Money Management In The Philippines

Gestart door SaginBanana, dinsdag 24 juli 2012, 18:12:28

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Ik had per email om inlichtingen gevraagd en heb dus eerst gewacht of men akkoord ging alvorens de transactie in te voeren. 
Een manager cheque is een cheque uitgeschreven door een bankmanager voor de eenmalige betaling aan een bepaald bedrijf of persoon. Het is een veilig betaalmiddel en is vooral voor grote bedragen want de cheque kan niet worden "gebounced" (geweigerd wegens geen of onvoldoende dekking).
In jouw geval zou ik het geld direct naar jouw lokale bankrekening zenden en dan steeds geld pinnen bij die bank met een lokale ATM kaart van die bank. Dat kost je geen fee. Als je pint bij een andere bank waarschijnlijk wel, in de buurt van P12 per keer. Mocht je dan voor je huis een groter bedrag nodig hebben dan kun je per managercheque betalen of als de ontvanger liever cash ziet betalen IN jouw bank tegen een receipt. Geld bewaren in een safe loket kan, maar die zijn dun gezaaid en vaak al in gebruik. Maar als er iets gebeurt met je geld, dan heb je geen bewijs.
Geen idee of ING ook naar de herkomst van grotere bedragen vraagt, wellicht niet omdat het met name de geld- en wisselkantoren zijn waar criminelen gebruik van maken. Wel is het zo dat bedragen van â,¬ 25000 of hoger zullen leiden een MOT (melding ongebruikelijke transactie) bij de Financial Intelligence Unit - Nederland (FIU-NL).
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

O.B.Bommel

Citaat van: SaginBanana op dinsdag 24 juli 2012, 23:18:01
Oke. Als ik het goed begrijp raden jullie mij aan om als ik in Nederland ben naar de bank te gaan en 50,000 euro in biljetten van 100 en 500??? (het liefst zo groot mogelijk?) mee te nemen naar de Filipijnen om daar dan te gaan wisselen. Waar wisselen jullie dit dan? Ik heb gehoord dat je bij moneychangers in de mall of bij een bank een slechtere wisselkoers krijgt dan bij andere moneychangers? .
Volgens mij heb ik dat niet gezegd, ik vind 50000 ook teveel, een 15 a 20000 zou ik nog wel doen als ik zou doorreizen. Natuurlijk niet in Manila blijven hangen met die cash.

Als je er ineens een grote uitgave voor moet doen is cash meenemen ook niet zo verstandig, dan moet je toch weer teveel tegelijk wisselen en dat geeft risico's.
Overigens zijn er kantoortjes die niet minder geven dan de moneychangers op straat dus heb je die laatste niet nodig. Minder risico dus.

Briefjes van 500 zou ik overigens niet aanraden, meest 100 en enkele 200. Ik had de laatste keer ook deels cash voor mijn verblijf daar, speciaal 100jes gehaald bij de bank, edoch dat bleef ruim onder de 5 cijfers.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

Citaat van: SaginBanana op dinsdag 24 juli 2012, 23:36:04
... Daarnaast wil ik nog een motor kopen van ongeveer 1 miljoen peso....
Dat vraagt om een toelichting. Nu was ik voorheen een begenadigd motorrijder die zich bij voorkeur verplaatste op een Kawa GTR of een BMW K100RT, maar al had ik het geld dan vraag ik mij af wat ik met die jongens moet doen in PH. Mijn nu Honda 200XR kost 140000 en is wat mij betreft de ideale motor ter plaatse. En die vind ik al aan de prijs.
Het valt mij ook op dat die grote en snelle jongens bij bosjes te koop staan, volgens mij heb ik afgelopen keer een Vulcan te koop zien staan die staat er nu waarschijnlijk nog. Ik vertaal het maar in mijn eigen visie, ze komen er vanzelf achter dat het niet werkt. Een Honda XR kom je bijna niet aan, zelfs nieuw moet je er op wachten.

O ja, en weer even terug on topic: Teveel geld cash meenemen geeft teveel risico, dat weegt niet op tegen het koersverschil. Maar een 10/15 000, waarom niet.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Luke

Je leeft nu 1 jaar in Davao en blijkbaar weet je nog maar weinig van de PH af. Ben je in die 19 jaar nooit in de PH geweest of telkens voor een paar weken vakantie?

