Let's see hoe Airphil Express reageert

Gestart door vvjoris, dinsdag 16 oktober 2012, 18:20:14

Vorige topic - Volgende topic

vvjoris

Ik schreef vandaag volgend mailtje naar customercare@airphilexpress.com, dat is de airline in  :smiley-philippines: die "safe and reliable air transportation with the best service at the least cost" De prijzen zijn nagenoeg dezelfde als Cebu Pacific, maar de service, wat betreft refunds, laat toch een beetje te wensen over:

Dear Sir, Madam,

Airphill Express rerouted my flight of september 2nd, so I had to cancel because I would miss my connection if I flew over Clark to Hong Kong.

I had nothing to do with the airline rerouting, and I could not but book a Cebu Pacific flight and wait in Hong Kong for 18 hours!

I understand this can happen, but I think in a case like this, the airline, even low cost, should behave suitably, and don't have employees lie to the customer. Hany, at your reservation desk (see below) mailed me "Please be advised that if you are not amenable with the new flight schedule, you have an option to rebook the flight with a maximum of 90days with no penalty, or you may cancel the flight and have your airfare to be refunded in full." I think 'full' means the full amount. I paid 8.792 pesos for HKG - CEB - HKG, I can't take the flight back to Hong Kong and maybe I will one day receive 3,555 pesos. Maybe something was wrong with your computer, but half of 8,792 is 4.396, what happened to the difference of 841 pesos?

On top of this, the fligt was paid on june 20th, and it seems to be your policy to wait a few months before effectively pay a refund. When I went to Mactan Airport to arrange for the refund(2 taxi rides, guess who paid for that) your employee said it would be 30 days before you refund, on the form i received it says 60 days, and in your e-mail you even talk about 90 days. In another country, I would seizure on one of your aircraft, this is just not done. You are in fact loaning money from me for almost half a year without my conscent! In Philippines when you loan at a pawn shop, you pay 3 % intrest per month, so I think you should pay me 18 % extra on the amount due...

More lies on your website: as boarding is denied due to unavailability of space (no space at all, I think, coz no aircraft...), you promise 1,500 pesos + 500 pesos, and what happened to these 2000 pesos? Nobody talks about it.

I paid 4 months ago, and I'm waiting for my money 45 days now. Could you now please get the right amount back on my credit card within 24 hours? It's not that difficult, it takes about 2 minutes. I'll wait for your reply 24 hours, and if I get no answer, you will be granted my special "Philippines worst airline aword", and I guarantee you, it will be all over the internet.

Kind Regards,

Joris VV


Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Baliw-katok

Joris, je hebt volkomen gelijk maar ik vrees toch dat je de wind Van Vooren zult krijgen.  :dontknow:

yepyep

Filippijnen kunnen slecht tegen kritiek en slaan meestal lam als je boos wordt (behalve mijn vrouw).

Mijn ervaring is dat als een situatie moeilijk wordt, dat ze deze dan graag laten zoals dat ie is. Er wordt dan geen actie ondernomen, vooral als je ver van ze af staat en je ze niet een-op-een te woord kan staan. Niemand hoeft dan de verantwoordelijkheid te dragen.

Maar misschien dat ze in jouw geval het wel snel regelen.








vvjoris

Citaat van: yepyep op dinsdag 16 oktober 2012, 23:12:30
Filippijnen kunnen slecht tegen kritiek en slaan meestal lam als je boos wordt (behalve mijn vrouw).


Maar misschien dat ze in jouw geval het wel snel regelen.



Filippijnen kunnen slecht tegen kritiek: het is ook mijn ervaring dat wanneer je een  :smiley-philippines: met de neus op de feiten drukt waar ze in fout gaan, ze de indruk geven liefst in een hoekje gaan staan huilen, en het weerwerk wordt dan heel slapjes ... of je daar nu iets mee bekomt is een andere zaak  ...

snel regelen: daarmee schrijf ik 'Let's see', zou tof zijn, het gaat om â,¬ 85, voor  :belgiesmiley: geen immens bedrag, maar het is een princiepskwestie, zoiets kan mijn gevoel eigenlijk niet, net zoals het gedrag van de telecom-bedrijven in  :smiley-philippines:, het gaat eigenlijk om diensten aanrekenen die ze eigenlijk niet leveren, en Airphil Express doet dat in de feiten ook, ze laten mij 4400 pesos betalen, leveren de dienst niet, en zeggen dan dat ze het wel eens terug zullen betalen binnen 30, 60 of 90 dagen ...., 'niet tevreden, geld (ooit wel eens) terug'
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

O.B.Bommel

Tja, die Filipino's draaien het altijd zo (als er een schuldvraag is die zo lang mogelijk wordt vermeden) dat het uiteindelijk JOUW schuld is, maar hun cultuur van indirecte omzichtigheid is een goede leerschool.
Dus doen ze meestal in eerste instantie gewoon niets.

Als ik iets kwijt ben is het mijn schuld omdat ik het verkeerd heb opgeborgen, als de Filipina zoiets overkomt heb JIJ het verkeerd opgeborgen of er is zoiets als een noodlot. Ach, het went.

Maar dat gedoe met een airline voor terugfunding is niet typisch Filipijns. Ik heb het wel meer meegemaakt in verschillende landen (een correspondentie van 2 jaar met COPA in Panama zonder uiteindelijk succes met meer kosten, een keer ellende met TAP Portugal zonder succes, 1x met Cebu Pacific zonder succes maar dat ging over een paar tientjes). KLM heeft een wat betere naam in dit, maar dat ging uiteindelijk ook niet vanzelf. De laatste keer wel toen de rechtstreekse vucht verviel, in no-time mijn geld terug.

Maar een beetje correspondentie kan geen kwaad, dat dan ook wel weer.....
Overigens had ik een andere toonzetting gebruikt, "more lies" roept nu niet bepaald op tot actie. Cést le tonque...
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

Ik geef maar vast een Filipijnse redenatie:

Eigenlijk is het jouw schuld. Jij boekt verschillende soorten airlines en als je zelf geen rekening houdt met vluchtwijzigingen en het zo krap zet dat je geen uitwijkmogelijkheden hebt die ze je bieden......

En misschien is het deels ook wel waar, in zoverre hou ik er ALTIJD rekening mee dat er vluchten uitvallen richting Manila zodat ik altijd een dag respijt heb. Anders was het al 2x misgegaan.

En van jouw probleem hun probleem maken, nee, dat gaat er daar niet zo best in.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Fail_over

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

vvjoris

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op woensdag 17 oktober 2012, 07:53:17

Eigenlijk is het jouw schuld. Jij boekt verschillende soorten airlines en als je zelf geen rekening houdt met vluchtwijzigingen en het zo krap zet dat je geen uitwijkmogelijkheden hebt die ze je bieden......


Inderdaad, zo kan je het stellen, ik kan op 1000 manieren naar Hong Kong, maar als ik dan uitwijkmogelijkheden moet voorzien, moet ik eigenlijk twee keer een overnachting in Hong Kong voorzien, accomodatierpijzen liggen daar iets hoger dan in de  :smiley-philippines:, inclusief transport mag je toch op â,¬ 100 per dag rekenen, en dan is er geen super luxe .... In dat geval is het compleet zinloos een low cost carrier te nemen van HKG naar CEB of MNL, want in combinatie met een vlucht van een one world partner (Britsh Airways, Finnair,...) van Cathay Pacific vlieg je dan naar  :smiley-philippines: voor 200 à 300 euro. Low cost = â,¬ 85 + 2 x â,¬ 100 = â,¬ 285.
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

PHwaarde

Airphil express/Cebu Pacific. Het is 1 pot nat als het op smoezen verzinnen aankomt. Waar ze zich de laatste tijd graag achter verschuilen: "Congestion on the runway". Zo werd recent mijn binnenlandse vlucht voor oktober die ik reeds in mei geboekt had, opeens in augustus geannuleerd wegens "congestion on the runway". Knap hoor, dat men al in augustus weet dat het filevliegen/druk in oktober zal zijn.

Bij een eerder vertraagde vlucht in april, wacht ik nu al bijna een half jaar op überhaubt een reactie vam Cebu Pacific. Tig keren het "complaint" formulier op de website ingevuld met alle benodigde data & contactgegevens van mij. Altijd krijg je het automatische standaard antwoord. Binnen...dagen zal er gereageerd worden + een referentienummer. Echter, ze laten natuurlijk nooit van zich horen *sigh*

O.B.Bommel

Citaat van: vvjoris op woensdag 17 oktober 2012, 09:49:56
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op woensdag 17 oktober 2012, 07:53:17

Eigenlijk is het jouw schuld. Jij boekt verschillende soorten airlines en als je zelf geen rekening houdt met vluchtwijzigingen en het zo krap zet dat je geen uitwijkmogelijkheden hebt die ze je bieden......


Inderdaad, zo kan je het stellen, ik kan op 1000 manieren naar Hong Kong, maar als ik dan uitwijkmogelijkheden moet voorzien, moet ik eigenlijk twee keer een overnachting in Hong Kong voorzien, accomodatierpijzen liggen daar iets hoger dan in de  :smiley-philippines:, inclusief transport mag je toch op â,¬ 100 per dag rekenen, en dan is er geen super luxe .... In dat geval is het compleet zinloos een low cost carrier te nemen van HKG naar CEB of MNL, want in combinatie met een vlucht van een one world partner (Britsh Airways, Finnair,...) van Cathay Pacific vlieg je dan naar  :smiley-philippines: voor 200 à 300 euro. Low cost = â,¬ 85 + 2 x â,¬ 100 = â,¬ 285.
Dit antwoord is nog mooier dan ik me had kunnen bedenken......
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam