Scheiden in Belgie? Annulment in de Filippijnen? Hoe?

Gestart door najnyl, dinsdag 10 juli 2012, 20:07:18

Vorige topic - Volgende topic

Cosyns Guy

Vrees dat ik daar niet kan op antwoorden,je kent het gezegde :beter geen slapende honden wakker maken.
Maar ik zou mij toch maar eerst goed informeren om zeker te zijn.

opinie

Scheiden in België? Nee, want je bent er officieel niet gehuwd.

Echter je bent in de Filippijnen wel nog getrouwd.

Trouw je achteraf in België of om het even welk land dan ben je schuldig aan bigamie. Dat is het hele idee erachter als iemand betrapt wordt. Opzettelijk niet melden in de betrokken landen dat men getrouwd is in het andere land.

Riskante zaak dus.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

najnyl

En in de Filippijnen kun je niet scheiden...?

Dus moet ik eerst mijn Filippijns huwelijk ergens in België erkent krijgen? En dan scheiden?

Iemand een idee om een Filippijns huwelijk in België erkent te krijgen?

veromie

ja ik hebt een goeie vriend hier in belgie  en xe hebben samen al een 5 tal keren naar de :smiley-philippines: geweest en is daar getrouwd geweest in de  :smiley-philippines: en achteraf bleek dat ze niet naar belgie wilde komen de papieren heefd ze niet neergelegd in de ambasie  :belgiesmiley: doch hij heefd achter het huwelijk wel achter een rresent woonattest geweest naar de gemeente en albijal achter enige tijd heeft hij een nieuwe  :smiley-philippines:vrouw leren kennen en ze zouden willen huwen ;watblijkt hij gaat naar de gemeente en vraagt de nodige papieren en weduwenaar attest . Dit konden ze hem niet geven daar hij gehuwd was in de :smiley-philippines: met een eerdere
Hij is dan maar naar een advokaat gestapt in Gend en de scheiding aangevraagd ,deze is dan enige tijd larer uitgesproken in Brussel  ondertussen is i al hertrouwd

Cosyns Guy

Citaat van: najnyl op dinsdag 10 juli 2012, 21:55:39
En in de Filippijnen kun je niet scheiden...?

Dus moet ik eerst mijn Filippijns huwelijk ergens in België erkent krijgen? En dan scheiden?

Iemand een idee om een Filippijns huwelijk in België erkent te krijgen?
Denk dat het het beste is inlichtingen te vragen op het gemeentehuis van je verblijfplaats bij de dienst huwelijken.
Misschien dat je alsnog je huwelijk kan laten erkennen en also de echtscheiding in Belgie  laten doorgaan,want nu bestaat je huwelijk in Belgie niet maar
wel nog steeds de Filipijnen.
Dus in mijn opinie,laten erkennen in Belgie en dan scheiden om eventuele problemen later te vermijden met bv een nieuw huwelijk.

Kano

Om in België te kunnen scheiden, is het niet van belang waar het huwelijk plaatsvond. Men kijkt voornamelijk naar je gewone verblijfplaats* en/of die van je echtgeno(o)t(e).
Je kan bij de Belgische rechter een echtscheiding vragen als:
» je echtgeno(o)t(e) zijn of haar gewone verblijfplaats heeft in België, of
» jullie allebei jullie gewone verblijfplaats hebben in België, of
» de laatste gewone verblijfplaats van jullie beiden in België was terwijl
   één van jullie nog hier verblijft, of
» je sinds ten minste één jaar je gewone verblijfplaats hebt in België of ten
     minste zes maanden indien je ook de Belgische nationaliteit hebt, of

» jullie beiden Belg zijn, of
» één van jullie beiden je gewone verblijfplaats in België heeft en jullie
     samen een echtscheiding vragen.

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

PeterVL

In de filipijnen kan je inderdaad niet scheiden maar je kan wel het annulment aanvragen( en dat is een verkapte vorm van scheiden) kostprijs ongeveer 100,000 peso, pr0cedure-tijd ongeveer een jaar.

PeterVL

Ik bedoel met mijn vorige post dat als je dus het annulment aanvraagt en dit wordt uitgesproken zonder meer kan hertrouwen maar het kost je centen en tijd.

Amice

Citaat van: PeterVL op woensdag 11 juli 2012, 10:10:05
Ik bedoel met mijn vorige post dat als je dus het annulment aanvraagt en dit wordt uitgesproken zonder meer kan hertrouwen maar het kost je centen en tijd.

dat is dan toch nog maar de vraag....aangezien de meest voorkomende reden van annulment mentale incapaciteit inhoud van minstens een van de partners. en die mag dan ook niet hertrouwen ingevolge de filippijnse wet.

het beste is nog steeds om een buitenlandse scheiding te laten erkennen en indien dat is aangetoont en bewezen dan hebben ze eigenlijk geen andere keuze dan het annulment te registreren.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

najnyl

Ik heb ondertussen via PM al een oplossing gekregen om het te doen vanuit België. Met een advocaat dan wel.

Duurt ongeveer 6 maanden & 1.250Euro.