“Schiet mij neer als ik probeer dictator te worden. Dit is geen grap”

Gestart door ganda, maandag 22 januari 2018, 16:01:50

Vorige topic - Volgende topic

ganda


Omstreden president geeft bevel aan leger: "Schiet mij neer als ik probeer dictator te worden. Dit is geen grap"



De controversiële Filipijnse president Rodrigo Duterte heeft het leger bevolen 'hem uit te schakelen' als hij een dictator wordt. Dat zei hij tijdens een bezoek aan een legerbasis.
"Als ik een dictator wil worden, schiet me dan neer", zo zei hij maandag aan de troepen. "Ik maak geen grap!. En als ik langer aan de macht wil blijven dan de legale termijn, zelfs als is het maar voor één dag, dan vraag ik nu al aan het Filipijnse leger en aan de politie om mij of eender wie niet toe te laten dat er aan de grondwet geprutst wordt. Het is jullie job om de grondwet en het volk te beschermen. Wees niet bang voor een dictatuur, ik mik er niet op."

Die uitspraken van Duterte komen als een verrassing, aangezien tegenstanders van de omstreden leider vrezen dat hij langer aan de macht wil blijven dan voorzien. Zijn ambtstermijn loopt normaal gezien af in 2022.

Eerder al had Duterte proberen te bewijzen dat hij er niet naar streeft langer dan gepland aan te blijven. Zo beloofde hij dat hij onder verschillende omstandigheden zou aftreden, bijvoorbeeld als zijn kinderen zouden betrokken raken bij corruptie of als mensenrechtenorganisaties bewijzen zouden vinden van door de staat gesanctioneerde moorden.

Controversiële uitspraken

Duterte staat bekend om zijn omstreden uitspraken. Vorig jaar had hij nog gezworen om overtreders in zijn oorlog tegen drugs in het land eigenhandig te doden. Sowieso heeft zijn 'oorlog tegen de drugshandel' intussen al meer dan 7.000 levens gekost, iets wat internationaal heel wat kritiek opleverde van mensenrechtenorganisaties.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180122_03313991


koy

Beste president dat ze ooit gehad hebben en dat vinden ook vele Filipino's die ik heb gesproken. Niet één heeft negatieve kritiek op zijn beleid.

:applaus: GO DU30
leven en laten leven...

Pinkpanther

Hadden wij maar zo.n minister president.....  wij zitten met die slappe zak Mark  Rutte !!!!

PP   :hoedjeaf: :hoedjeaf: :hoedjeaf:


ganda


21 juni 2017

De bloedige oorlog van de Filipijnse president Rodrigo Duterte tegen drugs schaadt de economie van het land (nog) niet. De Filipijnen staan op de tiende plaats in de lijst met snelst groeiende economieën wereldwijd, zo meldt Forbes.

Volgens de meest recente voorspellingen van de Wereldbank zal de Filipijnse economie in 2017 groeien met 6,5 tot 7,5 procent. Gemiddeld groeide de economie jaarlijks met 3,68 procent tussen 1982 en 2017. De Filipijnen profiteren onder meer van een stabiel macro-economisch klimaat van lage inflatie en een lage schuldenlast, wat leidt tot een gezond evenwicht tussen vraag en aanbod.

De strenge binnenlandse aanpak van Duterte en zijn wisselvallig buitenlands beleid hebben de Filipijnse economie dus nog niet geschaad, of althans nog niet. Het land doet het economisch goed, maar de aandelenmarkten zijn minder blij met Duterte. Zij scoren aanzienlijk slechter dan andere aandelenmarkten in de regio.

Bovendien worden de Filipijnen onder Duterte corrupter, waarschuwt Transparency International. Het land zakte vorig jaar zes plaatsen in de Corruption Index.

https://www.demorgen.be/economie/filipijnen-onder-duterte-bij-10-snelst-groeiende-economieen-ter-wereld-b05d6c06/

Fail_over

Hij maait meer (Vermeende) drug dealers en verwaande neer in het licht van meer veiligheid van de andere burgers en wint daardoor de sympathie van de meerderheid.
Vervolgens introduceer je de democratie, en stel je je verkiesbaar als president. Grote kans dat hij herkozen wordt.

En met die gedachte. Hoe oud is hij? Morgen kan z'n laatste dag zijn.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

opinie

Je hoort ter plaatse toch regelmatig dat mensen bedenkingen hebben over zijn aanpak.

als ik me niet vergis, kan in de  :smiley-philippines: een president geen tweede termijn doen. Hij kan wel een marionet inzetten zoals in Davao.

Het doden van verdachten is ook relatief, zijn zoon wordt verdacht maar dan is deze plots onschuldig tot bewezen is dat hij schuldig is. Het hangt dus samen met wie je bent. Dat is juist de oorzaak van corruptie: macht bepaalt wat je kan en mag.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

tjenn

Hij heeft al gezegd dat zijn dochter Sara Duterte een goede kandidate zou zijn voor de next president van de Filippijnen. Twee maal raden wie de volgende president wordt en zoals opinie al vermelde : Hij kan wel een marionet inzetten.


opinie

Citaat van: tjenn op dinsdag 23 januari 2018, 05:31:45
Hij heeft al gezegd dat zijn dochter Sara Duterte een goede kandidate zou zijn voor de next president van de Filippijnen. Twee maal raden wie de volgende president wordt en zoals opinie al vermelde : Hij kan wel een marionet inzetten.

Dat is wat in Davao gebeurde. Na drie termijnen kon hij niet meer voor de hoofdprijs gaan en sprong zijn dochter in en werd hij viceburgemeester. Daarna kon hij weer drie termijnen doen. Achter de schermen was hij de echte burgemeester.

Deze zet kan onder de huidige wet geen uitkomst bieden. Men kan geen kandidaat zijn als men 4 of meer jaar het ambt uitvoerde. Tenzij het invoeren van een nieuwe staatsstructuur de verkiezingen uitstelt en daarna zijn dochter aan de macht komt. Hij heeft echter ook niet het eeuwige leven.

Citaat van: bananacreek op dinsdag 23 januari 2018, 06:41:37

De connectie met dit topic ontgaat me.  :ontopic:
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus