Gepensioneerde agent zegt dat Filipijnse president hem inhuurde om te moorden

Gestart door ganda, dinsdag 21 februari 2017, 17:38:43

Vorige topic - Volgende topic

ganda


Een Filipijnse politieagent op rust zegt dat huidig president Rodrigo Duterte hem heeft ingehuurd om als lid van een doodseskader misdadigers om te brengen. De feiten zouden hebben plaatsgevonden toen Duterte nog burgemeester was van de stad Davao.

De vroegere politieman Arthur Lascanas gaf vandaag op een persconferentie toe dat hij aan het hoofd had gestaan van het zogenaamde Davao Doodseskader, dat er al langer van verdacht wordt drugsgebruikers, dealers en kleine criminelen om te brengen. De doodseskaders hebben honderden mensen omgebracht in de twee decennia dat Duterte burgemeester was van de stad.



Lascanas verklaarde dat hij 20.000 tot 100.000 pesos (375 tot 1.875 euro) kreeg voor elke moord die hij in de Zuid-Filipijnse stad uitvoerde in opdracht van Duterte.

De vroegere politieman zegt dat onder meer Jun Pala, een anticommunistische presentator, werd omgebracht door het doodseskader. Maar ook zijn twee broers, die verslaafd waren aan drugs, behoorden tot de slachtoffers.

"Ik heb, uit blinde loyaliteit aan de vroegere burgemeester, het bevel gegeven voor de moord op mijn twee broers", zo klonk het op de persconferentie. "Zelfs als ik nu sterf of gedood word, zal ik tevreden zijn want ik had God beloofd een publieke bekentenis af te leggen."

Lascanas was in oktober in de Senaat voor een onderzoekscommissie moeten verschijnen. Toen verklaarde hij nog dat het Davao Doodseskader niet bestond.

Volgens regeringswoordvoerder Martin Andanar maken de verklaringen van Lascanas deel uit van een "voortgezet politiek drama dat als doel heeft om de president te vernietigen en zijn regering omver te werpen". "Het volk beseft dat deze karaktermoord niets anders is dan een gemene politieke zet van de sectoren die getroffen worden door de hervormingen van de regering-Duterte."

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/3085483/2017/02/20/Gepensioneerde-agent-zegt-dat-Filipijnse-president-hem-inhuurde-om-te-moorden.dhtml