Onderhoud (financieel) van de schoonfamilie

Gestart door Phille, zaterdag 29 mei 2010, 10:19:34

Vorige topic - Volgende topic

callebaut

Mijn persoonlijke mening ... dat moeten ...doet voor mij altij de deur dicht  ( moeten is sterven en dat moeten we allemaal  ), ..... Indien ik een bijdrage zou leveren zal het meestal ongevraagd zijn en afhankelijk van mijn eigen noden . Heb ik het breed ... dan zal   het iets meer zijn .... maar moeten ..... neen , niet met mij ...
Er zijn nog genoeg families met of  zonder een witneus in hun midden en die onbesmet zijn van dat woordje MOETEN ..... de vraag ligt dan steeds bij jouzelf  , hoe ver wil ik gaan en wat is het motief dat ze mij  neemt .....

Rich

Citaat van: Phille op maandag 31 mei 2010, 09:39:51

Wat ik ook bedenkelijk vind is de uitspraak 'Financieel MOETEN bijstaan' is dat dan zo vanzelfsprekend? Is het zo normaal dat wanneer je als westerling een relatie met een Filipina aangaat (trouwen of gewoon samenwonen of gewoon een relatie hebben) dat het de facto zo is dat men steun MOET bieden, als dat zo is dan zou ik haast gaan denken dat men de liefde moet kopen (het is maar een bedenking).


Nee Phille dat is absoluut niet vanzelfsprekend, het hangt er vanaf hoe je daar zelf tegenover staat. Zij kunnen dat misschien wel normaal vinden want het is hun cultuur, maar ze moeten ook eens leren andermans cultuur te respecteren. Geen ellenlange discussies dat jij geen millionair bent maar gewoon zeggen..........NEEN want dat is MIJN cultuur.

Is iemand getrouwd met de familie of met zijn vrouw ? En je kan best eens iemand uit de nood helpen, maar de pest is, dat binnen de kortste keren schoonbroers/zussen, neven en nichten ook met hun handen open staan.

Ik denk Phille dat jij geen geluk hebt met je schoonfamilie, en dat ze kwaad zullen zijn als je niet toegeeft. Niet ieder schoonfamilie vraagt geld, en willen dat zelfs niet.

Uit wat ik onrechtstreeks hoorde in januari in Masbate. Mijn toekomstige schoonouders willen geen LAST voor mij en hun dochter zijn, en denken er niet aan om ook maar  Peso te vragen.
Versie haar zus zei me zelfs dat vele filipino's zo onbeschaamd zijn om steeds maar steun te vragen. Watch out Rich for does people zei ze me.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik vanaf het eerste contact heb duidelijk gemaakt wat wel en niet kan.

Rich de Nederbelg.

Pjottr

Citaat van: Phille op zondag 30 mei 2010, 16:34:44
Dus Pjottr, was het dan niet een beetje kort door de bocht om de liefde van mijn vriendin voor mij in vraag te stellen;

Als ik jou verhaal lees, ik denk niet dat ik het zover zou laten komen, als het over geld gaat dan ben ik heeeeeel erg alert  :jajaja:! Hopelijk steunt mijn toekomstig vrouwtje mij even hard als de jouwe, maar dat zal ik moeten afwachten. Als ze echt van mij houdt dan zal dat wel goed komen.


Het is niet zo bedoeld als het overkomt Phille. Ik gun je alle geluk met je vriendin en hoop dat zij samen met jou er voor gaat. Het valt voor haar niet mee om er tussen in te zitten. Temeer mijn respect als ze jouw standpunt  blijft onderschrijven.
Wat ik bedoelde is de twijfel die het bij mij zou opleveren als mijn toenmalige vriendin geirriteerd zou raken omdat ik geen geld zou sturen. Ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen,het is een gevoel. Gelukkig speelde dat bij mij niet.
Over geld lenen aan fam ben ik duidelijk. Dat wil ik best maardan met onderpand dat mij ook oplevert. Zonder onderpand geen geld.
Hoewel toen mijn schoonpapa serieus ziek werd heb ik wel al de medical expenses gefinancieerd.Maar ik had wel een heel goede band met hem. Hij was een zeer integere man die mij na aan het hart lag. 2 jaren heb ik ziekenhuizen operaties en medicijnen betaalt en..... het was de moeite waard. 2 jaar konden we verlengen van zijn leven. Iemand die je liefhebt helpen is een heel andere zaak.profiteurs en luiaards kunnen van mij de pot op.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

klootzakken (voorheen Jens)

#103
Citaat van: pjottr
Hoewel toen mijn schoonpapa serieus ziek werd heb ik wel al de medical expenses gefinancieerd.Maar ik had wel een heel goede band met hem. Hij was een zeer integere man die mij na aan het hart lag. 2 jaren heb ik ziekenhuizen operaties en medicijnen betaalt en..... het was de moeite waard. 2 jaar konden we verlengen van zijn leven. Iemand die je liefhebt helpen is een heel andere zaak.profiteurs en luiaards kunnen van mij de pot op.

wijze woorden PJOTTER,

zo heb ik ééns een operatie betaald van een nichtje van mijn vrouw ,mooi meisje 16 lentes oud kon plotsklaps niet meer lopen , bult op haar knie zo groot als een groote knikker. direct naar de dokter toe en een operatie volgde. het beek dat het ging om een ingekapzeld stukje bot dat ze hoogswarschijnlijk als kind zijnde had opgelopen bij een val . gelukkig was ik er net op vakantie toen het speelde, anders was ze nu kreupel geweest . kosten al in zo,n 40,000 peso die ik graag betaalde voor zo,n kind.
de dag er op komt mijn vrouw bij mij en vertelde mij dat haar broer [oom van meisje] ook graag 40.000 peso wide hebben , wand het was niet eerlijk dat het meisje het wel kreeg en hij niet, [wat een wous]. ik ben toen even naar hem toe gegaan met een stapeltje bankbiljetten en een grote scherpe bolo , ik vertelde hem in mijn beste engels welk been er af moest voor dat geld. de mafketel moest er ook nog 5 min over denken voor hij mij begreep. ik heb nadien nooit geen last meer van hem gehad. ander land ander verstand niet waar.

jens......
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

klootzakken (voorheen Jens)

#104

Citaat van: Phille op maandag 31 mei 2010, 09:39:51
Wat ik ook bedenkelijk vind is de uitspraak 'Financieel MOETEN bijstaan' is dat dan zo vanzelfsprekend? Is het zo normaal dat wanneer je als westerling een relatie met een Filipina aangaat (trouwen of gewoon samenwonen of gewoon een relatie hebben) dat het de facto zo is dat men steun MOET bieden, als dat zo is dan zou ik haast gaan denken dat men de liefde moet kopen (het is maar een bedenking).

je MOET natuurlijk niets.

maar het is wel wenselijk dat je de filippijnse cultuur begrijpt of in ieder geval kent.
filippijnse kinderen worden zo opgevoed met de boodschap dat de kinderen later voor de ouders zorgen [daar kunnen velen in europa nog wat van leren] filippijnse kinderen willen ook graag voor de ouders zorgen dat is een hele eer. dus het klinkt mij bekent in de ooren dat de dames hier in europa graag geld of zo af en toe is een doos [balik bayan] sturen naar hun ouders. hier is in mijn ogen niets mis mee. maar je moet niet zo nodig de gehele fam onderhouden haha.
maar iedereen doet dit naar eigen draagkracht.
de meeste filippijnen zijn erg arm en kennen geen pensioen van daar.

jens.....
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Fail_over

Citaat van: jens op maandag 31 mei 2010, 19:07:18
de mafketel moest er ook nog 5 min over denken voor hij mij begreep.

Hij zou het er nog voorover hebben ook.

Ach, been kwijt. Maar het feest was geweldig! We hebben gezopen van die 40 k !!!!! 
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Phille

Citaatmaar het is wel wenselijk dat je de filippijnse cultuur begrijpt of in ieder geval kent.
filippijnse kinderen worden zo opgevoed met de boodschap dat de kinderen later voor de ouders zorgen [daar kunnen velen in europa nog wat van leren] filippijnse kinderen willen ook graag voor de ouders zorgen dat is een hele eer. dus het klinkt mij bekent in de ooren dat de dames hier in europa graag geld of zo af en toe is een doos [balik bayan] sturen naar hun ouders. hier is in mijn ogen niets mis mee. maar je moet niet zo nodig de gehele fam onderhouden haha.
maar iedereen doet dit naar eigen draagkracht.
de meeste filippijnen zijn erg arm en kennen geen pensioen van daar.

jens.....

Daar is niets fout mee Jens, het is zelfs een nobel doel om je ouders te willen steunen; dit was hier lang geleden ook zo!

Ik ken de Filipijnen nog niet goed genoeg, maar is het niet zo dat er wel meer en meer zijn die goed hunnen boterham (sorry kom rijst) verdienen; dmv onder andere overseas te gaan werken? En hoe zit het belastingsysteem daar in elkaar, is dat vergelijkbaar met het onze?


Fail_over

Ik vraag me ook wel eens af..... Als ik hoor over wat voor sommen geld we praten. Voor ons is 10 k, 20, 40 of 50 niets. Tenminste, om als nood bij te springen.

Als ik naar mijn schoonbroer kijk, die krijgt er maar, met zijn harde werken in de bouw. 5000 php per maand. Daar moetie van rondkomen met 4 kinderen en vrouw. Mijn schoonzus, na opleiding van 3 weken in de voetspa, 3000 php per maand. (ex tips)  En dan 6 dagen per week, s'morgens 6 weg sávonds half 12 thuis.
Andere schoonbroer, 3500 php voor een maand werken in de fabriek. Callcentre gastjes, ok, met minimale computer opleiding, hooguit 10 k per maand.
Dat zijn toch ook geen bedragen waar je met een gezin van rond kunt komen? Meralco wordt duurder, gas, water, en dan mag je blij zijn dat ze nog iets opzij kunnen zetten. ik bedoel maar. Ze zijn arm, maar ze werken. Ze hebben een dak boven hun hoofd, en iedere dag rijst.
De kids gaan naar school.

Wat geven jullie je asawa voor levensonderhoud?
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

klootzakken (voorheen Jens)

#108
belasting? welke belasting :lachen:

en ja natuurlijk als ze de mogelijkheid hebben om in een ander land te werken ,dus meer geld te verdienen of uberhaubt geld te verdienen dan doen ze dat graag hoor , in iedergeval 7 van de 10 doen dit graag , de andere 3 blijven gewoon in de hangmat liggen , zijn van natura lui , als je dan de domme pech heb dat je schoonvader van de laatste soort is heb je een groot probleem als witneus.
de vader zal zijn dochter niet met rust laten en konstand om geld vragen , dit houd nooit op , en hier kneld de schoen bij velen onder ons , dit brengt wrijving in het huwlijk met zich mee , immers hebben wij snel in de gaten dat schoonvader op ons geld aast , maar laat de luie hond zelf werken gaan vinden wij , wel de dochter denkt daar anders over en wil haar ouders graag ondersteunen , dat is haar immers zo geleerd. zij begint dan veelal stiekem geld op te stuuren ,eerst een beetje en naar gelang de ouwe baas zeurt steeds meer wand deze groep van parasieten heeft nooit genoeg om te feesten en de kano heeft immers genoeg van dat spul , het vrouwtje in questi krijgt het zwaar voor haar kiesen en begint veelal jou te bestelen en dan zijn de rapen gaar. veel ruzie thuis en het mond uit op een scheiding.  dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn , maar ik ken voorbeelden genoeg.
                                           --------------------------------
dus phille kijk goed uit, voor je het weet hang je er vol in .

waarom schrijf ik dit?.

phille heeft natuurlijk niet voor niets dit mooie topic gestart.

phille heeft een heel mooi vrouwtje een echte schoonheid dat zal ik niet ondkennen .
phille is tot over zijn oren verliefd , en daar is niets mis mee, in tegendeel het is mooi om te zien en mooi om te horen. :congratualtionsis0: jonge man. het is je zeker gegunt.
phille heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt, of phille kent nu al zijn schoonfam , of phille zijn meisje heeft hem al uitgelegt hoe het later werkt en wat haar fam van haar verwacht, pera pera?.

wel phille: goede raad, kijk eens goed hoe haar ouders leven en waarvan ze leven? .heeft vader werk ?, hoe wonen ze ? of hebben ze jou misschien al gevraagt om geld? dit weet jij natuurlijk zelf het beste en gaat ons verder ook niets aan.

jens.......
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: Fail_over op maandag 31 mei 2010, 20:30:45
Ik vraag me ook wel eens af..... Als ik hoor over wat voor sommen geld we praten. Voor ons is 10 k, 20, 40 of 50 niets. Tenminste, om als nood bij te springen.

Als ik naar mijn schoonbroer kijk, die krijgt er maar, met zijn harde werken in de bouw. 5000 php per maand. Daar moetie van rondkomen met 4 kinderen en vrouw. Mijn schoonzus, na opleiding van 3 weken in de voetspa, 3000 php per maand. (ex tips)  En dan 6 dagen per week, s'morgens 6 weg sávonds half 12 thuis.
Andere schoonbroer, 3500 php voor een maand werken in de fabriek. Callcentre gastjes, ok, met minimale computer opleiding, hooguit 10 k per maand.
Dat zijn toch ook geen bedragen waar je met een gezin van rond kunt komen? Meralco wordt duurder, gas, water, en dan mag je blij zijn dat ze nog iets opzij kunnen zetten. ik bedoel maar. Ze zijn arm, maar ze werken. Ze hebben een dak boven hun hoofd, en iedere dag rijst.
De kids gaan naar school.

Wat geven jullie je asawa voor levensonderhoud?

wat werk betreft is geld mijn eenigste drijfveer.het is al lang geen hobby meer van mij  :lachen:
maar of je het nu gelooft of niet , ik geef alles wat ik verdien aan mijn vrouw, geld interseerd mij geen ééne zier , en wat mijn vrouw er mee doet moet ze lekker zelf weten zolang ze alles betaald wat nodig is vind ik alles goed, voor mijn part stuurd ze alles op naar de filippijnen , ik kan er goed om slapen hoor. MAAR als jens ééns een maal wat nodig heeft is het er ook aaltijd .
ben wel gehuwd buiten gemeenschap, haha.

jens.......
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.