Ik ben gewoon beu van de geruzie en jaloezie tegen mekaar, Ik vind het ontzetten

Gestart door wispelturig, vrijdag 25 juni 2010, 23:40:36

Vorige topic - Volgende topic

wispelturig

Beste heren het viel mij op dat  de meeste onderwerpen die jullie hier bezig houdt ging bijna altijd over cijfers, en bedrag en van alles en nog wat die te maken heeft met geld uitgaven met wat dan ook en met wie dan ook. Neem mij niet kwalijk het zijn wel interessante topic hoor, alleen moet  ik zeggen dat over het algemeen wij Filippijnse kunnen niet goed tellen ofwel tellen wij niet graag, ofwel vergeten wij te tellen. In mijn geval het is alle drie.  :biggrinn: Ik heb trouwens heel veel plezier om jullie posts te lezen.

Bo , ik zou graag iets anders horen, tenminste jullie reactie. Want wat ik meegemaakt de laatste tijd leidt  mij tot de tendens om na te denken op ik goed bezig ben want ik had besloten om af te zonderen ten opzichte van een bepaalde taalgroup op Filippijnse vriendinnen. Ik ben gewoon beu van de geruzie en jaloezie tegen mekaar, Ik vind het ontzettend belachelijk.

Dat een vrouw jaloerss is op een andere vrouw is een universeel fenomeen en iets dat normaal is. Maar om mensen mij kwalijk nemen voor de enige reden dat ik altijd nederlands sprak, of ik probeer het toch, vooral als onze mannen aanwezig zijn kan ik mij niet voorstellen.

Het begint allemaal zo: wij waren naar een Filippijnse avond geweest. Wij hebben een discussie over politiek gehad. Hoe is het begonnen wist ik niet meer.

Het blijkt dat een Belg die wij niet zo goed kent hoorde mij praten en verwijt zijn vrouw dat ze geen moeite doet om de taal te leren want die is  al hier 19 jaar en spreek nauwelijks nederlands. Zo heb ik horen zeggen. Maar ik trok daarmee niets aan omdat, ik heb daarmee niets te maken natuurlijk.

Op een dag las ik op de facebook  van de vrouw een commentaar over een Filippijnse trut die niks doet dan indruk maken  door eigen taal niet te gebruiken en trying hard nederlands te spreken. En dat die vrouw zowieso een dikke nek heeft. Zo dom van mij, dat ik had niet goed begrijpen dat ze had het over mij tot dat een ander vriendin las het ook en direct naar mij verteld dat het ging wel over mij. Ik had niets gedaan, Ik was op vakantie vertrokken. maar mijn vriendin was zo kwaad dat ze de dame gesproken met alle gevolgen van dien. Nu hebben ze ruzie door mij.

Ik ben wel echt "trying hard" ik moet wel toe geven, maar om een indruk te maken daar hou ik mee niet bezig hoor!. Ik leer de taal zo ernstig omdat I het wou. Omdat mijn man is een muzikant een lid van allerlei vereniging waarin wij dikwijls in contact komt met ander mensen.  Ik wil erbij horen en niet in een hoekje zitten terwijl ze amuseer zich. Zelfs denken doe ik het ook nu in het nederlands, het klopt niet altijd allemaal natuurlijk maar ik wel alleen maar benadrukken dat het gebeurt vanzelfsprekend. Moet ik het nu afleren om mensen gelukkig te maken, Ik denk van niet. Ik kan met een boek de ganse dag thuis zitten, of wel kruis steken tot zons ondergang.

Ik weet het niet of ik te naïef of te brutaal ben maar ik vind het eigenaardig dat sommige vrouwen naarmate ze langer hier, veranderd ze stilletjes tot een kreng. In het begin waren ze heel lief, braaf, wantrouwig, bangerik, en later begin ze te veranderen. Ben ik aan het dromen of dit allemaal waar is? Of ben ik gewoon te veel bezig of mijn eigen dat ik zie het niet dat het normaal is. Ik ben ook veranderd wat betreft omgang met geld, met mensen, met teleurstelling maar dit had ik niet zien aankomen.  :confused2:

Fail_over

Dit is een bekend fenomeen. Jalouzie in de pinay groep in Eu.

Pls don't bother. There not worth it. Jij en je man zijn het enigste wat telt. Jullie kennissen kring. je bent ontzettend goed bezig om zo Nederlands te leren. Daar kunnen andere Pinay een voorbeeld aan nemen.

Ik weet, je verwacht een samenhorigheid met andere pinay die hier ook zijn. dat is niet zo. Ik ken veel verhalen, veel gevallen dat het mis is gegaan.

Zoek je kennissen in de NL en BE hoek. Of als het klikt met een paar pinay.

Dit is enkel een advies vanuit mijn ervarigen. Ik weet genoeg kano's die met pinay getrouwd zijn en heel de Phil gemeenschap negeren.
Juist voor het geval wat jij beschrijft.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Digos

Mijn ervaring is dat de vorm jaloezie, zeker in de phils als hier in Europa een groot hekelpunt is.

Filippijnse avonden zijn een broeiplaats voor dat, iedereen wilt opscheppen met wat ze hebben en wat ze kunnen nu, en de éne meer dan de andere.

Ja......tussen ieder koren zit kaf, en dan is het aan jou om die te laten vallen. Goei vrienden kies je zelf omdat je je er goed bij voelt en dat het klikt, en niet omdat ze ook van de Filippijnen komen, dat is hetzelfde voor ons als wij naar de phils gaan wonen.

Van de 10 witneuzen die we ontmoeten in de phils, bleef er soms eentje over waar je goed bevriend mee bleef.

Maar wij hebben in de phils nooit al de witneuzen omdat ze wit waren direct tot onze vriendenkring genomen.


Dat jij je best doet voor het Nederlands en te integreren is  :thumb: ......diegene die daar commentaar op geven is omdat ze dat niet kunnen of willen, en zo komen we weer terug op de vorm jaloezie.

Je bent goe bezig wispelturig :thumb:

Laat je niet van je stuk brengen.

:daag:

LIVE ONCE - LIVE IT

opinie

Citaat van: wispelturig op vrijdag 25 juni 2010, 23:40:36
Nu hebben ze ruzie door mij.

:ikkeniebegrijp: Dat zie je volledig verkeerd!
Ze hebben geen ruzie door jou, ze hebben ruzie omdat die vrouw hoogmoedig en slecht opgevoed is en nog stom ook.
Na 19 jaar a.u.b. zeg! Is ze zo stom of koppig? Niet voor niets is de uitdrukking: "zo koppig als een stomme ezel."

Laat me het zo stellen: ben of was je bevriend met alle Filippijnse vrouwen in je dorp of stad? Of met al je klasgenoten tijdens je jeugd? Er waren vast vrouwen waar je liever niet mee in contact kwam.

Elk bezoek brengt vreugde aan,
is het niet bij het komen
dan is het bij het gaan.

:biggrinn:

Mijn idee is: kies je vrienden niet omdat ze toevallig in hetzelfde land of streek geboren zijn maar omwille van wie ze zijn.

Citaat van: Digos op zaterdag 26 juni 2010, 00:41:14
Filippijnse avonden zijn een broeiplaats voor dat, iedereen wilt opscheppen met wat ze hebben en wat ze kunnen nu, en de éne meer dan de andere.

Exact!
Al te vaak is het van: kijk hoe rijk ik ben, kijk hoe ik omhoog gevallen ben.
Rijk?  :haha: Maar van binnen een straatarm karakter. Al het geld in de wereld kan van een "bitch" nog geen "lady" maken. Eerlijkheid en fatsoen, dat kan dat wel. Jij moet toch de parabel van de barmhartige Samaritaan kennen?

Om even de bron van je verhaal te belichten.
Het is iets wat ik al eerder gezegd heb. In een gemengd gezelschap getuigt het van goed fatsoen dat men een taal spreekt die iedereen kan verstaan. Anders gaat men een rassenscheiding toepassen: apartheid, pinay style.
De  :belgiesmiley:/ :nederlandsevlag: in één hoekje samen (die wat mee mochten komen) en de Filippijnse aan de andere tafel(s). Dat is zo van "kijk uit wij verstaan wat jullie zeggen maar jullie mogen niet weten wat wij zeggen".
Dat is alsof de mannen plots in het Frans zouden onderling praten om meeluisteren te voorkomen. Ik vind dat in een normale situatie men als koppel samen zit en spreekt.  Niet zoals ik al vaak gemerkt heb dat men een rassenscheiding toepast (racisme in een gemengd huwelijk?  :kotsen: ) en achteraf blijkt dat de verhalen van de vrouw volledig tegenovergesteld zijn aan wat de man vertelde. Samen uit, samen thuis waarom is men anders getrouwd? De één voor de sex en de ander voor de papieren?

