Armoede in de Filipijnen: Mythe of realiteit

Gestart door Phille, maandag 21 juni 2010, 11:49:20

Vorige topic - Volgende topic

boomerang

Ik vermoed dat deze topic een gebed zonder einde gaat worden want de levensstijl en cultuur van het westen kan je niet vergelijken en afmeten aan de Aziatische.

Het is appels met peren vergelijken.

"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Luc

CitaatHoe kunnen die malls dan blijven bestaan dan in de phils?

"In 2009, the amount of $17.348 billion was sent to the Philippines by Overseas Filipinos, highest among prior years"

There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

ladgar

Citaat van: boomerang op zondag 27 juni 2010, 17:19:10
Ik vermoed dat deze topic een gebed zonder einde gaat worden want de levensstijl en cultuur van het westen kan je niet vergelijken en afmeten aan de Aziatische.

Het is appels met peren vergelijken.



Waarom niet , wat is er dan zo verschillend , in Brunei, Hong Kong , Japan , Z-Korea , Singapore is men welstellend en dat is daar ook Azie

ladgar

In Belgie is er steeds politieke weerstand geweest tegen de oprichting van shoppingcenters , in Antwerpen mocht er geen komen , enkel buiten Antwerpen in Wijnegem is er een kunnen komen. Daar heeft het NCMV (unizo ) voor gezorgd.
Als argument afkomen met meer shoppingmalls gaat niet op omdat het in Belgie haast verboden was.
Er zijn in Belgie wel veel mooie winkelstraten in alle gemeenten , ook de baanwinkels vormen echte shopping boulevards.
Er is ook altijd een grendelwet geweest tegen grote verkoopsoppervlakten.

Citaat van: Phille op zondag 27 juni 2010, 15:44:50
En dit klopt niet helemaal, het niet bestaan van winkels in de straten is niet juist, dan heb je niet goed rond gekeken, in heel wat wijken heb je wel degelijk kleinere shops waar men dingen kan kopen. Voeg daar nog al de convenience stores toe (en die vind je bij wijze van spreken op elke hoek van de straat) en straat verkopers dan heb je een heel breed aanbod in de straat voor jan modaal. Willen wij daar als westerling rondlopen, nee niet echt; maar voor de gewone burger bestaat dit wel.
De filippijnse Nieuwstraat en Meir dat waren CM Recto in Manila en Colonstreet in Cebu, die zijn nu volledig in verval ten gevolge ook van de shoppingcenters . Op de Filippijnen zijn geen deftige winkelstraten meer , ja er zijn nog veel straten met winkeltjes  , die winkeltjes zijn echter een vorm verdoken werkloosheid , ze brengen haast niets op , maar men hoopt toch iets te kunnen verdienen omdat men nergens anders werk vindt. In 1900 was er in Belgie per 8 volwasssen mannen één café , die kunnen ook niet veel verdient hebben dat was ook verdoken werkloosheid.


Citaat van: Phille op donderdag 24 juni 2010, 17:36:49
In Mindanao ben ik in een echt provincie dorpje geweest, Balingasag, Misamis Oriental; en ja de omstandigheden zijn er niet zo luxueus als bij ons, vooral dan vertaald in huisvesting; ik was daar toen op bezoek om met mijn vriendin haar ouders kennis te maken; het deel waar zij wonen bestond uit voornamelijk naar onze normen barakken, tegen elkaar geslagen houten planken en golfplaten dak. Komt armoedig over, maar ik kan niet zeggen dat ik echt armoedige toestanden gezien heb. Men leeft gewoon anders! Hier in Europa is het contrast in huisvesting tussen Noord en zuid ook erg groot.
Ik ben ook al in die buurt geweest , in de Canopy Walk in Claveria , bij Salay handmate paper en op weg naar Camiguin . Ik heb er wel veel armoede gezien , het heeft ook te maken met wel willen zien.
het contrast in de huisvesting tussen noord en zuid in europa is een gevolg van verschil in welstand.
Als men daar woont in armoedige barakken is dat wel een bewijs van armoede , de rijke filippino's wonen in grootse mansions.
De redenering van Phille is : men leeft armoedig , men leeft gewoon anders , dus men is niet arm.
Louis XIV die woonde in een groot kasteel  in Versailles , de Franse koningen leefden allen zo , Louis XIV was niet rijk






opinie

Citaat van: Bulldozer op zondag 27 juni 2010, 16:59:23
Peso 2750 per maand en dan heeft ze uiteraard ook kost en inwoning.

PhP 91 per dag (â,¬ 1,50 ) Is het in de Filippijnen niet zo dat SSS door de werkgever dient te worden voldaan?
Kan men eigenlijk niet stellen dat de maids allemaal in het zwart werken? Ze worden onder het officiële loon uitbetaald zonder sociale bijdrages (SSS en Health Care). Deze situatie blijft bestaan omdat men verwijst naar "de anderen". Dit is niet bedoeld als persoonlijke kritiek maar je zegt zelf dat je vrouw daarom niet in de Filippijnen werkt.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Phille

CitaatWe hebben een maid in dienst. Heeft die Phil health care? Heeft die SSS? Nee hoor en alle andere maids bij andere in dienst hebben dat ook niet. Het geld dat ze verdiend geeft ze grotendeels weg aan haar familie en spaart dus niets voor later. Kan je het haar kwalijk nemen dat ze vroeger niet naar school geweest is en daardoor erg dom is en geen beter werk dan maid kan krijgen? Kan je het haar kwalijk nemen dat ze haar verdiende geld aan haar ouders geeft die te oud zijn om te werken? Is ze nou arm of is ze rijk?

Dit is niets anders dan moderne slavernij!!!  :jajaja: Goed wetende dat men met een 2.750,00 pesos helemaal niet kan leven, maar juist ze is te dom om te beseffen dat ze uitgebuit wordt, wel handig  :jajaja: en dit noem ik dus erg arm ... als rijke westerling lekker gebruik (eigenlijk is misbruik is een beter woord) van de domheid van de lokale bevolking! Je moet er trots op zijn, ahja ik vergeet het haast; de anderen doen het ook! En zolang er geen regeltjes komen vanuit de overheid, die daar geen tijd voor hebben omdat ze bezig zijn met hoe kunnen wij ons verrijken! Maar goed, wie ben ik om dit in vraag te stellen  :denk:, iedereen doet wat hij zelf wilt denk ik maar; zou ik hetzelfde doen; ik weet het niet  :weetikniet: hiervoor zal ik toch eerst mijn westerse knopje moeten omdraaien. Men kan z'n geweten sussen met het feit dat de anderen het ook doen en als ze die job als maid niet zou hebben dan zou ze helemaal geen inkomen hebben; magere troost  :jajaja:

Met geld in de hand is het een fijn leven in de Filipijnen!


CitaatOhja, en mijn vrouw werkt niet in de Filippijnen. Waarom? Als ze gaat werken krijgt ze het minimumloon, dat is zo'n 3 euro per dag, dat maakt 90 euro in de maand. Is dat de moeite als ik dat binnen een dag verdien? Is ze nu lui dat ze niet werkt?

Nu om deze vraag te beantwoorden, zonder die informatie van die meid zou ik gezegd hebben, helemaal niet; met die extra informatie ... wat denk je dat ik daarvan vindt?

CitaatHoeveel procent van de Nederlandse bevolking heeft wel geen twee auto's tot de beschikking? Hoeveel procent van de Filippijnse bevolking heeft uberhaupt een auto tot de beschikking?

Om hier nog een extra antwoord te geven, welk percentage van de Belgische/Nederlands bevolking kan zich personeel veroorloven? Iedereen die een beetje een inkomen heeft in de Filipijnen houdt er maid op na, als ze kinderen hebben een nanny of meerdere, en een driver is ook geen uitzondering; allemaal in het zwart, zwaar onderbetaal  :denk:

Wat ben ik blij dat ik dit topic heb geopend, ik leer heel veel bij  :jajaja:  :thumb:






Phille

#46
CitaatIk ben ook al in die buurt geweest , in de Canopy Walk in Claveria , bij Salay handmate paper en op weg naar Camiguin . Ik heb er wel veel armoede gezien , het heeft ook te maken met wel willen zien.
het contrast in de huisvesting tussen noord en zuid in europa is een gevolg van verschil in welstand.
Als men daar woont in armoedige barakken is dat wel een bewijs van armoede , de rijke filippino's wonen in grootse mansions.
De redenering van Phille is : men leeft armoedig , men leeft gewoon anders , dus men is niet arm.
Louis XIV die woonde in een groot kasteel  in Versailles , de Franse koningen leefden allen zo , Louis XIV was niet rijk

Heb ik nooit beweerd! Er is wel degelijk armoede, ga ik niet ontkennen, maar is het van die orde dan men ons graag laat geloven, of wordt het armoedig beeld niet te vaak misbruikt in een relatie tussen een westerling en een filipina? Dat is mijn stelling!  :atyourservice:


Baliw-katok

Phille, of ze nu arm zijn of lui of gewoon anders leven, wat maakt het uit.  Feit is dat jij met een Filipina huwt en dat zij veel opgeeft om jou een gelukkig leven te schenken. In hun cultuur zijn waarden als pakikisama (samenhorigheidsgevoel) en pakikipagkaisa (solidariteit) héél belangrijk.  Als jij ook je vrouwtje écht gelukkig wilt maken, moet je een financiële steun aan de familie vanzelfsprekend vinden.  Doe je dit niet dan leg je meteen een zware druk op jullie verhouding.  Jij houdt van haar dus dan neem je dit erbij.  Zij houdt van jou dus zij moet zich ook volledig aanpassen in een voor haar vreemde Westerse cultuur.  Hiermee heb ik niets gezegd over hoe groot deze financiële steun moet zijn.  Dat is voor elk koppel verschillend en dat moeten jullie zelf bespreken.  Maar geloof mij, het vanzelfsprekend vinden van financiële steun (hoe klein of hoe groot ook) zal jezelf veel kwellingen ontnemen en je krijgt er een stralende echtgenote voor in de plaats.  Doe je dit niet dan blijkt dit (geen financiële steun) veelal een bron van ergernis te zijn voor beiden wat enorm kan wegen op jullie relatie.  Best is om goede afspraken te maken en je vrouwtje zelf verantwoordelijkheid geven over het beheren van dit familiebudget.
Da's mijn mening na 16 jaar gelukkig huwelijk. Persoonlijk heb ik ook meer voldoening aan het feit dat mijn schoonzusjes dankzij mij hebben kunnen studeren dan dat ik dit geld uitgeef aan materiële zaken. Maar anderen zullen waarschijnlijk er een andere mening op na houden.

Phille

Ook hier ben ik het je mee eens baliw, daar sta ik volledig achter, maar het mag geen doel op zich zijn en steun alleen binnen wat mogelijk is! Daar ik het onderwerp "geld" vaak aanhaal wilt niet zeggen dat ik niet bereid ben in steun te voorzien, reeds nu voorzie ik in een budget dat ze naar eigen wens mag beheren!

De enige reden waarom ik er zoveel vragen bij stel is omdat ik geen enkele ervaring heb met een relatie met een Filipina. Zoals iedereen hoort men verhalen, maar ik heb niet de gewoonte mij daardoor te laden leiden. De ervaringen van al de forumleden zijn volgens mij een bron van informatie die veel betrouwbaarder is.

En ja, mijn stellingen kunnen soms iets te algemeen geformuleerd zijn, de reacties erop vind ik zeer leerrijk, met dank aan alle forumleden!


Rich

Citaat van: Baliw-katok op zondag 27 juni 2010, 21:45:45
Persoonlijk heb ik ook meer voldoening aan het feit dat mijn schoonzusjes dankzij mij hebben kunnen studeren dan dat ik dit geld uitgeef aan materiële zaken. Maar anderen zullen waarschijnlijk er een andere mening op na houden.

Ieder kent zijn grenzen en ieder doet wat ie doet, voor wat mezelf betreft tot op een bepaalde hoogte.

1 maand geleden stuurde ik mijn vriendin geld zodat haar dochter nu haar studies kan afmaken. Toen ik met mijn vriendin chatte kwam haar dochter ineens voor de cam om mij uitvoerig te bedanken. Een kind hoort naar school te gaan vind ik want dat is hun toekomst,  maar ik wist dat het financieel echt niet kon.

De voldoening waar je het over hebt Baliw Katok is enorm en ook voor mij veel belangrijker dan dat ik bijvoorbeeld de grootste flatscreen TV in huis zou halen.

Kunnen geven in zo'n geval maakt ons rijk vanbinnen  :thumb:

Rich de Nederbelg.