Filipijnse president Duterte kondigt 'scheiding' van VS aan

Gestart door QuantumPix, donderdag 20 oktober 2016, 20:55:21

Vorige topic - Volgende topic

QuantumPix

Filipijnse president Duterte kondigt 'scheiding' van VS aan

De Filipijnse president Rodrigo Duterte wil de economische en militaire banden met de Verenigde Staten verbreken.
Dat heeft hij donderdag tijdens een staatsbezoek aan China gezegd. Duterte is samen met tweehonderd Filipijnse zakenmannen voor vier dagen op bezoek in China. Hij spreekt onder meer met de Chinese president Xi Jinping over het verbeteren van de relatie, nu die met de VS verslechtert.

"Ik wil mijn scheiding van de VS aankondigen", zei Duterte in een toespraak voor Chinees publiek. "Dus ik ben nu van jullie afhankelijk. Maar geen zorgen, ik zal jullie ook helpen."

"Amerika heeft verloren", vervolgde de president. Hij overweegt ook om een bezoek te brengen aan de Russische president Vladimir Poetin. "Dan zeg ik dat het ons drie tegen de rest van de wereld is. China, de Filipijnen en Rusland."

Een woordvoerder van het Witte Huis zegt donderdag dat de VS nog geen officieel verzoek of bericht van de Filipijnen heeft ontvangen.

Video: http://www.nu.nl/buitenland/4338914/filipijnse-president-duterte-kondigt-scheiding-van-vs.html

Drugs
De Filipijnen en de VS zijn van oudsher bondgenoten en handelspartners. Duterte heeft er sinds zijn aantreden geen geheim van gemaakt om zijn afhankelijkheid van de VS te willen beperken. Zo noemde hij Barack Obama een 'klootzak' voordat de Amerikaanse president bij hem op bezoek kwam.

Duterte krijgt sinds zijn aanstelling geregeld kritiek uit het westen vanwege zijn harde aanpak van drugscriminelen en -verslaafden. De oorlog tegen drugs was de pijler van zijn verkiezingscampagne eerder dit jaar. In juli trad Duterte aan als president en sindsdien zijn er ruim drieduizend dodelijke slachtoffers gevallen in de strijd tegen drugs.

Spanningen
De Filipijnen en China proberen tijdens het bezoek van Duterte de verhoudingen te verbeteren. Die waren bekoeld door de spanningen in de Zuid-Chinese Zee. China claimt een groot deel van het gebied, ook riffen die dicht bij de Filipijnse kust liggen. Volgens Duterte wordt dit onderwerp op een lager pitje gezet.

Nieuwe handelscontracten tussen de twee landen moeten de relatie verbeteren. De Filipijnse handelsminister kondigde ruim 12 miljard aan nieuwe deals aan.

De twee landen maken plannen voor de hervatting van de export door de Filipijnen van landbouwproducten naar China. Op zijn beurt financiert Beijing grote infrastructurele werken in de armlastige Filipijnen.

Door: NU.nl

pierrevanwies

heb net de video bekeken.    :negatief:  en natuurlijk zal een groot deel van zijn landgenoten wel in de  handen klappen   :applaus:   :applaus:  .


TheDolphin

Tsja hij blijft verassen die Duterte en hij is nog maar net begonnen. Als hij zaken wil doen met China hoeft hij toch niet de banden met de V.S. te verbreken je kunt met beide zaken doen tegelijk. Dat doen andere landen ook. De  :smiley-philippines: is wel aan het veranderen. Ik hoop wel dat het een veilig en plezierig vakantieland blijft want ik ga er graag nog eens naar toe. Maar als het de cultuur wordt daar dat mensen afgeschoten worden zodra ze de schijn tegen zich hebben dan vraag ik mij  af of er nog wel veel toeristen die kant op gaan straks. En toeristen zijn wel een belangrijke inkomstenbron voor ze. 

Rich

 "Dan zeg ik dat het ons drie tegen de rest van de wereld is. China, de Filipijnen en Rusland."

Wat een uitspraak  :lachen:
Rich de Nederbelg.

opinie

Citaat van: QuantumPix op donderdag 20 oktober 2016, 20:55:21
"Dus ik ben nu van jullie afhankelijk. Maar geen zorgen, ik zal jullie ook helpen."

"Dan zeg ik dat het ons  is. China, de Filipijnen en Rusland."drie tegen de rest van de wereld

China claimt een groot deel van het gebied, ook riffen die dicht bij de Filipijnse kust liggen. Volgens Duterte wordt dit onderwerp op een lager pitje gezet.

De twee landen maken plannen voor de hervatting van de export door de Filipijnen van landbouwproducten naar China. Op zijn beurt financiert Beijing grote infrastructurele werken in de armlastige Filipijnen.

