Filipijnse president bekrachtigt ontslag zoon na beschuldigingen in drugsaffaire

Gestart door ganda, zaterdag 6 januari 2018, 14:37:16

Vorige topic - Volgende topic

ganda


Filipijnse president bekrachtigt ontslag zoon na beschuldigingen in drugsaffaire

De Filipijnse president Rodrigo Duterte heeft vrijdag het ontslag van zijn oudste zoon als adjunct-burgemeester van de stad Davao aanvaard. Paolo Duterte werd genoemd in een onderzoek naar drugssmokkel. De zaak is extra pijnlijk omdat de president wereldwijd berucht is om zijn bloedige strijd tegen drugs.
Duterte junior had eind december al aangekondigd dat hij een stap terug zou zetten wegens "ongelukkige gebeurtenissen" in zijn persoonlijke leven en imagoschade. De zoon wordt ervan verdacht betrokken te zijn bij de smokkel van methamfetamines ter waarde van 106 miljoen euro. Volgens een woordvoerder van de president, heeft Rodrigo Duterte het ontslag van zijn zoon vrijdag aanvaard.

In de media had vader Duterte vorige maand nog zijn beklag gemaakt over de "oneerlijk" aanvallen op zijn zoon. De zaak is extra pijnlijk omdat de president wereldwijd berucht is om zijn bloedige strijd tegen drugs.

Verraden door tatoeage?

In september was zoon Paolo Duterte nog door de senaat verhoord over zijn mogelijk lidmaatschap van een drugskartel, dat er via banden met de douane in slaagde om grote hoeveelheden crystal meth het land binnen te smokkelen. Hij ontkende toen de beschuldigingen. Maar toen de senatoren vroegen of hij al dan niet een tatoeage van het Chinese drugskartel op zijn rug had staan, weigerde hij om zijn rug te laten zien.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180105_03281304


ganda


In September stond het volgende in de krant. ( Wil nu wel eens zien of er koppen rollen in de familie )

Duterte wil van geen wijken weten in zijn 'war on drugs': "Als mijn zoon er echt bij betrokken is, mag je hem doden"

Sinds hij midden 2016 het roer overnam in de Filipijnen, staat het bewind van president Rodrigo Duterte in het teken van zijn nietsontziende 'war on drugs'. Drugsgebruikers, drugsdealers... Alleen de doodstraf is goed genoeg. Een keiharde lijn waar hij niet van wil afwijken, ook niet nu zijn eigen zoon in opspraak gekomen is.
Volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties zijn er in iets meer dan een jaar ruim 9.000 (vermeende) drugsdealers en -gebruikers doodgeschoten op straat in de Filipijnen. Door politieagenten, door zelfverklaarde milities... En dat zonder dat ze voor een rechtbank verschenen zijn, maar mét de goedkeuring van president Rodrigo Duterte (72).

Zijn keiharde 'war on drugs' leverde Duterte naast heel wat internationale kritiek ook de bijnaam 'The Punisher' (De Straffer) op. En hij lijkt niet van zin te zijn zich soepeler op te stellen in de toekomst. Zelfs niet nu zijn eigen zoon Paolo zich moet verantwoorden wegens drugsgerelateerde misdrijven.

Verraden door tattoo?

De 42-jarige Paolo, momenteel viceburgemeester in de stad Davao, werd eerder deze maand opgepakt omdat hij ervan verdacht wordt deel uit te maken van een Chinees misdaadsyndicaat. De beschuldigingen komen van senator Antonio Trillanes, een voormalige NAVY-officier. Volgens hem hielp de jonge Duterte het misdaadsyndicaat om meer dan een ton crystal meth van China naar de Filipijnen te smokkelen. De drugs zouden een straatwaarde hebben gehad van 6,4 miljard Filipijnse pesos, ofwel ruim 104 miljoen euro. "Een tattoo op zijn rug bewijst dat hij een lid is van het syndicaat", luidde het onder meer.

Vader Duterte deed de beschuldigingen aan het adres van zijn zoon eerst af als "afval", maar lijkt nu toch van toon te veranderen. "Als de feiten kloppen, dan zal ik het bevel geven om je te doden en ik zal de agenten die de taak uitvoeren beschermen", zou de president naar verluidt tegen zijn zoon hebben gezegd. In een speech eerder deze week in hoofdstad Manila, herhaalde hij die uitspraken nog eens. "Als een van mijn kinderen bezig is met drugs, doodt ze dan. Zodat niemand kan zeggen dat ik met twee maten en gewichten werk. Dan kan ik tegen de mensen zeggen: dat is het lichaam van mijn zoon."

Paolo blijft de beschuldigingen tot vandaag echter staalhard ontkennen.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170921_03085344

Herbie

Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

tjenn

Geloof die clown toch niet hij draait zoals de wind in alle richtingen.