Money Management In The Philippines

Gestart door SaginBanana, dinsdag 24 juli 2012, 18:12:28

Vorige topic - Volgende topic

SaginBanana

Beste forumleden,

Alhoewel ik al een tijdje meelees op dit forum, heb ik besloten om lid te worden om jullie advies te vragen m.b.t. geldzaken.

Allereerst zal ik me voorstellen. Ik ben Mike, 50 jaar, gepensioneerd en verblijf momenteel in Davao sinds 2011 bij mijn verloofde. We huren daar samen een huisje en hebben nog (dure) toekomstplannen in petto, waaronder de aanschaf van mijn favoriete sportbike yamaha en een eigen droomhuis bij Samal. Tot slot, ben ik reeds in het bezit van een ACR card en heb een 13-A residential visum.

De situatie is als volgt:
1. Ik heb 50,000 euro op een spaarrekening bij de ING staan.
2. Ik heb maandelijks 2000 euro pensioeninkomen dat op mijn ING rekening komt.

Tot nu toe heb ik altijd met mijn pinpas, de benodige 40,000 pesos, om te overleven gepint bij de lokale atm. Echter, met de 200 peso fee en een dalende euro-peso koers ben ik genoodzaakt om op de centen te gaan letten. Ik wil graag zo goedkoop mogelijk een huis en motor aanschaffen op lange termijn, en zo goedkoop mogelijk mijn pensioen 'gebruiken/overmaken' naar de filipijnen.

Via jullie reacties ben ik al het een en ander te weten gekomen. Er zijn diverse mogelijkheden van money remittance services tot bankoverschrijvingen, maar ondanks de gemaakte calculaties op het forum, ben ik er nog niet uit wat nou het voordeligst is in bovengenoemde situatie 1 en 2.

1. Om de 50,000 euro over te maken om een huis (op het lot van mijn asawa, maar huis op mijn naam) en motor te kopen zijn er diverse mogelijkheden. Allereerst zijn er dure money remittance services zoals wu, coinstar, maar ook goedkopere zoals sunro en suri-change. Naar aanleiding van de discussie tussen Madred en Kano, snap ik niet zo goed waarom mensen uberhaupt nog gebruik maken van wu, moneygram, coinstar, aangezien je bij suri-change voor slechts 5 euro en een goede koers geld over kan maken, wat een dag of 2 later arriveerd. Dit is dus veel goedkoper dan zelf bij de atm pinnen! Die optie heb ik dus al weggestreept. Een andere optie, genoemd door Pieter-Jan, is HSBC waar je zonder fee kan pinnen, maar dit gaat niet bij 50,000 euro, dan sta je dagen te pinnen of je moet een cash advance doen wat ook het .e.a. kost! Ik heb niet voldoende (75k) om een premium account te openen, maar zou wel een euro account of peso account kunnen openen. Echter ben ik huiverig, aangezien Kano ruim 30,000 pesos op de middenkoers verloor bij het verzenden van 10,000 met de ING. Bij 50k euro zou dit al gauw een koersverlies zijn van 5x30k=150k pesos! Dan blijft over, een euro rekening, euros naar HSBC of een andere bank sturen, en dan vervolgens deze omzetten op een op mijn gunstig gelegen moment (wanneer de euro meer waard is), maarja is het wel voordeliger om uberhaupt een bank te gebruiken en hiervoor ook transfer en jaarlijkse kosten moet betalen als je voor lage fees ook remittances kan maken zoals eerder genoemd via suri-change en het dan uit laten betalen? Ik weet hiervan de limiet per transactie niet, maar bij wu en en coinstar, moneytrans is het ongeveer 5000 euro per keer voor 5 tot 8 euro en een 'ietswat mindere' koers. Dan nog het feit dat je bij 2000 euro of meer ondervraagd wordt. Ik houd er niet van om als een crimineel ondervraagd te worden, telkens te verklaren waar mijn geld vandaan komt (gewoon uit mijn arbeidsverleden) en waarvoor het bestemd is. Bij bankoverschrijvingen is misschien deze rompslomp minder, maar ik heb dit het er graag voor want mijn doel is zo goedkoop mogelijk het geld hier in pesos krijgen. Want elke 60 pesos is immers een san miguel!

