Documentaire Trilla in Manila

Gestart door gosternokke, zaterdag 16 maart 2013, 15:51:33

Vorige topic - Volgende topic

gosternokke

woendag 20 maart 2013   Nedreland 2, 23 .00 uur  Telebisie  de doecumantaire Trilla in manila

ganda

#1
Give up tomorrow

NED2 woensdag, 20 maart 23u05 - 0u35

Documentaire over de strijd voor de vrijlating van de Filipijnse Paco Larrañaga

Het ongelofelijke verhaal van de Filippijnse Paco Larrañaga, die ten onrechte wordt beschuldigd van moord en verkrachting van een meisje. Hij ervaart aan den lijve hoe het corrupt rechtssysteem van zijn land in elkaar steekt met valse getuigen en mensenrechtenschendingen. In korte tijd verandert zijn leven en dat van zijn familie in een nachtmerrie. Paco Larrañaga, zoon van een welgestelde Filippijnse moeder en een Spaanse vader, wordt in de Filippijnen met zes andere jongens opgepakt op verdenking van moord en verkrachting van de twee zusjes Chiong. Paco verkeert dan nog in de veronderstelling dat het wel goed zal komen, want op het moment van de moord bevond hij zich driehonderd kilometer verderop in Manilla, in gezelschap van een aantal medestudenten. Niets blijkt minder waar. Paco en zijn familie maken kennis met de tot op het bot corrupte Filippijnse justitiële macht die niet uit is op rechtvaardigheid maar op veroordeling.

Bij het programmeren van m'n recorder vond ik nog dit:

In 1997 verdwijnen er twee jonge Filipijnse vrouwen op weg naar huis na hun werk. Wanneer een lijk wordt gevonden, worden 7 jongemannen uit de omgeving opgepakt. Een negentienjarige wordt voor de verkrachting en de moord van de twee zussen veroordeeld, ook al heeft het er alle schijn van dat hij ten tijde van de verdwijning op een ander eiland was, honderden kilometers verderop.
Helaas heeft hij zijn reputatie tegen, en de sensatiebeluste pers heeft hem binnen de korste keren bij voorbaat veroordeeld, in een rechtszaak die de grootste van het decennium heet te zijn.





ganda

#2
ik heb de film verscheidene keren bekeken en de zaak intrigeerd me meer en meer.

eerst de onwettige aanhouding, dan de veroordeling tot 2x levenslang door een rechter die later zelfmoord pleegt.

de benoeming van openbare aanklager tot rechter

benoemingen van politie ispecteurs op belangrijke postjes.

het hooggerechtshof dat het levenslange vonnis omzet in doodstraf.

Estrada die afgezet wordt en opgeloten wordt wegens corrupte.

Aroyo die de doodstraf afschaft, maar de uitspaken van het hooggerechtshof niet ongedaan kan maken

gezien de beschuldigde ook de Spaanse nationileit heeft mag hij zijn straf in Spanje uitzitten.

hij mag van de Spaanse commissie invrijheidstellingen enkel vrij met enkelband alshij de moorden bekend.

de aangeklaagde weigert iets te bekennen wat hij niet heeft gedaan, zodoende zit hij nog steeds in de gevangenis.

Van een ongelooflijke corruptie gesproken.



ganda


vond nog een interview in een oude humo met de documentairemaker:

Op 16 juli 1997 werden op Cebu, één van de Filipijnse eilanden, de zussen Marijoy en Jacqueline Chiong ontvoerd, verkracht en vermoord.
Tijdens de daaropvolgende rechtszaak, die algauw uitgroeide tot het proces van de eeuw, werd de Spaans-Filipijnse student Paco Larrañaga samen met zes anderen veroordeeld - eerst tot levenslang, in beroep tot de doodstraf. Nochtans hadden niet minder dan vijfendertig (!) getuigen verklaard dat hij zich op het moment van de feiten op een ander eiland bevond. Merkwaardig? Dat vond ook de Amerikaanse documentairemaker Michael Collins, die in het proces het onderwerp van zijn debuutfilm vond: 'Give Up Tomorrow'. Laat de punch vanavond in de ijskast: de film heeft er zelf meer dan genoeg.

Michael Collins «Ik kende Paco via via: de broer van mijn producer is zijn schoonbroer — zo weet u dat ook weer. Hij legde me op een dag de situatie uit, en vroeg me om enkele webanimatiefilmpjes te maken over de onrechtvaardigheden waaronder Paco te lijden had. Dat was in 2004, de periode dat de Filipijnse tegenhanger van onze Supreme Court de oorspronkelijke celstraf omzette in de doodstraf.»

Ik heb toegehapt toen ik een brief kreeg van 'The Unheard 35', de vijfendertig getuigen die bij hem in Manilla waren toen de Chiong-zusjes verdwenen op Cebu. Zij waren tijdens de rechtszaak monddood werden gemaakt: de meesten onder hen mochten niet eens getuigen. Officieel omdat het vooral om vrienden en klasgenoten van Paco ging, en ze dus per definitie onbetrouwbaar waren.

In hun brief las ik niet alleen over de gruwelijke dingen die hij heeft moeten doorstaan, ik ontdekte ook dat hij net als ik op negentienjarige leeftijd naar een nieuwe stad is verhuisd - hij naar Manila, ik naar New York. En net op dat belangrijke moment in zijn leven werd hij uit het leven weggeplukt en in de gevangenis gegooid: verschrikkelijk voor hem en zijn familie. Ik voelde meteen een diepe verbondenheid.»

- Het filmen duurde zeven jaar. Waarom zo lang?

Collins «Verschillende redenen. Een nijpend gebrek aan ervaring was er één van (lacht). Maar vooral: het verhaal had wat tijd nodig om in z'n plooi te vallen. We hadden ons voorgenomen om de zaak van alle mogelijke hoeken en kanten te bekijken, als echte onderzoeksjournalisten, en werkelijk met iederéén te gaan praten. En dat bleek niet evident: omdat de zaak zo controversieel was, vooral in de Filipijnen, was het vaak lastig om mensen te overtuigen om voor de camera hun verhaal te doen.»

- De moeder van de twee meisjes heeft haar uiterste best gedaan om Paco achter tralies te krijgen. Kon je het verhaal ook een beetje van haar kant bekijken?

Collins «Toegegeven: soms moest ik mezelf eraan herinneren dat de eerste slachtoffers in de zaak wel degelijk de Chiongs waren. Ik heb mijn uiterste best gedaan om hun verhaal ruimte te geven in de film, alleen werd dat enorm bemoeilijkt door de familie zelf. Vooral mevrouw Chiong vertelde tijdens het proces de ene leugen na de andere, en gebruikte haar politieke invloed om het juridische systeem te beïnvloeden. Ik denk dat zij in haar wanhoop de noodzaak voelde om íémand verantwoordelijk te stellen, en zo ironisch genoeg een obstakel werd op de weg naar de waarheid.»

- Hoewel de afloop van de film gekend is, blijft het verdorie een spannend stukje cinema.

Collins «Dank u! Al mijn favoriete documentaires kunnen bogen op een sterk verhaal en sterke, euh, personages. Ze hebben, kortom, dezelfde narratieve drive als een fictiefilm. Zo ambitieus was ik wel: mijn film moest niet alleen de onrechtvaardigheden van een hedendaags rechtssysteem blootleggen, ik wilde het publiek ook een filmische ervaring laten ondergaan dat het niet gauw zou vergeten - de kijkers moesten als het ware één voor één in de schoenen van de protagonisten worden gedwongen. En dat bleek niet zo eenvoudig als verhoopt (lachje).»

Inday






'Give Up Tomorrow' releases PH edition DVD







The award-winning documentary Give Up Tomorrow is now available on DVD for the Philippine market. Directed by Michael Collins and produced by Marty Syjuco, the film traces the 15-year
struggle of Paco Larrañaga and the six other men who were accused of a grisly crime in what was called Cebu's trial of the century. Hailed as a "Kafka-esque extravaganza" the documentary is critically acclaimed and has gathered 16 awards from all over the world.

The Philippine edition of the DVD features two hours of bonus extras, culled from the wealth of material the filmmakers had from their own incredible journey in making the film. "We spent seven years doing this and we compiled over 400 hours of incredible footage," says Marty Syjuco. "But final cut of the film could only be 90 minutes long. A story of this scale really deserves a six part series! But now with the Philippine DVD we're able to release all this great material and provide answers to many of your questions."

The DVD includes deleted scenes, filmmaker interviews (produced by the USA's Documentary Channel), festival highlights (including the world premiere at the Tribeca Film Festival, the Philippine premiere at Cinemalaya, the emotional premiere in Cebu and the San Sebastian Human Rights Film Festival screening, which Paco Larrañaga was allowed to attend), and a special series called Revelations: interviews with different witnesses of both the prosecution and the defense.

"We spent almost two years travelling with the film and it has been such an emotional experience and we wanted to share that–which is why we included the premieres and highlights of this journey," shares Marty Syjuco. "Even after playing for three weeks in cinemas in the Philippines, we realize that many people have not seen the film, so with the release of the DVD now everyone can see Give Up Tomorrow," he says.

The special Philippine edition DVD of Give Up Tomorrow is available at Fully Booked (Bonifacio High Street, Rockwell, EDSA Shangri-la Hotel, Greenhills Promenade, Eastwood, Ayala Center Cebu, andAbreeza Mall Davao), All Flip-Flops stores, and online www.zombadings.com/zombastore (nationwide shipping available).


Bron :  http://www.manilatimes.net/index.php/sunday-times/the-sunday-times-magazines/38389-give-up-tomorrow-releases-ph-edition-dvd

Ronny55

 Ben het momenteel aan het downloaden, wil die documentaire ook wel zien.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Inday

Citaat van: Ronny55 op zondag  5 mei 2013, 11:19:03
Ben het momenteel aan het downloaden, wil die documentaire ook wel zien.



Ronny,

Waar kan je downloaden  ?


evethe

Ronny55,
Alles goe met jullie ginder
Waar kan ik het donwloaden
grts, Theo en Evelynda
Ik ben niet hard ,Ik zeg gewoon alles wat een alleen maar denkt
Ik hou niet van schijnheilige mensen

Ronny55

Citaat van: evethe op zondag  5 mei 2013, 12:10:17
Ronny55,
Alles goe met jullie ginder
Waar kan ik het donwloaden
grts, Theo en Evelynda

Jaja Theo hier is alles ok.
Citaat van: Inday op zondag  5 mei 2013, 11:46:41
Citaat van: Ronny55 op zondag  5 mei 2013, 11:19:03
Ben het momenteel aan het downloaden, wil die documentaire ook wel zien.



Ronny,

Waar kan je downloaden  ?


Via torrents ..The pirate bay.. maar je moet een klient hebben bv frostwire ...zijn allemaal gratis programma's en side.
Als je op Frostwire de zoekpdracht geeft voor  " Give Up Tomorrow " kan je hem daar ook downloaden  :jajaja: Is eenvoudiger als je niet gewend bent met torrents te werken.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

wiking

Piratebay file zit vol met virussen?. Iemand misschien een nieuwsgroep nzb link of naam?