Suri Change vs Moneytrans vs Western Union

Gestart door SaginBanana, donderdag 26 juli 2012, 19:06:14

Vorige topic - Volgende topic

SaginBanana

Enige tijd geleden ben ik money remittance services gaan vergelijken.
Er zijn er een hoop, zowel in Nederland als in Belgie, de een nog sneller (en duurder) dan de andere.
Drie daarvan, Surichange, Moneytrans en WU, wil ik graag in het bijzonder vergelijken.

Beiden vallen in de dezelfde categorie:
- online registratie mogelijk
- binnen 15 minuten is geld af te halen in de meeste landen
- grote erkende bedrijven met geld terug garantie

Echter, WU rekent zon 10% van het totale bedrag aan kosten, lage koers + hoge transfer.
Suri Change of Moneytrans daarentegen, rekent slechts 5 euro ongeacht het bedrag en heeft een redelijk goede koers en bij bedragen tot 2000 euro geen meldingsplicht voor Suri Change en tot 5000 geen meldingsplicht bij Moneytrans hoe het geld verkregen is. Mijn vraag is dan ook, waarom zou iemand WU (of wat mij betreft de duurdere moneygram (10 euro transferkosten, LCC, coinstar (die een lagere koers geven)) uberhaupt dan nog gebruiken, in het bijzonder als bedragen onder de E 2000 naar de filipijnen opgestuurd moet worden?

P.s. Ik zit eraan te denken om me in te schrijven bij Suri Change online (of misschien Moneytrans), krijg ik dan de klant code per email toegestuurd of gaat dat per (aangetekende) post? En moet je in Nederland verblijven, of kan dat ook voor Nederlanders in het buitenland of desnoods Belgen?

Kano

Citaat van: SaginBanana op donderdag 26 juli 2012, 19:06:14

P.s. Ik zit eraan te denken om me in te schrijven bij Suri Change online (of misschien Moneytrans), krijg ik dan de klant code per email toegestuurd of gaat dat per (aangetekende) post? En moet je in Nederland verblijven, of kan dat ook voor Nederlanders in het buitenland of desnoods Belgen?


Bij Surichange krijg je de klantcode per email en je hoeft niet in Nederland te verblijven.

Met Moneytrans ben ik niet bekend. Kun je online zien tegen welke koers de transactie uitgevoerd gaat worden?
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

SaginBanana

#2
Citaat van: Kano op vrijdag 27 juli 2012, 00:01:09
Citaat van: SaginBanana op donderdag 26 juli 2012, 19:06:14

P.s. Ik zit eraan te denken om me in te schrijven bij Suri Change online (of misschien Moneytrans), krijg ik dan de klant code per email toegestuurd of gaat dat per (aangetekende) post? En moet je in Nederland verblijven, of kan dat ook voor Nederlanders in het buitenland of desnoods Belgen?


Bij Surichange krijg je de klantcode per email en je hoeft niet in Nederland te verblijven.

Met Moneytrans ben ik niet bekend. Kun je online zien tegen welke koers de transactie uitgevoerd gaat worden?

Ok perfect! Maar moet je wel de nederlandse nationaliteit hebben om daar lid van te worden? Ik dacht dat elvie laatst zei dat hij toch maar voor lcc koos omdat hij dacht dat hij niet kon registreren.

Nee ik ben geen voorstander van moneytrans, je moet dan geld overmaken naar een rekening van abn armo, dan hun bellen en wat gegevens doorgeven. Koers e.d. wordt ter plekke op de dag van uitbetaling bepaald, ik vind het dus erg onoverzichtelijk en houd niet van rompslomp, overmaken en bellen )wat vanuit hier ook prijzig en lastig is) etc... Kost trouwens 8 euro per transfer, ruim 3 euro duurder dan andere opties... duurt ook 3 dagen voordat het er is, en bij suri maar 15 minuten las ik...Enige voordeel zou zijn dat ze tot 5000k niet zeuren over waar het vandaan komt, maar veel meer dan 2000 per maand zal ik toch niet overmaken denk ik... tenzij de koers opeens naar 70 gaat, maarja dan zit ik met bewijslast.. misschien in dat geval maar een bank transfer uitvoeren

Kano

Geen idee of je bij Surichange de Ned. Nationaliteit moet hebben.  Die 15 minuten moet je wel met een grote korrel zout nemen. Als je de transactiehebt  voltooid kun je vervolgens zien dat deze wacht op goedkeuring.Indien goedgekeurd verandert de status in goedgekeurd. En als uitbetaald is (naar de Filipijnen) dan volgt status uitbetaald. Omdat men in de Filipijnen niet erg snel is (het gaat ook via centrale bank), kan het 1, 2 of 3 dagen duren voor het geld op de bankrekening staat. Ligt er ook aan of het een weekeinde is.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

