Online klachten indienen over taxi's in Manila

Gestart door Kano, dinsdag 3 januari 2012, 06:31:11

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Amice

 :thumb:
Very good!
Dat scheelt me weer enige peso voor t versturen van zo'n melding naar LTFRB (waar ze vervolgens weer niks mee doen). In de 2 jaar dat ik die violations doorgeef heb slechts 1x antwoord gehad.

Beter is het dan om snel n foto te nemen met de cp en online doorgeven.

Moet wel zeggen dat de violations wel minder worden, althans ik heb er minder last van.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

yepyep

Op zich een goed initiatief, echter moeilijk te verifiëren. Hoop dat LTFRB ook inziet dat deze klachten niet altijd te toetsen zijn.

Grootste nadeel is dat de taxi-operator uiteindelijk de dupe is van chauffeurs die de wet overtreden en LTFRB de licentie kunnen stopzetten in het slechtste geval.
Een taxi operator monitoort de chauffeur simpelweg niet 24 uur per dag.

Het is best wel een zooitje in de taxi wereld als je kijkt naar het aanbod van goede betrouwbare chauffeurs. Er zijn er een heleboel die regelmatig van bedrijf wisselen, vaak omdat ze het bedrijf hebben 'genaaid' (huur van taxi niet betalen, opgelopen huur achterstanden etc. etc.)




gosternokke

@ Yepyep, vind ik een beetje de wereld op zijn kop.  De taxi operator is toch verandwoordelijk voor zijn chauffeurs ?  Dus terecht als de chauffeurs er een potje van maken ,het op het bord van de operator terecht komt.    Operators zullen strenger beleid moeten voeren 1 klacht =  waarschuwing, 2de klacht vliegt de chauffeur er uit.    En dat zal in de praktijk ook wel zo gebeuren, operators zullen toch nu bang worden hun licensie kwijt te raken.

Amice

Er zijn operators die het best strak in de hand houden en goede wagens hebben met navernant goede drivers.


hoe ouder de taxi hoe meer kans op problemen
Raam open en vragen waar je naar toe wilt zonder je in te laten stappen(deur op slot) laat maar doorrijden. ik maak er geen woorden meer aan vuil, bezijdens 'alis na'
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

yepyep

Citaat van: gosternokke op dinsdag  3 januari 2012, 07:31:00
@ Yepyep, vind ik een beetje de wereld op zijn kop.  De taxi operator is toch verandwoordelijk voor zijn chauffeurs ?  Dus terecht als de chauffeurs er een potje van maken ,het op het bord van de operator terecht komt.    Operators zullen strenger beleid moeten voeren 1 klacht =  waarschuwing, 2de klacht vliegt de chauffeur er uit.    En dat zal in de praktijk ook wel zo gebeuren, operators zullen toch nu bang worden hun licensie kwijt te raken.

@Amice: klopt, de buitenkant kan er nog zo goed en professioneel uitzien, maar bijna allemaal hebben ze problemen met rotte appels.

@Gosternokke: dat vind ik onjuist. Als men een groot taxi bedrijf heeft dan zullen er altijd wel wat rotte appels tussen zitten, vooral nu het aanbod van chauffeurs slecht is. Als je dan in een paar maanden 2 of 3 klachten hebt over je chauffeurs, dan kan LTFRB je licentie intrekken en dat vind ik een veel te zware maatregel.  Ik heb het vooral over die groep job hoppende taxichauffeurs die niet altijd even goed te screenen zijn.

Vergeet niet dat je Filippijnen (en vooral met het recruteren van chauffeurs) ondoorzichtig is er een gemis is aan een goed wervingsapparaat (uitzendbureau's in NL die geautomatiseerd werken) en dus niet te vergelijken is met het doorzichtige recruitment beleid in Nederland waar men referenties kan opvragen en waar de werknemers niet zo snel van adres of telefoonnummer wisselen (want dat gebeurd hier ook regelmatig).
Maar als iemand graag vergelijkt; vergelijk het dan eens met de distributie centra van de AH, Hema e.d.. Ga daar maar eens na wat voor 'rotzooi' ze daar allemaal binnenkrijgen. Het werk moet doorgaan, want de supermarkt/warenhuis moet bevoorraad worden. Van ellende zijn die distributie centra maar Polen gaan aannemen omdat ze het met het huidige aanbod op de Nederlandse arbeidsmarkt niet meer konden bolwerken. Wel, hier is het ook zo dat de taxi's moeten blijven rijden, men niet altijd de juiste referenties kan inwinnen, de chauffeurs wel goed overkomen en dan kiest de operator ervoor om op basis van wat er verteld wordt, de chauffeur toch maar aan te nemen. Want het kost meer om de taxi's stil te laten staan.

Nogmaals, je kan het bedrijf niet afstraffen omdat er een paar rotte appels tussen zitten en dat is mijn mening. Het zou beter zijn als de rijbewijzen van de drivers worden ingenomen.


Rich

Citaat van: gosternokke op dinsdag  3 januari 2012, 07:31:00
@ Yepyep, vind ik een beetje de wereld op zijn kop.  De taxi operator is toch verandwoordelijk voor zijn chauffeurs ?  Dus terecht als de chauffeurs er een potje van maken ,het op het bord van de operator terecht komt.    Operators zullen strenger beleid moeten voeren 1 klacht =  waarschuwing, 2de klacht vliegt de chauffeur er uit.    En dat zal in de praktijk ook wel zo gebeuren, operators zullen toch nu bang worden hun licensie kwijt te raken.


Als operator kan je in de meeste gevallen nooit verantwoordelijk worden gesteld lijkt mij. Ja, je zou je mensen beter kunnen screenen, maar zoals Yepyep zegt is dat vrijwel onmogelijk door een gemis aan wervingsmogelijkheden. Het is op zich al moeilijk om geschikte mensen te vinden, laat staan op de manier zoals het daar moet.

Maak het vergelijk met die stewardess die teveel had gedronken en een sanctie en een boete kreeg. Dan kan je ook de luchtvaartmaatschappij niet gaan straffen, dus is zo'n straf terecht.

Mensen die in buitendienst werken zijn in vele gevallen gewoon niet te controleren. Gaan ze over de schreef dan moeten ze hen aanpakken en niet de operator lijkt mij.

Rich de Nederbelg.

yepyep

Citaat van: Rich op dinsdag  3 januari 2012, 12:27:32
Citaat van: gosternokke op dinsdag  3 januari 2012, 07:31:00
@ Yepyep, vind ik een beetje de wereld op zijn kop.  De taxi operator is toch verandwoordelijk voor zijn chauffeurs ?  Dus terecht als de chauffeurs er een potje van maken ,het op het bord van de operator terecht komt.    Operators zullen strenger beleid moeten voeren 1 klacht =  waarschuwing, 2de klacht vliegt de chauffeur er uit.    En dat zal in de praktijk ook wel zo gebeuren, operators zullen toch nu bang worden hun licensie kwijt te raken.


Als operator kan je in de meeste gevallen nooit verantwoordelijk worden gesteld lijkt mij. Ja, je zou je mensen beter kunnen screenen, maar zoals Yepyep zegt is dat vrijwel onmogelijk door een gemis aan wervingsmogelijkheden. Het is op zich al moeilijk om geschikte mensen te vinden, laat staan op de manier zoals het daar moet.

Maak het vergelijk met die stewardess die teveel had gedronken en een sanctie en een boete kreeg. Dan kan je ook de luchtvaartmaatschappij niet gaan straffen, dus is zo'n straf terecht.

Mensen die in buitendienst werken zijn in vele gevallen gewoon niet te controleren. Gaan ze over de schreef dan moeten ze hen aanpakken en niet de operator lijkt mij.



Prima voorbeeld inderdaad.

Phille

Waarom wordt er dan niet gesjoemeld door de gele taxi's, die zijn weliswaar duurder, maar ik heb met de gele taxi's aan de luchthaven nog nooit enig probleem ondervonden. Als de anderen de cowboy willen uithangen dan lijkt mij het geen verkeerde sanctie. Ik heb de indruk dat die cowboy's meestal individuelen zijn, een taxi huren en daar dan de ganse dag mee rondhotsen. Maar ik kan verkeerd zijn natuurlijk, ik ben niet zo vertrouwd met hoe het taxiwezen in de Phils geregeld is.  :weetikniet:

callebaut

Ik weet niet heb zo mijn bedenkingen .....maar als ik te Cebu City of te Davao  een taxi neem , zeg maar 98% is correct ... ligt het aan de mentaliteit van Manila ....?
Misschien moet ook daar iets aan gedaan worden .... eerlijk gezegd krijg ik het warm  wanneer ze beginnen met fixed price , meter is broken , have no return that area ..... en als je de chauffeur er op wijst dat je hem zult raporteren aan het LTO , kunnen ze ook nog aardig agressief zijn ... :negatief: