (niet ouder dan 6 maanden) uit het bevolkings- of persoonsregister, waaruit mijn burgerlijke staat (ongehuwd) blijkt? Hoef ik deze dan niet te legaliseren bij het Nederlands ministerie van buitenlandse zaken in Den Haag, en ook niet bij de Filippijnse ambassade in Den Haag?

Mijn a.s. Filippijnse daarentegen heeft nodig:
*een geldig paspoort
*wel een gelegaliseerde geboorteakte? (niet ouder dan 1jaar) Waar dient zij dit te doen? (het kopje "legalisaties van documenten" werkt niet)
*wel een gelegaliseerde ongehuwdverklaring? (niet ouder dan 6 maanden) Waar dient zij dit te doen? (het kopje "legalisaties van documenten" werkt niet)



Nederlandse documenten die je nodig hebt voor de nederlandse ambassade hoeven niet gelegaliseerd te worden.
Fillipijnse documenten die je nodig hebt voor de nederlandse ambassade moeten wel gelegaliseerd worden.

Fillipijnse documenten die je nodig hebt voor de filippijnse overheid hoeven niet gelegaliseerd te worden.
Nederlandse documenten die je nodig hebt voor de filippijnse overheid moeten in principe wel gelegaliseerd worden, maar in de praktijk neemt de filippijnse overheid ook ongelegaliseerde documenten aan, dit is echter dan wel een risico wat je dan neemt.

Jouw aanstaande vraagt haar geboorteakte en ongehuwdverklaring (CENOMAR) aan bij de National Statistics Office (NSO), en laat ze daarna legaliseren (Red Ribbon) bij de Department of Foreign Affairs (DFA).
Als jouw aanstaande niet in Manila woont kunnen ook reisbureautjes of DHL dat voor je regelen, hoeft ze niet naar Manila te reizen, scheelt jouw weer wat pecunia.

tip: Maak van alle documenten ruim voldoende kopieën, soms neemt de filippijnse overheid de orginelen in, maar vraagt een andere filippijnse instantie later om een kopie daarvan....
Amare et sapere vix deo conceditur

Rich

Citaat van: Tinulang_Manok op zondag 10 juni 2012, 09:34:56


Nederlandse documenten die je nodig hebt voor de filippijnse overheid moeten in principe wel gelegaliseerd worden, maar in de praktijk neemt de filippijnse overheid ook ongelegaliseerde documenten aan, dit is echter dan wel een risico wat je dan neemt.


Ja, dat is heel juist, en daarom zou ik PHwaarde zijn toekomstige echtgenote goed laten informeren welke regels en eisen er gelden in de plaats waar zij gaan trouwen. Geen risico nemen.

Succes.
Rich de Nederbelg.

Rich

Citaat van: josv op zaterdag  9 juni 2012, 14:37:30
Citaat van: Rich op zaterdag  9 juni 2012, 14:16:21
En daar gaan we weer met welles nietes spelletjes.

Ik ben getrouwd in november 2011. Op de site van de Nederlandse ambassade staat duidelijk vermeld dat de aanstaande echtgenote een geldig paspoort dient voor te leggen en dat heeft niets te maken met de Filippijnse autoriteiten.
Mijn vrouw haar paspoort werd gevraagd op de ambassade.

Rich, ik wil hier echt niet om strijden want de NL ambassade is ook tegenstrijdig met zichzelf want op de ene pagina (van hun website ) het ene en op de andere pagina het andere.

:offtopic:

Voor een Schengen-visum is nog steeds een "persoonlijke uitnodigings-brief nodig" + garantverklaring. Op de andere pagina staat dat de NIEUW garantstelling de oude PLUS de uitnodigingsbrief vervangt. Mailtje van de ambassade zegt : uitnodigingsbrief hoort erbij. Schiet mij maar lek !!

:ontopic:

Ik ga gewoon uit van de basis : een paspoort is reisdocument ( correct me if i'm wrong ). In de PH ( waar ze trouwen ) zijn er zat andere documenten waarmee men zich kan identificeren bij een rechter. De ambassade moet daar genoegen mee nemen ( off andere eisen stellen ) ipv een reis-document te vragen.

Het zegt al genoeg dat Tinulang_Manok's vriendin na 1 telefoontje/mailtje vrijgesteld was van deze regel  :happy2:


Inderdaad is het af en toe nogal tegenstrijdig Jos, en je hebt absoluut gelijk want het brengt enkel maar verwarring. Men zou dan beter ipv enkel "paspoort" moeten vermelden,
Elk legitimatiebewijs, zoals paspoort, id card, rijbewijs.......

Het zou veel mensen tijd, en kosten besparen.  Ik ga het komende week nog eens expliciet navragen bij de ambassade en laat het antwoord hier weten.

Rich de Nederbelg.