SaginBanana

Citaat van: Kano op vrijdag 27 juli 2012, 00:40:36
Geen idee of je bij Surichange de Ned. Nationaliteit moet hebben.  Die 15 minuten moet je wel met een grote korrel zout nemen. Als je de transactiehebt  voltooid kun je vervolgens zien dat deze wacht op goedkeuring.Indien goedgekeurd verandert de status in goedgekeurd. En als uitbetaald is (naar de Filipijnen) dan volgt status uitbetaald. Omdat men in de Filipijnen niet erg snel is (het gaat ook via centrale bank), kan het 1, 2 of 3 dagen duren voor het geld op de bankrekening staat. Ligt er ook aan of het een weekeinde is.

Ok, als ik het goed begrijp kun je dus na goedkeuring het afhalen en als het uitbetaald is aan de persoon krijg je de status uitbetaald te zien (of kun je het pas afhalen als het de status uitbetaald naar de filipijnen heeft? Ik heb het hier over cash afhalen, dat is voor hen 1 handeling minder verrichten lijkt mij en zou 'binnen 15 minuten na goedkeuring' al beschikbaar zijn. Nou is het voor mij geen probleem of het 15 minuten of 3 dagen duurt, maar als het echt zo snel ging dan was het een concurrent van wu qua snelheid en goedkoper. Maarja, dan is het de vraag hoelang het duurt voordat het goedgekeurd wordt, is dat niet meteen het geval als het minder dan 2000 is?

Kano

Zodra je de transactie hebt voltooid krijgt deze de status "wacht op goedkeuring".  Wat men controleert weet ik niet, maar het is in die fase dat men ook kijkt naar het max van â,¬2000 en dat kan een dag duren, want je zit ook met tijdverschil NL-PH. Indien alles ok is volgt status "goedgekeurd", daarna "processing" en daarna "uitbetaald". Uitbetaald wil zeggen richting Filipijnen. In de Filipijnen komt de boeking bij een centrale bank aan, die checkt of de opgegeven rekeninggegevens in orde zijn (dat luistert heel precies) en daarna wordt het geld naar jouw lokale bank gezonden en die neemt ook tijd voor boeking. Ik heb het geld ook wel eens contant laten uitbetalen bij een PNB bank, dat duurde bijna net zo lang gemiddeld 3 dagen zonder weekeinde.


Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

ron

1 tipje met Surichange zorg er voor dat je het geld altijd overmaakt vanaf de rekening die je de eerste keer aangeeft als je bij hun een account aanmaakt.
Heb het vorig jaar gehad , mijn vrouw heeft een account bij hun en ik dacht even geld over te maken naar onze BDO rekening in de Filippijnen.
Na een week nog niks op de rekening toch maar even naar NL gebeld bleek dat ze tijden de check die hun doen geconstateerd hadden dat het bedrag wat verstuurd was van een andere rekening kwam dan mijn vrouw opgegeven had bij aanmelding , gevolg uitbetaling geblokkeerd.
Mocht dus vanuit de Phils naar NL gaan bellen waarom enz. Geld werdt pas weer terug gestuurd naar mijn rekening na het zenden van kopie paspoort van beide + uitleg waarom er van een andere rekening geld verstuurd was ( ging maar om een bedrag van 750 eurie )
Verder eigenlijk altijd alleen maar goeie ervaringen met Surichange , geld staat normaal altijd binnen een dag op onze rekening bij BDO.

om hier even een reactie op je andere topic te geven ten aanzien van banken in de phils.
wij hebben nu sinds een jaar een BDO account een zogenaamd balikbayan account is een vrij account geen minimaal fee wat op de rekening moet blijven staan enz en er zijn ook geen kosten aan deze rekening verbonden.
Gewoon 2 pin pasjes per account , mogelijkheid tot betalen in winkels , en gratis geld opnemen bij ieder BDO atm ( bij andere banken dan BDO dacht 10 a 12 php per opname
Gebruik het nu voornamelijk als we die 1 a 2 x per jaar een maand die kant op gaan om de 200php kosten die de banken aldaar rekenen te omzeilen.
Kost me eenmalig 5 eurie om via surichange geld te versturen die kant op, en heb ik meer nodig heel simpel even via internet banking van de ING rekening geld via surichange naar BDO sturen.

SaginBanana

We kunnen dus wel constateren dat die ´15 minuten´ hier niet aan de orde zijn, en dat je ongeveer 3 dagen mag verwachten. Ik neem aan dat als er 'uitbetaald aan de filipijnen staat, dat je dan meteen het geld op kan halen bij je lokale bank in cash (of moest je toen 1 dag wachten voordat ze bij jouw lokale bank de order krijgen van de central bank dat ze het mogen uitbetalen?).

Zo´n bedrag wat maar niet aankomt of afgekeurd is, en waar je ook nog veel moeite moet doen om het terug te krijgen sinds het geblokkeerd is (en je hier geen bericht van krijgt), lijkt mij een nachtmerrie. Zeker iets om op te letten. Voor hetzelfde geld, ben je het gewoon echt kwijt.

Dat balikbayan account bij BPO is in dat opzicht wel een 'veilige gratis kluis' waar je je geld op kan slaan. Ik weet nog niet precies wat de reden is dat het gratis is, en waarom HSBC en andere banken fees vragen en kosten, misschien geven ze een wat betere koers, leveren ze wat meer service of geven wat extra rente, maar dat is bij dit soort bedragen niet echt van belang, en sinds het met suri change in pesos wordt verzonden weet je ten minste wat je ontvangt. Dan wel hopen dat je het ontvangt, en dat het niet zomaar ingehouden wordt totdat jij bewijs kan leveren... Ik ga het binnenkort eens proberen en zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen.

@ ron, heb jij wel eens meer dan 2000 verstuurd, en zoja, werd er ook om bewijs gevraagd, en wat voor bewijs leverde je dan dat aanvaardbaar was?

ron

Die 15 minuten is inderdaad een utopie dat kun je vergeten alleen al door het tijdverschil kan de check nooit binnen 15 min gedaan worden.
Mijn ervaring is dat het meestal 1 tot 3 dagen kan duren.

Dat een bedrag niet aankomt is zeer vervelend ja zeker ook omdat er verder geen melding van hun kant kwam dat het niet uitbetaald kon worden.
we kwamen er achter door dat de status melding maar op controlle bleef staan en er geen geld op ons BDO account kwam.
Ok klein ongemak wat eigenlijk na een telefoontje en een e-mail richting nederland snel opgelost was , geld stond met 2 dagen weer terug op mijn eigen rekening.
Goede leer voor volgende keer altijd geld overmaken vanaf het account wat je met eerste aanmelding opgegeven hebt, is bij surichange ook een safty issue voor hun check dus in feite best wel goed geregeld dat er niet gerommeld wordt met je account.

Wat de reden is waarom BDO dit account zo aanbied moet ik je even het antwoord op schuldig blijven , zus van mijn vrouw heeft dit voor ons geregeld die is manager bij BDO headoffice.

Heb zelf nooit meer dan 1500 overgemaakt , maar neem aan dat zaken zeer makkelijk aan te tonen zijn dat het geld legaal is.
ten eerste inkomsten die op je NL rekening komen staat waar het vandaan komt dus kopie afschrift zou voldoende moeten zijn en evt. spaar tegoeden is ook d.m.v. een afschrift aan te tonen.
Als de spaar tegoeden niet legaal zouden zijn heb je ze al niet op een NL rekening staan want ook die wordt gecontrolleerd door onze vrienden van de belastingen.
Kan me zo voorstellen als je naar een surichange kantoor gaat en jij bied daar een 20.000 cash aan om even over te maken dat ze vragen stellen, maar via online banking is gemakkelijk aan te tonen dat het geld van een NL  rekening afkomstig is d.m.v. afschriften.

Mawibata






and.... not balikbayan account.....
.... its kabayan account .....



Hier de gegevens en voorwaarden.


Asenso Kabayan Program

BDO Asenso Kabayan Program was created to help fulfill every Overseas Filipino's dream of providing a better life for their families back home. The program aims to encourage OFWs to manage their finances through savings and investment.

By opening a Kabayan Savings account, our kababayans are given easier access to Asenso Kabayan's loans, insurance and investment opportunities, despite working abroad.

    Open a Kabayan Savings Account at any BDO branch in the Philippines.

        Only Php50 for peso account and USD 100 for dollar account

        With BDO MasterCard ATM Debit Card and Passbook

        For seafarers employed by BDO accredited shipping companies, open a BDO Kabayan Shipping dollar savings account for only USD10, with passbook.

        Requires only ONE (1) valid ID to open an account (For Kabayan Shipping) dollar savings account, a valid seaman's book is required

        NO Maintaining balance with at least 1 remittance transaction in a year.

        Withdraw ANYTIME from over 7,000 BDO, Megalink, Expressnet and BancNet ATMs nationwide.

        Asenso Kabayan allows OFWs to make loan and insurance payments through their Kabayan Savings accounts with an Auto-Debit Arrangement (ADA), which is convenient and hassle-free.





Info website BDO :


http://www.bdo.com.ph/Personal/FinancialServices/Remittance/AsensoKabayanProgram.asp
Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.