Tot zover mijn ongezouten mening.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Phille

Wispelturig, nen heel dikke proficiat  :congratualtionsis0: met je kennis van de Nederlandse taal, ik ben onder den indruk en laat dit een stichtend voorbeeld zijn voor alle anderstaligen die zich in onze regio komen vestigen!

Helaas ontbreekt het mij aan de nodige ervaring om hierover al een mening te kunnen hebben, maar ik kijk wel uit naar de meningen/ervaringen van de andere leden op dit forum.

Wat ik wel weet, of waar sommigen mij al voor gewaarschuwd hebben, die zeggen, van zodra je vriendin in Belgie is breng ze niet teveen in contact met andere Filipina want het risico is zeer groot dat ze elkaar negatief beinvloeden, als ik dit hier allemaal lees blijkt dat een gouden tip te zijn! Het zal waarschijnlijk niet voor iedereen van toepassing zijn hoop ik dan maar!

boldy

zoals phille ook al zegt ik heb er  geen ervaring mee dus ik kan er niet echt een mening over geven , het enigste waar ik wel wat over kan zeggen is dat ik het normaal vind dat als je naar een ander land ga je zo snel mogelijk de taal gaat leren .

dus  ook van mij kant gefeliciteerd dat je zo goed nederlands kan en als je na 19 jaar nog geen normaal nederlands kan ben ik van mening dat je niet ingeburgerd bent ook .
probeer je niet teveel aan te trekken wat anderen over je zeggen .
het leven is net een lul keihard en veel te kort

stip66

Citaat van: Phille op zaterdag 26 juni 2010, 08:25:45
Wat ik wel weet, of waar sommigen mij al voor gewaarschuwd hebben, die zeggen, van zodra je vriendin in Belgie is breng ze niet teveen in contact met andere Filipina want het risico is zeer groot dat ze elkaar negatief beinvloeden, als ik dit hier allemaal lees blijkt dat een gouden tip te zijn! Het zal waarschijnlijk niet voor iedereen van toepassing zijn hoop ik dan maar!

Contact en omgang met landgenoten vormt geen enkel ( negatief ) probleem, je moet je vrouw alleen niet de weg wijzen naar de typische Filippina cafes hier. Dan hoef je je geen zorgen te maken.

:atyourservice:

Amice

Geen verschil dus met filipina's in nederland,ik denk zelfs geen verschil met filipina's all over the world.
Zodra in het buitenland staat het ontvangst comite klaar om de nieuwe pinay snel te leren het bloed bij haar echtgenoot onder de nagels vandaan te halen,waarvan ik weet dat het al meerdere malen tot een echtscheiding is gekomen bij een nieuwkomer. Stoken tussen een relatie zijn ze erg goed in en veel onderling gekijf.

Maar stel je gerust Wispelturig, westerlingen zijn eigenlijk niet veel anders als ze in de filippijnen zijn, die proberen elkaar ook vaak de vlooien af te vangen en zelfs andermans filipina te naaien.

Filipina's die zo zijn als het ontvangst comite zouden eens 100 meter van het ouderlijk huis moeten lopen en achterom kijken waar ze vandaan komen en dat nooit meer vergeten.
Dat zelfde geldt voor westerlingen die vaak denken in de filippijnen  juist dat te kunnen doen wat ze in het vaderland beslist niet zouden kunnen doen zonder daar op afgerekend te worden.

gewoon doorgaan met ademhalen,de schouders optrekken en verder gaan met het volgen van de weg die jij het juiste acht.  :thumb:



Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Phille

Peter, ik heb minder ervaring dan jij, maar of het alleen maar over café bezoekers gaat betwijfel ik. Als je ze wilt isoleren dan heb je natuurlijk geen probleem, of althans dat probleem niet, maar ik denk niet dat dat de bedoeling kan zijn.

Een paar jaar geleden was ik in contact met een groepje Filipina's, ben er een paar keer iets mee gaan drinken, was een groepje van een 8-tal vrouwen die elkaar gevonden hadden, ben één keer is mee naar een event geweest in Brussel, was iets van een of andere organisatie die de belangen ter harte nemen van Filipijns overseas workers ... daar werd e serieus stukje geroddeld zenne; meestal over materiële dingen.

Die betreffende dames hingen niet rond in wat jij omschrijft als een typisch Filipijns cafe, zover ik weet bestaat zoiets niet in mijn ruime buurt; waar ik Leuven bijhoort. Maar ze vinden elkaar wel hoor, wees daar maar zeker van, je kan je vrouwtje toch niet helemaal afschermen, of wel?  :weetikniet:






Rich

Wispelturig,

Het is bewonderenswaardig dat jij de taal wilt leren en je best doet om te integreren.

Dat zij ruzie hebben door jou? Nee hoor, zij hebben een probleem en jij niet.

Als mijn vriendin of vrouw in Belgie zou verblijven of wonen zou ik nooit met haar naar bijeenkomsten van Filippijnen gaan. Er zijn nog andere mogelijkheden als ze eens een landgenote zou willen ontmoeten via kennisen die je kent of zo, en dan nog..............je vrienden kies je altijd zelf.
Rich de Nederbelg.

Pieter-Jan

Ook mijn respect voor uw kennis van onze taal wispelturig. Je typt zeer goed! Wij apprecieren uw kennis van onze taal te volle!
Ik vroeg ooit aan een Filipina in belgie of mijn vrouw eventueel in contact kon komen met andere Filipinas in Belgie in het geval wij ons in belgie zouden vestigen. Zij stelde mij direct de vraag, waarom? Ik vertelde haar dat ik dacht dat mijn vrouw haar beter zou thuisvoelen met wat landgenoten rond haar. Haar antwoord was, Belgen zijn hele lieve mensen, ze zijn gemakkelijk in omgang en je vrouw zal heel snel belgische vrienden maken. Die verenigingen enzo zijn zoals men hier ook zegt een broedplaats van jaloezie. Als iemand volledig de taal spreekt en goed ingeburgerd is dan zal ze zelf wel al het verstand hebben om alles wat daar gezegd wordt met een korreltje zout te nemen of te relatieveren. Het grootste deel is wel goed van karakter maar een zijn zo een paar slechte invloeden die graag anderen gaan meeslepen in hun hebberig en materialistisch gedoe. In onze streek hebben wij zo geen filipijnse cafes maar ik heb gehoord van antwerpen en brussel en ik weet dat er niet veel goeds aan is. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat goed is. Die vrouw wlde mij gewoon duidelijk maken dat de vriend van mijn vrouw evengoed een belg kan zijn dan een Filipina. Als je maar vrienden hebt. Ik woon hier op de Filipijnen en heb veel Filipijnse vrienden. Natuurlijk is het leuk om een belg over de vloer te hebben omdat ik eventjes nederlands kan spreken. Wel ga ik ook niet elke belg vertrouwen of elke belg als mijn vriend aanschouwen. Ik ben ook niet op zoek naar belgen als vriend, maar ik heb er wel een paar. Doe zo verder. Ik hoop dat mijn vrouw  ook zo goed nederlands zal kunnen spreken. :congratualtionsis0:

Budgie

@ Wispelturig Het is goed dat je Nederlands spreek en ook wilt spreken want dan kan je ook overal contact hebben Mijn asawa is nu bijna 2 jaar hier en begint het langzaam aan ook te leren spreken en heeft nu ook contact op de buurt met een paar mensen

Wat betreft die ruzie Trek je er niets van aan Ook mijn asawa is kritisch in haar contacten ook naar Filippina`s nadat ze in het begin een paar keer teleurgesteld was op die Filippina party`s omtrent het gedrag van sommige vooral een paar die volgens haar uit de industrie komen van voorheen.
Ze heeft wel telefonisch contact met een paar die ze mag enuit de Filippijnen kent,Daar gaan we een enkele keer op bezoek  Maar bijvoorbeeld de Filippina`s hier in het dorp zegt ze wel goedendag maar voor de rest geen kontact  want ze mag ze gewoon niet Ze vind dat ze arrogant zijn terwijl ze niks doen als alleen pochen over hoeveel ze wel hebben en hoe goed ze zijn Wel heeft ze geregeld contact met een oude buurvrouw die alleen Nederlands spreekt en een paar van de inburgeringscurses die ze mag en een vrouw die goed engels sprak waar ze af en toe eens heengaat als ze wil kletsen.

Ik geloof als je er ook gewoon wijs aan doe om vriendinnen te zoeken waar je wat mee heb en wat betreft die Filippijnse avonden leuk als je er heen wil maar zonder gaat ook prima Ik zelf kom ook alleen bij een paar vrienden waar ik de hobby mee deel of een goed band heb.
Getting older beats the alternative -dying young

wispelturig

Beste mensen , Het is wel plezant dat ik mijn gevoelens kan eventjes uiten. In mijn leeftijd bevestiging zoeken of vragen is niet gemakkelijk. Ik heb ook trots, en wil niemand lastig vallen. Toch heb ik af en toe een schouder klopje nodig zoals iedereen. Mijn man is niet zo begrip vol als ik. Er waren mensen die niet meer welkom in ons huis bijvoorbeeld. En ik wil zoveel mogelijk vermijden dat hij nog meer ontgoocheld wordt. Om te weten dat ik niet de enige die zo een prblempje meemaakt is voldoende om te kunnen ademen.

Straks had ik opnieuw kunnen proeven hoe belangrijk is het dat ik met mensen kan praten. Wij waren naar een barbeque feest van Marcel's muziek vereniging geweest. Op eens stelde de ene mens vragen over een kempenaar die gevlucht vanuit de filippijnen. Of ik daar iets van gehoord, of is dat van mijn stad en van alles. Ik wist van niets; Ik had het niet gelezen, maar dan began het onderwerp over justitie en gevangenis en dit en dat. Als ik niets kan zeggen met tien mensen aan tafel, wat moet ik dan doen. Aan mijn man zeggen dat wij naar huis gaan. Nee, wie uitgepraat is, zou het eerst moeten vertrekken.


anderzijds vind ik het  ook dat als twee mensen kan communiceren en elkaar begrijpen met welke taal dan ook, engels of nederlands spel geen a rol. Het is een keuze dat mens moet op zijn eigen manier doen. Mannen die dringt aan hun vrouwen is ook niet plezant hoor! En vergelijken door de aantal jaren dat ze al hier is ook niet juist want ieder heb zijn prioriteit. Maar ik geef toe de gevoel is anders als je wist dat je erbij hoort.  :daag:


wispelturig

Hey Budgie de arrogancy, ik ken het ook, niet zo lang geleden vertelde een vrouw aan ons kennis dat ik een jehovah getuigen ben, en een religious mensen zoals ik is besmettelijk.  :lachen:

Mawibata



Citaat van: wispelturig op zaterdag 26 juni 2010, 23:28:32
Op eens stelde de ene mens vragen over een kempenaar die gevlucht vanuit de filippijnen. Of ik daar iets van gehoord, of is dat van mijn stad en van alles. Ik wist van niets; Ik had het niet gelezen, maar dan began het onderwerp over justitie en gevangenis en dit en dat.


Wispelturig, hoedje af  :hoedjeaf:  voor je kennis van het Nederlands, dat hebben we mogen ondervinden tijdens Mhimi's verjaardagsparty, en ook het schrijven hier op het forum is  :thumb:

Mihmi zoekt ook niet alle andere Pinay op.  Ze heeft enkele vriendinnen waarmee ze het goed kan vinden, en daar houdt ze het bij. Ook het bij mekaar op bezoek gaan is eerder beperkt.
Wel samen uitstap naar een BBQ of zwemmen, en soms eens naar een kerstfeest georganiseerd door  :smiley-philippines:.

En of course de Philippine Independence day.



Mihmi & Mawibata     :daag:






PS : Op dit forum vindt je ook info over deze kempenaar :


http://www.filippijnen.org/index.php/topic,479.msg2943.html#msg2943


http://www.filippijnen.org/index.php/topic,479.msg3384.html#msg3384


http://www.filippijnen.org/index.php/topic,3153.msg18071.html#msg18071


http://mindanao.com/blog/2009/02/belgian-national-faces-alarm-and-scandal-raps/

Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.