Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Dagelijkse kosten op de Filippijnen

Gestart door Joerie, zondag 18 december 2011, 20:44:11

Vorige topic - Volgende topic

vvjoris

Het hangt er gewoon vanaf hoe je leeft en wat je uitgeeft ...

Hou even voor ogen dat de meeste Filipino families ongeveer of zelfs minder dan 10,000 pesos inkomen per maand hebben.

Ik durf stellen dat je vanaf 25000 pesos 'bescheiden' kan leven, vanaf 50000 pesos confortabel, van 75k kan je 't al wat laten hangen, en met 100k leef je ruim. Tel daar dan nog 10000 per maand 'allowance' voor asawa bij, en de kosten van heen en weer naar  :eu: vliegen. Daar kan eventueel nog family support bijkomen, en je mopet ook rekening houden met onvoorziene medische kosten.

Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

vvjoris

Citaat van: Ketelbinkie op dinsdag 15 januari 2013, 10:49:51
Citaat van: stijn54 op maandag 14 januari 2013, 04:30:58


Bedankt voor de info, maarre....................6.604,00 peso per maand aan visa kosten :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp:.



Dat is per 2 maand é ... (en het kost dus in belgië 30 euro, en als je even op en af vliegt naar HKG heb je 'automatisch 21 dagen extra (of misschien is dat nu wel een maand)

En als je er permanent verblijft is er een andere regeling.

Als ik 100,000 pesos heb per maand in de Phills leef ik in luxe, inclusief asawa-allowance en family support.
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Ketelbinkie

Citaat van: vvjoris op dinsdag 15 januari 2013, 10:58:18
Citaat van: Ketelbinkie op dinsdag 15 januari 2013, 10:49:51
Citaat van: stijn54 op maandag 14 januari 2013, 04:30:58
Bedankt voor de info, maarre....................6.604,00 peso per maand aan visa kosten :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp:.
Dat is per 2 maand é ... (en het kost dus in belgië 30 euro, en als je even op en af vliegt naar HKG heb je 'automatisch 21 dagen extra (of misschien is dat nu wel een maand)
En als je er permanent verblijft is er een andere regeling.
Als ik 100,000 pesos heb per maand in de Phills leef ik in luxe, inclusief asawa-allowance en family support.

Uitgaande van de duurste visum regeling als toerist betaal je over een periode van 12 maanden nog geen 2000 peso per maand. Als je een overzicht geeft wat je maandelijks besteedt, ga ik er wel van uit dat je hier permanent woont en niet een paar losse maanden per jaar, want dan heeft het weinig zin allerlei bedragen te gaan roepen. Overigens is dit onderwerp al zo vaak aan de orde geweest en tot 3 cijfers achter de komma uit gekauwd. Ik reageerde daarom in 1e instantie enkel op het bericht van Stijn omdat er bedragen werden genoemd die niet kloppen en voor de rest, misschien zijn er wel forumleden die een half miljoen peso (kan ook euro zijn) per maand te besteden hebben. So what!!

yepyep

Allemaal goed bedoelde adviezen.

Al vaker is geroepen dat het duurder is in stedelijke gebieden dan in de wat kleinere steden. Huur kan je zo duur maken als je wilt, maar ook redelijk goedkoop houden.
Hou er rekening mee dat electriciteit en redelijk aan de prijs is in Manila (en misschien ook wel Cebu).

Als je iedere dag met de taxi rondreist kan het ook duur worden.

Het ligt gewoon aan je levenstijl.

Misschien is het in het vervolg beter om advies te geven als men eerst aan geeft wat voor levenstijl men heeft en waar men wilt gaan wonen.


stijn54

Nog wat verdere informatie:
- visum kosten zijn inderdaad voor 2 maanden
- ik heb wel een nieuwe vriendin waardoor mijn aankopen voor haar in november wat hoger waren, kleding enz
- ik moest wel nog kookgerief kopen
- 4 keer haar familie bezocht ( toch 800 pesos heen en terug en daar het eten voor de familie)
- mijn vriendin is wel verwend door haar ex en dat dien ik nog terug te draaaien zoal bv altijd taxi

Het hangt inderdaad van je levensstijl af. Ik was toch ook geschrokken van het bedrag want we hebben niks uitzonderlijks gedaan.
Als je echt naar niks wil kijken en je hebt geen werk hebt of goedkope hobbies en je wil reizen dan heb je toch wel 100.ooo pesos nodig, maar dit is allemaal subjectief.
Mijn grootste uitdaging voor volgend jaar is mij hier bezig houden gedurende dag. Ik hou van zwemmen, en fietsen maar ik kan dit niet de ganse dag doen ik ben trouwens dan al 60 jaar.
Mijn vriendin vertelt mij dat haar ex bijna elke dag ging toeren met de motor en altijd op restaurant ging en als hij bleef slapen in hotels van 3ooo - 4000 pesos. Ik heb de fotos gezien en het is waar.
Hij spendeerde dan ook rond de 150.000 pesos  tot 200.000 pesos per maand. Er worden toch nog al wat Filipina in de watten gelegd moet ik zeggen.