2. Naast mijn gespaard vermogen heb ik een maandelijks inkomen van 2000 euro op mijn ING rekening. Dan rest de vraag, hoe neem ik dit bedrag zo goed mogelijk op? Opsparen, en als ik terug ben in nederland cash geld meenemen en omwisselen tot 10,000 euro? Ik vraag me af of dat wel veilig is m.b.t. verhalen over slinkse money changers. Daarnaast kan ik gebruik maken van services zoals sunro, suri-change of andere money remittance services die wel een fee vragen ene en slechtere koers bieden. Ook kan ik ervoor kiezen om dit gewoon te pinnen met mijn ING pinpas, maar dan zit ik vaak met 200 pesos opnamenkosten per 10,000, dit is dus zeker nie the goedkoopste!  Via deze weg komt ook de vraag aan het licht wat is nu eigenlijk goedkoper, 50,000 in delen van 5k per dag oversturen met lcc of andere money remittance instanties wanneer de koers weer op normaal niveau is, of alles in een keer via een bank to bank transfer, rekening houdend met alle kosten zoals koersverlies, annual fees voor een bankaccount etc.Tot slot, een overdracht van bank naar bank, maar dit is bij relatief kleine bedragen (kleiner dan 5,000 euro) volgens mij ivm transfer kosten ook niet het voordeligst?

Al met al, een flink verhaal, waar alle mogelijkheden uit voorgaande discussies in op zijn genomen. Hierbij vraag ik jullie advies om zo goedkoop mogelijk in situatie 1 (een flink bedrag op lange termijn) en situatie 2 (kleine maandelijkse bedragen) advies te geven. Met een beetje moeite en wat berekeningen zouden we hier met zijn allen uiteindelijk van kunnen profiteren!

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!

Mvg,
Mike




bloem

Hi

waarom zou je in godsnaam al je inkomsten op een forum zetten  :weetniet: ...dit is een begin om je zelf een target te maken...

mocht je een keer per jaar terug naar Europa gaan zou ik gewoon 10.000 in de zak doen..(wel aan niemand vertellen!!!!!!!)

je mag ook meer meenemen, maar dan moet je aantoonbaar kunnen maken dat het legaal is verkregen...

bij hsbc, kun je inderdaad gratis geld van het ene naar het andere land overmaken, voorwaarde is inderdaad dat je Premier member moet wezen





SaginBanana

#2
Citaat van: bloem op dinsdag 24 juli 2012, 18:35:00
Hi

waarom zou je in godsnaam al je inkomsten op een forum zetten  :weetniet: ...dit is een begin om je zelf een target te maken...

mocht je een keer per jaar terug naar Europa gaan zou ik gewoon 10.000 in de zak doen..(wel aan niemand vertellen!!!!!!!)

je mag ook meer meenemen, maar dan moet je aantoonbaar kunnen maken dat het legaal is verkregen...

bij hsbc, kun je inderdaad gratis geld van het ene naar het andere land overmaken, voorwaarde is inderdaad dat je Premier member moet wezen






Hoi bloem, waarom niet? Ik geef het aan om duidelijk te maken dat ik in situatie 1. een groot bedrag heb dat ik over wil maken om een huis en motor te kopen en te weinig is voor hsbc premium. Overigens denk ik niet dat ik van ING naar hsbc premium gratis geld kan overmaken. Ook is het geen optie, want je moet 4miljoen pesos vastzetten, en die wilde ik nu net gebruiken voor huis/motor e.d.! Ik geef geen persoonlijke details, fotos, adressen of dergelijk, daarbij voel ik mij veel onveiliger als ik 10,000 in de zak steek en naar de filipijnen vlieg! Doen jullie dit dan in briefjes van 50 die je normaal krijgt bij de atm, dat zijn er een hoop! Dan is het nog maar de vraag de biljetten geen waarde verliezen als ze door het reizen verkreukelen, of ik daar niet overvallen wordt of geshortchanged door de money changer (welke is aan te bevelen? lee plaza?). Daarnaast ben ik van mening dat een moneychanger op dit tijdstip en de komende maanden helemaal geen slim plan is met grote bedragen, want de koers is nu erg laag, maar wellicht een optie m.b.t. situatie 2 'het pensioen'. Cash meebrengen van meer dan 10k vind ik niet fijn, en is mi niet geschikt voor de beschreven situatie 1. Ik wil graag hands on ervaring met huizen/motoren kopen, en het overmaken van grote en kleine bedragen.

bloem

verkreukelde briefjes minder waard? onzin!
bij een money changer kun je ook een paar keer wisselen, betaal je bijna of geen provisie in de Filippijnen, je moet even zoeken naar de beste rate, en zelfs kun je met de baas onderhandelen.

en over je situatie op een forum te zetten is gewoon niet verstandig...op een gegeven moment kom je in contact met forum members en de bal KAN vandaar ook de verkeerde kant op rollen....

gewoon een beetje voorzichtigheid betrachten...

opt ogenblik is de koers zeer slecht en het word vast niet veel beter in de komende paar jaar

O.B.Bommel

Citaat van: SaginBanana op dinsdag 24 juli 2012, 18:41:50
..... Doen jullie dit dan in briefjes van 50 die je normaal krijgt bij de atm, dat zijn er een hoop! ....
Nee, geen briefjes van 50, bij voorkeur 100 of meer. Dat kan zelfs in de koers schelen, hoe groter de coupure hoe meer. Raar maar waar, maar waar we hier 100 euro nauwelijks kwijtraken nemen ze het aan zonder blikken of blozen.

Raar dat ze 100 willen is het ook weer niet, het is makkelijk als illegaal geld te vervoeren en die moneychangers verdienen hun geld daar weer aan.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Mawibata

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op dinsdag 24 juli 2012, 22:16:43


Raar dat ze 100 willen is het ook weer niet, het is makkelijk als illegaal geld te vervoeren en die moneychangers verdienen hun geld daar weer aan.


Is ook zo met gekreukte briefjes.  Deze nemen meer plaats in     :jajaja:

Leg eens een stapeltje van 50 gekreukte briefjes naast een stapeltje van 50 nieuwe biljetten



Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

SaginBanana

#6
Oke. Als ik het goed begrijp raden jullie mij aan om als ik in Nederland ben naar de bank te gaan en 50,000 euro in biljetten van 100 en 500??? (het liefst zo groot mogelijk?) mee te nemen naar de Filipijnen om daar dan te gaan wisselen. Waar wisselen jullie dit dan? Ik heb gehoord dat je bij moneychangers in de mall of bij een bank een slechtere wisselkoers krijgt dan bij andere moneychangers? Ook veel verhalen gehoord over neppers op de zwarte markt. Dit geeft vaak de beste wisselkoers, 1 a 2 peso hoger dan normaal. Echter, is het wel zo veilig om zon bedrag mee te nemen? Ten eerste moet je het aangeven bij de bank en de douane. Als wat bloempie al zegt het niet verstandig is dat het forum mijn inkomen weet, dan is het al helemaal niet verstandig om de filipijnen/douane mijn meegenomen geldbedrag te laten weten! Pief paf poef, daar is de boef... Nee, ik wil zo'n groot risico niet nemen voor situatie 1 waarin ik van plan ben een huis/motor te kopen. Geld meenemen in situatie 2, mijn pensioen en lokaal wisselen ongeveer 5000 euro per keer wil ik wel wagen. Heeft iemand hier ervaring mee? Krijg je dan wel legaal geld terug, of wellicht neppe briefjes in sommige gevallen (het valt immers niet goed meer op) Net zoals de amerikanen in vietnam vroeger een hele stapel kregen waarvan de helft nep/waardeloos was? Wat dat betreft zoek ik naar veiligere alternatieven. Graag hoor ik jullie mening over de andere opties die op cash na het voordeligst zijn.  

@ bloem: Ik neem aan dat ik niet veel gevaar loop hier op het forum zelfs als de mensen mij kennen, waaronder Pieter Jan in Samal. Mijn gespaard vermogen en pensioen is net iets boven gemiddeld, maar geen extreme rijkdom. Aangezien ik net als iedere andere Nederlander ben, en wel mijn inkomen durf te posten, verwacht ik hier geen problemen mee op te lopen, zelfs niet als ze mij beter kennen. Elke Nederlander is zowat rijk en een potentieel target voor Filipijnse die kwaad in de zin hebben. Ik vraag slechts advies, maar zal waar nodig wel voorzichtig zijn. Wat betreft gekreukte briefjes van 50 heb ik in sommige gevallen 0,5 tot 1,5 peso per briefje minder voor gehad dan nieuwe, en met veel biljetten kan dit toch enkele honderden pesos schelen. In sommige gevallen doen ze hier moeilijk over heb ik in het verleden ondervonden.

koy

Om de 50,000 euro over te maken om een huis (op het lot van mijn sawa)...

weer een vogel voor de kat

(bezint eer je begint)
leven en laten leven...

SaginBanana

#8
Citaat van: koy op dinsdag 24 juli 2012, 23:32:34
Om de 50,000 euro over te maken om een huis (op het lot van mijn sawa)...

weer een vogel voor de kat

(bezint eer je begint)

Juist, maar zijn wij niet allemaal een vogel voor de kat als we besluiten samen te gaan wonen in eigen huis? we zijn al 20 jaar gelukkig samen, waarvan 19 jaar in Nederland en 1 jaar nu in Davao. Al die tijd hebben wij mijn bankrekening gedeeld en de band met de familie is zo hecht, dat ik me niet kan voorstellen dat haar familie of zij me na al die jaren gaat bedriegen. We hebben samen zelfs 2 kinderen, een normaal mens laat dat niet achter zich puur en alleen om geld. Dankzij mij hebben ze al een beter leven, en wat dat betreft bijna nooit om geld gevraagd. Geld uitlenen aan verre familie doe ik al helemaal niet. We waren elkaars eerste liefde, ontmoet als au pair in eigen land. Ik snap dat ik hiermee een risico neem, maar het huis komt op mijn naam (en het lot is van mijn asawa). Legaal gezien kan ik natuurlijk verwijderd worden, maar ik neem aan dat jullie begrijpen dat dit risico na al die jaren trouw minimaal is vergeleken met snelle vogels die snel trouwen en samenwonen. De meeste van ons besluiten immers na een periode van huur, uiteindelijk samen te wonen. Het huis wordt niet duur, slechts 2,5 miljoen peso, vergeleken met condo's die het dubbele waard zijn in de buurt en in Manila. Daarnaast wil ik nog een motor kopen van ongeveer 1 miljoen peso. Ik neem aan dat deze wel op mijn naam kan komen en dat de asawa legaal deze nooit van mij af kan pakken? Nu rest de vraag waar mijn oorspronkelijke topic over ging, hoe ga je zo'n bedrag het voordeligst overmaken om het huis/motor etc te financieren?

Btw Koy, leuke foto! Is dat je nieuwe vriendin? Ik dacht dat ik jou in exotische liefde had gezien met een vriend! Zijn jullie nu samen? Leuk je hier tegen te komen!

SaginBanana

@ Mawibata
Oke, dus het is aan te raden om alleen biljetten van 500 (en enkele 100, 200) euro te bestellen? Worden deze met zekerheid bij de meeste moneychangers in Davao geaccepteerd? Wie heeft hier ervaring mee?