Money Management In The Philippines

Gestart door SaginBanana, dinsdag 24 juli 2012, 18:12:28

Vorige topic - Volgende topic

vvjoris

Met LCC en met Coinstar kun je bedragen tot resp 3999 en 4495 overmaken voor een relatief kleine kost (4 euro LCC en 5 euro Coinstar), je kan die dan rechtstreeks op een rekening bij BDO laten komen. Aan een BDO account zijn kosten verbonden, maar die zijn niet anders dan bij andere banken in de Filippijnen. Ik zou het langs die weg doen voor maandelijkse bedragen.

Voor grote bedragen weet ik niet wat de beste methode is, ik zou bij wat hier al vernoemd is gewoon informeren. Wat ook kan is een off shore rekening openen, bijvoorbeeld bij HSBC, maar ook daar zijn kosten aan verbonden, en je 'balance' moet, geloof ik 25000 GBP zijn, maar ja, als je je huis bouwt, en je balance gaat onder dat bedrag, zeg je je account gewoon op... Mocht ik in dezelfde situatie zitten, en regelmatig op en neer reizen, dan zou ik per keer 10000 cash meenemen, en dan gewoon hier (ik zit in de Filippijnen op dit moment) de voordeligste manier van wisselen zoeken.

Wat betreft het publiceren van je vermogen en inkomen ... ik zou het in mijn post dan eerder hebben over een 'groot bedrag' en een 'kleiner bedrag' elke maand, want m.i. loop je inderdaad het risico dat er vroeg of laat iemand met minder goeie intenties aan uw deur staat, want met deze bedragen ben je hier dus wel 'rijk' ....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

SaginBanana

#11
Citaat van: vvjoris op woensdag 25 juli 2012, 00:33:36
Met LCC en met Coinstar kun je bedragen tot resp 3999 en 4495 overmaken voor een relatief kleine kost (4 euro LCC en 5 euro Coinstar), je kan die dan rechtstreeks op een rekening bij BDO laten komen. Aan een BDO account zijn kosten verbonden, maar die zijn niet anders dan bij andere banken in de Filippijnen. Ik zou het langs die weg doen voor maandelijkse bedragen.

Voor grote bedragen weet ik niet wat de beste methode is, ik zou bij wat hier al vernoemd is gewoon informeren. Wat ook kan is een off shore rekening openen, bijvoorbeeld bij HSBC, maar ook daar zijn kosten aan verbonden, en je 'balance' moet, geloof ik 25000 GBP zijn, maar ja, als je je huis bouwt, en je balance gaat onder dat bedrag, zeg je je account gewoon op... Mocht ik in dezelfde situatie zitten, en regelmatig op en neer reizen, dan zou ik per keer 10000 cash meenemen, en dan gewoon hier (ik zit in de Filippijnen op dit moment) de voordeligste manier van wisselen zoeken.

Wat betreft het publiceren van je vermogen en inkomen ... ik zou het in mijn post dan eerder hebben over een 'groot bedrag' en een 'kleiner bedrag' elke maand, want m.i. loop je inderdaad het risico dat er vroeg of laat iemand met minder goeie intenties aan uw deur staat, want met deze bedragen ben je hier dus wel 'rijk' ....

Bedankt voor de goede tip! Ik zal het aanpassen in mijn oorspronkelijke vraagstelling.

Wat betreft het kleinere bedrag overmaken mbv met LCC of Coinstar, hiervoor ben ik niet geregistreerd aangezien deze in Belgie zitten. Ik zou wel eventueel kunnen registreren en dan in de toekomst dat zo online over kunnen maken. Ik zat echter te denken aan surichange gezien de goede ervaringen van andere Nederlanders en je kunt immers online registreren, ik vraag me af wat hier de limiet is voor de 5 euro transactiekosten. Een bankrekening in de filipijnen openen is voor money remittance dus aan te raden lijkt me, of ik kan het in contanten aan mezelf uit laten betalen.

Wat betreft het grotere bedrag, het voordeligste is dus eurobiljetten van 200 of 500 omwisselen?, maar aangezien ik slechts tweejaarlijks terugga wil ik geen 5 ettappes van 10k maken, dan zijn we tig jaar verder met alle risico's van dien en mijn plannen wil ik uitvoeren binnen 2 jaar. Dan zou het dus slim zijn om een euro rekening te openen om zo de euros voor een geringe fee in een keer hier naartoe te zenden (hsbc advance of premium) en dan alles op een geschikt moment om te zetten en meteen uit te laten betalen in pesos. Een peso rekening lijkt mij nu niet slim, gezien de huidge koers en het koersverlies van 3 peso. Wat ik me nu afvraag is als ik die euros naar pesos om ga wisselen mbv een euro account, of ik dan ook die 3 peso op de middenkoers verlies lokaal (net zoals ik die zou verliezen als ik euros vanuit ing nederland naar een peso rekening stuur) of is de marge dan lager? Heb jij dit zelf ook zo via bank transfers bekostigt? Via deze weg komt ook de vraag aan het licht wat is nu eigenlijk goedkoper, 50,000 in delen van 5k per dag oversturen met lcc of andere money remittance instanties wanneer de koers weer op normaal niveau is, of alles in een keer via een bank to bank transfer, rekening houdend met alle kosten zoals koersverlies, annual fees voor een bankaccount etc.

yepyep

Ik zou het geld lekker overmaken met de tips hierboven en verder geen risico lopen om het onderweg kwijt te raken d.m.v. verlies aan deze of gene of weet ik veel waar.

Kano

Ik zou mij niet prettig voelen met â,¬ 50000 op zak, zeker niet na aankomst in de Filipijnen als je het bedrag daar hebt aangegeven.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

SaginBanana

Citaat van: yepyep op woensdag 25 juli 2012, 00:54:29
Ik zou het geld lekker overmaken met de tips hierboven en verder geen risico lopen om het onderweg kwijt te raken d.m.v. verlies aan deze of gene of weet ik veel waar.

Dat heeft inderdaad mijn voorkeur. Cash is blijkbaar het goedkoopst, maar wat is hierna de voordeligste methode? Meerdere Lcc transacties a 5 euro en koers? Een euro rekening zodat je kan wisselen op het goede moment ter plekke (heb je dan ook net zoveel koersverlies als een internationale transactie euro peso?)? Of een Peso rekening openen en internationale transactiekosten betalen en veel koersverlies lijden? Ik ben hier onervaren mee, maar de posts hier m.b.t. internationale banktransacties euro peso lieten mij toch wel erg schrikken, bleek dat je zelfs meer dan 3% aan kosten betaalde, dat is meer dan 200 pesos fee per 10,000, die je normaal bij de atm pint!

SaginBanana

#15
Citaat van: Kano op woensdag 25 juli 2012, 00:59:46
Ik zou mij niet prettig voelen met â,¬ 50000 op zak, zeker niet na aankomst in de Filipijnen als je het bedrag daar hebt aangegeven.

Dat is mij de koerswinst van 1 peso vergeleken met andere methodes, bij 50,000 euro kan dit totaal 50,000 -100,000 pesos extra opleveren vergeleken met andere methoden, wat het in mijn geval het extra risico niet waard is. Bedragen tot 5000 euro zijn nog wel te overzien om mee te nemen, maar meer ben ik ook niet van plan. Gemoedsrust is ook wat waard. Daarom ben ik ook op zoek naar de goedkoopste weg via money remittance of bank account openen.
Hoe hebben jullie je grote uitgaven huis/spullen eigenlijk gefinancierd op de filipijnen?

En nog een vraag voor de HSBC premier kenners, kan ik dan gratis van ING euros overschrijven naar HSBC en deze tegen gelijkwaardige koersen van moneychangers omwisselen naar euros? In dat geval loont het zich zeker dat ik nog even doorspaar, maar ik betwijfel of ik deze voordelen krijg. Bij een HSBC advance of BPO accounts is dat niet het geval en zitten er hoge kosten aan overmakingen.

Kano

#16
@SaginBanana
Zoals je gelezen hebt met ik zeer content met Surichange. Je kunt altijd online de koers zien voordat je beslist en je kunt de pesos zowel naar een PH bankrekening zenden als contant in pesos opnemen bij een PH bank zonder kosten. Wel is het zo, dat je voor bedragen van meer dan â,¬ 2000  contact moet opnemen en kunnen aantonen waar het geld afkomstig van is.
Even ingelogd en gekeken. Op dit moment is de koers 50,4 en krijg je voor â,¬ 50.000 een bedrag van Php 2.520.000, kosten â,¬ 5.

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

SaginBanana

#17
Citaat van: Kano op woensdag 25 juli 2012, 01:32:46
@SaginBanana
Zoals je gelezen hebt met ik zeer content met Surichange. Je kunt altijd online de koers zien voordat je beslist en je kunt de pesos zowel naar een PH bankrekening zenden als contant in pesos opnemen bij een PH bank zonder kosten. Wel is het zo, dat je voor bedragen van meer dan â,¬ 2000 je contact moet opnemen en kunnen aantonen waar het geld afkomstig van is.
Even ingelogd en gekeken. Op dit moment is de koers 50,4 en krijg je voor â,¬ 50.000 een bedrag van Php 2.520.000, kosten â,¬ 5.



Super bedankt voor de info Kano!, zeker als je voor 5 euro ongelimiteerd tegen een goede koers kunt versturen, dan hoef ik niet eens een bank account hier te openen, dat zou zelfs duurder zijn! Ik neem aan dat ik online via mijn paspoort een klantennummer kan krijgen en zo transacties kan doen. Enige probleem is hoe ga ik vanuit de filipijnen aannemelijk maken dat ik dit bedrag de afgelopen 30 jaar gespaard heb via meerdere werkgevers en zelfs erfenissen, dat papierwerk heb ik niet meer, slechts wat bijschrijvingen van de ing de afgelopen 2 jaar. Moet ik echt documenten inscannen en kunnen overhandigen? Hoe was die controle bij jou toen je 3000 euro overmaakte? Tot slot, kunnen ze zon groot bedrag wel contant uitbetalen hier in de phils? Dit lijkt mij zeker de goedkoopste optie om een pensioen/klein bedrag over te maken. Is het 2000 exclusief of inclusief transactiekosten altijd de grens voor controle/geen controle ongeacht of ik dit dagelijks/wekelijks/maandelijks overmaak (dat lijkt mij ook wel reden tot inspectie, snel achter elkaar meerdere transacties van net onder de 2000) Vroegen ze bij de ING transactie naar BPO van 10,000 ook waar het geld vandaan kwam, of doen ze als het je eigen bank is niet moeilijk?

Kano

Geen idee waar men bij Surichange genoegen mee neemt. In mijn geval betrof het geld van de verkoop van een appartement en werd een gescande koopovereenkomst geaccepteerd. Je kunt het allicht even per email vragen. Het hele bedrag contant uit laten betalen in de Filipijnen zal wel kunnen, misschien moet men het geld wel eerst bestellen. Beter is om een of meerdere manager cheques vragen. Mij kostte een manager cheque P 30 bij de PNB. Weet alleen niet of die een bepaalde geldigheidsduur hebben.
Je kunt je online bij Surichange aanmelden en daarbij een scan van paspoort of rijbewijs meezenden.

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

SaginBanana

#19
Ok, werd dat bedrag al van je rekening afgeschreven voordat ze de beoordeling doen? Lijkt me een heel gedoe/drama om het eventueel weer terug te krijgen mocht het toch afgekeurd worden. Dit heb ik ooit met een afgekeurde wu transactie ondervonden omdat er teveel naar een persoon was verstuurd, koste me veel papierwerk en 2 maanden om het terug te krijgen! Horende dat je voor 5 euro alles kan overmaken tegen een goede koers heb ik al spijt dat ik uberhaupt ooit wu gebruikt heb, of beter nog, zij mij gebruikt hebben! Wat is een manager check precies? Houd dat in dat je met die cheque een bepaald bedrag telkens kan opvragen? Lijkt me ook lullig als die per ongeluk verloren gaat... dan toch liever alle cash in de kluis. Ik zal ze eens een e-mail sturen, alvast bedankt voor je advies! Tot slot, ik ben erg benieuwd of je bij een overdracht van ING naar PNB ook gevraagd wordt of waar het geld vandaan komt? Ik ben bang dat dit toch een issue gaat worden, zeker bij grote bedragen en vage verhalen.