Ikzelf was vorig jaar hier 1 maand zonder vriendin en ik spendeerde dan 25.000 pesos op een maand zonder de huur uiteraard.

mike-bel

25000 + huur, trekt er al beter op

je vriendin is de dure uitgavenpost  :biggrinn:

zij is verwend geweest door haar ex en verwacht min of meer dezelfde luxe-levensstijl op peil te houden

is het houdbaar voor jezelf ?
        ja, dan is er geen probleem
        neen, zoek een andere vriendin :hoedjeaf: 

stijn54

@ mike-bel.

Inderdaad. Zij zegt dat ze die die luxe niet nodig heeft. We zullen zien. :daag:

Ketelbinkie

Ik ga verder maar geen commentaar geven op de "losse" bedragen van zoveel peso aan dit en zoveel peso aan dat. Weet wel, na jaren lange ervaring, dat veel lieden met hun mond meer geld uitgeven dat ze ooit maandelijks in de portemonnee hebben enz. Als je dagelijks met je nieuwe vriendin naar de mall gaat en haar met een blanco cheque als het ware haar gang laat gaan, wens ik je veel sterkte en nog meer een bankrekening met een saldo van 6 of 7 cijfers voor de komma, in euro wel te verstaan, want als het peso zijn, zijn die nog eerder gesmolten als sneeuw voor de zon. Ik doe maar gewoon, dan doe ik al gek genoeg.

Bulldozer

VVjoris kan van 50.000 peso comfortabel leven?!? Nou dat wil ik wel eens zien. Dat een filippijnse familie 10.000 of minder inkomen verdienen maakt niets uit. Je wilt namelijk niet als een filippijnse familie leven...

Hier dan even wat kosten voor een gezin van 3 (2 volwassene en een kind)

Ziektekosten verzekering P20.000 per maand.
Schoolgeld P10.000 per maand.
Boodschappen P20.000 per maand.
Internet P1.000 per maand
Telefoon P2.000 per maand
TV P800 per maand
Immigratie P800 per maand
Electriciteit P5000 per maand
Water P1500 per maand

Totaal: 61100
En dan heb je dus nog helemaal niets gedaan en nog niet eens onderdak. Wat ik expres buiten wegen laat omdat het zeer persoonsafhankelijk is. En dan ook geen auto en geen maid en niet uit eten en geen vriendin die graag kleren koopt en dan mag er ook aljeblieft niets stuk in huis gaan en kan je leuke uitstapjes of vakantie om wat te bekijken ook wel vergeten. Hoe bedoel je comfortabel leven van P50.000???

O.B.Bommel

Discussies over geldbestedingen zijn altijd lastig als er persoonlijke elementen als dure vriendinnen bijzitten waar je maar aan toegeeft of andere uitgaven die je meent te moeten doen om je bezig te houden.
In het verloop van deze jaren deed ik al die info in een grote pot en maakte er mijn eigen invulling van.
Heb eens van alle info een mooi spreadsheet van 15 uiteenlopende forumleden gemaakt om een mooi inzicht te krijgen.
Ik ga hem er straks weer eens bijpakken (tijdje niet naar omgekeken), maar ik weet nu al dat die na 5 jaar verouderd is. Op zich is het dan wel nuttig om het er weer eens over te hebben, maar dan graag over de verschillen. Ik zal de highlights (geanonimiseerd natuurlijk, was dus van dat "andere" forum) wel eens noemen.

Het probleem is dat bier, wijn en sigaretten sinds die tijd procentueel nogal in prijs gestegen zijn, eveneens als het gas, de rijst en ook de electriciteit. Bouwmaterialen, vervoer, benzine etc., teveel om op te noemen. Dan heb ik het nog niet over het koersverschil. Bij de meesten is het besteedbaar inkomen niet vergelijkbaar gestegen.

Mijn conclusie is dat die berekeningen dus een beperkte houdbaarheid hebben en dat ze nutteloos zijn voor berekeningen op langere termijn. Dus als je ze wil gebruiken voor een pensioenberekening zijn ze waardeloos, het geeft alleen aan dat je een stevige buffer moet hebben.

Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam