Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Naamsverandering

Gestart door koy, vrijdag 24 juni 2011, 10:40:05

Vorige topic - Volgende topic

koy

In de Filippijnen is het gebruikelijk dat bij een huwelijk de vrouw automatisch de naam aanneemt van de man.

Hoe zit dat nu wanneer een Belg trouwt met een Filippijnse vrouw, in de Filippijnen, en via gezinsherreniging komt zij naar België, wordt dan hetzelfde principe toegepast?
Is dat uberhaubt mogelijk in de Belgische wetgeving?
Wie hier op het forum heeft dit reeds toegepast en wat is de mening van de anderen?

En dan meer specifiek naar mijn geval, geldt dit ook bij een gemengd homohuwelijk in België, maw kan mijn vriend mijn achternaam aannemen (zoals hij graag zou willen)?
leven en laten leven...

innka3

Citaat van: koy op vrijdag 24 juni 2011, 10:40:05


En dan meer specifiek naar mijn geval, geldt dit ook bij een gemengd homohuwelijk in België, maw kan mijn vriend mijn achternaam aannemen (zoals hij graag zou willen)?
in nl is het zo dat als je trouwd de vrouw haar eigen naam behoud,of ze moet vantevoren
aangeven dat ze de naam van de man wil(dit met dank aan de feministen  :applaus:)

josv

Koy, in BE kan je in jouw geval denk ik alle kanten op. Maar dat zal nooooooit worden geaccepteerd in de PH. Die gaan er simpel vanuit dat jullie NIET getrouwd zijn en dus de naam van je vriend ( in de PH ) nooit zal veranderen. Dus je vriend zal dan al z'n PH papieren vaarwel moeten zeggen. Als ie op 'n BE-pp naar de PH wil zal dat denk ik geen probleem zijn. Gewoon als toerist !

Als je in de PH trouwt ( wat in jullie geval niet zal lukken ) dan is er automaties de naamswijziging. Komt dan ook in het nieuwe paspoort en dus geen probleem ( voor de dames dan ).
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Phille

Citaat van: josv op vrijdag 24 juni 2011, 10:51:11
Koy, in BE kan je in jouw geval denk ik alle kanten op. Maar dat zal nooooooit worden geaccepteerd in de PH. Die gaan er simpel vanuit dat jullie NIET getrouwd zijn en dus de naam van je vriend ( in de PH ) nooit zal veranderen. Dus je vriend zal dan al z'n PH papieren vaarwel moeten zeggen. Als ie op 'n BE-pp naar de PH wil zal dat denk ik geen probleem zijn. Gewoon als toerist !

Als je in de PH trouwt ( wat in jullie geval niet zal lukken ) dan is er automaties de naamswijziging. Komt dan ook in het nieuwe paspoort en dus geen probleem ( voor de dames dan ).

Die automatische naamswijziging is niet correct, in de Phils kan men evengoed kiezen met welke naam men als getrouwde vrouw door het leven wenst te gaan, is hier al eerder gepost geweest.


josv

Citaat van: Phille op vrijdag 24 juni 2011, 11:34:47
Die automatische naamswijziging is niet correct, in de Phils kan men evengoed kiezen met welke naam men als getrouwde vrouw door het leven wenst te gaan, is hier al eerder gepost geweest.

Ok, dan ben ik a.s. donderdag precies 4 jaar geleden in de maling genomen  :lachen:  :lachen:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Phille

Citaat van: josv op vrijdag 24 juni 2011, 11:46:24
Citaat van: Phille op vrijdag 24 juni 2011, 11:34:47
Die automatische naamswijziging is niet correct, in de Phils kan men evengoed kiezen met welke naam men als getrouwde vrouw door het leven wenst te gaan, is hier al eerder gepost geweest.

Ok, dan ben ik a.s. donderdag precies 4 jaar geleden in de maling genomen  :lachen:  :lachen:

Kheb het nog is effe opgezocht:

Please be advised that a married woman, in adopting a surname, may elect any of the following three (3) options provided in Article 370 of the Civil Code, namely:


- her maiden first name and surname and add her husband's surname; or

- her maiden first name and her husband's surname; or

- her husband's full name, but prefixing a word indicating that she is his wife, such as "Mrs.".

:atyourservice:

boldy

kan iemand mij eens vertellen uitleggen waarom het uitmaakt wat voor een achtenaam ze aanneemt  want  :ikkeniebegrijp: voor mij is een naam een naam eigenljik ,maar miss heeft het een meer waarde om haar eigen naam te behouden of juist de naam van haar man te dragen .
het leven is net een lul keihard en veel te kort

Rich

Citaat van: boldy op vrijdag 24 juni 2011, 12:19:28
kan iemand mij eens vertellen uitleggen waarom het uitmaakt wat voor een achtenaam ze aanneemt  want  :ikkeniebegrijp: voor mij is een naam een naam eigenljik ,maar miss heeft het een meer waarde om haar eigen naam te behouden of juist de naam van haar man te dragen .


Dat is gewoon een persoonlijke keuze hé Boldy, en dat maken jullie samen uit.
Rich de Nederbelg.

Amice

Nou Boldy, als je als filipina om economische redenen getrouwd bent met de bedoeling om zo snel mogelijk zelfstandig verder te willen In NL of belgie, dan is het makkelijker om alvast je eigen naam aan te houden als je om die reden trouwt.

De volledige naam van de man aannemen, is van belang als het een rijke stinkerd is en je er vast en zeker van wilt zijn de volledige erfenis te hebben.


:lachen:

Raar maar vaak genoeg waar.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Phille

Citaat van: boldy op vrijdag 24 juni 2011, 12:19:28
kan iemand mij eens vertellen uitleggen waarom het uitmaakt wat voor een achtenaam ze aanneemt  want  :ikkeniebegrijp: voor mij is een naam een naam eigenljik ,maar miss heeft het een meer waarde om haar eigen naam te behouden of juist de naam van haar man te dragen .

Op zich maakt dit niks uit, maar het is wel gebruikelijk in de Phils dat de vrouw de naam van man overneemt! Ik vond het in elk geval een eer dat mijn vrouw dit wilde doen, was volledig haar beslissing.

Maar niks moet, maar alles mag!