Peiling interesse Nederlandse taalles in Manila

Gestart door yepyep, vrijdag 31 mei 2013, 00:33:18

Vorige topic - Volgende topic

yepyep

Voor degene die kinderen hebben die (bijna) schoolgaand zijn, is bijgaand e-mail bericht wel interessant. Men wil bvk. vandaag een reply. Indien men het document als word bestand per e-mail wilt ontvangen, mij even PM'en met e-mailadres:

Op verzoek van de heer Stevens en mevrouw van den Heuvel, beiden betrokken bij onderwijs Nederlandse taal op de International School Manila (ISM), zend ik u bijgevoegde vragenlijst mbt het  peilen van interesse bij een bredere groep ouders met betrekking tot de oprichting/ het opzetten van een bij het NOB aangesloten school voor onderwijs in de Nederlandse Taal en Cultuur. Wereldwijd zijn ruim 200 Nederlandse scholen aangesloten bij NOB (stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland).

Indien u schoolgaande kinderen heeft en bereid bent uw medewerking te verlenen aan dit onderzoek verzoek ik u bijgaande vragenlijst in te vullen en te retourneren aan:

Robertus Stevens <rstevens@mits-dcl.com.ph>

Indien u vragen heeft kunt u deze stellen aan: mevrouw van den Heuvel.
E-mail: marianne.vdhvl@gmail.com


Met vriendelijke groet,

Dick Camerling
Plaatsvervangend Hoofd Algemene en Consulaire Zaken

Embassy of the Kingdom of the Netherlands
------------------------------------------------------------------------------------

De vragenlijst:

Beste Ouders,

Bijna 2 schooljaren geleden zijn Rob Stevens en Marianne van den Heuvel begonnen met Nederlandse taallessen als een naschoolse activiteit op de International School Manila (ISM).

Deze brief gaat over het peilen van interesse bij een bredere groep ouders om de volgende stap te maken met het opzetten van een bij het NOB aangesloten school voor onderwijs in de Nederlandse Taal en Cultuur. Wereldwijd zijn ruim 200 Nederlandse scholen aangesloten bij NOB (stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland). De voordelen zijn:
-   subsidie voor leerlingen van 4 tot 18 jaar met de Nederlandse of Belgische nationaliteit en voor Nederlandstalige kinderen uit andere lidstaten van de Europese Unie;
-   NOB-aangesloten scholen vallen onder het toezicht van de Nederlandse Inspectie voor het Onderwijs. Zo weten ouders of het onderwijs voldoet aan de Nederlandse kwaliteitseisen, wat de instroming van hun kinderen ten goede komt als zij terugkeren naar Nederland of doorstromen naar Nederlands onderwijs in een ander land;
-   kosteloos gebruikmaken van advies en ondersteuning door NOB op organisatorisch, bestuurlijk en onderwijskundig gebied;
-   leerkrachten en bestuursleden kunnen deelnemen aan de jaarlijkse Bijscholingsdagen in Nederland.

Praktisch gezien en indien er genoeg animo is betekent dit dat:
-   de kinderen naschools gemiddeld 1.5 — 3 uur per week gedoceerd worden in Nederlandse taal en cultuur;
-   de kwaliteit onder toezicht staat;
-   de Nederlandse overheid dit subsidieert met ongeveer 400 Euro per kind per jaar. Dat komt dicht bij 50% van de kosten zodat de ouderbijdrage waarschijnlijk beperkt kan blijven tot rond de USD 5 per uur;
-   de school uitgaat van kleinere klassen om aan te sluiten bij de verschillende niveaus van kinderen en uiteenlopende verwachtingen van de ouders.

Voor het peilen van interesse ontvangen we graag voor 31 mei 2013 antwoord op de vragenlijst die hierachter zit. Als je deze brief tot hier hebt gelezen is het waarschijnlijk het handigst om ook meteen even de vragen te beantwoorden zodat het later niet vergeten wordt met alle vakantievoorbereidingen.

Alvast een fijne zomer toegewenst,
John Versantvoort, Henk Hermans, Rob Stevens, Marianne van den Heuvel
Initiatiefgroep NTC-onderwijs Manilla


A   Gegevens van de ouders

1.   Naam:  _______________________________________________________

2.   Adres:  _______________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

3.   Telefoon:  ____________________ (thuis)   _____________________ (werk)

4.   E-mail:  _______________________________________________________

5.   Sinds wanneer woont u in het buitenland?  _____________________________

6.   Sinds wanneer woont u in de Filippijnen? ___________________________

7.   Kunt u aangeven hoe lang u hier nog blijft wonen? ________________________

8.   Wat is de:

-   Moedertaal van de vader: _______________________________________

-   Moedertaal van de moeder:  _____________________________________

-   Thuistaal gesproken door de vader:  _______________________________

-   Thuistaal gesproken door de moeder:  _____________________________

-   Is volgens u de Nederlandse taal de eerste taal van uw kind(eren)?    

☐  ja   ☐  nee, de eerste taal van mijn kind(eren) is ____________________


B   Gegevens van uw schoolgaande kinderen (4 t/m 18 jaar)

Naam kind 1:   
Geboortedatum:      Nationaliteit(en):   
Huidige school:   
Adres van de school:
   
Huidige klas / grade:   
Volgt uw kind momenteel niet-Nederlandstalig onderwijs?    â˜ ja
☐ nee   Sinds wanneer?   
Heeft uw kind eerder Nederlands onderwijs gevolgd?    â˜ ja
☐ nee   Tot en met welk leerjaar?   
Welke vorm(en) van Nederlands onderwijs heeft uw kind gevolgd?    â˜ onderwijs in Nederland ☐ afstandsonderwijs
☐ NTC-onderwijs ☐ onderwijs op een Nederlandse dagschool in het buitenland.

Naam kind 2:   
Geboortedatum:      Nationaliteit(en):   
Huidige school:   
Adres van de school:
   
Huidige klas / grade:   
Volgt uw kind momenteel niet-Nederlandstalig onderwijs?    â˜ ja
☐ nee   Sinds wanneer?   
Heeft uw kind eerder Nederlands onderwijs gevolgd?    â˜ ja
☐ nee   Tot en met welk leerjaar?   
Welke vorm(en) van Nederlands onderwijs heeft uw kind gevolgd?    â˜ onderwijs in Nederland ☐ afstandsonderwijs
☐ NTC-onderwijs ☐ onderwijs op een Nederlandse dagschool in het buitenland.

Naam kind 3:   
Geboortedatum:      Nationaliteit(en):   
Huidige school:   
Adres van de school:
   
Huidige klas / grade:   
Volgt uw kind momenteel niet-Nederlandstalig onderwijs?    â˜ ja
☐ nee   Sinds wanneer?   
Heeft uw kind eerder Nederlands onderwijs gevolgd?    â˜ ja
☐ nee   Tot en met welk leerjaar?   
Welke vorm(en) van Nederlands onderwijs heeft uw kind gevolgd?    â˜ onderwijs in Nederland ☐ afstandsonderwijs
☐ NTC-onderwijs ☐ onderwijs op een Nederlandse dagschool in het buitenland.

Naam kind 4:   
Geboortedatum:      Nationaliteit(en):   
Nationaliteit(en):   
Huidige school:   
Adres van de school:
   
Huidige klas / grade:   
Volgt uw kind momenteel niet-Nederlandstalig onderwijs?    â˜ ja
☐ nee   Sinds wanneer?   
Heeft uw kind eerder Nederlands onderwijs gevolgd?    â˜ ja
☐ nee   Tot en met welk leerjaar?   
Welke vorm(en) van Nederlands onderwijs heeft uw kind gevolgd?    â˜ onderwijs in Nederland ☐ afstandsonderwijs
☐ NTC-onderwijs ☐ onderwijs op een Nederlandse dagschool in het buitenland.


C   Belangstelling en bijdrage

1.   Heeft u belangstelling voor een Nederlandse school voor bovenstaande kinderen?
☐ ja, voor Nederlandse taal- en cultuuronderwijs  â˜ nee, geen belangstelling.

2.   Heeft u belangstelling om zelf op enigerlei wijze mee te werken aan het opzetten van en organiseren van een Nederlandse school?   ☐ ja  â˜ nee.

3.   Zo ja, in welke rol? ______________________________________________

4.   Bent u bevoegd tot lesgeven in het Nederlands basisonderwijs of voortgezet onderwijs?   ☐ ja  â˜ nee.

5.   Zo ja, bent u bereid om les te geven aan onze school?   ☐ ja  â˜ nee.

6.   Kent u mensen die een bevoegdheid tot lesgeven in het Nederlands basisonderwijs of voortgezet onderwijs hebben?   ☐ ja  â˜ nee.

7.   Bent u bereid na oprichting van de school mee te helpen bij vrijwilligersactiviteiten rondom de school?   ☐ ja  â˜ nee.

Opmerkingen: _____________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

Ronny55

 Het is op zich een goede zaak, zou willen dat mijn kids nederland konden leren op geregelde basis.

Das mooi als je in Manila woont, maar daar buiten hebben we er niets aan spijtig genoeg.

Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.