Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Belgisch consulaat in Cebu

Gestart door speeddevil2, zondag 1 augustus 2010, 12:08:54

Vorige topic - Volgende topic

speeddevil2

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier op dit forum.
Het valt me op dat iedereen altijd spreekt over de Belgische ambassade in Manila om alles te regelen ivm trouwen en visumaanvraag etc. Maar weet er soms iemand hier op dit forum met wat ik terecht kan in het Belgisch consulaat in Cebu omdat ik van plan ben om in september te trouwen en daarna met mijn vrouw het visum gezinshereniging aan te vragen. Kan ik al deze stappen zoals de legal capacity aanvragen en de procedure gezinshereniging starten ook in het consulaat in Cebu doen? Ik verblijf namelijk meer in de buurt van Cebu dan bij Manila.

Weet iemand hier op dit forum het antwoord hierop? Alvast bedankt.  :daag:

Rich

Hallo Speeddevil,  :welcome:

Deze vraag stelde ik eerder persoonlijk aan enkele mensen want volgend jaar stap ik ook in het huwelijksbootje.

De meesten zeggen, neen dat kan niet in het consulaat in Cebu. Enkele zeggen ja dat kan, maar ik heb me er verder nog niet in verdiept.

Je zal hier onfetwijfeld wel een juist antwoord krijgen van enkele leden die daar beter van op de hoogte zijn.

Succes  :daag: Rich
Rich de Nederbelg.

ganda


Gevonden op het net:

Aan huwelijkskandidaten moet afgeraden worden het huwelijk voor een consulaire overheid te sluiten (bvb het huwelijk tussen een Belg en een Griek op een Grieks consulaat in Spanje); er kunnen zich problemen stellen aangaande de erkenning van de bevoegdheid van de consulaire ambtenaar.


Dit probleem kan zich eveneens stellen voor de huwelijken die op een Belgische consulaire vertegenwoordiging worden gesloten en waarbij één der partners de Belgische nationaliteit niet heeft. De geldigheid van zulk een huwelijk zou door de verblijfstaat en derde landen kunnen worden ontkend.


http://www.diplomatie.be/manilanl/default.asp?id=23&mnu=23&ACT=5&content=40

opinie

Trouwen doet men ook niet op de ambassade. Dit zal ook zijn omwille van het feit dat één van de partner geen Belg is.

Wat vooral de vraag is, is of men de bekendmaking van ondertrouw, gezinshereniging, gesprek enz ook in Cebu kan doen.
Mogelijk zal alles wat kan behandeld worden, Cebu enkel als doorgeefluik fungeert.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

ladgar

De consul in Cebu is een ere-consul , een zeer rijke Filippijn die voor zijn prestige consul van een europees land speelt. Die heeft geen enkele ernstige bevoegdheid , soms kan men daar papieren binnenbrengen die hij doorstuurt naar Manilla.
In Manila is er een consul een belgisch diplomaat die wel ruime bevoegdheden heeft.
Voor huwelijk en gezinshereniging kunt u niets doen bij de consul in Cebu

buizesmurf

Citaat van: ladgar op maandag  2 augustus 2010, 07:01:42
De consul in Cebu is een ere-consul , een zeer rijke Filippijn die voor zijn prestige consul van een europees land speelt. Die heeft geen enkele ernstige bevoegdheid , soms kan men daar papieren binnenbrengen die hij doorstuurt naar Manilla.
In Manila is er een consul een belgisch diplomaat die wel ruime bevoegdheden heeft.
Voor huwelijk en gezinshereniging kunt u niets doen bij de consul in Cebu
Zoals bij onze Koning,rijk maar ge kunt er eigenlijk niets nuttigs gaan doen.. :haha: :neeneenee: :happy: :lachen: :vl: :belgiesmiley: :denk: :crazy: :floet:
Three switched swiss withes watch three swiched swiss swatch watches, witch  switched swiss witch watch to wich swiched swiss swach watch

speeddevil2

Iedereen bedankt voor de reacties tot nog toe, ik weet genoeg.  :thumb:

callebaut

Citaat van: buizesmurf op maandag  2 augustus 2010, 12:13:43
Citaat van: ladgar op maandag  2 augustus 2010, 07:01:42
De consul in Cebu is een ere-consul , een zeer rijke Filippijn die voor zijn prestige consul van een europees land speelt. Die heeft geen enkele ernstige bevoegdheid , soms kan men daar papieren binnenbrengen die hij doorstuurt naar Manilla.
In Manila is er een consul een belgisch diplomaat die wel ruime bevoegdheden heeft.
Voor huwelijk en gezinshereniging kunt u niets doen bij de consul in Cebu
Zoals bij onze Koning,rijk maar ge kunt er eigenlijk niets nuttigs gaan doen.. :haha: :neeneenee: :happy: :lachen: :vl: :belgiesmiley: :denk: :crazy: :floet:

Zou ik echt niet zo kunnen stellen . De Hr Benidicto (ereconsul)  is echt een aardige man en zal je proberen  te helpen met de middielen waarover hij beschikt ... :jajaja:

Limburger

Klopt, aardige man maar toen ik er vorige maand kwam om mijn "Bewijs van in leven zijn" voor een Belgisch pensioen te halen, deed hij eerst erg moeilijk. U bent Nederlander dus u moet bij Aboitiz (de Nederlandse consul) zijn.
Na wat zeuren en uitleg van mijn kant accepteerde hij om mijn documenten naar de Ambassade in Manilla te faxen en te vragen of hij die kon tekenen. Na een bevestigend antwoord van Mevrouw Weiss van de Belgische Ambassade werd ik opgebeld door zijn secretaresse en kon direct komen om de zaak af te handelen.
Uiteindelijk heb ik er begrip voor; want hij kan die documenten niet lezen en je kunt niet van hem verwachten dat hij iets tekent wat hij niet begrijpt.