Aan lager wal.

Gestart door Digos, zondag 12 februari 2012, 15:19:04

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Volgens onderstaand bericht zou de AOW uitkering zijn gestopt omdat de Nederlander geen vast adres meer zou hebben, waardoor betaling niet langer mogelijk was.

http://www.rnw.nl/nederlands/article/zelfverbranding-jakarta-om-aow



Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

bananacreek

Citaat van: Kano op woensdag  9 mei 2012, 02:40:20
Volgens onderstaand bericht zou de AOW uitkering zijn gestopt omdat de Nederlander geen vast adres meer zou hebben, waardoor betaling niet langer mogelijk was.

http://www.rnw.nl/nederlands/article/zelfverbranding-jakarta-om-aow


iK HEB EEN AANTAL REACTIES IN DAT ARTIKEL GELEZEN:

In het artikel van de wereldomroep wordt onder andere beweerd dat de man pensioen en AOW van de SVB zou ontvangen en dat is vreemd want de SVB betaald geen pensioenen uit  tenzij dat men de AOW als pensioen aanmerkt..

De AOW zou zijn gestopt omdat de man geen vast adres had in Indonesia
Verder las ik in de reacties op dat artikel dat men in vele plaatsen in Indonesia geen huisnummers enz zijn......

Op de  :smiley-philippines: hebben we ook dat porbleem soms maar als ik aan de SVB opgeef dat ik in Barangay Lower Piapi woon dan wordt dat door de SVB geacepteerd.

Naar aanleiding van het verdrag tussen de  :smiley-philippines: en  :nederlandsevlag: terzake de BEU (Beperking Export Uitkeringen) is het derhalve de taak van de  :smiley-philippines: SSS om te controleren dat de gegevens zoals die door verzekerde aan de SVB zijn opgegeven daadwerlkelijk te controleren.

Dat is in principe een zeer eenvoudige zaak en je kan daarbij de SSS niet belazeren want die hebben volledige volmacht van de SVB om deze controles uit te voeren zoals deze in het desbetreffende verdrag zijn omschreven.

Zoals het betrokken verdrag alhier op de  :smiley-philippines: wordt uitgevoerd zie ik niet in hoe zulke problemen zoals in het betreffende krantenartikel zouden kunnen ontstaan om de navolgende redenen:

In de richtlijnen van de SVB staat duidelijk aangegeven dat de belanghebbende ( verzekerde) een vast adres moet hebben, en ik ben de mening toegedaan dat zulks zeer eenvoudig is zoalang je eventuele verhuizingen tijdig doorgeeft aan de SVB:

Ik ga buiten Nederland wonen of werken
Handig om te weten
Iedereen die in Nederland woont of werkt is verzekerd voor de sociale verzekeringen. Zo bouwt u een AOW op en kunt u kinderbijslag of een nabestaandenuitkering Anw krijgen. Maar als u buiten Nederland gaat wonen of werken, bent u niet meer verzekerd voor de sociale verzekeringen.

Dit betekent dat:

u minder AOW-pensioen opbouwt en krijgt
u geen kinderbijslag krijgt
uw nabestaanden geen of een lagere nabestaandenuitkering Anw krijgen als u overlijdt.
Op deze pagina informeren wij u hoe u soms toch verzekerd kunt blijven.

Voor een Nederlandse werkgever buiten Nederland werken?
Als u voor uw werkgever tijdelijk buiten Nederland gaat werken, kunt u onder bepaalde voorwaarden toch in Nederland sociaal verzekerd blijven.

Meer informatie over sociaal verzekerd blijven in Nederland
Langere tijd buiten Nederland wonen of werken?
Als u langere tijd of definitief buiten Nederland woont of werkt, kunt u zich vrijwillig verzekeren voor de AOW en/of de nabestaandenuitkering Anw.

Meer informatie over vrijwillige verzekering AOW en Anw
Terug naar het land van herkomst
Gaat u terug naar het land waar u vandaan komt of uw ouders vandaan komen? Dan kunt u misschien van ons een eenmalige uitkering krijgen voor de verhuizing én een maandelijkse uitkering voor uw levensonderhoud. Dat staat in de Remigratiewet.

Meer informatie over de remigratiewet
U krijgt een uitkering of pensioen van de SVB
Als u buiten Nederland gaat wonen of werken kan dit ook gevolgen hebben voor de betaling van uw pensioen of uitkering. Geef ons altijd uw nieuwe adres door als u buiten Nederland gaat wonen. Wij zorgen er dan voor dat u het juiste bedrag op tijd krijgt uitbetaald.

AOW-pensioen 
De hoogte van uw AOW kan veranderen als u buiten Nederland gaat wonen. Wij mogen namelijk niet naar elk land de volledige AOW uitbetalen.

