Trouwen in de Filippijnen. Gebruiken/cultuur/kosten, etc

Gestart door Rich, dinsdag 14 september 2010, 22:12:09

Vorige topic - Volgende topic

Phille

Citaatvvjoris: kerkelijk huwelijk was bij ons niet mogelijk omdat je ook 3 à 4 dagen vorming dient te volgen voordat je daar kunt trouwen, ik weet niet hoe het op uw locatie is. Mar bij ons was dit te krap om te realiseren in 10 dagen

Weet iemand of dit de standaard procedure is of hangt dit af van kerk tot kerk. Is dit hetzelfde als het seminar die men moet volgen? Of is dit hetzelfde als het vormsel (plechtige communie) waarover ge bezig zijt?

Veel vragen, ik weet het, maar m'n vriendin vertelde mij dat ik een seminar moet volgen, standaard onderdeel van een kerkelijk huwelijk, maar helaas kon ze mij niet vertellen hoeveel tijd dit in beslag ging nemen.


Kano

Als de aanstaande echtgenote tussen 18 en 25 jaar is,  dan is "family counseling" verplicht (met testjes en adviezen) en meestal gevolgd door een seminar "family planning" gegeven door de "Division of Maternal & Child Health" in de Municipal/City hall.

Voor een RK huwelijk is er meestal een pre-cana seminar.  De data en duur ervan zijn niet standaard, dat zul je moeten (laten) vragen bij de kerk waar je wilt gaan trouwen. Voorafgaand aan dit seminar is er ook een "Canonical Interview" met een priester.  Het is trouwens toch wijs om eens bij de kerk te informeren wat jullie  nodig hebben, om geen onaangename verassingen te krijgen. Vaak wordt namelijk ook een recent RK doopbewijs/confirmatiebewijs gevraagd met de annotatie  "for marriage purposes" . Ben je zelf niet RK dan heeft men soms weer dispensatie van de Kanselarij van het lokale Bisdom (Disparitas Cultas) nodig.  Ook als je eerder gescheiden bent zal men waarschijnlijk het bisdom raadplegen. Een donatie aan de kerk maakt in de meeste gevallen echter "veel goed".  :jajaja:
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

stip66

Citaat van: Phille op woensdag 15 september 2010, 17:08:28
Citaatvvjoris: kerkelijk huwelijk was bij ons niet mogelijk omdat je ook 3 à 4 dagen vorming dient te volgen voordat je daar kunt trouwen, ik weet niet hoe het op uw locatie is. Mar bij ons was dit te krap om te realiseren in 10 dagen

Weet iemand of dit de standaard procedure is of hangt dit af van kerk tot kerk. Is dit hetzelfde als het seminar die men moet volgen? Of is dit hetzelfde als het vormsel (plechtige communie) waarover ge bezig zijt?

Veel vragen, ik weet het, maar m'n vriendin vertelde mij dat ik een seminar moet volgen, standaard onderdeel van een kerkelijk huwelijk, maar helaas kon ze mij niet vertellen hoeveel tijd dit in beslag ging nemen.


Phille, na je talrijke vakanties in Phils hebt je nog steeds niet door door enkele pesos recht maken wat krom is ?  :ikkeniebegrijp:

Johan En Elvie

Wij hebben die poespas van seminar en zo allemaal niet gehad, mijn vrouw is namelijk protestand en daar is het allemaal minder stikt, een pastor kan daar ook huwen en kinderen hebben (dus geen gedoe met jonge jongetjes zoals bij ons en overal in de katolieke kerk haha)

Wat de pastor wel wou was dat ik mij daar ook toe bekeerde en daar ging ik graag op in, ik heb hiervoor efkens een half uurtje bij hem geweest een eed gezworen en klaar was kees, dan kon hij me zonder problemen huwen vertelde hij me en voelde hij zich daar heel goed bij.
Anders zou hij het zelfs ook hebben gedaan indien ik gewoon christen bleef maar ale voor mij maakte dit helemaal niets uit (doe nadien toch mijn zin LOL) en voor hem content te stellen heb ik deze procedure maar doorlopen.

Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.

ladgar

@Phille
Wij zijn ook voor de katholieke kerk getrouwd.
Eerst de trouw gaan aanvragen bij de pastoor , bewijs meebrengen dat ge gedoopt en gevormd zijn , dat haalt ge in de parochie waar ge gedoopt en gevormd zijt en dat ge nog niet kerkelijk gehuwd zijt geweest  ( internationaal bewijs is met tekst ook in het latijn).
Dan had Van Bogaert ook nog een bewijs voor mij gegeven dat ik aan alle voorwaarden voldeed voor het kerkelijk huwelijk , en daarop een grote stempel Honory Consul General of Philippines
Normaal moet de huwelijksaankondiging 3 zondagen "op de preekstoel" afgeroepen worden.(2 was genoeg voor ons)
Wij hebben vorming gekregen , door 3 verschillende leraressen , voorlichting enzo , die lessen werden speciaal voor ons gegeven in het engels , wij zijn daarvoor eenmaal naar de parochiezaal moeten gaan , en de leraressen kwamen alle drie op beurt om ons 'les te geven' . Heeft misschien 2 uur geduurd.
Voor de trouw zijn wij ook moeten te biechten gaan , de tekst die ik in het lager gebruikte van 'Eerwaarde mijn laatste biecht is 14 dagen geleden en ik 2xgelogen en 3x ongehoorzaam geweest ' heb ik wat moeten aanpassen.
De cursussen van "Division of Maternal & Child Health" hebben wij niet gedaan ???
Best is voor alles uw schoonfamilie goed te laten informeren bij de pastoor (eventueel voor op voorhand al te starten met de afroepingen op de preekstoel ? ).
Een huwelijksceremonie in de kerk is veel mooier dan een burgerlijke .

dolfijn76

Hi,

Wij zijn in Danao City -  Cebu voor de kerk getrouwd in 2007.

Wij hebben met een weddingplanner gewerkt omdat dit eenvoudiger was vanuit België.  Wilde het eerst met familieleden doen maar dit schoot niet op.  Het hotel hadden we wel zelf gevonden en de weddingplanner heeft daar alles geregeld.  Ik zal hier haar website zetten (waar je trouwens foto's van ons huweljik kan terugvinden).  Ze heeft verschillende tarieven al naargelang hoe duur je het wil, maar je kan ook met eigen dingen op de proppen komen. 
Wat de kleding betreft hebben wij 2nd user genomen (zijn kledij die ze bij een vorige trouw gebruikt hebben en deze worden dan aangepast).  Mijn trouwkleed kwam van België omdat ik dit van mijn ouders gekregen heb en ook omdat het kort dag was om het daar te laten maken.  Waren maar een week voor datum in Cebu.  Maar moet zeggen mijn zus is een dag voor de trouw vanuit Australia (waar ze woont) toegekomen en jurk moest nog aangepast worden en dit was allemaal dik in orde op de dag zelf.  De service was zeer goed.  Bij ons heeft het huwelijk uiteindelijk een 120 000php gekost (was inclusief overnachting voor mijn zus, kenissen van Nederland en mijn ouders + mijn man en zijn broer die getuige was)

Dit is de website http://www.vangailperfectunion.com/gallery/index.html  (als je gallery opent zie je mij pronken lol - foto's = Sucalit - Van Meel)

Op deze site krijg je dan toch ook al een idee van prijzen en wat daarin begrepen zit.

Groetjes

Rich

Hoi Dolfijn76,

Heb effe op de site gekeken. Mmmm ziet er allemaal schitterend uit hoor !

:daag: Rich
Rich de Nederbelg.

Phille

Hey dolfijn,

Ik neem dat je er erg tevreden van was, bedankt voor de info!

dolfijn76

Ja was zeer tevreden.  We hielden geregeld contact via msn om alles te regelen.  Maar volgens haar was ik een zeer gemakkelijke klant  :lachen:
Het enige dat ze raar vond was dat ik zei dat ik niet te veel versiering in de kerk wilde.  Dus de versiering bij ons was in hun ogen weinig maar voor mij meer dan voldoende.  Ik had ook gevraagd om ons niet appart te zetten aan een tafel maar samen met de getuigen en ouders maar ja dat was blijkbaar niet mogelijk. Wordt blijkbaar nooit gedaan daar.  Maar ja dat zijn hun tradities en daar kon ik mij nu ook niet druk in maken.  Heb genoten van onze dag.  Mijn man had meer stress dan ik lol

Phille

Ik heb ze al een mailtje gestuurd met de vraag of zij ook iets kunnen doen in de buurt van CDO, ben benieuwd.

Tradities moet je in ere houden, maar zoals het vaak gaat, moeten wij westerlingen ons aanpassen aan hun tradities (cultuur) en werkt dat blijkbaar niet in omgekeerde richting; wel dan kennen ze mij nog niet!

Heb jij ook karaoke moeten ondergaan tijdens het feest? Dat is nu één van de dingen die ik niet wil, ze mogen echt wel op hun kop gaan staan  :jajaja: