Money Management In The Philippines

Gestart door SaginBanana, dinsdag 24 juli 2012, 18:12:28

Vorige topic - Volgende topic

SaginBanana

Wat dat betreft heb je wel gelijk. De wegen zijn erg onvoorspelbaar en het verkeersgedrag van medeweggebruikers is vaak een chaos. Toch heb ik lange rechte goede wegen gezien bij Bukidnon en tussen Davao, General Santos, Bislig en Butuan. Puur om die reden, leek het mij wel wat, maar dan nog is het altijd oppassen en kun je er niet zo rijden als op het circuit of in Nederland. Gezien mijn leeftijd en de gezinssituatie is het wellicht dan verstandiger om een gradatie lager te pakken, als die mogelijkheid om je motor optimaal te gebruiken daar niet is. Om lokaal te rijden vind ik de Honda die jij hebt ook perfect.

Aangezien ik hier nu verblijf, zat ik te denken aan suri change, waar ik bedragen groter dan 10k voor 5 euro over kan maken tegen een goede koers. Echter hebben ze wel controle waar het geld vandaan komt. Vandaar misschien toch genoodzaakt om moneygram of lcc/coinstar te gebruiken in de toekomst, daar die geen controle hebben (klopt dat)?. Dit voor mijn pensioen dan, het huis zal ik toch iets op moeten verzinnen, misschien meerdere money tranfers of toch maar een bank account openen en wat koersverlies en extra kosten betalen. Ik vraag me dan af of ik het beste een euro of peso rekening kan openen. Als je dan euros op een eurorekening omzet naar pesos lijdt je dan ook net zoveel koersverlies als bij een internationale transactie euro peso? Dan zou het geen verschil maken...Betrouwbare contactpersonen heb ik in het thuisland niet echt, het liefst heb ik alles in eigen beheer. Ik heb nog geen bankrekening hier, en vraag me af of dat wel verstandig is, aangezien ik mijn investeringen bij de ING heb staan en het cash hier uit kan laten betalen. Wat dat betreft wacht ik nog even totdat de euro weer hoger staat voordat ik grotere bedragen overmaak. Creditcard zie ik ook niet zitten.. alvast bedankt voor je tips!

O.B.Bommel

Geweldig hoe die Ron ons weer op onze wenken bedient. Ziet er toch uit als een schatje (die motor dan, al ziet Ron er ook wel patent uit nu). Rugpijn over zo te zien.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

callebaut

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op woensdag 25 juli 2012, 14:12:58
Geweldig hoe die Ron ons weer op onze wenken bedient. Ziet er toch uit als een schatje (die motor dan, al ziet Ron er ook wel patent uit nu). Rugpijn over zo te zien.

Walay sapayan .....  :lachen:...... Opnieuw rijvaardig ....dankzij de goede zorgen van ons Ann-Ann

josv

CitaatIk weet natuurlijk niet of je al een beetje getourd hebt daar, in Nederland kon ik hem redelijk in de bocht leggen (zijkanten van de band zijn per slot van rekening ook betaald), in PH kan je dat vergeten. Je hebt totaal  geen overzicht in de bochten en je moet ook maar afwachten of de tegenligger rechts houdt, er liggen kilo's zand en liters olie (en wat verloren stenen) in de bochten die je niet vooraf kunt zien, dan ook nog het feit dat je bij een ongeluk altijd schuldig bent, ik kom nooit boven de 80, meestal is het bij 65 al OK, ik heb ooit 95 gereden op een stuk Bago-Bacolod en ja, een stukje op Bukidnon road, dat was dus zeer incidenteel en slechts een paar minuten. En don't forget de gaten die ineens spontaan opdoemen. Dan heb ik het nog niet over de dierentuin aan honden en kippen.

Tja, een dikke motor hier in Davao e.o. zou ik ook niet zo zien zitten. Afgezien het feit dit ik er af wapper boven de 60 en heer Bommels dierentuin, moet je ook nog eens in de ankers als je om de zoveel kilometer weer eens een aglomeraat van hutjes tegen komt waar kindertjes spelen, rijst op de weg ligt te drogen etc. etc. Hier in de stad staat het natuurlijk wel dapper maar ook dan is het een nadeel want je moet achteraan aansluiten in de file ( in de brandende zon, rokende jeepney-motors enz. ) Met m'n xrm-etje glip ik lekker overal tussendoor  :happy2:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

SaginBanana

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op woensdag 25 juli 2012, 14:12:58
Geweldig hoe die Ron ons weer op onze wenken bedient. Ziet er toch uit als een schatje (die motor dan, al ziet Ron er ook wel patent uit nu). Rugpijn over zo te zien.

Met die blitse scooter zal hij vast wel een filipijnse vinden die zijn rugpijn weg masseert  :lachen:
Om indruk te maken hoef je geen snelle bike te hebben inderdaad @ josv, zeker in de stad is een kleiner model handig. Ik denk er nog over na. Mijn voornaamste zaak is nu hoe krijg ik een groot bedrag van ing naar de phils in pesos. Een tip die ik kreeg was cash meenemen, ongeveer 5000 euro (in 100 euro biljetten, waarom geen 200 of 500? en die dan in een keer omwisselen? Een money remittance of misschien nog een rekening openen. Ik zal me hier nog verder in verdiepen en wie weet heb ik over een aantal maandjes wel een nieuwe motor die jullie hier kunnen bewonderen. Ik woon zelf iets buiten Davao (del Norte) , vandaar de goedkopere lot/huisprijs.

bananacreek

Citaat van: Mawibata op dinsdag 24 juli 2012, 22:33:56
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op dinsdag 24 juli 2012, 22:16:43


Raar dat ze 100 willen is het ook weer niet, het is makkelijk als illegaal geld te vervoeren en die moneychangers verdienen hun geld daar weer aan.


Is ook zo met gekreukte briefjes.  Deze nemen meer plaats in     :jajaja:

Leg eens een stapeltje van 50 gekreukte briefjes naast een stapeltje van 50 nieuwe biljetten

Ik heb het even geprobeerd in de garage......... en inderdaad er is volume verschil.............. :jajaja: :jajaja: :thumb: :thumb: :happy:


kristof19


Ik zou niet de veel hopen op een betere rate van de euro t.o.v. de peso op korte termijn. De Grexit wordt meer en meer een feit en is volgens sommigen onvermijdbaar. Wat daarna met Spanje, Italië, enz..... Johan Van Overtveldt laat hier geen enkel twijfel over. De miljarden euros zijn immers het land al uit
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/terzake/2.23492/2.23493/1.1378861

SaginBanana

Citaat van: bananacreek op woensdag 25 juli 2012, 15:27:57
Citaat van: Mawibata op dinsdag 24 juli 2012, 22:33:56
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op dinsdag 24 juli 2012, 22:16:43


Raar dat ze 100 willen is het ook weer niet, het is makkelijk als illegaal geld te vervoeren en die moneychangers verdienen hun geld daar weer aan.


Is ook zo met gekreukte briefjes.  Deze nemen meer plaats in     :jajaja:

Leg eens een stapeltje van 50 gekreukte briefjes naast een stapeltje van 50 nieuwe biljetten

Ik heb het even geprobeerd in de garage......... en inderdaad er is volume verschil.............. :jajaja: :jajaja: :thumb: :thumb: :happy:



Zozo, die AOW is flink gestegen zeker! Of soms een illegale drukpers opgezet om de eurocrisis te compenseren? Jouw maid heeft ze keurig gestreken zo te zien, geen enkele kreukel te bekennen!  :lachen:

Ik verwacht over 1,5 jaar wel weer rond de e/60php te zitten. Afwachten nog dus, en alleen het noodzakelijke nu gebruiken om te overleven.

Digos


Met 2000â,¬ pension, zou ik daar rustig een mooi huisje huren, heb je nog een goed leven.....en de 50000â,¬ mooi op de rekening laten staan, je weet maar nooit.

Wat betreft de keuze van je motorbike, sluit ik me volledig aan bij de andere meningen. Je spreekt van snelwegen......heb ik daar nooit niet gezien (zeker niet op Mindanao). Snelheid is niet van tel in de phils, daar zijn de wegen te slecht voor, maar wel een bike die zowat alles aankan kan praktisch zijn, en hoeft niet zoveel te kosten.
LIVE ONCE - LIVE IT

SaginBanana

Tsja hoe ouder hoe gekker he  :lachen: Na nadere inspectie van de wegen ga ik mijn keuze wellicht toch aanpassen. Wat snelheid betreft lijkt me een auto Bijv corvette die je weleens in abreeza ziet staan dan veiliger dan een motor, en een goedkope maar degelijke motor voor in de stad in de jungle is praktischer... dat fruit dat op de weg droogt hoor ter niet thuis, en droogt vast veel sneller met wat autorubber eroverheen...Nu nog even doorsparen :lachen: Als ik die bedragen laat staan, kan ik het pensioen zonder rekening hier te openen gewoon overmaken met een goedkope remittance, dat is goedkoper dan pinnen hier dus die tip neem ik zeker van harte!