Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Naamsverandering

Gestart door koy, vrijdag 24 juni 2011, 10:40:05

Vorige topic - Volgende topic

koy

Citaat van: Phille op vrijdag 24 juni 2011, 13:30:16
Citaat van: koy op vrijdag 24 juni 2011, 13:16:41
Dus als ik het goed begrijp wordt de naamswijziging ook aanvaard in België. Dan is de vraag, wordt ook de dubbele naam aanvaard? Ik dacht dat dat enkel in Spanje gebruikelijk was.

Maar jullie kunnen in de Filippijnen huwen en daar is het gebruikelijk. Maar ik trouw hier en de vraag is dan, kan hetzelfde voor de Belgische wet?

Koy, het volgende heb ik gevonden op huwelijk.be, en vermits homohuwelijk aan precies dezelfde voorwaarden voldoet moet het dus mogelijk zijn:



Alhoewel geen enkele wet het hen verplicht, neemt het merendeel van de vrouwen de naam van hun echtgenoot over.
Wanneer een meisje trouwt, biedt de wet haar drie mogelijkheden:

De naam van haar echtgenoot overnemen.
Haar naam en de naam van haar echtgenoot samenvoegen.

Phills, bedankt voor je opzoekwerk, heeft jouw vrouw haar naam reeds veranderd?
Ik begrijp dat je zegt "het is een hele eer dat ze mijn naam wil aannemen" maar zoals josV stelt, zorgt het niet voor heel wat problemen later? Misschien enkel voor mij omdat homohuwelijk niet aanvaard is in de Phills.
Mijn vriend heeft een mooie en bekende achternaam "Araneta" en ik zou liever hebben dat hij die houdt, maar ik denk dat hij het mss als beledigend zal aanvoelen en dan zitten we weer in tampo-time haha
Haar meisjesnaam behouden.
Wanneer het pasgetrouwde meisje één van de eerste twee mogelijkheden kiest, moet zij verschillende administraties op de hoogte brengen zoals de sociale zekerheid, het ziekenfonds en haar werkgever.

De identiteitskaart, het paspoort, het rijbewijs, het inschrijvingsbewijs en andere documenten moeten ook allemaal worden aangepast.

leven en laten leven...

josv

Citaat van: Phille op vrijdag 24 juni 2011, 13:30:16
Haar naam en de naam van haar echtgenoot samenvoegen.

Tussenvraagje : is het dan EERST de naam van de man en DAN die van de vrouw of andersom ( zoals in NL )?

Hier in de PH is het : Teresita Makiaway Racosalem is getrouwd met Jos Veenman dus nu is het :
Teresita Racosalem Veenman ( moeder verdwijnt, last name is nu middle name geworden. )
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

balikbayan

Hier in NL is het volgens mij

Eerst de naam van de Man plus die van de vrouw

Of eigen naam.

Kinderen kunnen tegenwoordig wel voor de vrouw der naam kiezen dacht ik

josv

Koy, JUIST omdat jouw homo-huwelijk geen enkel bestaansrecht heeft in de PH. Jammer maar helaas. Je vriend zal in BE zeker trots op z'n nieuwe achternaam zijn maar hier in de PH zal ie er nooit mee voor de dag kunnen komen op enig officieel document. Het homo-huwelijk "bestaat" gewoonweg niet. Maar tel je zegeningen. In BE kunnen jullie als paar door het leven gaan tot je 100 bent met Men. en Men. Kooy. Die paar weken dat je per jaar hier in de PH bent is ie gewoon effe weer terug bij z'n mooie eigen achternaam. So be it !!
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Phille

Citaat van: koy op vrijdag 24 juni 2011, 13:38:18
Citaat van: Phille op vrijdag 24 juni 2011, 13:30:16
Citaat van: koy op vrijdag 24 juni 2011, 13:16:41
Dus als ik het goed begrijp wordt de naamswijziging ook aanvaard in België. Dan is de vraag, wordt ook de dubbele naam aanvaard? Ik dacht dat dat enkel in Spanje gebruikelijk was.

Maar jullie kunnen in de Filippijnen huwen en daar is het gebruikelijk. Maar ik trouw hier en de vraag is dan, kan hetzelfde voor de Belgische wet?

Koy, het volgende heb ik gevonden op huwelijk.be, en vermits homohuwelijk aan precies dezelfde voorwaarden voldoet moet het dus mogelijk zijn:



Alhoewel geen enkele wet het hen verplicht, neemt het merendeel van de vrouwen de naam van hun echtgenoot over.
Wanneer een meisje trouwt, biedt de wet haar drie mogelijkheden:

De naam van haar echtgenoot overnemen.
Haar naam en de naam van haar echtgenoot samenvoegen.

Phills, bedankt voor je opzoekwerk, heeft jouw vrouw haar naam reeds veranderd?
Ik begrijp dat je zegt "het is een hele eer dat ze mijn naam wil aannemen" maar zoals josV stelt, zorgt het niet voor heel wat problemen later? Misschien enkel voor mij omdat homohuwelijk niet aanvaard is in de Phills.
Mijn vriend heeft een mooie en bekende achternaam "Araneta" en ik zou liever hebben dat hij die houdt, maar ik denk dat hij het mss als beledigend zal aanvoelen en dan zitten we weer in tampo-time haha
Haar meisjesnaam behouden.
Wanneer het pasgetrouwde meisje één van de eerste twee mogelijkheden kiest, moet zij verschillende administraties op de hoogte brengen zoals de sociale zekerheid, het ziekenfonds en haar werkgever.

De identiteitskaart, het paspoort, het rijbewijs, het inschrijvingsbewijs en andere documenten moeten ook allemaal worden aangepast.


Koy, ja mijn vrouw heeft haar naam laten wijzigen, was: Cristy Palaca Quimson en het is geworden: Cristy Quimson Claeys.

Misschien kan je die vraag neerleggen bij de ambassade in Manilla, die zouden dat toch moeten weten.


koy

Thx JosV heel verhelderend wat je schrijft.

Balikbayan, deze morgen wat er net een topic op Peeters & Pichal op Radio 1 over namen bij kinderen. Een vrouw wou de naam van haar dochter veranderen na een scheiding en met akkord van de vader wou zij dat haar dochter haar achternaam aannam. Werd geweigerd! Naamverandering is geen Super Markt, was het antwoord.

De keuze moet je maken bij de geboorte, man of vrouw haar achternaam. Maar, België zou België niet zijn zonder uitzondering. Een lesbisch koppel haar kind kan wel de 2 namen als achternaam hebben. Begrijpen wil begrijpen kan...
leven en laten leven...

balikbayan

Is volgens mij hier ook te bepalen bij de geboorte maar volgens mij kan ik me morgen laten hernoemen tot Koy Medegem
maar dat kost wel wat $$$$$$

Bron de nederlandse overheid

Verschil naamskeuze en naamswijziging
Er is in Nederland een verschil tussen naamskeuze en naamswijziging. Bij een geboorte, erkenning,  adoptie of gerechtelijke vaststelling vaderschap ontstaat een officiële familieband. Een kind krijgt op dat moment de achternaam van een van de ouders. We spreken dan van naamskeuze en die keuze wordt vastgelegd in de registers van de burgerlijke stand.

In alle andere gevallen dat iemand een andere voor- of achternaam krijgt, spreken we van naamswijziging. In Nederland is de minister van Justitie verantwoordelijk voor de wet- en regelgeving en het beleid op het gebied van geslachtsnaamswijziging en naamskeuze.


koy

Thx Phille voor je antwoord. Ik denk dat we hier het eens zijn dat het wel cool is dat je echtgenote(oot) je naam aanneemt. De vraag is: kan jij hetzelfde doen?
leven en laten leven...

balikbayan

Dat is een goeie Koy

De man die de achternaam van een vrouw aanneemt ? Ik zou het niet weten maarrrrrrrrrrrr

Als jij met je vriend trouwt wie neemt dan van wie de achternaam aan ?????

Zou betekenn dat jullie 2 keuzes hebben en wij niet misschien leuk (als je veel geld en tijd hebt) om dan te gaan procederen vanwege het gelijkheids beginsel  :lachen:

Maar het kan de man kan de naam van de vrouw aannemen in NL

ladgar

Citaat van: koy op vrijdag 24 juni 2011, 14:02:40
Thx Phille voor je antwoord. Ik denk dat we hier het eens zijn dat het wel cool is dat je echtgenote(oot) je naam aanneemt. De vraag is: kan jij hetzelfde doen?

Dat is naast cool vooral een bewijs van onderwerping.
En dan spreken over een evenwichtige relatie