Ik zou in uw geval nog maar enkele jaartjes verder huren tot je goed weet hoe het leven in de PH/Davao is! Tegen die tijd ga je ook weten waar het best is om te wisselen en welke buurten veilig zijn voor U (De pinoy zeggen altijd dat het overal veilig is ... voor hun).

Nog veel succes.

SaginBanana

#24
Welk bedrag raden jullie mij dan aan om in een keer te wisselen? E 5000 maximaal en dan ongeveer 250 biljetten van 1000 natellen ter plekke? (in biljetten van 100 en 200 euro? waarom dan geen 500 euro biljetten, die passen immers beter in mijn portemonnee dan tig biljetten van 50 of 100? of weigeren ze die makkelijker?)

Klopt, voordat ik mij hier gevestigd heb, kende ik het slechts van een maandje vakantie per jaar waarin ik vooral oog had voor de schoonheid van mijn asawa, haar familie, natuur en cultuur. Ik was destijds helemaal niet bezig met geldzaken, maar ben me er nu wel van bewust dat dit er wel toe doet, de makkelijkste weg (pinnen) is ook vaak ook de duurste en niet de meest efficienste voor grote bedragen. Ik had zelfs nog een ING basispakket, dus naast die 200 pesos betaalde ik ook nog eens 2 euro per transactie, oftewel  320 pesos per 10,000 en dan nog 1% koersverlies, zowat 4% in een keer foetsie! Uit gemaktzucht en onwetenheid heb ik hele kratten bier en maaltijden aan die atm verspild, die nog dorstiger was dan mijn asawa haar familie...dit kan nu niet langer, zeker niet met deze koers! Tot nu toe heb ik al mijn uitgaven gedaan met mijn ING pinpas, en nu de koers zakt en ik grote uitgaven wil doen, ben ik genoodzaakt een betere weg te vinden. Ik heb dan ook totaal geen benul van het bankleven en moneychangers hier. Online transfers en controles voel ik me niet prettig bij, aangezien ik daar amper ervaring mee heb, en de enige ervaring die ik had, een overdracht met wu die niet door ging omdat de ontvanger al teveel had ontvangen, koste me heel veel papierwerk en tijd om mijn geld terug te krijgen... zoiets wil ik niet weer laten gebeuren. In het geval van bewijs van afkomst van het geld kan ik niet zomaar tig jaar terug loonstrookjes opvragen... ik heb simpelweg geen bewijs van afkomst meer (ja nog wel in ing van tig jaar terug als je een uitdraai opvraag en daar 100 euro voor betaal, maar dan is het potentieel voordeel van die transfer al teniet gedaan!) Vandaar mijn bezoek hier. Ik zal ongetwijfeld eens rond gaan kijken, en als ik terug ben wat briefjes van 100 meenemen. Of brengt dat ook teveel risico met zich mee (shortchange/neppers etc)... Stel dat de koers die ze bieden 50 is en de echte koers 51, valt er dan nog te onderhandelen om er 50,5 van te maken door te vragen of er een baas is o.i.d.? Soms heb ik ook het idee dat ze je proberen te bedonderen. De laatste keer dat ik Thaise Baht wilde wisselen naar Filipijnse Pesos, viel me de koers echter flink tegen, het was maar 0,8 in Gaisano mall in Davao terwijl het op naia 1,3 was (en normaal gesproken krijg je op het vliegveld helemaal niet de beste koers die je kunt krijgen in de stad). De echte koers was destijds 1,4 ... is het dan wel zo voordelig om in Davao te wisselen, of kun je dit beter in Manila doen?

@ O.B. Bommel en Tom Poes
Wat betreft de motor, ik ben me ervan bewust dat een sportbike niet de meest ideale heavy bike is voor in steden, maar ik vind het wel prachtig voor tours over die mooie lappen (lege) snelwegen tussen Davao General Santos, Cagayan De Oro en Butuan. Muziekje erbij en gaan met die banaan. Waarom, zou zoiets niet werken? Ik ben juist bang dat met een Honda 200XR onderweg iets misgaat, gezien lagere kwaliteit onderdelen, zeker bij hoge snelheden op de snelweg. Op lokale stukken wegen is het natuurlijk makkelijker manoeuvreren met een ligt weight bike, maar dan ben je wel even bezig van davao naar butuan. De bus is m.i. ook traag en vliegen is niet efficient (vaak gaat dat via Cebu) en je ziet niks van de omgeving. Ze staan vast bij bosjes te koop, omdat het vaak niet efficient is voor lokaal transport, import is als gevolg daarvan stukken duurder met flinke winstmarge. Ik ben van plan die van mij via Emcor aan te schaffen, een Kawasaki Motorcycle ZX10R
P 798,000.00 Dit is weliswaar niet het nieuwste model, desondanks nog wel een snelle! Dan toch maar een helmet van Bananacreek erbij kopen in camouflagetint, mocht er iets mis gaan...!  En, hoe heb jij eigenlijk destijds die euros in pesos gekregen en die motors betaald?

koy

Citaat van: SaginBanana op dinsdag 24 juli 2012, 23:36:04
Citaat van: koy op dinsdag 24 juli 2012, 23:32:34
Om de 50,000 euro over te maken om een huis (op het lot van mijn sawa)...

weer een vogel voor de kat

(bezint eer je begint)

Juist, maar zijn wij niet allemaal een vogel voor de kat als we besluiten samen te gaan wonen in eigen huis? we zijn al 20 jaar gelukkig samen, waarvan 19 jaar in Nederland en 1 jaar nu in Davao. Al die tijd hebben wij mijn bankrekening gedeeld en de band met de familie is zo hecht, dat ik me niet kan voorstellen dat haar familie of zij me na al die jaren gaat bedriegen. We hebben samen zelfs 2 kinderen, een normaal mens laat dat niet achter zich puur en alleen om geld. Dankzij mij hebben ze al een beter leven, en wat dat betreft bijna nooit om geld gevraagd. Geld uitlenen aan verre familie doe ik al helemaal niet. We waren elkaars eerste liefde, ontmoet als au pair in eigen land. Ik snap dat ik hiermee een risico neem, maar het huis komt op mijn naam (en het lot is van mijn asawa). Legaal gezien kan ik natuurlijk verwijderd worden, maar ik neem aan dat jullie begrijpen dat dit risico na al die jaren trouw minimaal is vergeleken met snelle vogels die snel trouwen en samenwonen. De meeste van ons besluiten immers na een periode van huur, uiteindelijk samen te wonen. Het huis wordt niet duur, slechts 2,5 miljoen peso, vergeleken met condo's die het dubbele waard zijn in de buurt en in Manila. Daarnaast wil ik nog een motor kopen van ongeveer 1 miljoen peso. Ik neem aan dat deze wel op mijn naam kan komen en dat de asawa legaal deze nooit van mij af kan pakken? Nu rest de vraag waar mijn oorspronkelijke topic over ging, hoe ga je zo'n bedrag het voordeligst overmaken om het huis/motor etc te financieren?

Btw Koy, leuke foto! Is dat je nieuwe vriendin? Ik dacht dat ik jou in exotische liefde had gezien met een vriend! Zijn jullie nu samen? Leuk je hier tegen te komen!

Hey bedankt voor het compliment maar het is wel degelijk Marven naast me op de foto, compliment zeg ik want hij is zo knap dat ze denken dat hij een meisje is, maar ik verzeker je "it's a boy".

Nu ik je verhaal lees kan ik beter begrijpen dat je effectief dat geld daar investeert, maar 2,5 miljoen is naar PH normen nog steeds super duur. Wij zijn ook van plan om iets te bouwen op een plotje van 2500â,¬ maar zal zeker maximum 10.000â,¬ kosten.

Ikzelf doe alles via CitiBank en dat zonder kosten omdat Marven en ik gaan afhalen in CitiBank in Cebu maar het nadeel is dat er niet overal CitiBank zijn in PH. Iemand vertelde me dat afhalen in een andere maestro ook zonder kosten is en in de bank beweerden ze dat ook (maar ik geloof dat niet). Anyway ik ga het binnenkort uitproberen want ben in Cebu van 17/8 t/m 16/9.

succes,
koy
leven en laten leven...

SaginBanana

#26
@ Koy

Leuk! Is Marven dan een echte stoere Pinoy of een zogenoemde bakla, die zich meer vrouw voelt en zich daarnaar gedraagt? Het belangrijkste is dat jullie goed bij elkaar passen, en dat hebben jullie na al die jaren wel bewezen!

Die Nipa of Hollow block huisjes zijn inderdaad ook erg interessant, maar niet weggelegd voor mij aangezien ik ook 2 kids heb en in Nederland grotendeels zijn opgegroeid. Ik wil er niet teveel verandering in brengen in de 'luxe' die wij daar gewend zijn geweest. Ik zie het niet als een investering, vaak zijn dure zelf ontworpen  huizen door amerikanen en europeanen hier veelste duur voor lokalen, en leveren die bij verkoop veel minder op, als je ze al kunt verkopen...

Wat betreft Citibank in Cebu, daar wil ik dan best wel een trip naar maken. Maar wat is dan precies het voordeel daarvan? Pinnen zonder kosten las ik, maarja k heb alles op een ING rekening staan, en kan ik dan nog wel bij Citibank gratis al die euros overmaken en wisselen daar? Gratis is het vaak niet i.v.m. koers en transferkosten, zeker als je bij de balie opneemt met een maestro kaart! Ik vrees dat je bij emcor niet met een maestro kaart een bike van pakweg 7 ton kan 'pinnen' met mijn ing pas en dan gaat ook niet met mijn creditcard...


O.B.Bommel

#27
Citaat van: SaginBanana op woensdag 25 juli 2012, 11:18:21
@ O.B. Bommel en Tom Poes
Wat betreft de motor, ik ben me ervan bewust dat een sportbike niet de meest ideale heavy bike is voor in steden, maar ik vind het wel prachtig voor tours over die mooie lappen (lege) snelwegen tussen Davao General Santos, Cagayan De Oro en Butuan. Muziekje erbij en gaan met die banaan. Waarom, zou zoiets niet werken? Ik ben juist bang dat met een Honda 200XR onderweg iets misgaat, gezien lagere kwaliteit onderdelen, zeker bij hoge snelheden op de snelweg. Op lokale stukken wegen is het natuurlijk makkelijker manoeuvreren met een ligt weight bike, maar dan ben je wel even bezig van davao naar butuan. De bus is m.i. ook traag en vliegen is niet efficient (vaak gaat dat via Cebu) en je ziet niks van de omgeving. Ze staan vast bij bosjes te koop, omdat het vaak niet efficient is voor lokaal transport, import is als gevolg daarvan stukken duurder met flinke winstmarge. Ik ben van plan die van mij via Emcor aan te schaffen, een Kawasaki Motorcycle ZX10R
P 798,000.00 Dit is weliswaar niet het nieuwste model, desondanks nog wel een snelle! Dan toch maar een helmet van Bananacreek erbij kopen in camouflagetint, mocht er iets mis gaan...!  En, hoe heb jij eigenlijk destijds die euros in pesos gekregen en die motors betaald?
Ik weet natuurlijk niet of je al een beetje getourd hebt daar, in Nederland kon ik hem redelijk in de bocht leggen (zijkanten van de band zijn per slot van rekening ook betaald), in PH kan je dat vergeten. Je hebt totaal  geen overzicht in de bochten en je moet ook maar afwachten of de tegenligger rechts houdt, er liggen kilo's zand en liters olie (en wat verloren stenen) in de bochten die je niet vooraf kunt zien, dan ook nog het feit dat je bij een ongeluk altijd schuldig bent, ik kom nooit boven de 80, meestal is het bij 65 al OK, ik heb ooit 95 gereden op een stuk Bago-Bacolod en ja, een stukje op Bukidnon road, dat was dus zeer incidenteel en slechts een paar minuten. En don't forget de gaten die ineens spontaan opdoemen. Dan heb ik het nog niet over de dierentuin aan honden en kippen.