China, de Filipijnen, Rusland
drie tegen de rest van de wereld
Wie van de drie past niet in het rijtje?  :denk: Hints: denk aan militaire kracht, economische betekenis.

Klinkt ook als een heel slimme zet om te zeggen dat je afhankelijk bent van een grote sterke buur waarmee je een grensdispuut mee hebt. Straks hebben ze al die infrastructuurwerken gedaan en valt de verkoop van landbouwproducten toevallig tegen.
Ach, dan geef je toch die eilandjes vrij als vergoeding? Er is tegen dan toch al enkele militaire basissen op gebouwd.
Geen wonder dat er een staakt-het-vuren is met de NPA. Dis was toch Maoïstisch van inslag? Zoals in Mao uit China.

Misschien kan Hillary straks Donald als troost aanstellen als ambassadeur in Manila? Zou nog leuk kunnen worden zo'n wedstrijdje moddergooien. Bovendien zijn dan de vrouwen in de VS veiliger en er zijn wijken in Manila waar ouders hun dochters met plezier ten prooi aan dat type gooien.

"Ik wil mijn scheiding van de VS aankondigen" Hoort dat geen =annulment= te zijn?
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

kristof19

Citaat van: TheDolphin op vrijdag 21 oktober 2016, 01:18:43
Tsja hij blijft verassen die Duterte en hij is nog maar net begonnen. Als hij zaken wil doen met China hoeft hij toch niet de banden met de V.S. te verbreken je kunt met beide zaken doen tegelijk. Dat doen andere landen ook. De  :smiley-philippines: is wel aan het veranderen. Ik hoop wel dat het een veilig en plezierig vakantieland blijft want ik ga er graag nog eens naar toe. Maar als het de cultuur wordt daar dat mensen afgeschoten worden zodra ze de schijn tegen zich hebben dan vraag ik mij  af of er nog wel veel toeristen die kant op gaan straks. En toeristen zijn wel een belangrijke inkomstenbron voor ze.

Verrassen? Ik vind dit geen verrassing en ik verwacht nog meer van dat en een aanwakkering van het anti-kanu gevoel en racisme naar alles wat blank is.
We hebben al eerder gezien in de (recente) geschiedenis hoe 1 idioot het kan verkloten voor een ganse bevolkingsgroep.
Vreemd dat de finaciele markten in de U.S. gisteren niet ingestort zijn na de bekendmaking dat hij de economische banden zal verbreken. :lachen:
Het.klinkt allemaal als een puber die in zijn puberteit zit en niet meer naar papa wil gaan omdat die iets verkeerd gezegd heeft en zich teveel moeide bij de opvoeding en nu het exclusief ouderschap toekent aan mama en weigert nog naar papa te gaan.
Ik ben benieuwd naar de reacties van de Dutertelovers op dit forum
:daag:

P.S. aja en proficiat aan China met uw nieuwe eilanden  :congratualtionsis0: :congratualtionsis0: :cheerleader:

kristof19

Dat Engels kan hij misschien ook afschaffen als officiele taal.
Beter Tagalog en Chinees :crazy: :crazy:

En die Chinezen zijn toch superslimme zakenmensen. Die profiteren werkelijk van alle geschillen in de wereld.
Ze weten ook wel dat Duterte niet van de slimste is en gaan daar financieel wel bij varen.
Alweer jackpot  :lachen:

Rich

Eergisteren: " ik wil mijn scheiding van de US aankondigen"
Gisteren voor zijn vertrek uit China : "Neen ik breek niet met de US"     
https://www.youtube.com/watch?v=2pbFTd0q_AU


Snapt u het nog?
Rich de Nederbelg.

Adik

Beter een goede buur dan een verre vriend?
Ik denk dat de banden aanhalen met China (ondanks dat ik ze niet hoog aansla qua betrouwbaarheid) geen eens een slechte keuze is op de lange termijn. 
http://www.strategic-culture.org/news/2016/10/11/eurasian-century-now-unstoppable.html



:hoedjeaf:

Rich

Ja het is goed om de banden met China aan te halen, maar meteen verkondigen om te "scheiden" van de US is niet verstandig.

Qua betrouwbaarheid heb ik goede ervaringen met Chinezen en dat komt vooral omdat zij op lange termijn denken. Als je een Chinees geld kan laten verdienen gaan ze heel ver in dienstverlening.
Op politiek vlak weet ik het niet, maar vermoed dat het niet anders is.
En ja er zit overal kaf tussen het koren, maar over het algemeen kan je als er vertrouwen is, veel gedaan krijgen van een Chinees.
Rich de Nederbelg.