Meer informatie over de gevolgen voor uw AOW en Anw
Nabestaandenuitkering Anw
Als u een nabestaandenuitkering Anw krijgt, kunt u deze niet altijd houden wanneer u buiten Nederland gaat wonen. Wij mogen niet in elk land Anw doorbetalen.

Meer informatie over de Anw bij verhuizing
Kinderbijslag en TOG
Gaat u in een ander land wonen, maar blijft u in Nederland werken? Dan verandert er meestal niets aan uw kinder­bijslag of TOG. Als u buiten Nederland gaat werken, stopt de kinderbijslag of TOG vaak wel.

Meer informatie over de AKW en TOG bij verhuizing buiten Nederland
AIO-aanvulling
Krijgt u een AIO-aanvulling? Dan stopt deze als u buiten Nederland gaat wonen. Gaat u buiten Nederland werken? Dan houdt u de AIO-aanvulling wel. De inkomsten uit uw werk trekken we dan af van uw AIO-aanvulling.

België en Duitsland
Gaat u in België of Duitsland wonen of werken? Dan kan dit gevolgen hebben voor uw ziektekostenverzekering, kinderbijslag, pensioen of uitkering. Voor meer informatie kunt u terecht bij Bureau voor Belgische Zaken en Bureau voor Duitse Zaken.

Bureau voor Belgische Zaken
Bureau voor Duitse zaken


Het probleem is dat je in het artikel alleen maar één kant van het verhaal leest.

Ga je hier op de  :smiley-philippines: bij de  :nederlandsevlag: ambassade aankloppen met SVB problemen dan verwijzen ze je door naar de SSS naar aanleiding van het betrokken verdrag.

Ik neem aan dat hetzelfde in Indonesia het geval is omdat Nederland en Indonesia een "tijdelijk" Handhavings verdrag heeft betreffende dit soort zaken en aangelegenheden.

Ga je dan als Nederlander je eigen in een ander land vestigen in landen zoals de Filipijnen, Indonesia en Thailand enz...enz...........verdiep je dan allereerst in de betrokken materie alvorens te verhuizen zodat je later niet voor nare verassingen komt te staan.

Heb je problemen?
Een simpele email naar de SVB wordt "normaal gesproken" binnen twee dagen beantwoord.

Tot nu toe heb ik een uitstekende service mogen ondervinden van het betrokken SVB kantoor en ik neem aan dat je dan zulke service ook in Indonesia zult krijgen zolang je je eigen maar aan de regels houd.....en hetzelfde met de SSS.

Dus als bottom-line:

In het onderhavige geval dat de instantie in Indonesia die de controles moet uitvoeren (zoals hier de SSS dat doet) deze controles niet kan uitvoeren op een wijze zoals dat in het betrokken verdrag staat aangegeven dan zou de SVB zulk een "Tijdelijk Handhavingsverdrag" onmiddelijk stopzetten zoals in het verleden ook met een aantal andere landen is gebeurd zoals Mexico bijvoorbeeld.

KAMP zit daar helemaal niet mee, want zijn zakken zijn al gevuld............. :lachen: :lachen:




Kijk hier moet ik meer van weten omdat ik toch bij een aantal kleine bedrijven heb gewerkt en die moesten WEL pensioenpremies afhouden (zie onderstaande link)
Ik heb nu DigiD en zou dat moeten kunnen............

http://www.brabantsdagblad.nl/algemeen/economie/article7918335.ece



Quezonboy

Mensen met een gezin, zoals die man met de motor in Thailand kunnen mede door de lage eurokoers, ook in problemen komen doordat de partnertoeslag dit jaar met 10 % omlaag is gegaan. :denk:

Partnertoeslag AOW 2012
De partnertoeslag zal opnieuw worden verlaagd in 2012, met maximaal 10%. De partnertoeslag zal geheel komen te vervallen in 2015.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regelingen/65222-hoogte-aow-2012-aow-bedragen-2012.html

Quezonboy

Het besproken gebeurtenis vondt niet plaats op de Filipijnen maar anders zat er een  Nederlander in dat Filipijns programma die we in het kopje Aan lager wal bespreken.
Dat kun je vinden in de paragraaf  boeken, films en programma's over de Filipijnen en dan Aan lager wal, het gaat om westerlingen die op de Filipijnen op straat leven of in armoede leven, al dan niet met hun gezin.

Quezonboy


bananacreek

Citaat van: Quezonboy op woensdag  9 mei 2012, 14:44:57
Mensen met een gezin, zoals die man met de motor in Thailand kunnen mede door de lage eurokoers, ook in problemen komen doordat de partnertoeslag dit jaar met 10 % omlaag is gegaan. :denk:

Partnertoeslag AOW 2012
De partnertoeslag zal opnieuw worden verlaagd in 2012, met maximaal 10%. De partnertoeslag zal geheel komen te vervallen in 2015.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regelingen/65222-hoogte-aow-2012-aow-bedragen-2012.html

Lage inkomens ontzien bij verlagen AOW-partnertoeslag
De AOW-partnertoeslag gaat met ingang van 1 januari 2011 met 8% omlaag. Huishoudens met een gezamenlijk inkomen van circa 20.000 euro en minder worden van deze maatregel uitgezonderd. Dit is de strekking van een wetsvoorstel dat minister Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

De AOW-partnertoeslag zou, vooruitlopend op de gehele afschaffing in 2015, eerst met 6% omlaag gaan. In februari verhoogde het kabinet de korting naar 8%. Minister Donner wil dat de korting huishoudens met een gezamenlijk inkomen tot 110% van het wettelijk minimum inkomen niet treft.

Die man in Thailand heeft dan meer dan een gezamelijk inkomen dan 20 duizend euros?

bananacreek

Citaat van: Quezonboy op woensdag  9 mei 2012, 15:09:23
In Indonesie leefde een Nederlander met zijn gezin op straat;
http://www.rnw.nl/nederlands/article/zelfverbranding-jakarta-om-aow

Geen vast adres
Volgens iemand die bekend is met de zaak zijn het pensioen en de AOW van de man door de Sociale Verzekeringsbank (SVB) enige tijd geleden inderdaad stopgezet. Reden daarvoor was het feit dat de man geen vast adres in Indonesië meer bleek te hebben, zodat betaling niet langer mogelijk was.

"De SVB en de ambassade hebben alles geprobeerd om de zaak toch te regelen, maar de man weigerde een adres op te geven en wilde ook niet naar de ambassade komen om te praten over een oplossing."


EINDE VERHAAL................   :jajaja: :jajaja:

Kano

Voor alle duidelijkheid Vanaf 1 augustus 2011 is de partnertoeslag omlaag gegaan met 10% voor huishoudens met een gezamenlijk inkomen van â,¬ 30.000,- of meer. Preciezer gesteld, gaat het om een inkomen van meer dan â,¬ 2.511,02 per maand.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Quezonboy

Toen ik naar Ierland vertrok om te gaan werken zei de gemeente tegen mij dat voor de Nederlandse overheid lage inkomens niet bestaan buiten Nederland, dus uitzonderingen voor lage inkomens gelden niet in het buitenland.
Ik weet  :confused2:natuurlijk niet of dat geldt voor AOW'ers maar dat zou kunnen?


Citaat van: bananacreek op woensdag  9 mei 2012, 15:25:19
Citaat van: Quezonboy op woensdag  9 mei 2012, 14:44:57
Mensen met een gezin, zoals die man met de motor in Thailand kunnen mede door de lage eurokoers, ook in problemen komen doordat de partnertoeslag dit jaar met 10 % omlaag is gegaan. :denk:

Partnertoeslag AOW 2012
De partnertoeslag zal opnieuw worden verlaagd in 2012, met maximaal 10%. De partnertoeslag zal geheel komen te vervallen in 2015.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regelingen/65222-hoogte-aow-2012-aow-bedragen-2012.html

Lage inkomens ontzien bij verlagen AOW-partnertoeslag
De AOW-partnertoeslag gaat met ingang van 1 januari 2011 met 8% omlaag. Huishoudens met een gezamenlijk inkomen van circa 20.000 euro en minder worden van deze maatregel uitgezonderd. Dit is de strekking van een wetsvoorstel dat minister Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

De AOW-partnertoeslag zou, vooruitlopend op de gehele afschaffing in 2015, eerst met 6% omlaag gaan. In februari verhoogde het kabinet de korting naar 8%. Minister Donner wil dat de korting huishoudens met een gezamenlijk inkomen tot 110% van het wettelijk minimum inkomen niet treft.

Die man in Thailand heeft dan meer dan een gezamelijk inkomen dan 20 duizend euros?

gosternokke

Zet toch ook geen zoden aan de dijk die verlaging van de partnertoeslag met 10 % lijkt mij.  Maar daar gaat het niet om . het zijn allemaal proefballonnetjes, om te kijken hoe de  :nederlandsevlag:  samenleving reageert.   Niet dus , die laat het allemaal maar gebeuren.   Hoe kan dat?   Wel de meeste gepensioneerden zitten er financieel warmpjes bij.

  Het zijn proefballonnen om uiteindelijk een inkomensafhankelijk AOW te berijken.    En die mensen die nu gaan roepen dat kan niet, wil ik over 10 jaar nog wel eens spreken.