En nou noem je ook niet de eerste de beste, ik heb ooit een stukkie gereden op zo'n ZX10 van een vriend, niet voor kleine jongens, voor mij veel te snel. Natuurlijk ben je wel met zo'n Honda even bezig, maar je hebt alle tijd van de wereld en er is genoeg te zien onderweg. En de onderdelen zijn Honda, dus goed zat. Als je de Ceres sneldienst bijhoudt ben je snel genoeg. En na 5x op en neer geraced te hebben voorspel ik je dat het wel genoeg is geweest als je die overleefd hebt. Maar we zijn niet hetzelfde ieder zijn meug, ik geef je mijn visie (10 jaar wegervaring in PH) dat je niet later zegt had me maar gewaarschuwd.

Als je dan toch een racemodel wilt, Callebaut heeft een leuke Yamaha 150 waar je echt je neus niet voor op hoeft te halen, ik dacht ook tja 150 wat is dat nou, maar daar ben ik allang vanaf.

Ik heb overigens 4 manieren om geld te sturen.  1. Inderdaad trekken uit de ATM. Tegenwoordig (vanwege de 200P) meer 2.:  Genoeg cash meenemen voor de basisuitgaven voor die 6 tot 8 weken. Dan heb ik nog 3. Overschrijven naar mijn bankrekening in PH, tijdens de bouw van ons huis had ik een rekening bij de Equitable (nu BDO), is inmiddels opgeheven wegens gebrek aan klantvriendelijkheid. Momenteel  hebben we voor de wat grotere bedragen zoals de motor manier 4.:  MoneyGram via een Filipina in Eindhoven naar de rekening van mijn schoonzus. Die Filipina is niet mijn type (blijf altijd buiten staan, ik loop mee voor de beveiliging) maar het is heel betrouwbaar gebleken. Misschien is de illegale adverteerder wat (zoek asiatrade of zoiets op), die doen het blijkbaar voor 5 euro tot de 5000. Wat Moneygram kost weet ik niet precies, het is 15 euro of zo, mijn vrouw vindt het redelijk. Heb nog wel eens manier 5 willen promoten (alles betalen met creditcard) maar daar wordt ik ziek van in PH.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

callebaut

Een goede raad van de Heer Bommel .... ga NIET voor het supersnelle racemachine ... ik kan je verzekeren , motorrijden in de Phills is zeker NIET hetzelfde ontspannend als in Europa . De 100 km/u of meer aanhouden voor 5 minuten = 5 minuten waaghals spelen .
Zelf heb ik heel veel rijervaring opgedaan op de Europese wegen , met CBR Honda 1100 cc ; Kawazaki 1300 cc ; Yamaha XS 1100 cc ......
Ik verblijf nu ongeveer 3 jaar in de Phills en na eerst de kat uit de boom hebben gekeken heb ik besloten om een Yamaha FZ aan te schaffen en als tweede optie een scooter Yamaha Mio Fino 110 cc .Bezint voor ge begint een goude raad van tante Kaat .  :lachen:






O.B.Bommel

Citaat van: SaginBanana op woensdag 25 juli 2012, 13:25:04
Die Nipa of Hollow block huisjes zijn inderdaad ook erg interessant, maar niet weggelegd voor mij aangezien ik ook 2 kids heb en in Nederland grotendeels zijn opgegroeid. Ik wil er niet teveel verandering in brengen in de 'luxe' die wij daar gewend zijn geweest. Ik zie het niet als een investering, vaak zijn dure zelf ontworpen  huizen door amerikanen en europeanen hier veelste duur voor lokalen, en leveren die bij verkoop veel minder op, als je ze al kunt verkopen...
Helemaal mee eens, ook ik wil niet veel inleveren qua woongenot. Ben nooit een echte kampeerder geweest en dat ga ik ook niet meer worden. Nu wonen we in NL maar op een flat dus qua ruimte is het al gauw goed. In die zin is mijn vrouw idem: Als we op vakantie zijn wil ze het niet slechter hebben dan thuis, anders blijf ik daar wel, ik heb 24 jaar van mijn leven gekampeerd.
Maar om dat te bouwen voor 2,5 mln zal je toch niet meevallen in deze tijd. Als je nu eens een half miljoen overboekt van motor naar huis kom je beter in de buurt denk ik.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam