Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Bezoekje Pampanga

Gestart door josv, woensdag 11 april 2012, 11:54:06

Vorige topic - Volgende topic

josv

Afgelopen week 'n paar dagen in Angeles City, Pampanga geweest. We waren uitgenodigd door de werkgeefster
van m'n schoonzus. Die woont/werkt als maid in een van de vele huizen van de dame met haar 4 kinderen.
Even een kleine toelichting op de werkgeefster : zij en haar man (beide veeartsen) zijn stinkend rijk geworden door
'n varkens en kippenfokkerij. Door de uitbarsting van Mnt. Pinatubo in 1991 zijn ze alle materiele zaken
kwijtgeraakt. Toen zijn ze een handelscentrum begonnen voor kippen en varkens (inkoop/verkoop) en
doen daar goede zaken mee (Magnolia is een grote klant ). In 2006 zijn ze toch weer een boerderij begonnen, ze konden het niet laten. Wat ik gezien heb is dat ze ontzettend goed voor hun personeel zijn. Je laat tenslotte niet uit eigenbelang de 4 kinderen (4-15jr) van je maid vanuit Davao overvliegen. Wel zijn ze erg streng maar dat zou ik ook zijn als ik op 4-5 lokaties pinoy personeel had lopen.

Het farmhuis:



Ze fokken karabou's, geiten, schapen, vis, wilde varkens, herten en kweken nog allerlei
groenten, fruit en rijst









Geimporteerde Australische koeien :



En de baas zelf helpt de hele dag mee, hij vertelde me dat ie in het begin bang was op zo'n machine omdat ie 'm misschien zou slopen, nu rijdt ie ook rond op een dorsmachine. :



Daarna 'n bezoekje gebracht aan het dorpje Bacolor, zwaar getroffen in 1991. Zelfs
nu nog is het as en nog eens as wat je ziet. In veel huizen wonen de mensen nu
nog steeds op de 2e verdieping.Wel 'n grappig gezicht.





Ook de kerk is een stuk lager geworden. Voor de ramp:





en erna :





Best wel de moeite waard om te bezoeken.

Daarna hebben we wat rond gereden op Clark. Veel verlaten bedrijfsgebouwen en dure resorts.
Niet echt veel aan vond ik. Wel een bezoekje gebracht aan ( ben effe de naam kwijt ) :



Onze "hostess" was er lid en wilde dat "graag met ons delen" ;-)
Nene zag binnen nog een leuk shirtje hangen en kreeg een rolberoerte toen ze het
prijskaartje zag ( D&G, 13.500 php )

Nog wat algemene plaatjes, verplichte foto-sessie met de familie in de tuin van het huis waar
we logeerden :







En die afschuwelijk kleine tricycads die ze daar hebben :



Meer volgt....



Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Baliw-katok

leuk om lezen, mooi om naar te kijken  :thumb:

Fail_over

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

bruno13


Kano

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Herbie

Prachtig, wist niet dat de as vande vulkaan zo hoog lag, een meter of twee drie klopt dat.
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

bananacreek


Amice

He dat is bekend, ik ben er 10 jaar geleden geweest. Toen was de omgeving nogal rood gekleurd door de lava, is dat nog zo?
Denk eigenlijk niet dat het nog wezenlijk zal veranderen daar.

Leuke reportage Jos  :thumb:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Luke

De as kwam niet van de oorspronkelijke Pinotubo-uitbarsting in 1991. Ergens 1997-99 zijn er zware Typhoons over de pinotubo getrokken en hebben een lawine van modder en rotsen (en as) langsheen Angeles en San Fernando veroorzaakt dat toen bekent stond als de "Lahar". Daarbij zijn dorpjes van de kaart geveegd of gelijk/vlak-gemaakt met instromende modder. Dat kerkje is daar een voorbeeld van.

josv

Op 15 juni werden de voortekenen voor de grote uitbarsting zichtbaar. Hevige bevingen vanaf 13:42 uur waren te veel voor de seismografen op Clark Air Base om weer te geven en om 14:30 uur waren ze allemaal buiten werking, grotendeels vanwege pyroclastische stromen. Men nam hevige schommelingen in de luchtdruk waar.

Op dezelfde dag trof tyfoon Yunya het eiland en kwam daarbij zo'n 75 kilometer ten noorden van de vulkaan voorbij. De regen maakte observaties van de uitbarsting moeilijk tijdens het hoogtepunt van de uitbarsting, die ongeveer drie uur duurde. Men heeft wel as kunnen meten tot 34 km hoogte in de atmosfeer. Pyroclastische stromen kwamen van de top naar beneden en kwamen daarbij tot zo'n zestien kilometer ver van de top. De regen als gevolg van de tyfoon gecombineerd met de as zorgde voor enorme lahars.

bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Mount_Pinatubo
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Luke

Voor de geinteresseerden:

http://www.margaritastation.com/pinatubo.html

een extract:

MANILA STANDARD Sept 26
The main crater of Mt. Pinatubo has finally calmed down, according to Director Raymundo Punongbayan of Philvocs. The government's chief volcanologist yesterday said except for minor secondary explosions, a major eruption is not expected in the near future. He also allayed fears of Central Luzon residents regarding mild tremors being felt near the volcano, saying these were the result of the dome's continued collapse. Punongbayan said millions of tons of volcanic debris deposited on the slopes of Mt. Pinatubo still pose a serious threat to thousands of residents in low-lying Pampanga towns. He added that in the worst case scenario San Fernando (Pampanga), nearby Sto. Thomas and Minalin could experience a similar fate of Barangay Cabalantian in Bacolor (which was buried by lahar Oct 1, 1995). A fairly spectacular secondary explosion occurred about 3 PM on the 17th of Oct 1996 during a light rain shower.



josv

Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

josv

Goeie Vrijdag in San Fernando, Pampanga. Once in a lifetime dus wat ga je bezoeken ?? Yep,de kruisiging
natuurlijk. Als dit niet op het programma had gestaan was ik waarschijnlijk niet eens meegegaan naar
Angeles City, zo'n fan van m'n schoonzus ben ik nu ook weer niet.

Toen we de straat uit reden struikelde we al over de "devotees". In al m'n onschuld dacht ik altijd dat
er maar 1 zo'n "optocht" was maar iedere zichzelf respecterende parochie heeft er wel een.







Het laatste stuk kon niet met de auto dus dan maar in 'n veel te kleine tricycad verder.



Op het kermisterrein zelf aangekomen zag ik dat we gelukkig nog niet te laat waren. De kruizen waren leeg ;-)



Het was er allemaal wel netjes geregeld. Pers-tribune, tribune voor de plaatselijke notabelen en
vip-kaarthouders. Laatste stuk netjes afgezet met hekken.Ook plenty kraampjes waar je van alles kon eten/drinken. Al snel had ik spijt dat ik niet 'n petje had meegenomen ( grote open vlakte met 'n brandende zon ) dus meteen maar gekocht. 100 peso maar en van goeie kwaliteit ook nog. Voor de dames ook maar meteen een strooien hoedje.



Wachtende op de hoofd-act was het een komen en gaan van de ranselaars. Na 'n uurtje keek je er niet
eens meer naar.



In het zicht van de finish gingen ze "planken" ( zo heet dat toch ? ) om hun zoon/buurjongetje nog even
de kans te geven om hun frustraties van het afgelopen jaar te verwerken.



Je werd wel allert van het geluid dat die stokje maakte. Dan waren ze in de buurt en daar ze nogal
spetterden was het wegwezen geblazen.



M'n schoonzus kreeg 1x de volle laag op haar broek, hehehe. En ze had al zo de pleur in dat ze
ons moet begeleiden :-D

Ondertussen arriveerde ( ook enigzins besmeurd ) de reclame-karavaan



En nog wat figuranten



Toen begon de hoofd-act.











Brancard stond al klaar voor de afvoer van de hoofdrolspeler :



Eerst maar effe langs de EHBO





Zo goed het (on-filippijns) geregeld was op het terrein zelf was het daarbuiten na afloop een grote
(filippijnse) chaos, heerlijk. Straatjes waar 2 auto's elkaar niet kunnen passeren nu duizenden mensen,
auto's, tricycads en dat van 2 kanten. Congestion noemen ze dat geloof ik ;-)



Zelfs de Centurion kwam er niet doorheen :-)



Tja, dat was mijn goeie vrijdag dit jaar. Nog even voor de criticasters van dit evenement : Ik weet dat het niet normaal is om jezelf zo af te ranselen en als zoon van een timmerman zou ik me ook nooit spijkers door
m'n handen laten jassen. Geloof of geen geloof. Maar het gebeurt hier nu eenmaal al jaaren en dat was
voor mij de reden om het eens allemaal op m'n gemak te bekijken. Ben ook geen moslim maar heb wel op m'n
sokken door de grote moskee van Jeruzalem gelopen en Manneke Pis ben ik ook niet zomaar voorbij gelopen.

Once in a lifetime.......
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Rich

Mooi verslag  :thumb:  Ik wil dit ook ooit nog wel eens met eigen ogen "aanschouwen"
Rich de Nederbelg.

boldy

leuk verslag . het is net zoals je zegt als je daar dan tog bent kan je zoiets niet voorbij laten gaan vind ik  :jajaja:
mijn vriendin had er ook naar gekeken en wat foto's geschoten maar ze kon er niet lang naar kijken zei ze .
het leven is net een lul keihard en veel te kort